synnytyssupistuksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3we4rtu77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3we4rtu77

Vieras
Kertokaa, te jo synnyttäneet, että miltä ne kunnon synnytyssupistukset sitten tuntuvat? Siis minkälaista kipua se on?

Puristavaa?
Pistävää?
Viiltävää?
Ahdistavaa?
Menkkamaista särkyä?
Polttavaa?

Kun on niin vaikea tietää.. Itsellä supistukset ovat lähinnä epämukavia, ja se taas johtuu siitä, että varsinkin makuulla, supparit ei ole ns. kipeitä, vaan ahdistavia, ja siis ihan kirjaimellisesti keuhkoja ahdistaa, tuntuu ettei saa happea ja että sydän lyö miten sattuu, ts. on rytmihäiriöitä. Eli en tunne niinkään sitä kipua, kun tuo epämukava olo peittää sen.

Eli nyt kysymys kuuluukin, missä ne supistukset sitten pitäisi tuntua, ja minkälaisina? Kiitos.

No mulla ne ainakin tuntui erittäin puristavina ensin ja sitten muuttuivat hyvin pian tosikipeiksi.
Kipu tuntui alussa eniten oikeastaan selässä.
Sitten pikkuhiljaa alkoi tuntumaan ihan koko vatsan alueella, myös reisissä.
Harjoitussupparit oli vaan puristavia, massu meni kovaksi .

Tässä ootan viimesillään eli jo vähän lasketunajan jälkeen(rv 40+2) ja kolme lasta on ennestään.
Niin mulla ne synnytyssupistukset on sellasia, ettei pysty olemaan paikoillaan. Kipu on niin kova, että on pakko heilutella itteään puolelta toiselle ja keskityttävä hengittämään sisään ja ulos.Monesti oon kävelly ympäriinsä ja heilutellu lantiota.Se kipu on niin sietämätöntä,että ei siinä makuulla pysty olemaan.Joskus nojaan pöytään yläkropalla ja heilutan lantiota siinä...
Kipua kestään n.1 minuutin, sit tulee taukoa 5-10 min.ja taas alkaa se aaltomainen kipu.Se tuntuu koko vyötärön ympärillä puristuksena ja viiltävänä.En oikeen osaa kuvailla sanalla sitä kipua...
Nyt mulla on tullu sellasia kipeitä harjoitussupistuksia,jotka on pistäneet jommalta kummalta puolelta vatsaa aika lailla yhestä kohtaa ja kestäneet tosi kauan aikaa.Esim.puoli tuntia kerrallaan sellanen puukonpistokipu kyljessä.Mut ne synnytyssupparit ei mulla oo sellasia.

Mulla kolmesti synnyttäneenä on joka kerralla synnytyssupistukset olleet menkkamaisia, jomotusta selässä. Muistaakseni nuorimman kohdalla tuntui hetken aikaa vatsan puolellakin, ja se tuntui pahemmalta koska sitä ei voinut hieroa. Selkää on mies hieronut koko ajan, samoin kuuma suihku ollut käytössä ja geelipussitkin vielä. Supistelussa on ollut rytmi, kuten edellä kirjoittanut sanoi, hetki kipua ja taas muutama hetki taukoa.

Hengenahdistusta ei ollut, ei myöskään reisikipuja koskaan. Oksentin kyllä kahden esikoisen kohdalla kovimmassa kipuilussa avautumisvaiheessa, sellainen kuvotus ja pahanolon aalto tuli.

Puristavan kipeä on ehkä tarjoamistasi lähimpänä. Mulla voimakkaimmat tuntemukset on tuntunut ihan alavatsalla. Ja tosiaan se aaltoilu, eli tuntuu kun lähtee pahenemaan, saavuttaa huipun ja sitten helpottaa ja häviää välillä kokonaan. Liikkuminen ja heiluttelu auttaa, esim. niin että nojaa käsillä polviin tai pöytään ja siinä vähän heiluttaa lantiota. Kaksi lasta olen synnyttänyt, menneet ilman puudutuksia tms. lääketieteellisiä kivunlievityksiä koska olleet nopeahkoja synnytyksiä. Harjoitussuoistuksia mulla on llut eittäin vähän,ihan joku yksittäinen lihasjännitykseltä tuntuva vatsan kovettuminen.

