Synnytyksen käynnistäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hautomo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hautomo

Vieras
Olen rv 41+4 eli laskettu aika on ohitettu aika hyvin. Huomenna minulla on aika ä-polille yliaikaiskontrolliin ja neuvolan täti meinasi että synnytys saatetaan EHKÄ käynnistää jo huomenna.Itse en tätä käynnistämistä haluaisi, mielestäni on parempi jos synnytys käynnistyisi itsestään. Toki jos vauvalla on jotain hätää niin silloin ei ole kahta puhetta käynnistyksestä.

Kysymys nyt oliskin että kuinka herkästi yliaikainen synnytys käynnistetään?Vai odotellaanko synnytyksen luonnollista käynnistymistä jos vauvalla ja äidillä kaikki hyvin?Mitään merkkejä kyllä synnytyksen lähestymisestä ei ole :(

Sekin tässä vähän huolettaa että kuinka iso vauvasta ehtii tulla kun lasketusta ajastakin on jo näin kauan....Aiemmat lapset on olleet 4 kiloisia ja syntyneet paljon aiemmin.

Aika paljon riippuu sairaalastakin. Jos kaikki on hyvin, niin mitään syytä ennen rv 42 täyttymistä ei ole. Itselläni oli yliaikakontrolli (tosin yliaikahan alkaa vasta 42 rv:n jälkeen) 41plus 3 ja sain itse päättää käynnistetäänkö 41 plus 4 vai sitten 42. Oli tulossa pitkä viikonloppu siihen väliin, joten siksi noin. Eivät halunneet käynnistystä tuolle viikonlopulle. Synnytys käynnistyi itsekseen kontrollin jälkeen, kun gynekologinen tutkimus oli raju ja suomeksi kovakourainen. Vaavi ymmärsi, että täältä täytyy vissiin lähteä.
Eli sinulla ei ole vielä yliaikainen raskaus. 42 viikon jälkeen aletaan käynnistellä tavallisesti. Aiemmin, jos on jotain syytä.

Toivotaan että sisätutkimus tekisi työnsä, eli synnytys alkaisi huomenna :) Vauva onneksi liikkuu ihan hyvin joten luulisi ettei ole hätää. Itsekin ajattelin että raskaus on varsinaisella yliajalla viikonloppuna, joten jos saisin odotella viikonlopun yli synnytyksen käynnistymistä itsekseen ja ensi viikolla sitten käynnistetään jos ei vauvaa kuulu sitä ennen.

Sain itse päättää rv40+0 käynnistetäänkö vai meenkö kotiin pariks päivää odottelen. Menin kotiin ja käynnistettiin rv40+2. Mulla oli lapsivesi vähentynyt hieman, siksi halusivat käynnistää. vauvalla ja itellä oli kaikki muuten ok

Mulla kakkonen käynnistettiin rv41+6 lievän raskausmyrkytyksen takia.

Kolmonen olisi käynnistetty rv41+6 myös (mitään raskausmyrkytystä tms mulla ei ollut), mutta toisen yliaikaiskontrollin sisätutkimus rv 41+5 oli sen verran kovakouraisesti tehty, että tyttö päätti syntyä itsekseen.

Yhteistyössä