synnyttämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Te jotka asutte kauempana lähisairaalasta ja olette olleet menossa synnyttämää toista ja tai jo useampaa lasta,niin oletteko synnyttäneet yksin ilman miestänne? Ja ylipäätään miten ootte järjestänyt tilanteen siten että se on ollut toimiva?

Mulla on edessä 200 km synnytysmatka ja menemme rovaniemelle synnyttään. Asuinpaikkakunnalla ei oo ketään kuka vois katsoa esikoista synnytysajan,joten joudumme pakkaan koko perheen autoon mukaan koiraa myöten. Rovaniemellä ei myöskään ole ketään kuka vois tulla lapsen hakemaan heille synnytyksen ajaksi, koska lähimmät sukulaiset asuu niin kaukana. Mies joutuu varmaan menemään hotelliin siksi aikaa kun oon synnytyssalissa. Lasta tuskin voi jättää osastolla kenenkään vastuulle? Tuo hotellijutska onkin ihan ok mulle, mutta tottakai mua harmittaa ettei mies pääse osallistuu tapahtumaan :(

Ja pääsiskö edes koira hoitoon vaik lähimmälle naapurille jo ajoissa...
lapselle sit joku sukulais tyttöjoka siis jo melki aikuinen sinne hotelliin tai johonkin matkustajakotiin niin et mies pääsee mukaan tositoimiin.Ja kysele rovaniemen MML hoitajaa rovaniemelle vaik sit sinne hotelliin.

jotenkin tuntuu ettei kehtais olla sukulaisille vaivaksi, on se niin vaikeeta joillekin :/ Varsinkin kun meidän sukulaisille usein kaikki avunanto on niin hankalaa ja työntakana. Vois mll:n vaikka soittaakin,mutta epäilen suuresti että meidän lapsi sinne sen kanssa jäisi.

Meillä oli matkaa 130 kilsaa ja tokan synnytin yksin....eikä se ollu paha...heti kun poika putkahti niin soitin isälle että nyt se tuli ja kerkes kuulemaan kun kätilö oli punnaus hommissa, siinäpä olikin jeesustelemista, 4545g!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Meillä oli matkaa 130 kilsaa ja tokan synnytin yksin....eikä se ollu paha...heti kun poika putkahti niin soitin isälle että nyt se tuli ja kerkes kuulemaan kun kätilö oli punnaus hommissa, siinäpä olikin jeesustelemista, 4545g!!!!!

Missä sun mies ja esikoinen olivat tuon ajan?

Eikö siellä sairaalalla sitte oo mitää mahdollisuutta, että hoitsut kattos sun muksua sen ponnistuksen ajan? Kun se ei kuitenkaan varmaan se itse syntymä yli tuntia kestä. Jos selittäs tilanteen ja isä ois kaiken muun ajan lapsen kanssa...ja jos sattuu yöaikaan niin lapsihan varmaan nukkuis? Musta ois ainakin kurjaa synnyttää ilman miestä vaikka toista jo tekisinkin ja oishan se isällekkin mahtavaa saada olla mukana. Ootko kysynyt tollasta vaihtoehtoa?

Kotona!! Minä menin ambulanssilla, Herätin miehen yöllä ja sanoin että meen nyt ja soitin sen kyydin, ei mitään ongelmaa!! tosi hyvin meni, mies tuli sitten heti aamulla kattomaan pikku ukkoo!!!

koska me mahdollisesti voitaisiin auttaa :) tosin meillä myöskin on laskettu aika toukokuussa.. :D muutto ollaan saatu alta pois siihen mennessä ja pahimmat opiskelukiireet hellittävät toiseksi vimpalla viikolla vaikka mammaloma alkaisi jo huhtikuussa... yv:tä vaan kehiin ja tutustutaan!

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Eikö siellä sairaalalla sitte oo mitää mahdollisuutta, että hoitsut kattos sun muksua sen ponnistuksen ajan? Kun se ei kuitenkaan varmaan se itse syntymä yli tuntia kestä. Jos selittäs tilanteen ja isä ois kaiken muun ajan lapsen kanssa...ja jos sattuu yöaikaan niin lapsihan varmaan nukkuis? Musta ois ainakin kurjaa synnyttää ilman miestä vaikka toista jo tekisinkin ja oishan se isällekkin mahtavaa saada olla mukana. Ootko kysynyt tollasta vaihtoehtoa?

Tätä mietin itsekin. Että edes mies pääsis ponnistustilanteeseen mukaan. Lapsi vois olla sen aikaa jonkun hoitajan kanssa.. koirahan menee toukokuussa autossakin yö aikaan,kun ei ole kuuma ja jos välillä käyttää tarpeilla. Täytyy neuvolasta kysellä vähän asiaan apuja ja neuvoja. Mietin toisaalta että voiskohan terkkari ottaa lastani hoitoon tuoksi aikaa :) kehtais vain ehdottaa..

