Synnytyssupistukset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MM
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MM

Vieras
Kertokaapa miltä ne tositoimiin tähtäävät supistukset oikeasti tuntuvat? Täällä tulisilla hiilillä odottelen lähtöä kun 2 viikkoa sitten lääkäri jo totesi vauvan olevan tosia alhaalla, kohdunkaulan puolittuneen ja kohdunsuun olevan puolipehmeä, ja toissapäivänä neuvolassa pää oli kiinnittynyt.

Olen kuullut että synnytyssupistukset ovat ""menkkamaisia"" kipuja ainakin aluksi, mutta alkavatko heti niin kovina että selkeästi tietää mistä on kysymys? Eilen jo luulin että lähtö tulee mutta vatsassa taisikin poltella vain juomani vichy! Eli yön aikana rauhoittui eikä päinvastoin.
Paljon on kokemusta harjoitussupistuksista joita on tosi paljon mutta synnytyssupistukset lienevät erilaisia?

Vaihtelee, ovatko supparit heti kipeitä vai eivät. Itsellä meni lapsivesi ensin ja supistukset alkoivat ensin kivuttomina puristuksina, mutta tulivat heti aika tiheesti. Puristus lisääntyi koko ajan, ja kyllä sen sitten tietää milloin on oikeat supistukset kyseessä. Kipu on nimittäin sitä luokkaa, ettei epäilyksille jää varaa.

Kyllä ne vaan tietää! :) Samaa mietin itsekin, mutta ei siinä ollut mitään epäilystä.

Supparit olivat heti aika säännöllisiä ja välillä oli ihan normaali olo. Mulla supparit tuntuivat alaselässä eniten, lisäksi myös alavatsassa. Ja kovenevat vain ja tihenevät, siitä tietää, että synnytys on käynnistynyt ja jatkuu.

Onnea synnytykseen! Se on aivan upea kokemus.

Itselläni alkoi synnytys juuri noilla menkkamaisilla ""kivuilla"". Aluksi se ei sattunut, alaselässä vaan tuntui niinkuin silloin kun on menkat. Pikku hiljaa tunne voimistui ja kaksi tuntia siitä kun nää tuntemukset alkoivat, alkoivat ihan kunnon säännölliset supistukset ja ne kyllä tuntui. Vajaa neljä ja puoli tuntia myöhemmin sitten vauva syntyi =)
Onnellista synnytystä !!!

Sain esikoiseni viime vuoden heinäkuussa.Ja voin ainakin omalta kokemukseltani sanoa,että varmasti tietää,että kohta tapahtuu jotain kun synnytyssupistukset alkoivat.Mulla ne alkoivat perjantaiaamuna klo 6.00 ja jatkuivat epäsäännöllisinä aina sunnuntaihin saakka,jolloin tyttö syntyi.Mutta tuo epäsäännöllisyyskin oli noin 7-15 min.välein.Laitoin tuosta perjantaiaamusta alkaen aina paperille kellonajan kun supistus tuli.Soitin jo perjantaina puolilta päiviltä sairaalaan ja kävinkin kontrollissa,mutta laittoivat kotiin odottelemaan.Sanoivat vain,että kyllä varmaankin viikonloppuna jo jotain tapahtuu....
Oli kyllä aika kärvistelyä koko viikonloppu.Lapsivedet menivät sitten sunnuntaiaamuna ja tyttö syntyi sunnuntai-iltana klo:23.18.Synnytys laskettiin kestäneeksi kokonaisuutena 20,5 h.Mutta lopputulos oli mahtava,nyt jo 8 kk vanha tyttö.

Minulla supistukset alkoivat heti kivuliaina, mutta kuitenkin vielä siedettävinä. Siitä ne sitten pikkuhiljaa voimistuivat ja avautumisvaiheen lopussa olikin sellanen kipu että huh huijaa... Mulla supparit tuntui ainoastaan vaan mahan puolella. No kipu oli kyllä lopputuloksen arvoinen=) Ihana tyttö sieltä tuli.
Mutta se on kyllä varmaa, että ei se lapsi huomaamatta pääse syntymään:)

Hyvä kommentti nirpulta!
Eipä kyllä huomaamatta maailmaan vauveli tupsahda.Mulla meni vedet ensin,tuosta vaan varottamatta.Supistukset alkoivat siitä vartin päästä kivuliaina ja epäsäännöllisinä.Lähdettiin heti sairaalaan ja onneksi sillä synnytys oli jo käynnistynyt,vauva syntyi nopeasti.Synnytys kesti viisi tuntia ja ensi synnyttäjä olen.

Mulla alkoi synnytyssupistukset heti säännöllisinä, paineen tunteena alapäässä. Itse asiassa kävin 10min välein vessassa kun luulin etta mahatauti on alkamassa, niin oli isomman asian tarvetta. Tunti meni ennen kuin ymmärsin ettei iso hätä tule 10min välein. Siitä supistustuntemuksetkin tulivat sitten täsmällisemmiksi, alaselkää jomotti niin ettei unesta tullut mitään. Pari tuntia myöhemmin supistuksia tuli jo 5min välein, ja kontrollikäynnillä sairaalassa vedet menivät, minkä jälkeen supistuksia tuli tauotta ja ne olivat jokseenkin helvetillisiä, kohdunsuu avautuikin ensisynnyttäjälle huimaan tahtiin 1cm:stä 10:een reilussa tunnissa. Vaikka kipu oli hirveä, kesti ""ilo"" niin vähän aikaa, että tätä seuraavaakin, joka saattaa syntyä milloin tahansa, lähden synnyttämään luomuna, ilman kipulääkkeitä... tietysti tietoisena siitä, että saatan muuttaa mieltäni kesken synnytyksen ;o). Mutta on se sen väärtti. Ja kuten edelliset totesivat, ei varmasti pääse syntymään huomaamatta! Tsemppiä!

Kyllä sen erottaa. Kivut ovat kovia ja tulevat tihein väliajoin. Ensimmäisestä lapsesta minulla ei supistellut odotusaikana yhtään ja ajttelinkin, että en varmaan tiedä koska tarvitsee lähteä, mutta kyllä tiesin! Kyllä luonto hoitaa, älä pelkää!!!:)

Joo,kyllä tosiaankin tietää milloin on synnytyssupistukset.Ei varmasti jää epäilyksille sijaa.Itselläni synnytys käynnistettiin js toise pillerin jälkeen meni lapsivesi ja sitten alkoivat kivuliaat supistukset.Niitä sitten kestikin pitkään.Synnytystä yritettiin alakautta 12 tuntia jonka jälkeen todettiin synnytys pysähtyneeksi eikä vauva voinut laskeutua alas koska oli viistosti kohdussa.Jouduin kiireelliseen sektioon.

Yhteistyössä