synnytyksen jälk. masiksen kokeneet - apua!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pophuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pophuska

Uusi jäsen
20.07.2007
11
0
1
Heips

Sairastin synnytyksen jälk. masennuksen tai ehkä ennemmin uupumuksen tämän ensimmäisen vauva-aikaan. Sain lääkkeet ja terapiaa ja niitten turvin selvisin siitä "ihan hyvin". Pahin olo ei kestänyt kovin kauaa koska osasin lähteä hakemaan nopeasti apua ja sain myös turvaverkkoa ympärilleni.

Nyt lapsi on 1,5 v ja ajatus toisesta lapsesta on herännyt. Samalla ahdistelen että mitä sitten, samako ruljanssi on edessä taas masennuksineen.

Onko kellään muulla ollut ekan lapsen jälkene masista, uusiko se toisen lapsen jälkeen, miten siitä selvisit, voiko mielialalääkkeitä alkaa syödä esim. synnytyksen jälkeen jo "ennaltaehkäisevästi" (esim. muutaman kk ajan) ettei sairastuisikaan, voiko niitä syödä imettäessä jne? Kaikenlaisia kokemuksia kaivataan.

Minulla ollut synn. jälkeinen masennus kahdesti elikkäs molempien lasten jälkeen. Painin tässä itsekkin saman asian kanssa, että uusiutuuko kolmannenkin kerran, kun nyt taas odotan?! Itselläni olisi se ajatus, että minulle aloitettaisiin hormonikorvaushoito ja mielialalääkitys pienellä annostuksella välittömästi synnytyksestä. Näin ei toimittu kakkosraskauden jälkeen! Ensi viikolla menen psykiatrin juttusille, niin toivottavasti sitten olen taas astetta viisaampi. Ja tosiaan on lääkkeitä, jonka käytön aikana voi turvallisesti imettää.

Soikku kiitos vastauksestasi. Olisi mukava kuulla, mitä se psykiatri on asiasta mieltä? Kirjoita jos vaan viitsit, niin olisin astetta viisaampi minäkin ja pitää miettiä itsekin, mennäkö juttelee asiasta psykiatrille. Ja ONNEA odotukseen, milloin sulla on LA?

Kiitos onnitteluista! Onnellisia ollaan tulevastakin vauvelista, vaikka edellisten jälkeen on oman olon kanssa ollut niin ja näin. La on 18.1.2008. Ei auta muu kuin toivoa parasta. Tulen kertoilemaan sitten myöhemmin psykiatri-kuulumiset.

mulla myös molempien isojen jälkeen masennus,mutta nyt kolmannen jälkeen ei.. ehkä siksi että ikäero vanhempiin lapsiin on 7v ja 4.5v.

(ja ehkäisevänä mulla aloitettiin cipralexit ennen syöpähoitoja,ihan tuon masennus-taipumuksen takia)

pophuska, juu kävin psykiatrilla. Hän asiaa pohti ja tuumi, ettei masennus välttämättä uusi. Mutta mieheni puhui niin vakuuttavasti lääkityksen aloittamisen puolesta, että taipui siihen, että se aloitetaan heti synnytyksen jälkeen. Hormonikorvausasioista hänellä ei ollut tietoa ja kuulin että tässä sairaalassa, jossa synnytän ei arvojen mittaus ole tapana. Pitänee sitten koittaa jos oman terv.keskuksen kautta tuota asiaa saisi hoidettua. No, onhan tässä vielä aikaa ottaa asioista selvää! =)

Soikku, kiitos kun vastasit. Asia nimittäin on entistä ajankohtaisempi mullekin, plussasin juuri! Näin ne raskaat ajat unohtuu ja on valmis uusiin koetuksiin. Mites muutes imetys, voiko jonkin mielialalääkkeen myötä imettää? Se mietityttää mua. Mitä psykiatri sanoi asiaan?

