Synnytyksen käynnistys raskausdiabetestapauksissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuokio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuokio

Vieras
Eli onko kokemuksia synnytyksen käynnistyksestä tai suunnitellusta sektiosta raskausdiabeteksen yhteydessä? Kuinka isoksi vauva on kasvanut, että on päädytty käynnistämään synnytys ajoissa ja millä viikolla käynnistys on tapahtunut? Miten on sujunut? Hoidettiinko raskausdiabetestasi ruokavaliolla vai myös insuliinilla?

Meillä ultrattiin (ja kopeloitiin käsin mahan päältä jolloin saatiin vielä isommat tulokset) vauva viikolla 37 liki 4 kiloiseksi, mutta päätettiin ettei vielä kuitenkaan käynnistetä kun ei ole yli sitä neljää kiloa.

Luojan kiitos ei tosiaan käynnistetty. Likka syntyi 2,5 viikon päästä 3,3 kiloisena :headwall: Jotta ei ne sokerivauvat aina jättiläisiä ole.

Omaa diabetestani hoidettiin tiukkaakin tiukemmalla ruokavaliolla (neljään kuukauteen en syönyt edes yhtä irtokarkkia tai lusikallista jogurttia).

Mulla kolme lapsista neljästä olleet sokerilapsia. Hoidettu sekä tabletilla että insuliinilla. Syntyessään kaikki n.4100 ja 52cm. Miehen kanssa ollaan molemman isoja ja pitkiä etteivät vauvat voi "pieniä"ollakaan.
Eka käynnistyi itsellään 37ja risat. Toinen ja kolmas käynnistettiin suurinpiirtein samoilla viikoilla.

Kaksi kertaa käynnistetty. Ensimmäisellä kertaa >4kg ja pahat repeämät.
Toisella lapsi melkein eloton. Ja insuliinilla olin kummatkin. Ja ekan käynnistys 40+0 toinen 36

Miten teillä on sitten nuo ruokavaliot ja insuliinihoidot toimineet, onko arvot pysyneet rajojen sisällä?

Itse olen vasta rv28 ja mittari on saatu neuvolasta juuri kotiin. Mittaan kahtena aamuna viikossa ennen ja tunti jälkeen aamiaisen. Hyviä arvoja, mutta nyt oon alkanut epäillä, että "huijaan" itseäni tahtomattakin ja syön turhankin kevyitä aamiaisia. Muutenkin aina ollut syömisessä se ongelma, etten osaa syödä pienissä erissä pitkin päivää vaan annokset on sitten kerralla liian isoja. Eli huono homma. Paino ei kuitenkaan ole tässä vaiheessa noussut odotuksessa kuin 2 kiloa.

Minkälaista teidän painonnousu raskauden aikana oli?

Mulla aamun paastoarvo ja aamiaisen jälkeen arvo koholla. Muut ok. Ja nuo kaks arvoa koholla hoidonkin aikana.
Mulla runsaasti ylipainoa ja paino pudonnu odotusaikana 10-15 kg.
Nyt viikkoja 22 ja tippunu jo 10kg.
Mä en kanssa osaa syödä useasti, vaan harvoin ja isoja annoksia.

Yhteistyössä