Synnytyksen jälkeinen hölkkä ja pissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juoksunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juoksunen

Vieras
Pitkän matkan juoksua harrastavia äitejä kuulolla? Synnytyksen jälkeen mulla oli vielä virtsankarkailua, mutta nyt se ongelma on selätetty normaalissa arkitouhuilussa. Lantiopohjanlihaksia on treenattu ja aikaa synnytyksestäkin on pian vuosi. Nyt kumminkin, kun olen aloittanut juoksuharrastusta pikkuhiljaa uudestaan huomaan, että kun alan hölkkäämään ensin kaikki on ok. Sitten kun pysähdyn hetkeksi valahtaa housuihin AINA ihan kunnolla nestettä. Onko tämä ihan asiaan kuuluvaa ja synnytykseen liittyvää, vai mitä ihmettä? Nyt joudun pitämään lenkillä tenan pikkuhoususujaa vaivan vuoksi, ettei housut ihan kastu. Miten tästä pääsee eroon?

Minulla oli pahaa virtsankarkailua synnytyksen (oppikirjamainen alatiesynnytys) jälkeen, eikä mitään fyysistä vikaa löytynyt. Noin vuosi synnytyksestä tulin kotiin housut polviin asti märkinä 10km lenkiltä, mutta nyt pystyn juoksemaan (2v synnytyksestä) tuon matkan yhtään lirahtamatta. Ryhmäliikunnoistakin selviän ilman inkontinenssivaivoja, mutta esim. steppilaudalle tasajaloin hyppiminen useiden toistojen ajan aiheuttaa vielä lirahduksia. Minun neuvoni on, että laita paksu side pöksyihin ja lähde liikkumaan - sekin treenaa lantionpohjanlihaksia. Tosi inhottavaa se on, mutta ajan kanssa helpottaa.

Minulla oli pahaa virtsankarkailua synnytyksen (oppikirjamainen alatiesynnytys) jälkeen, eikä mitään fyysistä vikaa löytynyt. Noin vuosi synnytyksestä tulin kotiin housut polviin asti märkinä 10km lenkiltä, mutta nyt pystyn juoksemaan (2v synnytyksestä) tuon matkan yhtään lirahtamatta. Ryhmäliikunnoistakin selviän ilman inkontinenssivaivoja, mutta esim. steppilaudalle tasajaloin hyppiminen useiden toistojen ajan aiheuttaa vielä lirahduksia. Minun neuvoni on, että laita paksu side pöksyihin ja lähde liikkumaan - sekin treenaa lantionpohjanlihaksia. Tosi inhottavaa se on, mutta ajan kanssa helpottaa.

Huh! Tämä helpotti mun oloa hieman henkisesti. Jesh. Eli sidettä pöksyyn ja juoksua. Toivottavasti tämä vaiva kumminkin poistuu ajan kanssa kokonaan.

Uskon, että lääkäri ois kyllä jälkitarkastuksessa todennut, jos näyttää siltä, että pitää erityisesti varoa. Tuo vaiva voi olla pitkäaikainen eikä välttämättä lantionpohjan jumppa kaikilla auta. Ennen synnytksiä mulla ei ollut tietoakaan tällaisesta ongelmasta, synnytysten jälkeen tullut tutuksi. Mulla se menee niin, että käyn pissalla ennen lenkkiä. Aluksi kaikki ok, mutta pienen juoksumatkan jälkeen on pakko käydä puskassa uusiksi pissalla tai muuten kastuu... Enkö sitten saa rakkoa tarpeeksi tyhjäksi, en tiedä. Kävin kjopa leikkauksessa ja se auttoi vähän, muttei vienyt vaivaa kokonaan pois.

Yhteistyössä