Pophuskalle paljon onnea raskaudesta. :hug: On olemassa lääkkeitä, joiden aikana voi myös imettää, nimiä en nyt muista. Mutta omalla kohdin pohdein asian niin, että jos masennuslääkitysannos on suuri, olen valmis imetyksestä luopumaan. Kasvaa se lapsi sitten korvikkeillakin eikä sitten ainakaan altistu lääkeaineille. Mutta saa nähdä sitten miten käy... Päästäisiinkin jo siihen vaiheeseen, että saisi sen ihanan tuhisevan pienen nyytin syliinsä! =) Millos sulla olis arvioitu vauvelin saapumisaika?

Sivistyin eilen lisää näistä lääkitysasioista, sellaiset lääkkeet kuin cipralex ja mirtazapin ovat ainakin sellaisia joiden kanssa voisi imettää. Ja ovat näitä uudempia masennuslääkkeitä, joilla ei toivottavasti olisi niin pahoja sivuvaikutuksia kuin vanhemmilla lääkkeillä.

Soikku kiitos kun taas vastasit. Me käytiin vähän reissussa, niin en aiemmin ehtinyt vastata. Kiitos onnitteluista! LA on joskus huhtikuun puolivälissä, en ole vielä neuvolassakaan käynyt. Monesko rv sulla onkaan jo meneillään? Oikein hyvää vointia sulle. Mä tässä aloittelen sitten massun kasvatusta ;) ...

Minä olen ollut masentunut, ja sain lääkkeet kyllä, mutta terapiaa en. Siksi olen kiinnostunut, että miten sinne terapiaan pääsee? Lääkäri ei ole terapiaa edes ehdottanut, mutta viime käynnillä pyysin itse päästä mielenterveystoimistoon ja lääkäri lupasi laittaa lähetteen sinne. Minusta tuntuu, että todellista apua, kuten terapiaa, on vaikea saada. Ja pelkät lääkkeet eivät ole ainakaan minua auttaneet.

Ruusunpuna, hei! Mä kävin juttelemassa tk-psykologille, en muista ehdottiko lääkäri/terkkari vai pyysinkö itse, en edes hirmu monesti siellä käynyt kun olo alkoi helpottaa ja sitten todettiinkin että pärjäilen sekä ilman keskusteluja että ilman lääkkeitä. On mahdollista saadamyös KELAN kustantamaa terapiaa, jos masennus pitkittyy ja jos Kela sen suostuu kustantamaan. Sitä ennen muistaakseni on kuitenkin julkisella tai jossain käytävä puoli vuotta keskustelukäynneillä. Toivottavasti en anna vanhentunutta tietoa, korjatkoon joku jos väärin menee.

Soikulle ihana että voit hyvin. Mä täällä olen ihan nukuksissa alkuraskauden väsymyksen tiimoilta, mutta muuten mielialapuoli tuntuu olevan "kunnossa".

Ruusunpuna
tk puolella pitää olla kolme kuukautta kirjoilla, eli mulla se oli mtt. siellä kävin kerran pari viikossa vaihtelevasti.
Sit oli psykologin vo. jossa käytiin läpi asioita ja sovittiin et kun olo on tasoittunut niin sit taas hänen luo ja hän kirjoittaa lähetteen kelalle, joka käsittelee sen. Etuna oli mulla työikäisyys, työpaikka yms eka terapia ja se et olen joutunut olemaan vuoden aikana paljon saikulla!!!! (aika outo juttu)
Siis lääkäri laittaa lähetteen mtt:n? Minä menin sinne itse suoraan..... olo oli niin paha. Kävin kyllä lääkärilläkin samana päivänä mut en tarvinnu lähetettä.
Tosta lääkityksestä vielä se on kai vain tukikeppi millä jaksaa eteenpäin, terapian pitäisi olla sit se apukeino, jos ei sitä itse löydä....
Eli lääkitys sinällään ei parantaisi, vaan siinä tarvittaisiin muuta.
Vai onko jollain kokemuksia et pelkällä lääkityksellä olis parantunut?

Yhteistyössä