Okei, eiköhän ne sitten huomaa kun alkavat.. Siis ne ihan oikeat supistukset.

Onkohan tuo sitten ihan normaalia, että mulla niin henkeä ahdistaa monesti supistaessa, varsinkin makuulla (kyljellään siis ihan, en nyt sentään selällään enää makaa. :D) ja myös istuessa.. Tulee semmonen että pitää rajusti nojata taaksepäin ja keskittyä hengittämään. Yölläkin jos tulee supistus, niin joudun taipumaan aina ihan C-kirjaimen muotoon, jos ymmärrätte. Ja se tuntuu kun sydän hakkaa ja pomppii rinnassa ihan miten sattuu.

Mulla ainakin "ahdistaa henkeä" supistusten aikana ihan samalla tavalla kuin kuvailit... Supistukset ei juuri muuten vielä satu. Sais kyllä jo tuntua, kun viikkoja kasassa 39+3. :) En usko, että tuossa on mitään erityistä. Luulisin (en siis tiedä varmaksi), että mulla toi voi johtua siitä, että vauva ei juurikaan ole laskeutunut ja näin ollen supistusten aikana painaa keuhkoja ym eri tavalla kuin niillä, joilla vauva on jo aivan alhaalla. Ja siihen uskon minäkin, että tuo ahdistuksen tunne muuttuu kyllä ihan konkreettiseksi kivuksi sitten, kun on tosi kyseessä. Tsemppiä sulle! :)

Jos kovin henkeä ahdistelee, niin kannattaa varmaan mennä lääkäriin. Ei kyllä kova hengenahdistus kuulu synnytykseen (kai, yleensä?). Mulla supistukset tuntuivat kuin maha ja selkä olisivat olleet tulessa eli sananmukaisesti poltoilta, joiksi niitä ennen aikaan sanottiinkin. Kyllä ne oikeat supistukset sitten tietää, kun ne alkavat! :) Onnea matkaan!

Enpä halua pelotella mutta itse en kyllä olisi esikoiselta pelkkien supistusten takia tajunnut lähteä sairaalaan, koska ne eivät tuntuneet juuri miltään. Vedet sen sijaan menivät, joten siksi lähdin samantien, mutta kohdunsuu oli sairaalaan päästyäni jo 6cm auki ilman yhtään kunnon supistusta. Alkuraskaudesta kyselin lääkäriltä että kuinka tavallista tällaiset miedot supistukset ihan aktiivisynnytyksessä ovat, ja kyllä hän sanoi että on olemassa naisia joilla supparit eivät todellakaan ole kipeitä. Supistusten säännöllisyyteen kannattaa siis kiinnittää huomiota myös, eikä jäädä odottamaan hirveitä kipuja, kun niitä ei tosiaankaan kaikille edes tule.

No vähän kaikkea noista mainitsemistasi... Mutta lähinnä varmaan on menkkamainen särky, joka tuntui alaselässä (kuuma kaurapussi selässä auttaa sekä menkkakipuun että supistuksiin). Se on tuntunut koko keskivartalon, varsinkin selän puolen kuumotuksena ja puristuksena joka pisti hengittämään nopeammin. Leffatyylinen puuskutus todellakin helpottaa!

Mulla liikkumista enemmän on auttanut keinutuolissa keinuttelu ja paikallaan pysyminen. Sama koskee normaalia menkkakipua. Ja aaltomaisen kivun allekirjoitan myös - supistuksen tulon tuntee, siihen pystyy valmistautumaan ja aallonhuipunkin tuntee.

Kovin tarkkaa muistikuvaa kivun laadusta muuten minulla ei niin ole, oon ollut jotenkin niin poissaolevana... Kummallakin kerralla synnytys on lopulta päättynyt sectioon.

Niin, ja harjoitussupistukset ovat tuntuneet kuin joku vetäisi korsetin tiukaksi koko keskivartalon alueelta ja tuntuu siltä kuin keuhkot kutistuisivat (varmasti ihan totta, varsinkin kun vauva ei ole laskeutunut). Hengittäminen on silloin vielä vaikeampaa kuin yleensä ison pallomahan kanssa.

Yhteistyössä