Syömään opettelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sotkua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sotkua

Vieras
Milloinka vauvanne on oppinut itse syömään, milloin alkanut opetella? Voiko vauvaa jotenkin opettaa/neuvoa kuinka syöminen lusikalla onnistuu?

Kädet vain menee lautaselle, kun meillä harjoitellaan, ja lusikalla heitetään ruoat lattialle, suuhun menemisestä ei tietoakaan. Aina ihan hirveä sotku, eli jos meinaa harjoitella joka aterialla, olisi vaatteet melkein aina riisuttava, ja... aargh! Vai olenko vain liian hätäinen, ehkei aika ole vielä harjoitella.

Meillä oli samanlaista, lopetin harjottelun hetkeksi ja kokeilin myöhemmin uudelleen. Sotkuahan syntyy aina mutta kun lusikka lensi aina lattialle niin en nähnyt mitään järkeä jatkaa hommaa. Nyt kun poika on 1v 4kk syöminen sujuu aikas hyvin jo. Neuvolassa antoivat vinkkejä tähän hommaan kun poika oli 1v. Sanoivat että jotkut oppivat varhain, toiset myöhemmin. Kuulemma siinä 1,5v iässä pitäisi jo vähän syödä itsekin. Meillä se ainakin loksahti sitten jotekin itekseen kohdalleen. Jos auttaa haluat niin mulle neuvottiin näin: lusikka lapsen käteen ja ohjaat kättä. Näytät lapselle liikeradan. Tosin meillä tuo ei auttanut. Nyt tehdään niin että jos ruokaa ei meinata saada lusikkaan lautaselta niin sitten autan niin että laitan toisella lusikalla lapsen lusikkaan.

Kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä... ja siivoamista =)

Itse en ole periaatteessa opettanut lasta mitenkään syömään. Matkimallahan lapset oppivat eli kun saavat olla pöydässä samaan aikaan, kun muukin perhe syö. Meillä lapsi alkoi syömään ihan yhtäkkiä itse tuossa 1,5 vuotiaana tänä kesänä. Sotkua meillä ei ole tullut oikeastaan koskaan lattialle asti, pöydälle kyllä vähän. Baby Björnin ruokalappu, jossa on kouru on tosi kätevä syömään opettelevalle lapselle. Tippuva ruoka menee tosi hyvin kouruun ja lapun voi pestä vaikka koneessa tai käsin aina ruokailujen jälkeen.

Yhteistyössä