Synnytä rentoutuneena-cd

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kokemuksia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kokemuksia?

Vieras
Ensimmäistä lastani odottavana olen saanut jo useammalta äidiltä viestiä, että olis tärkeää oppia rentouttamaan kehonsa ennen synnytystä. Kun pitää antaa aikaa kohdunsuun avautua vaikka sattuu ja tekis mieli ponnistaa, on rentoutuminen kuulemma vaikeaa ja kuitenkin niin tärkeää oman jaksamisenkin kannalta.

Neuvoista vaarin ottaneena tilasin eilen cd:n ""Synnytä rentoutuneena"". Cd:n ovat tehneet mm. synnytysten ja naistentautien erikoislääkäri sekä psykologi. Tarve cd:lle on tullut lisääntyneitten synnytyspelkojen takia ja tutkimusten mukaan rentoutumaan oppineiden äitien synnytykset ovat sujuneet turvallisemmin ja ovat olleet n. 2 tuntia lyhyempiä.
Lisää tietoa osoitteesta http://www.synnytys.net/

En voi itse vielä sanoa mitään cd:n vaikutuksista, mutta olis mukava kuulla sitä käyttäneiden kokemuksia, josko tästä löytyisi apua synnytykseen ja synnytyspelkoihinkin?

Varsinaisia kokemuksia synnytyksestä ei vielä ole (esikoinen nyt rv 35+3), mutta kyseinen cd on ollut kaverilta lainassa ja olen sitä varmaan lähemmäs kymmenkunta kertaa jo kuunnellutkin. Kyllä siitä ainakin kuunteluhetkellä rento olo tulee, toivottavasti jotain jää muistiin itse synnytystäkin varten.

Niin no ehkä riippuu vähän kaikesta! Mutta aikamoiset itsesuggestion lahjat saa olla..

Kun helvetillinen kipu tosissaan alkaa ja iskee, niin ei siinä todellakaan rentoutumiset auta! Itselläni ei olisi auttanut kuin nuijanukutus tai epiduraali.

Suht loppuun asti meni jotenkin siedettävästi mutta herran tähden. Itse olin aivan hätää kärsimässä ja taisin siinä nyyhkyttää ja apua pyydellä, että mikä siinä epiduraalin saamisessa kestää. rentoutumiset olisi olleet aivan yhtä tyhjän kanssa itselläni. Tuntui että taju olisi kohta lähtenyt. Enkä tuosta vaiheesta ennen epiduraalia, itselläni ole mitään selkeitä muistikuviakaan.

Samaten en suin surminkaan olisi pystynyt rauhallisesti synnyttämään ja ponnistamaan vauvaa ulos. Nyt epiduraalin kanssa se oli helppo juttu. Koska itselläni ei tuo ponnistusvaihekkaan sattunut.

Jaa a, jos epiduraali ei olisi tepsinyt, niin empä tiedä. massiivist traumat olisin ainakin saanut.

Oikeastaan itse vertaisin siihen, että en myöskään lähtisi viisaudenhammasleikkaukseen, ilman puudutuksia tai nukutusta!! ihan vain rentoutumalla ja mielikuvien voimalla!! Kyllä se on ihan todellista ja voimasta kipua, itselleäni meni tuo kipu jo ennen epiduraalia ""yli"" kestorajan.

Viimeinen synnytykseni oli yllättäen paljon helpompi kuin olin etukäteen ajatellut.. Päätin vain että nyt keskityn tähän juttuun ja hoidan lapsen ulos, sit se on ohi.. Synnytys käynnistettiin ja kesti noin 5 tuntia.. Kestin supistukset näin: kun supistus alkoi tulla aloin hokemaan mielessäni tiettyä kirjainyhdistelmää (vaikka aakkoset väärinpäin) keskityin siihen niin että suurin kipu tuntui jäävän jonnekin taustalle.. Voi myös laskea ja jossain vaiheessa tietää että kohta se menee ohi.. Siitä saa kummasti voimaa.. Ponnistusvaiheen supistukset oli sit niin pahoja et niihin ei enää mantrat auttanu.. Mut se kesti ""vaan"" 7 min. Kaikille ei tietenkään auta nämäkään keinot.. Sanoisin että täytyy tietää omat rajansa, toisilla on pienempi kipukynnys.. Tuo viisaudenhammas-vertaus oli musta hyvä.. Lääkkeitä kehiin jos on tarvis..

Yhteistyössä