Synnytyksen jälkeisestä vuodosta kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -:-:-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-:-:-

Vieras
Kuinka kauan sinulla on kestänyt synnytyksen jälkeinen vuoto? Muuttuiko se jossain vaiheessa uudelleen runsaammaksi? Menitkö sen takia lääkäriin?

Erityisesti tämä kiinnostaa, jos sinulle on tehty sektio (syitä siihen ei tarvitse kertoa, itselläni oli kiireellinen sektio)!

Minulla oli vuoto jo lähestulkoon loppumassa, kun alkoikin uudelleen, alavatsakipujen ja hyytymien kera. Synnytys oli marraskuussa. Neuvolan jälkitarkastus on vasta tulossa parin viikon päästä.

Kannattaisiko ottaa yhteyttä lääkäriin vai odottaa tuota jälkitarkastusta, jonka kuitenkin tekee oma terveyskeskuksen omalääkärini?

Minulla sektion jälkeen oli vuotoa 5vkoa. Sairaalassa jo oli muuttunut ohueksi ja haaleaksi mutta alkoi uudelleen voimakkaammin ja välillä aina oli vähemmän välillä enemmän. Etenkin liikunnan jäkeen tai rehkimisen jälkeen vuoti vähän enemmän. Minulla ei ollut kipuja vatsassa muutamia satunnaisia hetkiä lukuunottamatta. Ennen loppumistaan vuoto muuttui ihme venyväksi limaksi kunnes loppui kokonaan.

Minulle ohjeet oli sairaalassa että jos on kipuja niin yhteys sinne sairaalaan osastolle josta lähti. Ja erityisesti jos vuoto haisee, sillä haiseva vuoto on merkki tulehduksesta. Riippuu millaisista kivuista on kyse, kyllähän leikkausalueella on tuntemuksia mutta jos kipusi on selkeästi kohdussa sisällä, jatkuu eikä ole ohimenevää ja erityisesti jos vuoto vielä alkaa "tuoksahtamaan" niin soittaisin sairaalaan varmuuden vuoksi. Voisit kyllä tehdä sen jo nyt. Kättärillä sanoi että voi soitella 24h jos on akuuttia kysyttävää :)

Minulle tehtiin suunniteltu sektio perätilan vuoksi. Vuotoa kesti 5vk. 8vk kohdalla yhtäkkiä alkoikin vuoto uudestaanjuuri ap:n kuvaamalla tavalla. Silloin samoihin aikoihin oli myös jälkitarkastus, jossa todettiin menkkojen alkaneen. Nyt vauva 4kk ja minulla takana jo parit menkat. Vauva on täysimetyksessä. Voisiko sinullakin olla menkat kyseessä?

Mulle ei sektiota tehty, mutta vuoto kesti 12 vkoa ja menin lääkäriin. Ultrattiin ja katsottiin jäikö kohtuun jokin kohta vuotamaan, mutta onneksi oli kaikki kunnossa.

Menkat alkoivat sitten vasta puolen vuoden päästä. Eli alatiesynnytyksestäkin voi toipua pitkään.
Sain e-pillereitä epäsäännöllisiin menkkoihin, joita en ottanut kun ne siitä säikähti ja alkoiva normaali kierto.

Yhteistyössä