Ja sairaalasta tiiän, että meille ainakin sanoivat, ettei synnytysosasto oo lapsia varten, kun vitsillä heitin esikoisen toiveen olla synnytyksessä mukana.. Joo huono vitsi, lapsi oikeasti toivoi pääsevänsä mukaan, ja minä toivoin, ettei tulisi vaikka muiden puolesta pääsisikin :D

Minä olen synnyttänyt kaksi edellistä yksin Rovaniemellä ja niin syntyy tämä kolmaskin. Osaksi siksi, että syöksyllä tulee ja pakko olla kytiksellä kaupungissa, että ehtii sairaalaan...

Jos ei tosiaan kotipaikkakunnalla ole ketään, kuka vois lasta edes sen aikaa katsoa, että isä pääsis mukaan synnytykseen, niin sitten isä tulee esikoisen kanssa sinut vain sieltä hakemaan. Ambulanssilla sinne kuitenkin pitää mennä, siis sinun.

Miten olis, jos sinun tai miehen vanhemmat ottais kesälomaa siinä kohtaa hetken, että teillä olisi helpompi järjestää asiat? Minusta nuo hotellikuviot tuntuu vähän liika monimutkaisilta, eikä sinne ehkä koiraa otetan jne.

Enkä tosiaankaan kyllä veis lasta sairaalaan mukana. Hitusen voi jäädä kauhukuvat mieleen, kun äiti on tuskaisena suppareista, ja synnytys nyt voi kestää vaikka kuinka kauan. Siinä sitten nuokutaan pitkin LKS:n käytäviä...

Koiran voi ottaa hotelliin mukaan, se ei oo mikään este. Mies ja lapsi voi mut sairaalaan viedä, se ei ole mikään ongelma. Vaan just se ettei mies pääse osallistuun itse synnytykseen :(

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Niin ja mummoja kannattaa kehdata vaivata jos sellasia vain on, tai muita sukulaisia! Syntymä on ainutlaatuinen tapahtuma!

No mun äiti on töissä vielä tuolloin ja hankala arvioida sattuuko vauva syntyyn yöllä vai päivällä, viikolla vai viikonloppuna.. Miehen vanhemmat taas on niin vanhoja ettei ne jaksa enään ajaa pitkiä matkoja :( Heille tottakai vois lapsen viedä,mutta ajomatka takas olis taas liian riskialtista samantien..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Koiran voi ottaa hotelliin mukaan, se ei oo mikään este. Mies ja lapsi voi mut sairaalaan viedä, se ei ole mikään ongelma. Vaan just se ettei mies pääse osallistuun itse synnytykseen :(

200 kilsaa omalla autolla synnyttämään... Soittaisin kyllä ambulanssin, täällä kehoitetaan ihan kaikkia synnyttäjiä niin tekemään. Omalla autolla ei saa lähteä, vaikka matkaa on hiukan vähemmänkin kuin tuo 200 km.

Niin, siis sitä ihmettelin, että miksi pitää koko porukka raijata Roihin, jos isä ei kuitenkaan pääse synnytykseen? Eikö olisi lapsenkin kannalta parempi heidän ihan suosiolla odotella kotona?

mun mielestä ambulanssia ei saa käyttää ellei synnytys sitä vaadi. Täällä ainakin on sanottu noin,koska synnytys ei usein silti ala samantien kun supparit alkaa. Aikasemminkin on tollanen matka menty autolla..ekassa odotuksessa matka meni mukavasti omassa autossa.

mun mielestä ambulanssia ei saa käyttää ellei synnytys sitä vaadi. Täällä ainakin on sanottu noin,koska synnytys ei usein silti ala samantien kun supparit alkaa. Aikasemminkin on tollanen matka menty autolla..ekassa odotuksessa matka meni mukavasti omassa autossa.

Oletko kysynyt? Täällä kyllä sanotaan, että pitää soittaa ambulanssi, koska kahden tunnin matka on jo niin pitkä, että siinä voi sattua ihan mitä vaan. Ekalle soitin myös heti, vaikka en tiennyt, että syöksyllä tulee.
Musta tuntuu, että tässä asiassa Lapissa pätee hiukan eri säännöt kuin ruuhkasuomessa.

ei se isä ehtinyt mukaa vaikka matkaa oli vain 15km ja lapsenvahtikin hommattu. Kyl siitä yksinkin selviää ja isäki selvis vaikkei mukaan ehtinytkään. Toki sitä vähän harmitti...

Yhteistyössä