Synnytyksen käynnistäminen - syynä vauvan koko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jättipatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jättipatti

Vieras
Hei

Onko täällä ketään, jolla synnytys olisi käynnistetty vauvan ison koon vuoksi? Olen itse raskaana rv 37 ja vauvan painoarvio oli eilen n. 3600 g. Lääkärien mukaan kyseessä on suht kookas kaveri, koko ajan painoarviot ovat menneet hieman yli normaalien käyrien ja käsikopelollakin kuulemma tuntuu vatsan läpi isolta. Syntymäpainoksi on arvioitu yli neljää kiloa jos jatkaa kasvua samaan tahtiin.

Itse olen melko pieni - pituutta vain 160 cm ja painoa ennen raskautta 50 kg - joten ison vauvan synnytys hieman pelottaa... Kyseessä on esikoinen. Lääkärin mukaan lantioni on ihan normaali, mutta sanoi myös että jos painoarvio heittää kovin alakanttiin ja vauva onkin vähän luultua isompi niin saattaa tehdä tiukkaa synnyttää normaalisti alakautta. Syytä vauvan kovaan kasvuun ei tiedetä, olen juossut koko raskausajan sokerirasitustesteissä ja ne on olleet normaaleja. Painoa itselle on tullut lisää 13 kiloa.

Terveydenhoitaja mainitsi synnytyksen käynnistämisestä, jos vauva ei suostu itse syntymään suht lasketun ajan puitteissa. Ei kuulemma pidä hyvänä ajatuksena antaa raskauden mennä ainakaan kovin paljon yli LA:n. Sain myös ylimääräisen kontrollin lääkärille taas ensi viikoksi. Onko miten tavallista, että synnytystä käynnistellään tämmöisen asian takia? Itseä ajatus ei oikein houkuttele kun olen kuullut siitä melkoisia kauhutarinoita, mutta onko minun toisaalta hyvä odotella kovin pitkään jos vauva todella meinaa kasvaa "liian" isoksi? Sektio kauhistuttaa vielä käynnistystäkin enemmän. :(

mulla ei ainakaan käynnistetty (ei suostuttukoska vauva voi hyvin) vaikka vauvan kokoarvio oli yli 4kg viikolla 38,ja mulla pituutta kans vaan 158cm.. sanoivat että kyllä tulee ulos itekseen. ja tulihan sen mut viikolla 41+5 vasta ja oli meinaan vaikea synnytys kun lapsi jäi jumiin kokonsa takia :/

Mulla arvioitiin rv 36 3580g, sit rv 38 terkka arvioi 4kg jonka perusteella laitto mut saman tien polille, jossa arvioivat n.3,8kg. Olisivat käynnistäneet jo sillon jos olisin halunnu. Rv 39 seuraava kontrolli, olin jo valmistautunu että käynnistetään,mut painoarvio oli sama, joten halusin edelleen odottaa jos käynnistyis itsekseen. Ja niinhän tuo käynnisty rv 40+3, seuraavana aamuna ois ollu taas kontrolli. Vauva painoi 4030g.

Olen 158cm pitkä.
Vauva oli aika ylhäällä, viimesessä sentissä jumitettiin monta tuntia kera ponnistustarpeen. Ponnistin 1h19min. Oli sen verran tiukat kudokset kai, kun luuston puolesta kyllä mahtui, ja lantio oli arvioitu hyväksi. Vaikka aika normaali kai tuo ponnistusaika on...

Viimeksi muokattu:
Minä menin näytille kun rv. oli täynnä 40. Kokoarvio oli tuolloin 4,4kg. Supparit olivat aiemmin päivällä alkaneet mutta loppuneet sitten. Käynnistivät seuraavana päivänä, jotta poika (esikoinen) ei turhaa enää ihtiää kasvattas. Syntymäpaino oli 4470g, mutta tosi hyvin sujui synnytys. Mun mitat 172/70 ennen tuota raskautta.

Kävin kokoarviossa (rd) rv38 jossa lääkäri tuumasi vauvan painavan 3.7kg. Ei kuulema käynnistetä kun ei ton enempää mene yläkäyrillä.. Nyt rv 40+3 alkaa olo jo tuskastuttamaan. Neuvolan terv.hoitajakin oli sitä mieltä että koska mun paino ei ole enää noussut tuskin vauvakaan on kovasti kasvanut noista luvuista..No mene ja tiedä..Syntymäpainoksi veikattiin 4.3kg.

Hei!
Pari vuotta sitten synnytystapa-arviossa lääkäri päivitteli vatsani kokoa ja säikähdin todella, että millainen jättivauva sieltä on tulossa. Tuolloin arvioitiin vauvan painoksi 4kg, saman arvion teki lääkäri yksityisellä lääkäriasemalla, mutta hän rauhoitteli, ettei vauva kasva 4,5kiloa suuremmaksi.

