synnytyksen kesto???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jybis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jybis

Aktiivinen jäsen
18.12.2006
9 237
0
36
siis oonko ymmärtäny oikein (älkää pitäkö mua tyhmänä,en oo vaan tajunnu tätä) että synnytyksen kesto lasketaan niistä supistuksista jotka alkaa olee säännöllisiä,siihen asti kunnes lapsi tulee maailmaan?
Oon niin ulkona noista synnytys asioista,esikoinen syntyy elokuussa.
Ponnistukset tapahtuu siis vähitellen=???
kertokaa omia kokemuksia,olis kiva tietää kun ei ite tiedä,voi ruveta jossain vaiheessa pelottamaan :x <br><br>

Ponnistusvaihe on se, kun alat ponnistamaan vauvaa maailmaan. Supistukset ja synnytyksen käynnistyminen (supistuksilla, vesien menolla..) on eri asia kuin ponnistaminen.
Esim. mulla synnytys kesti 19h, josta ponnistusvaihe tunnin.

niin joo tarkotin tota kysymystä.esitin sen vaan hankalasti.
moni on puhunu monien tutntien synnytyksestä ja tuli vaan semmonen pakokauhu että eihän sitä muksua ährätä pariakymmentä tuntia sieltä.
ponnistaen siis

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2007 klo 20:22 jybis kirjoitti:
niin joo tarkotin tota kysymystä.esitin sen vaan hankalasti.
moni on puhunu monien tutntien synnytyksestä ja tuli vaan semmonen pakokauhu että eihän sitä muksua ährätä pariakymmentä tuntia sieltä.
ponnistaen siis

Juu ei :D Jos ponnistusvaihe menee liian pitkäksi, niin kyllä siinä on kätilöt apuvälineineen mukana. Myös äidin kunto vaikuttaa ja viimeinen vaihtoehto on tietenkin lähteä leikkaussaliin.

Synnytysaika, varsinkin esikoisen synnytys kuulostaa pitkältä, mutta eihän ne supistelutkaan ole (yleensä) alusta pitäen niin kovia. Supistelut voimistuvat vähitellen ja aika kuluu kyllä todella erikoiseen tahtiin. Vaikka supistelu ja kipu yltyy, on yllättävää, että välillä pystyy torkahtelemaan ja aika oikeasti voi kulua siivillä...

Minulla ponnistusvaihe oli sekä 1. että 2. synytyksessä ihanan lyhyt, alle 10min. molemmissa. Itseäni ainakin jännitti eniten juuri ponnistusvaihe, joka sitten osoittautuikin ihan siedettäväksi. Muutama minuutti synnytyksen jälkeen olen aina ollut jo sitä mieltä, että eihän tämä nyt niin kauheeta ollutkaan, vaikka hetki aiemin mieli olikin ehkä ollut toinen...Niin se luonto ja vauva hoitavat tehtävänsä.

Tietty kokemuksia on erilaisia. Mutta älä turhaan jännitä etukäteen. Kaikki synnytykset ovat erilaisia. Ja kyllä se palkinto on sen arvoinen! Kyllä synnytys voi olla ihana kokemus!!!! Nyt kun odotan viimeiselläni 3. ja luultavasti viimeistä lastani, on toisaalta haikeakin olo, vaikka juuri nyt olo onkin ahdistava kun yliaikaa jo mennään. Raskaus ja synnytysaika on kuitenkin aivan oma maailmansa.

Mukavaa odotusta ja synnytystä!!!!

Niin, synnytyksen kesto lasketaan niistä säännöllisistä supistuksista siihen, kun vauva on maailmassa. Itsekin aina ennen ajattelin, että "kauheeta, 10 tunnin synnytys!!! " tms. kun ajattelin, että koko tuo aika on sitä pungertamista ;)

Esim. mulla alkoi säännölliset supistukset klo 2 yöllä. Ajeltiin 100 km sairaalaan ja hengittelin vaan syvään aina kun supistukset tulivat (n. 3 minuutin välein). Sairaalassa sit rentouduin ammeessa, hengittelin muutaman tunnin ilokaasua ja loppuajasta sain kohdunkaulan puudutuksen.

Aika kului tosi nopeasti miehen ja kätilön kanssa jutellessa. Klo 10 mulle sanottiin, että seuraavalla supistuksella saa ruveta ponnistamaan eli paikat oli auki 10 cm. Vauva oli maailmassa 1,5 tunnin kuluttua. Eli siinä vaan joka supistuksen aikana ponnistetaan ja välillä levätään. Synnytyksen kesto oli siis yhteensä 9,5 h, josta avautuminen 8 h ja ponnistus 1,5 h.

Useinhan tuo ponnistusvaihe jää alle puoleen tuntiin, mutta mulla se vaan venähti noin pitkäksi. Vauva autettiin maailmaan imukupin avulla lopuksi. Mutta voimat ei ehtinyt loppua missään vaiheessa ja oli NIIN IHANAA saada vauva vihdoin syliin :)

Tsemppiä ja positiivisin mielin eteenpäin! :)

Vedet meni tiisai iltana 23.05 ja lapsi synty puoliltapäivin tasan 12.05 eli
13h..Eikä se ollu niin kamalaa kun mitä ajallisesti vois kuvitella.
Ponnistusvaihe kesti 35min eikä sekään tuntunut sillon niin pitkältä ajalta.

Eli synnytyksen kesto on ns. säännöllisistä supistuksista istukan irtoamiseen.
Mulla eka synnytys kesti 8 tuntia ja 50 min. Avautumisvaihe kesti 7tuntia 30min. Ponnistusvaihe 16min. ja Istukoita irroteltiin 1tunti 4min. (kaksoset)
Toinen synnytys kesti 5 tuntia ja 30 min. Avautumisvaihe kesti 5tuntia ja 15min. Ponnistusvaihe 7min. ja Istukassa meni 8min.
Kumpaakaan synnytystä en suunnitellut etukäteen. En halunnut pettyä, jos kaikki ei olisi mennytkään niinku ajatteli. En myöskään osannut jännittää. Joku aikasemmassa viestissä sano, että kipu unohtuu. Olen täysin samaa mieltä!!!
Älä turhaan jännitä, mene avoimin mielin synnyttämään. :heart: :heart:
Synnytys on asia, jota ei edes pysty sanoin kunnollas selittää. Se täytyy kokea itse! :hug: :hug: :hug:

Avoimin mielin sitten aikanaan vaan synnyttää! Ite menin aikanani ensimmäistä sillä asenteella että tätähän ne on tehny ennenkin paljon alkeellisemmissa olosuhteissa ja ilman kivunlievityksiä. Ja mulla oli aivan upea luomusynnytys, kesti 5h, ponnistus 13min.

Mä synnytin esikoiseni viime syksynä ja siitä peloteltiin hirveesti etukäteen, etenkin anoppi.
No sitten kun h-hetki tuli, niin säännölliseks supistukset tuli noin kello 1 yöllä ja niitä kesti 16,5 tuntia. Kuulostaa pitkältä mutta siinä on hyvin aikaa levätä ennen seuraavaa supistusta ja loppuvaiheeseen voi pyytää kivunlievitystä.
Ponnistusvaihe kesti 7,5 minuuttia.
Ei mitään kauhukuvia! Ehdottomasti uudelleen tulevaisuudessa!
Älä suostu kuunteleen vanhojen naisten kauhutarinoita!
Hyvää odotuksen jatkoa!