Synnytyksen jälkeiset kivut..(Kolmannen asteen välilihan repeämä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stuckk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

stuckk

Uusi jäsen
14.01.2011
9
0
1
Kerva
Heips.. synnytin esikoiseni 30.1.2011 ja minulle tuli 3 asteen välilihan repeämä. Kivut ei ole vieläkään helpottaneet kokonaan, joten kyselisin kauanko suunnilleen yleensä menee parantua paikat jos repeää paikat?:(

Mä en oo täysin parantunut vieläkään, synnytyksestä pian 8 vuotta. Repesin miltei IV-asteelle.

Menkkojen aikaan limakalvot ärtyy niin, että tuntuu kuin koko pimppa olisi räjähtämässä.
Ja seksiä ei voi "harrastaa" monta kertaa viikossa, vaan seksikertojen välissä pitää toipua muutama päivä. Haluja on, mut alakerta ei anna periks.

Pääsin korjausleikkaukseen 3 vuotta sitten, jolloin toosan räjähtäneitä lerpukkeita leikeltiin pois. En voinut käyttää stringejä kun ne hankasi noita ihme lerpukkeita aina kävellessä. : /

Noku mulla roikkuu tuolta noit tikkien pätkiä tos ihan emättimen aukolla. en tiiä onko sit lähössä irti vai mitä ku siis oli sulavat tikit mut tekee kipeetä ku ne on siinä.. ja sit toi väliliha on nyt nii turvoksissa et en tiiä mitä tehä.. ei auta suihkuttelut eikä mitkään..seksiä kokeiltiin eilen.. totesin et ei ainakaan lähetyssaarnaaja-asennos pysty viel olemaan.. mut kyljeltää takaapäin pysty jopa nauttimaanki..vaikka sit ku lopetti ni sattu helvetisti..

Mä repesin kans sulkijalihakseen asti keskimmäisen synnytyksessä reilu 6 vuotta sitten. Mulla ei juurikaan kipuja ollu ku pari päivää. Oikeestaan tuntu, että paranin nopeemmin kuin ensimmäisestä synnytyksestä, jossa tehtiin eppari. Mutta sellasta ikävän tuntusta painetta oli pitempään istuessa monta kuukautta. Ja ilmakin karkaili muutaman kuukauden ajan. Mutta ei siis kipuja eikä muutakaan jälkioireita.

Mutta synnytyksestäsi ei ole vielä kuukauttakaan, joten en vielä olisi kovin huolissani. Mutta puhu jälkitarkastuksessa, jos silloin vielä vaivaa.

Mulla oli kans 3. asteen repeämät. Meni noin vuosi niin kivut loppuivat. Älä nyt mitään seksiä kokeile kun paikat on ihan riekaleina. Siihen ennen synnytystä tilaan ei palaa enää koskaan mutta kato nyt vuosi niin sitten lääkäriin ja mahd. korjausleikkaukseen.

Mulla tuli esikoisen synnytyksessä III-asteen repeämä. Koko väliliha poikki ja peräaukon sulkijalihas osittain. Repeämä ei mennyt ihan suoraan, vaan teki mutkan sisäreittä kohden. Esikoinen on nyt 3½ vuotias.

Kaksi viikkoa olin ihan petipotilas joka ei seisoakaan voinut. Pystyasento aiheutti liian suuren paineen alapäähän ja teki kipeää. Sulkijalihas ei toiminut (joten vahinkoja sattui). Onnekseni sulkijalihas on kuntoutunut täysin ja en ole tarvinnut korjausleikkausta, mutta kyllä siinä useampi kuukausi meni toipuessa.

Vahvoja särkylääkkeitä söin aluksi 3-4 kertaa päivässä, vähitellen pystyin vähentämään määrää ja pienentämään annosta. Esikoinen oli 6kk vanha kun vielä söin päivittäin. Edelleenkin arpea särkee satunnaisesti todella paljon ja joudun ottamaan särkylääkkeen (kuukautisten aikana, seksin jälkeen).

