synnytys Salo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja synnytys- ja sairaalakammoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

synnytys- ja sairaalakammoinen

Vieras
Onko kokemuksia? Turkulaisena saan valita tyksin ja Salon välillä ja tyksistä on itselläni huonoja kokemuksia. Synnytyspelko on kaamea vaikka (tai juuri siksi) on kyseessä jo neljäs lapsi. Edelliset synnytykset ovat olleet erittäin kivuliaita epiduraalista huolimatta. Tyksissä tätä ei huomioitu mitenkään. Pelkopolilla on käyty ed. raskauksissa muttei auttanut. Eivät huomioineet synnytyksessä mitenkään pelkopolikäynnillä läpikäytyjä asioita. Oli siis aivan yhtä tyhjän kanssa. Kätilön kommentit olivat: "sait jo epiduraalin ja lisäannostuksen, niillä pärjää, täytyy tuntea supistukset jotta voi ponnistaa" vaikka synnytykset ovat olleet lähes 20 tuntisia ja kanyyli on tietty jätetty jotta lisäannostustakin olisi voinut antaa.

Enkä toivo vastauksia jossa kerrotaan miten ponnistetaan paremmin ilman epiduraalia tai sen lisäämistä. Ed. synnytyksissä en ole tuntenut erillisiä supistuksia sillä kivut ovat olleet niin kovat, ettei pienintäkään taukoa ole ollut. Supistusten tuntemisesta ei siis apua tässä kohtaa ole, ja näkyyhän ne käyrilläkin. Vain hetkeksi avautumisvaiheeseen sain epistä helpotusta, mutta kun sitä ei enää lisätty niin mitään "aaltoja" ei tuntunut vaan yhtäsoittoista helvetillistä kipua monen pitkän tunnin ajan. Joka tapauksessa siis kätilön piti kertoa milloin supistus on, en sitä erottanut, huusin vain koko ajan. Mutta lisää kipulääkettä en saanut vaikka kuinka itkin, huusin kivusta, kerjäsin ja anelin.

Nyt näiden kokemusten perusteella onkin mietinnässä Salo. Mietin siellä toimii kivunlievitys ja miten synnytys siellä tapahtuu? Entä millaista on olla lapsivuodeosastolla? Miten nopeasti sieltä kotiudutaan?

Minäkin olen menossa Saloon, mutta valitettavasti ei ole vielä mitään kokemuksia. Siellä kuitenkin järjestetään jokainen torstai klo 18 alkaen tutustumiskäyntejä synnärille, joten eikun vain vaikka heti tänään tutustumaan. Tietääkseni ei tarvitse edes ilmottautua etukäteen.

http://www.salonaluesairaala.fi/fi/synnytys_ja_naistentaudit/513/

Alkuperäinen kirjoittaja saloon menossa:
Minäkin olen menossa Saloon, mutta valitettavasti ei ole vielä mitään kokemuksia. Siellä kuitenkin järjestetään jokainen torstai klo 18 alkaen tutustumiskäyntejä synnärille, joten eikun vain vaikka heti tänään tutustumaan. Tietääkseni ei tarvitse edes ilmottautua etukäteen.

Saako kysyä miksi Saloon? eli asutko lähellä vai muista syistä tarkoituksella valittu?

Synnytin salossa mutta epiduraalin ja lisäannostuksen jälkeen en sitä enemmän saanut. Mun käsittääkseni sitä ei voi enemmän antaakaan. En osannut rentoutua ja selkälihakset alkoivat krampata. Onneksi yksi kätilö tai kätilöharjoittelija hieroi alaselkääni. Tunnelma oli siellä mukava ja vaikka synnytyksessäni oli hieman dramatiikkaa oli kokemus kuitenkin kokonaisuudessaan positiivinen. Ehkä siksi en ole osannut pelätä tätä tulevaakaan synnytystä sen kummemmin. Antaa mennä omalla painollaan ja sen sitten näkee miten se menee. Nyt kyllä yritän oikein keskittymällä rentoutua ettei turhaan synnytys pitkity. Sen sitten näkee onnistunko siinä...

Alkuperäinen kirjoittaja synnytys- ja sairaalakammoinen:

Saako kysyä miksi Saloon? eli asutko lähellä vai muista syistä tarkoituksella valittu?

Saloon ja Turkuun on melkein sama etäisyys, joten siinä mielessä ei olisi väliä, mutta mies on töissä Salossa, joten se kallistaa Salon suuntaan, samoin julkisuudessa esiintynyt negatiivinen keskustelu Tyksin toiminnasta. Salolla on vauvaystävällisen synnärin sertifikaatti ja vaikka neuvolantäti ei suoraan suositellut kumpaakaan, rivien välistä huomasi, että kokemukset Salosta olleet hänen mielestään parempia.