Kävin sokerirasituksessa pari kertaa, ne olivat ok, mutta verenpaineeni yläkantissa, joten synnytys päätettiin käynnistää sekä vauvan koon, että verenpaineiden vuoksi. Arviossa minulta oli kuitenkin todettu tilava lantio, joten ahtaus ei ollut käynnistyksen syynä.

Sinun painollasi ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mahtuuko vauva tulemaan ulos vai ei, kyseessä on sisälantion luiden koko. Luusi ovat yhtä suuret, painat sinä joko 50kg tai vaikka 90kg. Esim. hyvä ystäväni on 120kiloinen ja suuri ihminen, mutta ei pysty synnyttämään kuin korkeintaan 2,9kiloisen vauvan, koska isompi ei mahdu lantiosta tulemaan.

No, minua käynnisteltiin viikko Cytotec-tableteilla, ei mitään vaikutusta, paikat pysyivät kiinni, samoin ei mitään vaikutusta oksitosiinitipalla. Lapsivedet menivät, mutta supistuksia ei kuulunut ja vauva syntyi lopulta sektiolla tulehdusvaaran vuoksi ja ehkä myös pitkän käynnistelyn aiheuttaman äidin väsymyksen vuoksi. Sektio ei ollut kiva kokemus, olin todella kipeä pari päivää ja aivan hoitajien armoilla, en juuri pystynyt vauvaa hoitamaanh, vaan mieheni ja hoitajat hoitivat.

Nyt odotan toista lastani ja laskettu aika on parin viikon päästä, kyllä jännittää, miten kaikki menee, tuleeko alakautta vai taas sektiolla...

Mulla arvioitiin rv 36 3580g, sit rv 38 terkka arvioi 4kg jonka perusteella laitto mut saman tien polille, jossa arvioivat n.3,8kg. Olisivat käynnistäneet jo sillon jos olisin halunnu. Rv 39 seuraava kontrolli, olin jo valmistautunu että käynnistetään,mut painoarvio oli sama, joten halusin edelleen odottaa jos käynnistyis itsekseen. Ja niinhän tuo käynnisty rv 40+3, seuraavana aamuna ois ollu taas kontrolli. Vauva painoi 4030g.

Saako kysyä missä kaupungissa näin? ja onko aikaisempia käynnistyksiä tai leikkauksia? kun oma tilanne näyttää olevan vähän sama kuten tossa aikaisemmin kirjoitin..Tosin edellinen on syntynyt sectiolla..Joten olisikohan sillä vaikutusta.

Itse olen paljon sinua lyhyempi ja aikaisemmin olin synnyttänyt rv 38 kolmekiloisen vauvan.

Toista odottaessa pyysin päästä synnytystapa-arvioon 39+0. Lääkäri arvioi vauvan taas kolmekiloiseksi ja pyynnöstäni (pelkäsin kovasti, että jos vauva vielä kasvaa tai onkin isompi, niin ei mahtuisi tulemaan ) synnytys käynnistettiin seuraavana aamuna.

En ole kuullut, että toiset olisivat noin helposti saaneet käynnistyksen, mutta olen alle 150cm ja pelkäsin leikkausta niin paljon, että mukava lääkäri suostui käynnistykseen.

Mulla tehtiin painoarvio 38+0 viikolla 3,9kg ja sain käynnistysajan 38+3. (Vauvan kokoarvio oli puolisen kiloa enemmän kuin edellisten lasteni, joten kaipa siksi päätyivät käynnistämään. Aika "heppoisin perustein" mun mielestä kuitenkin)

Vaavi syntyi kalvojen puhkaisun ja oksitosiini-tipan avustamana. Samanlaisia oli supistukset kuin kolmessa edellisessä synnytyksessä (jotka lähteneet spontaanisti) eli mulla ei ainakaan oksitosiini pahentanut niitä. 3970g painava tyttö syntyi parin minuutin ponnistusvaiheen jälkeen eikä mamma tarvinnut ainuttakaan tikkiä. Kivun lievityksenä käytössä oli kuumat kaurapussit, joita mies kävi lämmittämässä :)
Eli ei välttämättä käynnistetty synnytys ole ollenkaan vaikeampi tai rankempi kuin itsestään käynnistynyt. Tsemppiä ap:lle tosikoitokseen!!!

[QUOTE="vieras";24315726]Saako kysyä missä kaupungissa näin? ja onko aikaisempia käynnistyksiä tai leikkauksia? kun oma tilanne näyttää olevan vähän sama kuten tossa aikaisemmin kirjoitin..Tosin edellinen on syntynyt sectiolla..Joten olisikohan sillä vaikutusta.[/QUOTE]

Oulaisissa synnytin. Esikoinen kyseessä.

Mulla varattiin 40+2 ison koon takia käynnistys, tosin syntyi 40+1 itsekseen, painoa 4.25kg. Alunperin seurattiin ihan muusta syystä vk 36 alkaen. En kyllä laukannut missään testissä vaikka mahtavankokoinen olinkin (pissat, turvotukset koko ajan kondiksessa). Mutta kun on muuten iso, niin ei se lähestyvä 100kg haitannut ilmeisesti :D