Pahinta on kuitenkin ollut se epätietoisuus kuinka toipuu ja paranee. En ollut yhtään varautunut, että synnytyksestä voisi jäädä tälläiset arvet ja kivut :( Samalla kaikki lääkärit, gynet yms joiden kanssa olen asiasta puhunut, ovat vähätelleet tuntemuksiani. Oli todella työlästä löytää lääkäriä, joka uskoo etten suurentele asiaa. Puhumattakaan ystävien ja tuttavien kommenteista 'kuvitelluista' vaivoistani puhuessa. Kohtalotovereita olen netistä löytänyt ja todennut kuitenkin olleeni onnekas, koska mitään pysyvää elämääni haittaavaa (muutakuin satunnainen särky) ei ole jäänyt.

Siis sulla synnytyksestä vasta vajaa 4 viikkoa? Mulla tais kestää jälkivuoto about 6 viikkoa, jonka jälkeen harrastettiin seksiä "ekan kerran", ja se kyllä teki kipeetä.. Meni n. 4kk synnytyksestä kun seksi sujui jo paremmin (täysimetin joten limakalvot oli myös ihan kuivat).

Mä en revennyt synnytyksessä yhtään, mutta silti alakerta kipuilee seksin jälkeen tai kuukautisten aikana.. Välillä muutenkin :/ Limakalvot on vieläkin kuivat ja nirhaumia voi tulla melkeen tyhjästä... Synnytyksestä nyt siis aikaa 5kk! Toivottavasti sulla helpottaa ja kannattaa jutella jälkitarkastuksessa asiasta...

joo, ei kiirettä. Ei edes kuukautta synnytyksestä eli no worries!! Mulla meni noin kaks kk ennku pysty harrastaan seksiä, sen verran herkkä oli tuo alakerta ja aika kauan kesti kyllä vuotokin eikä sen aikan tehny yhtää mieli : / Mulla toisen asteen repeämä parani sinä aikana kun vuotokin loppui.

meille sanottiin neuvolassa et ois hyvä kokeilla yhdyntää ennen jälki tarkastussa joka on enskuussa. Mä lueskelin noita lähetteitä mitä sain sairaalasta mukaani sillon ni enhä mä tajua niistä yhtään mitään muutaku ton repeämän.. siis mua ei satu kävellä eikä istua mut sit ku nousen istumasta tulee hetkellinen paine ettei voi heti liikkua.. nää oireet oli aluks menny ohi mut tuli sit taas takas viime viikolla..:( mulla taas ois haluja seksiin mutkun en voi sitä kipeyden takia harrastaa.. mulla sulkijalihas toimii tosi hyvin kun annettiin ohjeeksi jumppailla sitä aina kun on mahdollista.. mut silti tää on ihan tuskaa ku rupee jo harmittaa miehenki puolesta kun joutuu omaan tai mun käteen tyytymään..loppuis äkkiä eihän tätä kestä kukaan..:D

NO ei todellakaan seksiä tarvitse harrastaa ennen kun paikat sen kestää! Mulla ei edes tullut mitään varsinaista vauriotae epparin lisäksi ja silti harrastettiin ensimmäisen kerran vast 4kk päästä kun tuntui et henkinen puoli kestää(oli sekin oli liian varhaista..)

Iso eppariviilto tehtiin ja repeämä tuli silti. Olin ihan kamalan kipeä, söin kipulääkkeitä 2-3 viikkoa aluksi maksimiannoksilla ja sitten pikkuhiljaa vieroittaen. Istuminen tuskaa, kaikki pystyssä oleminen pitempään esim aivan lyhytkin kävelylenkki oli pitkään vaikeaa. Vasta n.3kk kuluttua synnytyksestä alkoi tuntue olevansa "normaali". En tiedä onko mulla huono kipukynnys sitten. Seksiä ekan kerran jälkitarkastuksen jälkeen.

Yhteistyössä