Syöminen from hell

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ARGH!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ARGH!

Vieras
NYT MENEE HERMO!!
Mä en jaksa vääntää ton vuotiaan kanssa. Se ei syö mitään.
Pelkää maitoa. Ei muuta. Kohta varmaan viikko takana.
Hyvin juu varmaan kasvaa maidolla vielä teini-iässäkin.
Mä EN jaksa.
Ootellaan sitten puutostiloja niinkö?

Joka aamu, joka helvetin ruualla sama juttu, joka ilta.
Ei syö käsin, ei anna syöttää, ei syö itse lusikalla (ei minkään muotoisella lusikalla eikä muovihaarukalla eikä millään).

Teen itse ruokia, erilaisia, annan kaupan ruokia, erilaisia niitäkin. Houkuttelen sormiruualla, leluilla, isi syöttää, äiti syöttää.
Aamupalalla Yosaa, puuroa, voisilmällä, mansikoilla, jugurtilla, weetabixiä.. ihan mitä vaan. Kaikkea kokeiltu.

MIKÄÄN ei kelpaa.

Eipähän täältäkään kukaan mun arkeani voi varsinaiseti pelastaa mut PAKKO saada tää raivo ulos. Helpottaa jo nyt, mut auta armias kun on ruoka-aika. Taas saa kiehua kun yks vaan kiemurtelee syöttötuolissa ja kitisee ja raivoaa ja yrittää heitellä kaikki ruuat mäkeen.

IHANAA.

No, meillä on ollut hankala ja vähäsyömäinen aivan siitä asti, kun aloitettiin kiinteät ;) Kohta on ikää puolitoistavuotta ja parannusta tähän toivoisin kovasti. Pakko välillä pitää linjaa, ettei aamulla oteta maitoa eikä mitään välipaloja ja venytetään syömättömyyttä, vaikka klo 11.00 asti, jolloin syömiseen on alkanut kiinnostusta tulla nälän myötä(saatan kyllä ihan aamusta antaa jotain kevyttä ja pientä). Paljon ulkoilua ja touhuilua niin ruoka menee edes hiukan paremmin.

Meidän pikku-ukko on myös ollut nyt syömälakossa about 3 vkoa. Harmittaa vietävästi,kun hän ei ole mikään iso kokoinen vaan pikemmin keskitasoa pienempi lapsi. Aluksi se johtui hampaista ja nyt ilmeisesti räkätaudista. Itse sain saman räkätaudin,eikä tuo ruoka niin maistunut.Hmm,oliskohan myös helteillä osuutta asiaan?? Totta on että ärsyttää niin vietävästi kun yrittää kaikkensa ja poika ei vaan syö!!! Mutta ei sitä voi väkisinkään tunkea ruokaa toisen naamariin.

kuullostaa NIIIN tutulta.
mulle neuvolassa sanottiin ihanan lohduttavasti, kun kerroin, että poika syö vaan velliä, että anna sitä sitten. kyllä se lapsi silläkin kasvaa sen ajan kun temppuilukausi kestää. parempi niin, kuin, että pöydässä on kaksi raivohullua toisiaan piinaamassa.
ja se meni ohi!

Jos voin yhtään lohduttaa niin meillä on sama tilanne, tyttö on vain jo 2-vuotias... eli taistelua on ollut jo jonkin aikaa. Nyt hieman helpottaa se, että perhepäivähoidon aloitettuaan on alkanut syömään siellä kaiken mitä tarjotaan. Ehkä vertaisryhmästä on apua. Syöpähän edes jossain kunnolla, jos ei kotona. Nyt ollaan hoidosta kuukausi lomalla mikä tarkoittaa, ettei taas kuukauteen syödä juuri mitään. Juodaan vain maitoa, velliä ja vettä. Neuvolasta on aina sanottu samaa, eli lapsi kyllä itse osaa säännöstellä syömistään ja syö silloin kun on nälkä. Niinpä...

Meillä se tappelu ruuasta alkoi kun esikoinen oli 5kk ja lopetin täysimetyksen. Hän aikoi elää pelkällä rintamaidolla, mikään kiinteä ei mennyt kurkusta alas, ei myöskään vastike. Käytiin puheterapeutillakin (!) vauvan kanssa, jossa tarkistettiin lusikkatekniikka. Osittaisen imetyksen lopetin kun lapsi täytti 1 vuotta. Muistan ruokahetket kun minä istuin pahvilaatikko päässä, lennätin leikkilentokonetta ja lauloin, jotta lapsi hämmästyksestä avaisi suunsa hetkeksi ja saisin lusikan suuhun.. Hän eläis vissiin edelleen mieluiten sillä maidolla. Ruokaongelmat on nimittäin jatkunut jo 9 vuotta ja rapiat päälle :( Äärimmäisen kranttu lapsi, syö vapaaehtoisesti vain TOSI harvoja ruokalajeja. Kasvaa normaalisti, mutta on pienikokoinen. Ei allergioita.

Nyt takkuaa nykyisen vauvan, lähes 2 kk, kanssa sitten imetys. Odotan vaan et voisin lopettaa tän kärsimyksen ja alkaa tyrkyttää kiinteitä ja vastiketta. Mä en käsitä miten mun lapset voi olla tollasia syöjiä, kun itelle on aina maistunut ihan kaikki ruoka ja hyvin...

Yhteistyössä