Alkuperäinen kirjoittaja Saloon menossa:

Saloon ja Turkuun on melkein sama etäisyys, joten siinä mielessä ei olisi väliä, mutta mies on töissä Salossa, joten se kallistaa Salon suuntaan, samoin julkisuudessa esiintynyt negatiivinen keskustelu Tyksin toiminnasta. Salolla on vauvaystävällisen synnärin sertifikaatti ja vaikka neuvolantäti ei suoraan suositellut kumpaakaan, rivien välistä huomasi, että kokemukset Salosta olleet hänen mielestään parempia.

mitä negatiivistä tyksissä on ilmennyt? Itse en ole keskusteluja seurannut tätä ennen.

Alkuperäinen kirjoittaja Saloon menossa:

mitä negatiivistä tyksissä on ilmennyt? Itse en ole keskusteluja seurannut tätä ennen.
Turun Sanomissa oli ensin yleisönosastolla kirjoituksia synnyttäjien huonoista kokemuksista (itsekään en kaikki näitä alusta asti seurannut) ainakin viime vuoden puolella, ja asioiden läpikäyminen jatkui tänäkin vuonna. Monet synnyttäjät valittivat kätilöiden ja lääkärien vähyyttä, vaihtuvuutta, vähäistä huomioimista, räikeimpinä esimerkkeinä kai jatkuvasti vaihtuva hoitohenkilökunta, joka sekoitti välillä synnyttäjien tietoja, yksi kätilö hoitamassa useampaa synnytystä samanaikaisesti niin että synnyttäjä tunsi jäävänsä täysin yksin tärkeimmissäkin synnytyksen vaiheissa ja muistaakseni joku äiti joutui odottamaan monta tuntia verisissä lakanoissa ennen kuin hänelle löytyi muu paikka synnäriltä.

Yleisönosaston kirjoittelu kirvoitti TS:ään muitakin juttuja jossa kätilöt mm. valittivat resurssien puutetta ja kertoivat sen aiheuttaneen monia läheltä piti tilanteita, Tyksin johtaja väitti resurssien olevan riittävät, mutta synnärin johtaja vaati lisäresursseja. Jossain vaiheessa muistaakseni Tyks ilmoitti aloittavansa asioiden tarkemman selvityksen ja kertoi lisänneensä jonkin verran kätilöiden määrää, mutta ei kuulemma vieläkään ollut riittävästi. Näin muistelisin keskustelun menneen.

Joitakin artikkeleja löytyy TS:n arkistosta:
http://www.ts.fi/arkisto/haku.aspx

kirjoita hakusanaksi vaikka synnytys* ja laita lajitteluksi päivämäärä, marras- joulukuulla 2008 taisi kirjoittelu olla aktiivisinta.

itselläni on yksi synnytys takana salossa. sinä päivänä ei syntynyt kuin yksi lapsi meidän vauvan lisäksi. joten kätilöllä oli aikaa jutella ja olla melkein kokoajan paikalla. itselläni oli kuitenkin nopea synnytys 4 tuntia sairaalassa ja kaikki meni todella hyvin. osastollakin oli todella mukava henkilökunta. paitsi yksi asia mikä minua jäi ärsyttämään siellä on se, että pitää vaan imettää ja imettää, vaikka itseltä ei edes maitoa juuri tullut. jalisä maitoa sai todenteolla pyytää. toista tässä odotellaa ja salossa kuitenkin synnnytän...

itselläni on yksi synnytys takana salossa. sinä päivänä ei syntynyt kuin yksi lapsi meidän vauvan lisäksi. joten kätilöllä oli aikaa jutella ja olla melkein kokoajan paikalla. itselläni oli kuitenkin nopea synnytys 4 tuntia sairaalassa ja kaikki meni todella hyvin. osastollakin oli todella mukava henkilökunta. paitsi yksi asia mikä minua jäi ärsyttämään siellä on se, että pitää vaan imettää ja imettää, vaikka itseltä ei edes maitoa juuri tullut. jalisä maitoa sai todenteolla pyytää. toista tässä odotellaa ja salossa kuitenkin synnnytän...

Olen synnyttänyt TYKSissä v.2007 ja vaikka kätilö oli aika ikävä, ei kyllä mitään valittamista mulla. Nyt oli ajatuksena mennä Saloon, mutta jotenkin TYKSiin sitä vaan ollaan menossa. Se on kuitenkin iso yliopistollinen sairaala, että ei se ihan huono paikka voi olla. Toki puitteet voisi olla paremmat, mutta sehän ei henkilökunnasta ole kiinni. Ja epiduraalin sain heti kun halusin, ja lisäannoksen ja vielä kohdunkaulapuudutteen, joten en kokenut etten olisi saanut tarpeeksi puudukkeita. Tosin epiduraali ei toiminut ihan niin hyvin kun olen kuullut että se joillain toimii, mutta apu oli suuri kuitenkin.

