Synnytin vajaat pari viikkoa sitten - näytän kauhealta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aade
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aade

Vieras
Siis mulla on raskauskiloja jäljellä PALJON, yli 10kg. Painoa tosin tuli 22kg, vauvakin oli 5kg... Mutta siis. Vatsa on edelleen suuri, roikkuva ja täynnä arpia. Näytän vähintään siltä, että puolivälissä raskaana edelleen. Housut ei mahdu kiinni. Ei edes ne housut, joita käytin esikoisen raskausajan jälkeen. Ei vaan mahdu. Tai mahtuu osa, mutta tuo löysä alamaha roikkuu tyyliin sieltä kauluksen yli.

Mulla on ihan kauhean paha mieli tästä, vaikka tiedän, että maailmassa on niin paljon isompiakin asioita. Joskus se vaan iskee. Lähinnä silloin, kun ollaan perheen kesken lähdössä kaupungille ja pitäisi jotain siistimpiä vaatteita pukea päälle. Pelkään, että kaikki luulee, että mä oon edelleen raskaana tai että mies häpeää mua. Ei mulla ole enää mitään siistimpiä vaatteita. Ja kesä kun tulee, niin ei voi oikein verhoutua mihinkään isoihinkaan vaatteisiin.

Esikoisen jälkeen paino oli takaisin lähtöpainossa 3kk synnytyksestä. Silloin painoa tuli 16kg, mutta lähtöpaino oli 3kg korkeampi kuin tässä raskaudessa. Nyt en osaa edes kuvitella, että tulisi paino noin nopeasti alas...

Onko kellään ollut vastaavaa? Että itkee tälläistä asiaa? Joka oikeesti kuitenkin on yksi pieni murhe tässä maailmassa. Mutta jonain hetkenä se tuntuu vain niin järkyttävän suurelta.

Minä yksinkertaisesti menisin sinuna vaatekauppaan ja ostaisin jotain kauniita, imartelevia vaatteita.

Vaikka sinulla on vatsareppu, sinulla on myös ihana pieni vauva, jonka olet siellä vatsassasi kasvattantu. Imetysajan hormonit voivat aiheuttaa mielialan heilahteluja. Eli ei ajatuksesi niin kauheita ole.

Pari viikkoa sitten? Ei ole kulunut vielä kuin hetken synnytyksestä, että en hirveesti tässä vaiheessa murehtisi vatsareppua sun muuta, anna kropalle hetki rauhassa parantua :)

Ymmärrän tunteesi mutta hei, koita nyt relata ja antaa itsellesi armoa, 2 viikkoa on todella lyhyt aika elimistölle palautua ja parantua! Peli ei ole vielä menetetty mutta anna aikaa, osta kivoja vaatteita ja koita jaksaa tehdä vatsalihasliikkeitä.

Voin lohduttaa sua sillä että mulla on vuosi synnytyksestä jo ja edelleen mahaa löytyy. Sukulaiset luulee että olen taas raskaana ja kyselevät siitä koko ajan. Ei kivaa. Vanhat vaattee ei mahdu päälle, koko ajan saa miettiä miten pukeutuu ettei vatsa näy, pitää pukeutua löysiin paitoihin tai käyttää raskausvaatteita. Kannattaa imettää, koska se kuluttaa raskauskiloja. Osta itsellesi löysiä toppeja, tunikoita tms.

Samoja tunteita oli itsellä, molemmilla kerroilla. Ei mitään toivoa, että olisi mahtuneet mitkään vaatteet päälle, joita ennen raskautta käytin. Painoni nousi molemmilla kerroille noin 13kg, eli ei edes mitenkään kamalan paljon. Vatsa oli yhtä lyösää ja venyvää taikinaa, nahkaa ja läskiä :D nyt naurattaa, mutta silloin ei tosiaankaan naurattanut. Lähtöpainossa minä olen ollut ehkä noin 4kk synnytyksen jälkeen, en ole mitenkään laihduttanut, mutta imettäminen ja lenkkeily on vieneet kilot.

Anna itsellesi armoa ja rauhaa! Kun lapsettomana katselin maailmaa, pidin äitien vatsareppuja ja raskausarpia voitonmerkkeinä, joita kadehdin! Ne osoittavat, että kehosi on pystynyt johonkin suurenmoiseen :)

Käy ostamassa joku ihana kesäkolttu? Esim. Mulla nyt rv37 käytössä pitkä hellemekko, joka laskeutuu rintojen alta löysästi. Hoikkisaikoina siihen voi yhdistää boleron, nyt villatakin. Se on toiminut mulla 57 kiloisena ja nyt 75 kiloisena :D

Mutta nainen on nainen. Kyllä muakin pelottaa miten tämän hervottoman nahka-röllykän saa piilotettua kun vauva tulee ulos. Kun minä olen tuossa vaiheessa kun sinä nyt, on heinäkuun helteet. Sinä olet silloin jo varmasti saanut pari kiloa pois!

