Syntymättömän vauvan unijakso?

Kärppänä heinälatoon

Tunnettu jäsen
27.04.2007
14 912
42
48
Piti tulla ihan mielenkiinnosta kysymään, että ootteko koskaan huomannu, mikä on teidän vielä mahassa asustelevan vauvan unijakso liikkeiden välillä?

Tuossa ukkosen kanssa vaan just juteltiin, kun meidän vauva ei kyllä tunnu kuulleen mistään 20-40 minsan unijaksoista, mikä neuvolan paperissa lukee, et sen "pitäis" olla, vaan helpolla vetelee useamman tunnin, ettei liikkeitä tunnu. :xmas:

Lähtee kyllä käyntiin, kun meen makoilemaan ja sen vaaditun 10 liikettä saan 30 minuuttiin (ja useimmiten reippaasti ylikin). Joten sinänsä kai tuolla on kaikki kunnossa, mutta onko meilllä vaan joku unisempi yksilö tulossa, vai pitääkö teillä tuo 20-40 minsaa liikkeiden välissä aina paikkaansa? (toki papuskakin välillä lepäilee vaan tuon ajan, mut väittäisin, että suurimman osan ajasta on yli tuon.)

Tämmöisiä.. =) niin ja menossa rv 33 -- tai no melkein 34, huomenna poksahtaa taas viikot. :D

Mulla nyt rv 32+2. Kyllä musta tuntuu, että meidän vauva nukkuu useamman tunnin. Mä en oo koskaan seurannut tai laskenut liikkeitä, mutta en mä mielestäni niitä tunne millään 20-40 minuutin väleillä. Enkä oo kyllä makoiluliikkeitäkään ikinä "tunnustellut", tuleeko niitä tosiaan niinkin paljon kuin 10 liikettä puolessa tunnissa. No ehkä, en oo vaan keskittynyt niihin niin. Unisempi yksilö? Hmm, yksilö ainakin. Oon kuullut kaksosten odottelusta mm, että toinen on liikkunut paljon enemmän kuin toinen. Että uskoisin kaiken ihan kunnossa olevan, jos sitä pohdiskelet, uneliaisuuteen en osaa sanoa mitään. :)

Juuri yhtenä päivänä omassa pinossa tästä mainitsin. Mulla menossa nyt 21+2 ja kaksosia odotan. Eroaa varmaan sun viikkoihin, mutta köllöttelevät monta tuntia ja illalla kova liike n.20.30-00.30 sitten nukkuvat ainakin aamu8:n.

Kyllä tää meidän vauveli ainakin nukkuu paljon pidempiä jaksoja kuin 20-40min, sitten taas riehuukin pidempiä jaksoja :)
Etenkin näin loppua kohden huomaa selkeämmin millon nukutaan ja millon on sitten taas riekkuhetki :)

rv 39+4

Soraya: Meillä ainakin alkuun tuntui toiseen liikkeet ennemmin. Näin oletan. Eilen ultrassa menivät ihan pitkin poikin.
Saa nähdä ku syntyvät, että pitääkö samankaltainen unirytmi vielä kutinsa. Toivottavasti =)

Alkuperäinen kirjoittaja Eemelin äiti:
Soraya: Meillä ainakin alkuun tuntui toiseen liikkeet ennemmin. Näin oletan. Eilen ultrassa menivät ihan pitkin poikin.
Saa nähdä ku syntyvät, että pitääkö samankaltainen unirytmi vielä kutinsa. Toivottavasti =)
:)

Okei, eli papuska on siis todennäköisesti täysin normaali (tässäkin mielessä B) ) ja neuvolan paperissa höristään mitä sattuu. :D