Esikoista odotetaan ja Saloon ollaan menossa täälläkin. Olen molemmista paikoista kuullut sekä todella positiivista että negatiivista, joten riippuu varmasti ihan päivästä, synnytyksen kulusta sekä työssä sillä hetkellä olevan henkilökunnan ja synnyttäjän välisen kemian toimivuudesta. Itse kuitenkin valitsin Salon sen tähden, että täysin kokemattomana vauvanhoidosta toivon, että siellä olisi rauhallisempaa ja saisin mahdollisesti enemmän opastusta ennen kotiinlähtöä.

Epiduraalin anto määrästä. Itse sain ainakin kolme annosta synnytyssalissa kipujen vuoksi. Lääkäri antoi kätilölle luvan antaa vielä kolmannen annoksen koska olin todella kivulias. En tiedä voiko sen jälkeen enään antaa. Sain kyllä leikkaussalisssa vielä neljännen. Tämä oli kylläkin Naistenklinikalla. Eroja näköjään on paljon kivunhoidoissa sairaaloiden välillä...

Alkuperäinen kirjoittaja mie vaan!:
Epiduraalin anto määrästä. Itse sain ainakin kolme annosta synnytyssalissa kipujen vuoksi. Lääkäri antoi kätilölle luvan antaa vielä kolmannen annoksen koska olin todella kivulias. En tiedä voiko sen jälkeen enään antaa. Sain kyllä leikkaussalisssa vielä neljännen. Tämä oli kylläkin Naistenklinikalla. Eroja näköjään on paljon kivunhoidoissa sairaaloiden välillä...

Olen kuullut että tyks olisi erittäin nihkeä kipulääkkeiden antamisen kanssa. Tiedä sitten onko totta.

Ompas tyksistä outoja kommentteja. Mä olen kolme synnyttänyt tyksissä ja olen ollut tosi tyytyväinen, mukavia hoitajia ja huolta pidettiin. Asun kyllä salon seudulla mutta vasta-aineiden takia synnytin tyksissä ja vain eka syntyi salossa.
Salo tietääkseni hyvä paikka synnyttää koska tyttäreni on siellä kaksi synnyttänyt eikä huonoja kokemuksia ollut.
Nyt kun pojan näkövamman takia joudutaan tyksissä käymään on vain positiivisia kokemuksia, ei yhtään negatiivista.

Alkuperäinen kirjoittaja Anni62:
Ompas tyksistä outoja kommentteja. Mä olen kolme synnyttänyt tyksissä ja olen ollut tosi tyytyväinen, mukavia hoitajia ja huolta pidettiin. Asun kyllä salon seudulla mutta vasta-aineiden takia synnytin tyksissä ja vain eka syntyi salossa.
Salo tietääkseni hyvä paikka synnyttää koska tyttäreni on siellä kaksi synnyttänyt eikä huonoja kokemuksia ollut.
Nyt kun pojan näkövamman takia joudutaan tyksissä käymään on vain positiivisia kokemuksia, ei yhtään negatiivista.
i

Ilmeisesti synnytyksistäsi on jo jonkin verran aikaa, nimimerkistäsi ja isoäitiydestäsi päätellen, joten todennäköisesti tilanne on muuttunut niistä ajoista.

Aikaa tietenkin on kun nuorin, poika on jo 14-v. No kuitenkin silloin oli mukavia hoitajia ja samoin kätilöt.
Että mulla vain positiivisia ajatuksia. Onhan se toki voinut muuttua vuosien varrella. Tytär oli tyksissä tammikuun alussa viikon verran vauvan kans, synnytti kyllä salossa mutta vauvalla todettiin joitain sellaisia oireita että tyksissä tutkittiin tarkemmin. Nyt on täysin terve viisikuinen tyttö joka oli nyt ekaa yötä täällä mummilassa.

"Synnytin salossa mutta epiduraalin ja lisäannostuksen jälkeen en sitä enemmän saanut. Mun käsittääkseni sitä ei voi enemmän antaakaan."
- kyllä niitä lisäannoksia voi saada vaikka kolme kertaa. Eri asia on, onks se pidemmän päälle hyväksi vauvalle tai synnyttäjällekään. Joten synnytystä pyritään edistämään sitten oksitosiinitipalla, ettei joutuisi antamaan kovin montaa lisäannosta.

"paitsi yksi asia mikä minua jäi ärsyttämään siellä on se, että pitää vaan imettää ja imettää, vaikka itseltä ei edes maitoa juuri tullut. jalisä maitoa sai todenteolla pyytää."
- mitäs kauheaa imettämisessä on? Siinähän lapsi saa ihanaa äitinsä läheisyyttä sekä parasta mahdollista ravintoa, ja itselläsi maito nousee sitä nopeammin, mitä enemmän vauva niinä ekoina päivinä on rinnalla. Lisämaitoa kantsii antaa vauvalle vain ja ainoastaan lääketieteellisistä syistä (esim. verensokerin lasku).

