synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lenkkeily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lenkkeily

Vieras
Tykkään käydä juoksulenkillä ja innolla lähdin lenkkeilemään 1 ½ kk synnytyksen jälkeen... Todella masentavaa huomata mitä lantionpohjan lihakset ""tykkäsivät"" juoksemisesta :-(((
Pissaahan siinä lirahteli housuihin! Sen verran olen nyt tehnyt asian eteen, että ostin treenikuulat mutta mutta... ohjeissa sanotaan että kestää noin 12 vkoa ennen kuin tuloksia näkyy!

Kestääkö todella näin kauan ennenkuin voin taas nauttia lenkkeilystä synnytyksen jälkeen??? Tai onko muilla edes ollut vastaavaa vaivaa juostessa? Mulla veti mielen aika matalalle eikä tee edes mieli lähtee lenkkeilemään enää...

No ei hyvänen aika sitä vielä saa juoksemaan lähteä!! Vasta jälkitarkastuksen jälkeen, eli yleensä 3kk päästä synnytyksestä voi alkaa juoksemaan... mieluummin vieläkin myöhemmin. Ensin pitää treenata lantionpohjalihakset kuntoon ennen kuin alottelee kunnon hikitreenejä varsinki just jotain juoksua, tai aerobiciä tms...

Ota ihan rauhallisesti ja alottele nyt reippaalla kävelyllä... kävely parantaa itsessään lantionpohjalihaksia, juoksu löysyttää entisestään.

Voit kävellä kuinka reippaasti ja pitkästi vain jaksat ja harrastaa muitakin liikuntalajeja, kunhat vältät tärähtelyjä. Jos et hoida lantionpohjan lihaksia ensin kuntoon, saat asiasta riesaa loppuelämäksesi. Onhan 12 viikkoa nyt sentään aika lyhyt aika koko elämään verrattuna ja jos treenaat kuulilla oikein ahkerasti, voit varmaan lyhentää aikaa viikolla parilla. Hanki kävelysauvat, niiden avulla hyväkuntoinen pääsee lujaa ja tehokkaasti, mutta lantionpohjalle turvallisesti.

Mä menin salibandytreeneihin ensimmäisen kerran viisi viikkoa synnytyksestä ja sen jälkeen olen käynyt noin kaksi kertaa viikossa treenaamassa ja lisäksi käyn juoksulenkeillä ja tietysti päivittäin vauvan kanssa kävelyllä. Mulla ei ole ollut missään vaiheessa mitään ongelmia. Aluksi olin hieman kankea, mutta nyt paikat ovat jo täysin normaalit. Mä harrastin liikuntaa hyvin pitkälle raskaana ollessani ja ennen raskautta olin parhaassa kunnossa mitä ikinä olen ollut. Tosin synnytyksessä tuli ongelmaksi liian tiukat vatsalihakset, mutta hyvin sain loppuen lopuksi pikkuisen punnerrettua ulos. Eli mielestäni liikkumaan lähteminen on ihan siitä kiinni, missä kunnossa olet ollut ennen synnytystä, miten synnytys meni ja miltä itsestä tuntuu.

Tuo kuinka nopeasti voi lähteä juoksulenkille on todella yksilöllistä! Minä lähdin 7 viikkoa synnytyksen jälkeen eikä mitään ongelmia missään vaiheessa. Tosin treenasin lantionpohjanlihaksia näinä 7 viikkoina ja lääkärikin jälkitarkastuksessa mainitsi, että hyvässä kunnossa ne lihakset siellä on. Joten ei kaikkien 3 kk odottaa tarvitse...

Juoksen noin kolme 7-10 kilsan lenkkiä viikossa.

Huh: Olin jälkitarkastuksessa 6 vkoa synnytyksestä ja nimenomaan lääkäriltä kysyin tätä juoksulenkkiasiaa. Lääkärin mukaan mitään estettä lenkkeilyn aloittamiselle ei ollut.

Voiko tosiaan olla niin että juokseminen huonontaa lantionpohjan lihaksia entisestään? Kokemuksia? Halu päästä raskauskiloista olisi suuri ja tuntuu että kävelylenkeistä ei juuri hyötyä ole :-(

Juu kyllä näin on, että juokseminen ja pomppiminen on lantionpohjalle myrkkyä. Ota sauvat mukaan, niin saat kävelyyn enemmän tehoa, ja ne lantionpohjalihaksetkin tykkäävät.

Vaikka olisi muuten miten hyvässä kunnossa vaan, lantionpohjalihakset voi silti olla heikot!

Synnärin fysioterapeutti sanoi, että kun pystyy virtsarakko täynnä tekemään 10 haara-perushyppyä ilman että lirahtaa housuun niin lantionpohjalihakset on sellaisessa kunnossa että voi alkaa juoksulenkkeilyn tai muun hyppyliikunnan. Siihen asti parempi keskittyä kävelyyn ja lantionpohjalihasten jumppaan. Itselläkin jo kovasti tekisi mieli lenkille :)

maltti on kyllä valttia, noi lantionpohjalihasjutut on yksilöllisiä ja tässä ei auta kuin kuunnella VAIN ja AINOASTAAN omaa itseään. Eli jos lenkkeily on hankalaa, pissa lirahtelee,älä missään nimessä jatka juoksua ennenkuin saat treenattua lihakset kuntoon. Pissan lirahtelu on merkki siitä että lantion pohjan lihakset on venyneet eikä tue tarpeeksi lantion pohjaa (kohtua yms.) eli jos sitten alat juosta/aerobicata niin JOKAINEN tärähdys lisää kuormitusta jo ennestään heikoille/venyneille lantionpohjalihaksille ja ne venyvät vaan entisestään. Tuloksena saattaa olla just kohdunlaskeumaa, elinikäistä inkontinenssia...en nyt haluasi pelotella mutta...

Saat kyllä ihan varmasti treenattua lihakset niillä kuulilla kuntoon, se on myös yksilöllistä miten paljon tuloksia siinä 12 vkon aikana tulee, että pystyykö silloin sitten jo juoksemaan pissan lirahtelematta. Älä lannistu, kyllä se keho siitä palautuu.

Noi lantionpohjalihasjutut riippuu niin monesta asiasta, ite oon ollut aktiiviurheilija ja liikuin ihan loppumetreille saakka ennen synnytystä, silti tuli näitä ongelmia. Kuulilla piti alottaa ja hitaasti.

Olen harrastanut ennen raskauksia mm. uimista kilpatasolla. Uiminen ja sauvakävely ovat edelleenkin suosikki lajejani. Minullakin oli yllätys heikohkot l.p.-lihakset ekan synnytyksen jälkeen.
Hankin jo silloin 4 vuotta sitten geishakuulat joiden avulla olen saanut nämä lihakset kuntoon. Ja edelleen olen kuulien avulla pitänyt sen saavutetun tason yllä.

Yhteistyössä