Synnytyksen jälkeistä alapää asiaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkupojan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikkupojan äiti

Vieras
Synnytin pariviikkoa sitten nelikiloisen pojan ja eppari tehtiin. Olen parantunut ihan hyvin, mutta kävellessä tuntuu ihan kuin olisi "ilmakupla" pimpin suulla? Välillä tulee pyyhkiessä vähän kirkasta verta paperiin... Pelottaa onkohan mulla joku kohdun laskeuma tai muuta kamalaa tulossa. Koko roina valahtaa ulos...

Yritän muistaa tehdä lantiopohja lihasten harjoituksia säännöllisen epäsäännöllisesti. Ne on oikeastikin melko raskaita. Kaiketi mun toosa lövähtäny lopullisesti :(

Itsekin tein sen virheen, että oikein peilin kanssa katsoin römpsää ja olihan se näky! :D Eli en suosittele. Ajan myötä onneksi palautuu ihan entiselleen, tunto vaan on parempi :) Kunhan muistat tehdä ne lantionpohjalihasharjoitukset.

Mulla oli kans vauva melkonen köntsä, melki 4,3kg ja eppari tuli. Muistan ton saman tunteen, ja pelkäsin toosani puolesta niin että kävin ylim. lääkärintarkastuksessa neuvolassa kun vauva oli kolme viikkoa. Emättimen etuseinämä kuulemma hiukan pullisteli, johtui siitä kovasta ponnistamisesta kun ekaa kertaa oli asialla ja iso vauva. Kahdeksan viikkoa synnytyksestä eli jälkitarkastuksessa tilanne oli vielä sama. Lääkäri käski vaan jumpata ja jumpata. Ja sen tein, kyllä se siitä parani. Anna itsellesi rauha toipua!

[QUOTE="vieras";27479230]Itsekin tein sen virheen, että oikein peilin kanssa katsoin römpsää ja olihan se näky! :D Eli en suosittele. Ajan myötä onneksi palautuu ihan entiselleen, tunto vaan on parempi :) Kunhan muistat tehdä ne lantionpohjalihasharjoitukset.[/QUOTE]

Tein saman vihreen... Ihan kaamea näky, ei todellakaan olisi kannattanut.
Olin ihan varma, että jotain ylimääräistä sieltä puskee ulos: joko syntymättä jäänyt kaksosvauvan takaraivo tai sitten koko emätin.

[QUOTE="a.p";27479293]uskaltaisiko jotain jumppakuulia vielä käyttää?[/QUOTE]

Niin kauan kun on jälkivuotoa niin en mitään ylimääräistä alapäähän tunkisi, tulehdusriskin takia. Mutta jos on vuoto jo loppunu niin sitten varmasti. Välttämättä ei vaan mitkään kuulat vielä pysy sisällä(voit vaikka verrata vauvan pään kokoa sen kuulan kokoon..) Oottele rauhassa..

[QUOTE="a.p";27479293]uskaltaisiko jotain jumppakuulia vielä käyttää?[/QUOTE]

Aloita ihan vaan niillä lantiopohjalihasjumpilla. Siirry sitten kuuliin parin kuukauden kuluttua. Synnytyksestä on TOSI vähän aikaa ja tässä vaiheessa jumppa riittää. Mutta älä jumppaa liikaa, siitä tulee vaan selkäkipuja ja kramppeja (tein sen virheen kun aloin paniikissa jumppailemaan). Tee semmonen ohjelma mitä löytyy netistä ainakin neuvolan sivuilta KERRAN päivässä, vaikka silloin kun imetät. Mulla oli melko pahat laskeumat, ja olin menettää toivon. Lääkärikin laittoi jo lähetteen leikkaukseen, mutta ajan kanssa, jumppaamalla, parannuin. Mulla meni "täydelliseen" toipumiseen vuosi. Nyt ei enää huomaa mitään, vaikka toki synnytys on jättänyt jälkensä. Vältä myös nostelemasta mitään raskasta. Jätin alussa kaikki turvakaukalon tmv kantelut miehelle. Tsemppiä!

Hei te synnyttäneet, teittekö jo ennen synnytystä mahdollista alapääjumppaa? Meille perheenlisäys on (toivottavasti) ajankohtaista parin vuoden sisällä, ja mietin auttaako synnyttämisessä jos on treenaillut jonkin verran myös niitä alakerran lihaksia. Liikunnasta tykkään ja aion raskauden aikanakin liikkua kaiken minkä voin. Pelottaa vaan kaikki kauhujutut alapään "tuhoutumisesta".

Toisaalta jos maailmassa on miljardeja ihmisiä niin on ne muutkin synnyttäneet. Ja jos se alapää ei mukamas palaudu ja ole riittävän "tiukka" niin miten niin moni voisi tehdä sen toisenkin lapsen...

sama homma vielä pitkään synnytyksen jälkeen. Epparia ei mulle tehty. Kävin gynellä tarkistaan et onko laakeumaa, mutta kaikki ok. Anna vain aikaa keholle, kyllä se palautuu. Ite en edes paljon jaksanut jumpata. Ihan ajan kans parani tilanne.

Oli muuten aika villiä kun ekan kerran käytin kuukuppia, synnytyksestä oli sit jo 11kuukautta. Ennen sen laittaminen oli hankalaa ja pois saaminen vaikeaa mut nyt oli ongelma saada se pysyyn sisällä! Mut nyt kahden vuoden jälkeen voisin sanoa et ollaan taas aika hyvässä kunnossa.
Mulla kans laps neljä kiloa ja se eppari perkele. Sen arven parantuminen kyllä kesti kauan! Mut anna aikaa itsellesi ja tee niitä harjotuksia. Kuula käyttöön kun pysyy sisällä. Mulla oli pissan pidätysvaikeuksia viel vuoden pääst, äkkinäinen hyppy jos tuli. Mut nyt sekin jo parantunut.

Hei te synnyttäneet, teittekö jo ennen synnytystä mahdollista alapääjumppaa? Meille perheenlisäys on (toivottavasti) ajankohtaista parin vuoden sisällä, ja mietin auttaako synnyttämisessä jos on treenaillut jonkin verran myös niitä alakerran lihaksia. Liikunnasta tykkään ja aion raskauden aikanakin liikkua kaiken minkä voin. Pelottaa vaan kaikki kauhujutut alapään "tuhoutumisesta".

Toisaalta jos maailmassa on miljardeja ihmisiä niin on ne muutkin synnyttäneet. Ja jos se alapää ei mukamas palaudu ja ole riittävän "tiukka" niin miten niin moni voisi tehdä sen toisenkin lapsen...

Juu toki lantionpohjalihasten treeni auttaa aina, myös raskaana ollessa se on hyödyllistä, sitä helpompi se on aloittaa uudelleen heti synnytyksen jälkeen, kun lihakset ja liikkeet on jo tutut.

[QUOTE="vieras";27479230]Itsekin tein sen virheen, että oikein peilin kanssa katsoin römpsää ja olihan se näky! :D [/QUOTE]

Koskas teit noin? Mä kurkkasin tokana päivänä synnytyksestä ja uteliaisuus todellakin melkein tappoi tän kissan:D

Nauti nyt vaan vauvasta ja anna pimpin olla omissa oloissaan! Mäkin olen tehnyt kolme isohkoa vauvaa ja joka kerta alapäästä on tullut oikein hieno! Luonto hoitaa. Onnea pikkupojan johdosta!

Yhteistyössä