Syökö mun melkein 6kk vauva tarpeeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epävarma äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epävarma äiti

Vieras
Vauva siis syö seuraavasti

N. klo 6 aamulla 2dl korvike
N. klo 11 lihasosetta purkillinen
N. klo 12 120ml korvike

N. klo 16 kasvissosetta purkillinen
N. klo 17 120ml nannia

N. klo 19 200ml nannia (nukahtaa unille, siksi tässä kohtaa maito)

N. klo 21 puuroa ja sosetta
N. klo 22 150ml nannia

Noi välit on aika pitkiä, mutta vauva ei huoli useammin. Sitten jos tuputan niin pulauttelee reilusti, muuten ei juuri ollenkaan

Mulla on kauhea huoli että saako vauva tarpeeksi ruokaa, koskaan oikeastaan ei itse "pyydä" koskaan (vain yöllä) vaan minä haen vain ruoan tarjolle.

Olen tarjonnut itsetehtyjä soseita, mutta koska ne eivät ole ihan yhtä sileitä kuin purkikisoseet niin vauva yökkii ja yskii kun annan niitä.

Puuro on itsetehtyä.

Joo, mutta kun se rintamaito on ravintona tietenkin paljon parempaa kuin tuo korvike niin siksi huolehdin.
Meillä ei imetys onnistunut sairauden takia ja olen siitä vieläkin pahoillani.

Minusta syö TOSI PALJON.
Meillä oltiin tuossa iässä rinnalla kyllä useammin, mutta varsinaista ruokaa ei sitten mennyt kuin muutama t-lusikallinen.
Jos vauva kasvaa tasaisesti, niin huoli pois.

• Tykkää
Reactions: soja
noi määrät on tosi isoja jo.... meillä oltiin täysimetyksellä 6kk ikään asti kuopuksen kanssa. esikoinen (keskonen) söi tossa iässä n. 100ml maitoa/kerta ja jotain alle puol desii kiinteetä ja silti tuli paljon puklintaa/oksentelua. Mut oli "pakko" syöttää keskosuuden takia. kuopus söi 8kk ikään asti kans tosi vähän, lusikallisia lähinnä, mutta siiitä se lähtee liikkeelle!!!!

Syö, meidän kohta 7 kk ei ole koskaan suostunut syömään noin paljoa soseita.Useimmat vauvat syö 5 kk alkaen 4 krt pvässä kiinteitä maidon lisäksi.8 kk iässä pitäisi vauvojen syödä 5 krt päivässä..

ei mullakaan imetys onnistunu keskosuuden takia, ja ihan terve nassikka tuli =). ja ei kiinteet korvaa korviketta, korvike korvaa rintamaidon! älä suotta huolehdi ja ole pahoillasi, vaan nauti rakkaasta lapsestasi!

Huh, hyvä kuulla.

Neuvola ohjeisti, että viikon päästä pitää siirtyä siihen 5 aterian päivärytmiin, aamulla ja illalla puuro, lounaaksi lihasose, päivälliseksi kasvissose ja mahdollisesti vielä välipalasose.
Oon oikeesti ollut ihan paineessa että miten saan tuohon vauvaan upotettua sen määrän ruokaa kun en yhtään tykkää tuputtamisesta.
Ja sitten vielä 6dl Nannia päälle...

Vauvan kasvu on ollut alusta asti hidasta ja ollaan juostu kontrolleissa. Siksikin mä stressaan.
Kiitos kokeneet äidit kun vastailette.:-)

ei 8kk oo mikään pakko syödä 5x/päivä!!!! meillä oltiin täysimetyksella 6kk asti, ei siitä noin vaan hypätä aikuisten ruokarytmiin! meillä ohjattiin kyllä Lapsentahtisesti lisäilee.... ehkä n. 10kk iässä päästiin 5x päivässä syöntiin, silloinkin vielä joskus venyneet päiväunet jätti välipalan välistä!

Ihan oikeesti tuntuu kuin olis otettu kivilasti hartioilta.

Tuli ihan kyyneleet silmiin, nyt vasta tajuan miten paljon oon tätä stressannut.

Kiitos kaikille vastanneille!

Ja saa vastailla vielä lisääkin.:-)

Ihanaa, mä meen keittään kupin kahvia.

no hyvä! muistan itsekkin mikä stressi ollu kun 2 keskoslapsen kasvua alkuun tarkkailtiin, jopa 2xvko punnittiin..... mut siitä se, hyvin ovat kasvaneet ja terveitä ovat!

soja, niinhän se menee että kaikki kasvaa omalla vauhdillaan.

Mutta miksi sitä on niin vaikeaa oman lapsen (ja etenkin esikoisen) kanssa sisäistää, vaan
ottaa stressiä niistä hemmetin käyristä.

juo korviketta n. 6 dl päivässä ja soseita n. 4 dl päivässä. On hoikkai, mutta kasvaa tasaisesti. Syö neljä ateriaa päivässä tasaisin neljän tunnin välein, yösyönnit jäi pois jo 4 kk sitten. Viidettä ateriaa ei päivään mahdu, jollei lisätunteja saa vuorokauteen.. Eli jos vauva on tyytyväinen neljään ateriaan, niin unohda neuvolan ohje viidestä. Väkisin ei se kuitenkaan onnistu.

Paria harvaa kertaa lukuunottamtta ei ole koskaan juonut noin paljon korviketta päivässä, ei edes ennen 4 kk iässä aloitettuja soseita.

Meillä ei kenenkään kanssa päästy tuohon 5 ateriaa/pvä rytmiin ennen kuin joskus toisella ikävuodella. Sitä ennen ei kertakaikkiaan päivään mahtunut, kun nukkuivat kahdet pitkät unet jne.
Ja ihan turhahan sitä on tuputtaa, jos kertakaikkiaan näkee, että toisella ei ole nälkä.

Meillä varsinkin esikoinen meni tosi "syvällä" miinuskäyrällä. Mutta kasvoi kuitenkin koko ajan omalla käyrällään. Edelleen näin 10-vuotiaana on tosi hoikka (138cm ja 25kg). Hän nyt vaan on luonnostaan sellaisen siroluinen laiheliini. Mutta ensimmäiset 3 vuotta kuulin marmatusta joka ikisellä neuvolakäynnillä siitä miten lapsi on liian laiha. Ja voit uskoa, että huolissani olin alussa minäkin, ennen kuin uskalsin luottaa omaan äidinvaistooni.

Keskimmäinen meni lähimpänä 0-käyrää, mutta miinuksella hänenkin paino oli suhteessa pituuteen aina.
Ja kuopus on nyt kolmas laiheliini.

Tällaisia lapsia nämä meidän muksut nyt vaan ovat. Mutta iloisia, tyytyväisiä, nauravaisia, touhuajia ovat, joten kieltäydyn enää huolehtimasta tuota laihuutta.

Yhteistyössä