Oon nyt viime aikoina kiinnittänyt huomiota noihin liikkeisiin, sillä ne on muuttuneet (mikä lienee aivan tavallista myöskin). Joskus on tosi vaimeaa, toisinaan enemmän vain pönkäämistä (puskemista) ja usein tosiaan nukutaan pitkiä aikoja ja yhtäkkiä alan vain miettiä, että millois viimeksi vauva on liikkunut. Joten silloin, kun heittää itse hetkeksi kyljelleen, saa yleensä vauvan nopeasti liikkeelle ja taas äitillä rauhottui mieli. B) Papu on kohdussa yksin, joten aikaisempina viikkoina sillä oli runsaasti tilaa liikuskella ja jotenkin jo totuinkin siihen, et se vetää siellä rallia ympäri vuorokauden (itse asiassa jossakin vaiheessa muistan ajatelleeni, et eikö sen tarttis nukkuakin välillä... :xmas: ).

Alkuperäinen kirjoittaja Honung:
Kyllä mulla ainakin saattaa olla useemmankin tunnin hiljasta ja sit taas liikkeitä tuntuu sen jälkeen kolmekin tuntia :) Nyt rv38+3

Tällä on harvemmin enää pitkäkestoisia liikesarjoja, aikaisemmilla viikoilla oli noita kolmen tunnin ralleja. Mut nykyisin jaksaa sen puolituntia tai vähän päälle, lepää hetken ja taas uudestaan hetkeksi liikkeelle, mutta sitten mennään jo pidemmille unille. Illalla vilkkaampaa kuin päivällä, tosin aamusta papu osaa myös jumpata (yleensä klo 6 alkaen, eipä tarttee katsoa kelloa). :xmas:

Soraya tarkennan vielä, kun tuosta alkuperäisestä viestistä voi saada väärän kuvan: Siis se liikelaskennan liikemäärä on 10 liikettä tuntiin, kun äitikkä köllöttelee kyljellään. Mut meillä tuohon on tähän asti riittänyt puolisen tuntia. :)

Ja sinänsä en mäkään koita liikaa alkaa tuijotella tuota liikelaskentajuttua, kun tiedän, et monille muille on neuvottu unohtamaan koko semmoinen juttu, jos vaan vauva on yhtään päivässä liikkunut. ...eli siis ei mikään pakollinen eikä mitään, mut aina joskus sen avulla testaillut, jos on tuntunut, ettei ole vähään aikaan mitään vauvasta kuulunut. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Soraya tarkennan vielä, kun tuosta alkuperäisestä viestistä voi saada väärän kuvan: Siis se liikelaskennan liikemäärä on 10 liikettä tuntiin, kun äitikkä köllöttelee kyljellään. Mut meillä tuohon on tähän asti riittänyt puolisen tuntia. :)

Ja sinänsä en mäkään koita liikaa alkaa tuijotella tuota liikelaskentajuttua, kun tiedän, et monille muille on neuvottu unohtamaan koko semmoinen juttu, jos vaan vauva on yhtään päivässä liikkunut. ...eli siis ei mikään pakollinen eikä mitään, mut aina joskus sen avulla testaillut, jos on tuntunut, ettei ole vähään aikaan mitään vauvasta kuulunut. :D
Ok. Mikä siinä kyljellään olossa muuten on. Miksi vauva alkaa silloin liikkua? Vai silloinko ne liikkeet vaan tuntee paremmin?

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Ok. Mikä siinä kyljellään olossa muuten on. Miksi vauva alkaa silloin liikkua? Vai silloinko ne liikkeet vaan tuntee paremmin?

Silloin kai vatsalihakset on rentoina, niin sillä on eniten tilaa. Lisäksi se keinunta loppuu (kun äiti ei liiku enää ) ja vauva voi herätä helpommin. Ja juu, kuten Kata mainitsi, verenkierto on parempi ja liikkeetkin huomaa paremmin. :) Suosittelevat vasenta kylkeä, mut mun mielestä riippuu vauvan asennosta... Siis papu on tällä hetkellä niin päin, että oikealla kyljellä tunnen liikkeet paremmin.

Yhteistyössä