Synnytysosastojen vierailurajoitukset suovat äidille lepoaikaa (mm Tays)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Keskiviikko 27.1.2010 klo 13.06

Isovanhemmat eivät aina pääse tapaamaan perheen tulokasta tuoreeltaan.

Sikainfluenssa on saanut osan sairaaloista pohtimaan pysyviä rajoituksia synnytysosaston vierailukäytäntöihin. Esimerkiksi Tampereen yliopistollisessa sairaalassa (Tays) alunperin sikainfluenssan takia tehty vierailurajoitus on jäänyt voimaan.

- Sikainfluenssan vuoksi tehtiin rajaus, jonka mukaan vierailuoikeus on vain isällä tai äidin muulla tukihenkilöllä sekä vauvan sisaruksilla. Saimme tästä käytännöstä hyvää palautetta äideiltä ja henkilökunnalta, joten päätimme ottaa sen pysyväksi, kertoo Taysin johtajaylilääkäri Matti Lehto.

Lehdon mukaan synnytyksen jälkeisessä hoidossa on nyt entistä vähemmän häiriötekijöitä, kun vieraita käy aiempaa vähemmän. Myös äitien opastaminen vauvan kotihoitoon on koettu entistä tehokkaammaksi.

- Voi sanoa, että sikainfluenssan myötä tuli jotain hyvääkin, Lehto toteaa.

Taysissa äidit viettävät synnytysosastolla synnytyksen jälkeen keskimäärin kaksi päivää.

"Ystävät ehtivät myöhemminkin"

Tampereella vierailusääntö tarkoittaa sitä, että esimerkiksi isovanhemmat eivät enää pääse tapaamaan perheen tulokasta heti tuoreeltaan. Sekä aiemmin että rajoitetun vierailun aikana Taysissa synnyttänyt Anita Antti-Roiko pitää uutta järjestelyä silti hyvänä.

- Se rauhoittaa osastoa. Eikä sekään tunnu pahalta, etteivät isovanhemmat ja ystävät pääse käymään. He ehtivät tavata vauvan myöhemminkin, koska osastolla vietetty aika jää usein melko lyhyeksi.

- Monelle äidille voi olla hyvä asia sekin, ettei tarvitse itse kieltäytyä vierailuista, joita ei välttämättä jaksaisi, Antti-Roiko muistuttaa.

Helsingin synnytyssairaaloissa on myös keskusteltu vierailun rajoittamisesta. Tällä hetkellä niissä saavat käydä kaikki terveet vieraat.

- Asia on ollut esillä tasaisin väliajoin. Vieraita käy paljon, ja kyllä he aika paljon häiritsevät. Äidin ja isän pitäisi kuitenkin ennen kaikkea levätä, sanoo ylihoitaja Merja Kumpula, synnytyksen osastoryhmän päällikkö.

- Meillä keskustelu ei lähtenyt pelkästään sikainfluenssasta, mutta ymmärrän hyvin Taysin perustelut heidän ratkaisuunsa, Kumpula toteaa.

Kanta-Hämeessä joustetaan

Kanta-Hämeen keskussairaalan synnytysosastolla ei saanut sikainfluenssan takia vierailla kuin terve isä tai tukihenkilö. Nyt synnytysosastolla saa käydä aikarajoituksin isän tai tukihenkilön lisäksi myös vauvan sisarukset ja isovanhemmat. Muiden henkilöiden vierailuista neuvotellaan erikseen.

- Keskustelua toki käytiin, mutta näillä näkymin emme normaalitilanteessa muuta nykyistä käytäntöä. Jos trafiikkia on liiaksi, voidaan asiaan puuttua kohteliaasti ilman byrokraattisia määräyksiäkin, linjaa johtajaylilääkäri Markku Järvinen.

Turun yliopistollisessa keskussairaalassa vierailuihin oli puututtu jo ennen sikainfluenssaa.