"Olen kuullut että tyks olisi erittäin nihkeä kipulääkkeiden antamisen kanssa."
- minä taas olen kuullut, että siellä hyvin mielellään annetaan vaikka kaikille synnyttäjlle epiduraalipuudutus, sitten oksitosiinitippa. Sitten ponnistetaan puoli-istuvassa asennossa, leikataan eppari ja *plop* on hienosti rutiinilla hoidettu taas yksi synnytys. Onhan se kätilöistäkin kamalaa katsella kipeätä synnyttäjää ja yrittää keksiä sille jotakin vaihtoehtoista kivunlievitystä plus vielä päätteeksi epämukavassa asennossa lattialla polvillaan hoitaa jotain jakkarasynnytystä... (Anteeksi, jos yleistin TYKSin toimintaa - ei ollut tarkoitus - kerroin vain oman käsitykseni siitä ;-)

vaikka kuinka yritin imettää (salossa) niin maitoa ei tullut. vaikka vauva oli lähes koko ajan rinnalla. että se siitä imetyksen ihanuudesta. vauva saa kyllä samalla tavalla läheisyyttä ja rakkautta äidiltä. ei siitä lutkuttaako tissiä vai tutti pulloa... ja sitä lisä maitoa ei todellakaan olisi saanut, ellei olisi ollut tuttu kätilö paikalla.

Itse olen synnyttänyt 2krt tyksissä. Ihan luokatonta palvelua. Kukaan ei ole pätkääkään kiinnostunut susta. Itse saat pärjätä alusta asti. Hoitajat koneita ja tilat umpihomeessa. Ei enää ikinä tyksiin!!!

Alkuperäinen kirjoittaja synnyttäjä;10199884:

Synnytyspelkoinen ystäväni sai Naistenklinikalla synnytyksessä kuusi kertaa epiduraalia. En tiedä, minkä suuruisia annokset olivat (siis onko sama antaa esim kolme isoa annosta kuin kuusi pientä). Mutta joka tapauksessa hänelle jäi kohtuullisen hyvä kokemus synnytyksestä, juurikin sen takia, että ei joutunut kärsimään kivuista.

Viimeksi muokattu:
TYKSiin olen menossa, koska se on ihan lähellä. Ainakin hiljattain synnyttäneet työkaverini ovat olleet ihan tyytyväisiä paikkaan ja palveluun. Epiduraalin sun muut puudutteet ovat saaneet ne, jotka ovat halunneet ja toisaalta yksi synnytti omasta halustaan ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Ilmeisesti siis molemmat onnistuvat. Ahdasta siellä kuullemma on välillä, siitä on tullut suurimmat miinukset. En tunne ketään Salossa synnyttänyttä.

Vähän aikaa sitten oli Turun Sanomissa juttua TYKSin tilojen huonokuntoisuudesta ja home/kosteusongelmista. Ilmesesti sekin asia on työn alla, mutta synnytysosasto on ilmeisesti ollut huonossa kunnossa aivan luvattoman kauan ja henkilökunnalla on homeesta johtuvia terveysongelmia :(

Yhden olen synnyttänyt salossa neljä vuotta sitten ja uudestaan ollaan menossa tod.näk ensi kuussa. Siellä oli musta oikeen mukava synntyttää kätilöllä oli aikaa ja osastollakin oli rauhallista, niin että satutiin silloin saamaan ihan oma huonekin.
Epiduraalista ja sen saamisesta en osaa sanoa mitään, kun itse olen halunnut synnyttää mahd. pitkään luomuna.

Maitoa ei ala tulemaan eikä nouse ilman imettämistä. Siksi sinua on kehoitettu imettämän ja imettämään vaikka maitoa ei tullut. He nimenomaan yrittivät saada sill maidontuotantosi käyntiin. Mikäli vauva saa aina lisämaitoa pullosta, ei rintamaidon tuotanto saa tarvitsemaansa ärsykettä ja maidontulo viivästyy/vaikeutuu/hiipuu. Salo on vauvamyönteinen sairaala ja sitoutunut toimimaan imetyksen hyväksi joten siksi, sinua ja vauvaa ajatellen he ovat olleet nihkeitä lisämaidon antamiseen. Mikäli vauvan voinnissa, nesteytyksessä, kasvussa, verensokerissa yms. on notkahduksia, silloin tottakai annetaan lisämaitoa mutta ei ehdon tahdoin. Lisämaidon nimikin kertoo sen olevan rintamaidon lisäksi ei korvikkeeksi. Ikävää jos äideille ei selitetä miksi toimitaan niinkuin toimitaan, ehkä syyt auttaisivat ymmärtämään.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä