Synnytyksen käynnistäminen ja vauvan koko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odottaja

Vieras
Heips!
Onko kellään kokemusta jo ennen laskettua aikaa tehdystä käynnistyksestä? Meillä lapsen painoarvo oli hurja, ja mieli alateitse synnyttää niin käynnistää pitäs varmaan joskus viikolla 38 jo.. (Eri lääkäreillä eri näkemykset, mikä sekin vielä sekoittaa omia ajatuksia..) Sektio pelottaa niin et mielummin ottaisin tuon "aikaisen" käynnistyksen kun sit sektion laskettuna aikana.. Mut siis kokemuksia olis kiva kuulla!

Alkuperäinen kirjoittaja Jättiläisen äiti:
Meillä tyttö 4390g mahtui ainakin helposti ulos,vaikka olenkin tämmöinen pajun vitsa.Niin että ei se koko välttämättä haittaa.

Et odotetaan yli nelikilosta ja syntyykin 3500g....

No hurja ja hurja..;) Edellisen lapsen synnytys oli painajaismainen ja pelkopoli on tuttu paikka..Yhtään ylimääräistä kommervenkkia ei tarviis olla, ja kokoarviossa lääkäri otti mitat kolmesti tai neljästi kun ei meinannu uskoa et on niin iso.. Niin, ja laskettuun aikaan jos menis olis reeeilusti yli nelikiloinen (ilmeisesti jotain 4,5 ja ylikin) arvion mukaan.. Mut siis mulle iso, ja mun synnytyspelolle aivan liian iso..=/

Itsellä ei ole kokemusta synnytksen käynnistämisestä , mutta vauvan "hurjasta" painoarviosta kyllä.
Minulla tehtiin ensimmäinen paino-arvio ultralla viikolla 36 tai 37 ja arvio oli hilkun vajaa 4 kg sillä hetkellä. Kyllä alko pelottamaan millanen jättiläinen sitä syntyy, varsinkin jos menisi yliaikaiseksi. Parhaassa (pahimmasssa) tapauksessa vauva kerkeäisi kasvaa mahassa vielä 5-6 viikkoa.
Onneksi tehtiin toinen arvio ultralla viikolla 39 ja silloin arvio oli n.4 kg sillä hetkellä.

(syntyessään seuraavana päivänä jälkimmäisestä arvioinnista vauva painoi 4070g)

Täällä kaksi kertaa käynnistetty, ei lapsen koon, mutta rask.diabeteksen ja verenpaineen vuoksi.

Molemmat käynnistetty ennen la, toinen rv 37+5 ja toinen 38+0. Molemmat arvioitiin käynnistyspäivänä isoiksi, esikoisesta reilut 4,2-kiloiseksi, mutta oli syntyessään 3,6 kg. Toinenkin saman syntyessään, mutta painoarvio oli "vain" neljä kiloa.

Hyvin meni synnytykset, käynnistymiseen meni epäkypsästä tilanteesta jokunen päivä ja esikoisen synnytys oli pitkä, mutta kuopuksen vain tunti.

Hyvin voit pyytää/vaatia käynnistystä, vedota sektiopelkoon.

Mulla käynnistettiin LA aamuna,piti jo käynnistää viikkoa aikaisemmin mutta kun oli eri lääkäri niin päättikin että antaa vielä olla.Seuraavalla kerralla lääkäri laittoikin sitten suoraan saliin.Raskaus ajan diabeteksen takia siis käynnistettiin ja neiti oli 4490kg.Lääkäri ultrasi ennen saliin menoa ja arvio oli 4400-4500kg että aika tarkalleen osasi arvioida :)
Mutta noissa arvioissakin on paljo heittoja ja yleensä lääkäri kuuntelee kyllä äitiä eli jos kovasti vaadit ja osaat hyvin perustella niin luulisi että käynnistävät aikaisemmin.
Tsemppiä synnytykseen!

Kiitos kovasti vastauksista!!!! Ens viikolla taas äitipoli käynti ja "oma" lääkäri, joten sit siitä käynnistyksestä vois vaikka päästä yhteisymmärrykseen, oli kiva kuulla et muillakin oli ennen laskettua aikaa käynnistelty ja et hyvin menny silti!:)

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Minulla on kaksi viikolla 38 käynnistettyä synnytystä, hyvin sujuivat. Toinen kesti 56 minuuttia ja toinen 46 minuuttia. Käynnistettiin raskaus ajan diabeteksen takia ja epäiltiin olevan isoja vauvoja tulossa, toinen olikin 4040 g, odotettiin liki 5 kiloista ja toinen 3400 ja odotettiin yli 4 kiloista.

Eikö noin nopeat synnytykset ole aika rankkoja??

mulle annettiin käynnistyspäivä 38+4 mutta lapsivedet läks ja käynnistyspäivä oli 38+2 poika oli 3,240g/49cm (vikassa ultrassa rv 36 2,9kg
syitä oli paljon raskausajan diabetes, lapsen iso koko sillä edellinen oli syntynyt 38+4 yli 4 kiloisena ja sairaalaan meno 3 lapsen kanssa ei tullut kysymykseen. myös synnytyspelko oli kamala ja sektio pelotti sillä äitiäni ei oltu meinattu saada hereille sektiossa.

Yhteistyössä