- Puoliso ja sisarukset saavat olla läsnä koko päivän, mutta muut vieraat voivat olla paikalla vain yhden tunnin tiettynä aikana päivästä. Aikaisemmin oli vapaat vierailuajat, mutta äitien toivomuksesta tilanne rauhoitettiin. He eivät saaneet levätä tarpeeksi ja tutustua vauvaansa, koska vieraita oli niin paljon, kertoo äitiyshuollon vastaava lääkäri Ulla Ekblad.

STT

Olisihan se kiva että isovanhemmat pääsisi.

Ja mitäs jos lapsella "ei ole" isää?Tai lapsella sisaruksia?
No,ehkä silloin joku muukin pääsee vierailemaan.

lukihan tuossa että isä tai äidin MUU TUKIHENKILÖ saa vierailla.. Mutta joo,mun mielestä ihan hyvä,koska nykyään se aika minkä suurin osa siellä sairaalassa viettää on se n.2vuorokautta, niin kyllä sitä vauvaa kerkeää muut näkemään senkin jälkeen.. Eka vuorokausi kun usein menee äideiltä toipumiseen ja sitten jos jo toisen vuorokauden päätteeksi lähtee kotiin niin missä välissä niitä vieraita edes kerkee tapaamaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Tikku:
Hyvä juttu. Mun kävi niin sääliksi kun viereisessä huoneessa oli mamu jonka luo koko suku kokoontui. Ei tainnut olla kovinkaan mukavaa näillä hänen huonekavereillaa :/
Minun huoneessanioli ihan supiSuomalainen nuoripari, jotkatoivat koko suvun sinne vierailemaan puoleksi päivää. Huoneessa oli valehtelematta yli 15 ihmistä. Silloin pakkas vähän vituttamaan.

Minä synnytin Joensuussa ja olin sitten 4 hengen huoneessa, ja vaikka oli se rajoitus että vain isä/tukihenkilö saa vierailla, niin tuntui että siellä oli koko ajan ylimääräistä porukkaa. Kun yhden mies lähti pois niin toisen tuli.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Onkohan Hyvinkäällä mikä tilanne, onko rajoitettu?

Ymmärrän pointin kyllä, ja hyvä niiden kannalta jotka haluavat lepoa ja joiden tarvitsee levätä.
Mutta mullahan leviää pää, jos kaikki ei menekään ihan putkeen ja joudun olemaan useamman päivän, eikä edes vieraita saa pyytää :(

* Isät ja sisarukset voivat oleskella osastolla päivittäin klo 8.30 - 20.30.
* Vierastunti muille vieraille on klo 18.00 - 19.00 joka päivä.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,957,27795,27803,27837,27838,27860

Musta on ihan hyvä vaan ettei isovanhemmat pääse. Ja tämä siis vain mun mielipide.

Itse oisin halunnu kieltää isovanhempia tulemasta sairaalaan notkumaan tuntikausiksi kun olin itse väsynyt ja huonossa kunnossa ja he tunki sinne omin lupineen. Tulivat kuulemma "hoitamaan vauvaa" että saan levätä vaikka todellisuudessa se vaan stressasi mua enemmän kun ei saanut oikeasti yhtään rauhaa. Sit oltiin niin loukkaantuneita kun vihjailin ettei joka päivä tarttis tulla... Erittäin iloinen olen siis jos meidän sairaalassa on isovanhemmille kielto nyt kun tää toinen vauva syntyy pian. Yhdyn kyllä täysin tuohon että kyllä ehtii myöhemminkin tulla vauvaa katsomaan!