Mä synnytin viikko sitten ja mä en osaa vielä ahdistua ulkonäöllisistä asioista. Tiedän että kohdallani se tulee jossain vaiheessa. Nyt lähinnä vielä naurattaa kun mahanahka hyppii kun nauran :D Asennoiduin jo viikkoja ennen synnytystä että hetkessä en palaudu.

tai nyt kun mietin niin hetkellisesti on välillä käynyt pelko että jos nahka ei palaudu. Mutta vielä tunnen kuitenkin itseni lähinnä hoikaksi sen ison mahan jälkeen :)

Sullakin on vielä lyhyt aika synnytyksestä..

Itse hoidin niin, että aloin käymään ensin rauhallisia kävelylenkkejä. Sitten kun kroppa oli enempi palautunut, niin aloin jumppaamaan. Vesijuoksussakin kävin. Ja käytin mieleisiä vaatteita, jotka kävin ostamassa. Olisko ollu maaliskuun fit lehti, jossa oli eroon raskauden jälkeisestä vatsapömpöstä juttu. Suosittelen lukemaan.

Tee niitä syviä vatsalihaksia (itse sain ainakin synnytyssairaalasta ohjeet) joka päivä. Älä unohda myöskään lantionpohjanlihaksia! Itsellä kilot tippui nopeasti, muutamassa viikossa olin takaisin lähtöpainossa (kiloja tuli 11). Nyt olen alle lähtöpainon ja paino puotaa vieläkin jos olen vähänkään syömättä herkkuja...

Nyt synnytyksestä 4kk ja tuossa jälkitarkastuksen jälkeen aloitin lihaskuntotreenit 2-3 kertaa viikossa (+ paljon vaunulenkkejä). Nyt alkaa mahakin näyttää taas entiseltä ja ylimmät vatsalihaksetkin näkyy :) Tosin arpia tuli...

2 viikkoa synnytyksestä maha oli kyllä mullakin ihan hirveä! Joten älä hätäile vielä :)

Ajattele asiaa näin: sun vatsaa on venytetty ja vanutettu yhdeksän kuukautta. Veikkaan, että aika harvassa on ne äidit jotka ovat timmissä kunnossa kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen. Ensisynnyttäjät vissiin palautuu vähän helpommin, mutta uudelleensynnyttäjät (ainakin mun tuttavapiirissä) kärsivät eturepuista kauemmin.

Ootsä tosissas? Vajaa pari viikkoa?

Eihän tuossa vaiheessa edes saa pahemmin mitään muuta tehdä kuin rauhallisia kävelylenkkejä ja lantionpohjalihaksia, eihän esimerkiksi vatsalihaksia saa edes treenata.

Mulla on kk synnytyksestä, ja joo'o, mahareppu ja löysää nahkaa + arpia on vaikka muille jakaa mut hei kuukausi, en odottanutkaan, että kuukaudessa ihmeitä tapahtuisi. Olen ollut yllättynyt, että kiloja on lähteny jo yli 10 :)
Ja mies on kehunut kauheesti, kuin "pieni" maha mulla on (oikeesti se on kyllä kaikkea muuta kuin pieni :D mutta varmaan joo loppuraskauteen verrattuna), ja jos ei häntä miellytä kroppa niin ei ole kyllä mun ongelma, olen hänelle lapsen juuri synnyttänyt, saakin olla tyytyväinen :)

Juu, synnytyksestä 3,5 vuotta ja silti näytän kamalalta. Vaan minkäs teet, ei tuo maha tuosta muuksi muutu lenkkeilemällä ja jumppaamalla. Ja tissitkin on muisto vaan. Mutta pääasia ettei ne estä elämistä, uida voi kokouikkarissakin bikinien sijaan.

Lohdutuksena voin sanoa että itse olin myös todella ahdistunut kun kiloja raskausaikana tuli 23 ja laitokselle jäi 5 ja vauva painoi 4,5. Järkytys oli ihan hirveä kun katsoi peiliin ja kävi puntarilla, onneksi mies osasi lohduttaa oikein :) Nyt 3 kk myöhemmin minulla on 3 kg lähtöpainoon, mahaa on tietty vielä tuomonen löysä mutta eiköhän sekin jossain vaiheessa kun pääsee kunnolla treenaan. Mutta nyt jo paljon parempi mieli omasta vartalosta! Uusia vaatteita ensuostu ostaan tälle vartalolle, muuten annan luvan itselleni jäädä tämmöseksi.

Yhteistyössä