Synnytyksen käynnistyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja käyntiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

käyntiin

Vieras
Eilen yliaikaiskontrollissa 41+5 kaulakanavaa pari senttiä jäljellä ja sormelle auki.
Vaihtoehtona ois ollut jäädä osastolle ja oltaisiin laitettu kohdunsuuta valmistelevaa lääkettä tai sitten kotiin pariksi päivää jos sattuisi kohdunsuu olemaan jo auki sen verran että sais sitten kalvot puhkaistua.
Lääkäri oli sitä mieltä (kuten itsekin), että kotiin vain kun kaikki hyvin.

Nyt sitten huomenna menen uudelleen ja mitäs sitten jos kohdunsuu ei tuostaan ole kypsynyt, kun supistuksiakaan ei ole ollut eilisen ilta viiden jälkeen?

Kokemuksia kaipailisin yliaikaisista käynnistyksistä.

Mulla on ensin yritetty oksitosiinilla mutta sen aiheuttamat supistukset ei kypsyttänyt kohdunsuuta yhtään. Ekassa synnytyksessä passittivat osastolle yöksi ja aamulla laitettiin Cytotec kohdunsuulle ja siitä se sitten lähti. Toisessa olisivat myös passittaneet osastolle mutta sanoin, että en halua sinne makaamaan joten puhkaisivat kalvot.

Mä sain suun kautta otettavia tabuja 3 päivää, mutta niistä ei ollut hyötyä. Niinpä sitten tipalla ja kalvojen puhkaisulla laitettiin homma käyntiin. 12h ja tyttö oli maailmassa, vaikka lähtökohta tuolloin 12 h aiemmin oli se, että sormelle auki ja kanavaa jälellä.

Minulla esikoinen käynnistettiin kalvojenpuhkaisulla.
Ya-kontrolli oli rv41+5 ja olin reilu sormelle auki ja kanava oli kadonnut. Päättivät, että seuraavana päivänä sitten tullaan kalvojen puhkaisuun, jos ei yön ja aamun aikana mitään ala tapahtumaan ja eipä tapahtunut, joten käynnistykseen sitten mentiin.

Pelkkä kalvojen puhkaisu ei ihan riittänyt saamaan kunnon supistuksia aikaan, joten laitettiin oksitosiini tippa.
Sitten synnytys menikin vauhdilla ja kokonaiskestoksi tuli 6,5h.

Alkuperäinen kirjoittaja TyhjääIkkunassa:
mulla oli rv 41+2 kun käynnistettiin tipalla. Tipan laittamisesta kuutisen tuntia alkoi supistukset ja siitä pari tuntia niin vauva oli sylissä :) kun synnytys alkoi edetä, niin etesi sitten vauhdilla :)

Mutta millainen oli kohdunsuun tilanne?
Voikohan ne mullekin lykätä tuota tippaa.

En tahtois enää mitään osastolla makuuta cytotekkeíneen (vai mitä ne nyt oli )vaan tositoimia, joten siksi kyselenkin että missä vaiheessa mahtaa olla mahdollista nuo ns. paremmat konstit eli kalvojen puhkaisu ja oksitosiini tippa.

Tänään on kyllä ruskeata limaa (limatulppaa) irronnut ja edelliset synnytykset ovat olleet tällaisesta hetkestä edessä parin pv:n sisällä.

Mun on molemmat käynnistetty, esikoinen rv 42 ja tiukasti kiinni ja kaulaakin oli. Kaksi päivää kypsyteltiin cytotecilla ja sitten tippa käteen kolmantena, syntyi 8h tipan laittamisen jälkeen.
Kuopuksesta rv 42, oli kaula lyhentynyt ja vissiin hiukan aukikin? en muista tarkkaan, kaksi cytotecin murua laitettiin ja yöllä lähti itestään syntymään, 5h kesti kokonaisuudessaan.

kyllä ne sytkyt (cytotec) toisille on ihan sitä "tositoimia" ;), eikä läheskään aina tuo oksitosiinitippakaan saa synnytystä käyntiin!
Toivotaan, että yön aikana lähtis ihan omillaan tulemaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
kyllä ne sytkyt (cytotec) toisille on ihan sitä "tositoimia" ;), eikä läheskään aina tuo oksitosiinitippakaan saa synnytystä käyntiin!
Toivotaan, että yön aikana lähtis ihan omillaan tulemaan ;)

Et muutes arvaa miten paljon tätä omillaan lähtöä minäkin toivon.
Jännittää kuitenkin aivan hirveästi vaikka kyseessä jo viides lapsi.

Kaikki ovat yli menneet, mutta omillaan tosiaan lähteneet käyntiin (yhtä hätäsektiota lukuunottamatta) vaikkakin hitaasti.

Yhteistyössä