Ymmärrän pointin kyllä, ja hyvä niiden kannalta jotka haluavat lepoa ja joiden tarvitsee levätä.
Mutta mullahan leviää pää, jos kaikki ei menekään ihan putkeen ja joudun olemaan useamman päivän, eikä edes vieraita saa pyytää :(

mä synnytin muutama kk sitten siellä ja isät sai olla niin paljon ku halus, tai ainakin meijän huoneessa joillakin oli.. tai tietenki illalla piti lähtee yöks kotiin mutta ne saatto lähtee vasta vaille kymmenen..

niin ja mun mielestä oli välillä aika stressaavaa kun en saanut omaa vauvaa mun luokse kun vasta illalla myöhään (synnytin aamupäivästä) ja huonetovereiden sukulaiset pörräs siinä huoneessa, mun sänky oli heti siinä vaipanvaihto paikan vieressä.. :/ joillaki oli vieraita myös sillon kun ei ollut vierailuaika.

Olen synnyttänyt tyksissä ja siellä oli vierailuajat. Ihan hyvä juttu, ei ole koko ajan kauheasti väkeä paikalla. Minusta vierailuajan pitäisi koskea myös vauvan isää ja sisaruksia. Ei ole kauhean kiva ensisynnyttjän opetella imetystä yms. kun huonekaverien äänekkäät taaperot ja tuijottavat miehet oleilevat huoneessa tuntikausia.

minustakin hyvä toi rajoitus.ei tosiaan tarvii itse kieltää kun ei saa vaan tulla. esikosta ois saanut olla kans. tultiin vaikka ei kutsuttu.tokassa eivä kerinneeet kun lähdimme kotiin jo tytön ollessa 30 tuntia

Enemmän tosiaan haittaa, jos huonetoverin mies lusisi siinä samassa huoneessa aamusta iltaan. Tunnin vierailutunti päivässä ei ole se mikä rasittaa. Päinvastoin. Sektioäitinä sairaalassa olot olleet sen verran pitempiä, että todellakin on ollut kiva, että isovanhemmat ja siskot käyneet jo sairaalassa tervehtimässä. Pahin tietty ois, ettei edes omat lapset pääsisi käymään, kuten jossain sairaaloissa ollut ainakin nyt sikainfluenssan takia. Jos ei tuollaisen kiellon takia näkisi muita lapsiaan sen viikon aikana, niin kyllä olisi ISO ikävä ja enemmän se rasittaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mutta kun me kaikki ei päästä sieltä kahdessa päivässä pois eikä viikossakaan.:
Enemmän tosiaan haittaa, jos huonetoverin mies lusisi siinä samassa huoneessa aamusta iltaan. Tunnin vierailutunti päivässä ei ole se mikä rasittaa. Päinvastoin. Sektioäitinä sairaalassa olot olleet sen verran pitempiä, että todellakin on ollut kiva, että isovanhemmat ja siskot käyneet jo sairaalassa tervehtimässä. Pahin tietty ois, ettei edes omat lapset pääsisi käymään, kuten jossain sairaaloissa ollut ainakin nyt sikainfluenssan takia. Jos ei tuollaisen kiellon takia näkisi muita lapsiaan sen viikon aikana, niin kyllä olisi ISO ikävä ja enemmän se rasittaisi.

Peesi.

Minkälaiset rajoitukset on nyt Seks-Seinäjoki ??? Ja milloinkahan vierihoidon uusittu puoli on valmis?? Onko tietoa esim. niillä jotka ovat juuri olleet synnyttämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja pampula-:

mä synnytin muutama kk sitten siellä ja isät sai olla niin paljon ku halus, tai ainakin meijän huoneessa joillakin oli.. tai tietenki illalla piti lähtee yöks kotiin mutta ne saatto lähtee vasta vaille kymmenen..

niin ja mun mielestä oli välillä aika stressaavaa kun en saanut omaa vauvaa mun luokse kun vasta illalla myöhään (synnytin aamupäivästä) ja huonetovereiden sukulaiset pörräs siinä huoneessa, mun sänky oli heti siinä vaipanvaihto paikan vieressä.. :/ joillaki oli vieraita myös sillon kun ei ollut vierailuaika.

No mun miehellä ei ole mahdollista lusia siellä aamusta iltaan. Siksi olisi kiva, jos voisi muitakin vieraita kutsua, niin ei olisi se miehen parin tunnin vierailu päivän ainoa ohjelmanumero. Ja näin nyt Hyvinkäällä vissiin sitten onkin, onneksi.

Mä ymmärrän vallan hyvin, että joku sukukokous synnytyssairaalassa saatta pikkasen stressata huonekaveria.

Mutta kaikilla osastoilla, joilla mä olen ollut, on ollut myös joku oleskelutila/aulan tapainen. Mulla on ollut tapana hengailla esim. niiden isovanhempien kanssa siinä, niin saa mahdollinen huonekaveri olla rauhassa. Siinä on muutenkin paremmin tilaa kuin ahtaassa huoneessa.

Oliskohan se ylipäätäänkin mahdotonta järjestää niitä rajoituksia niin, että vieraita voisi treffata jossain muualla kuin siellä omassa huoneessa, jos nyt siinä kunnossa on että tolpilleen pääsee. (Jos siis kyse on äitien rauhasta, eikä jostain sillä hetkellä jylläävästä infektiovaarasta...)

Silloin jokainen saisi siellä omassa huoneessaan olla ihan rauhassa, ja ne jotka haluaa, voisivat nähdä niitä isovanhempia, isompia lapsiaan yms.

Musta vaan hyvä että käviöitä rajotetaan.

Kuopusta hakiessa huonetoverille saapui kylään vierailuajan ulkiopuolella kuutisen henkilöä (jotain ystäviä/sisaruksia) ja kyllä otti pikkusen päähän kun siinä suureen ääneen kälättivät ja pälisivät :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Musta vaan hyvä että käviöitä rajotetaan.

Kuopusta hakiessa huonetoverille saapui kylään vierailuajan ulkiopuolella kuutisen henkilöä (jotain ystäviä/sisaruksia) ja kyllä otti pikkusen päähän kun siinä suureen ääneen kälättivät ja pälisivät :ashamed:

No mutta tätä mä just tarkoitan.
Olisko ne häirinneet sua, jos olisivat älynneet sopia tärskynsä siihen johonkin oleskeluaulaan/kahvihuoneeseen tai muuhun mahdollisesti sellaiseen tarkoitukseen järjestettyyn tilaan?

Poikkeuksellisen hyvät unenlahjat mulla vissiin, huoneessa oli neljä muutakin äitiä, valoja laitettiin päälle yöllä, jotkut kuorsasivat, miehet ja lapset kävivät kylässä ja mä nukuin just silloin kun mua nukutti.

Alkuperäinen kirjoittaja k:
tietääks kukaan mikä käytäntö nykyään KAKSissa??

Isä ja vauvan sisarukset saavat vierailla vapaasti. Muut tällä hetkellä kielletty.

HYVÄ!! Toivottavasti on silloinkin kun sinne asti joskus pääsen!! Ei kehtaa itse sanoa ettei koko miehen suvun tarvi sinne pakkautua! Viimeksi oli yhtäaikaa KUUSI vierasta..oli huonekaverilla varmaan kivaa!

Ihan hyvä vaan.

Viimeksi tosiaan itsellekin tunki vieraita ihan pyytämättä ja yllätyksenä; ensimmäinen jo synnytyssaliin, kun sattui sairaalassa työskentelemään ja osastollakin kävi porukkaa, ensimmäisenä mm. eno ja vaimonsa jotka ei kuunaan ole käyneet edes meillä kotona kylässä.

No, nyt uusintakierroksella tuskin kiinnostus on enää kummoistakaan.

Häkellytti itseäkin vähän, että mitä sinne nyt kaikki tunkee, olisin halunnut että vain lähimmät tapaavat vauvan ensin eikä joku isän uusi vaimo olisi jo siellä salissa pällistelemässä ennen kuin on edes jaloilleen päässyt... :|

Yhteistyössä