Syömisongelmat ja äitiysneuvola

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niiinpä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niiinpä

Vieras
mulla on ollut siis jostain yläasteesta asti ongelmia syömisen kanssa, en oo missään käynyt tän asian kanssa enkä kellekään pahemmin kertonut kun hävettää. Monet kerrat tuli sillon laihdutettua jollain dieetillä tms vaikka kuinka paljon ja oltua syömättä ja pidin itseäni lihavana (nyt kuvia katsottuani huomasin että olen kyllä ollut liian laiha). Välillä taas on sellasia kausia ollut että syön vaikka kuinka paljon enkä pysty olemaan syömättä. Nyt olen raskaana ja olen yrittänyt syödä terveellisesti mutta ei se onnistu. Painoa on tullut jo noin 13-14kg ja olen vasta 30. viikolla.

Taas kohta on neuvola ja pelkään mitä terkkari sanoo. Pitäisikö kertoa tästä ongelmasta sille? Eihän tommosten ongelmien perusteella ne voi mitään sossua tms sotkea tähän`? Tuo oli varmaa ntyhmä kysymys mutta kun oon niin monesti kuullut että jos jollain ollut vähänkin johonkin mielenterveyteen liittyviä ongelmia niin heti on sossut yms perässä...

Tupakoinnin lopettaminen vielä pahensi tätä ongelmaa kun korvasin tupakan herkuilla ja nyt ne on jääneet sit tavaksi vielä enemmän muun syömisongelman kanssa...

Terkkarilla käynti on salassapidettävä asia. Ei hän voi kertoa asioistasi ilman lupaasi. Itse kertoisin th:lle asiasta avoimesti ja kertoisin mitä toiveita on asian suhteen.

[QUOTE="vieras";22001847]Terkkarilla käynti on salassapidettävä asia. Ei hän voi kertoa asioistasi ilman lupaasi. Itse kertoisin th:lle asiasta avoimesti ja kertoisin mitä toiveita on asian suhteen.[/QUOTE]

Kyllä terveydenhuollon henkilöstö voi tehdä lastensuojeluilmoituksen salassapitosäännösten sitä estämättä, jos tilanne sitä vaatii (kts. lastensuojelulaki).
Ap:n kohdalla sossua ei varmastikaan tarvitse sotkea asiaan, nuo syömisongelmat eivät kuulosta vakavaan mielenterveyshäiriöön viittaavilta.

Sinuna en olus huolissani tuosta painonnoususta. Mulla rv 30+4 painoa oli tullut jo sellaset 21,5 kg ja terkka sanoikin jossain vaiheessa kun en oikein suostunut vaa'alle enää menemään ettei sillä ole väliä paljonko sitä tulee. Mulle tuli lopulta n. 30 kg ja jo 6 vko synnytyksestä kiloja oli karissut 20. Itsellä vaan aineenvaihduta pysähtyi täysin ja oli ihan sama mitä söi ja miten liikkui kun paino vaan nousi.

Itselläkin on noita kausia, että välillä ahmin kaksin käsin ruokaa ja sitten toisinaan taas ei melkein mikään mene alas. Mutta jos sinusta tuntuu, että haluat kertoa ongelmastasi terkkarille niin kerro pois. Hän varmasti osaa neuvoa sinua.

eihän tuo 13-14 kiloa ole yhtään paha painonnousu. ja jos kärsit ongelmastasi, niin nyt olisi korkea aika hakea apua. pyydä rohkeasti neuvolasta pääsyä neuvolapsykologille. vauvan synnyttyä tilanne luultavasti vain pahenee, kun tulee uudenlainen arki opeteltavaksi jne.

nimim. kokemusta on syömisongelmista

[QUOTE="hanna";22001921]Kyllä terveydenhuollon henkilöstö voi tehdä lastensuojeluilmoituksen salassapitosäännösten sitä estämättä, jos tilanne sitä vaatii (kts. lastensuojelulaki).
Ap:n kohdalla sossua ei varmastikaan tarvitse sotkea asiaan, nuo syömisongelmat eivät kuulosta vakavaan mielenterveyshäiriöön viittaavilta.[/QUOTE]

Voi tehdä ennakollisen lastensuojeluilmoituksen JOS lapsi tulee tarvitsemaan lastensuojelullisia toimia välittömästi syntymänsä jälkeen. Lastensuojeluasiakkuutta ei voi olla ennen kuin lapsi on edes syntynyt. MUTTA ap:n tapauksessa ei tunnu olevan kyse akuutista mielenterveydensairaudesta joka ylittäisi tuon ennakollisen kynnyksen joten hänen terkkarillaan on edelleen salassapitovelvollisuus.

mulla oli painoindeksi 26,5 ekalla neuvolakäynnillä... eli ei nyt hirveesti sais tulla kiloja.
Tosin oon muutenkin isokokoinen (siis isot luut ja lihastakin jonki verran löytyy) mutta kyllä sitä läskiäkin siis jonkin verran tällä hetkellä on ylimäärästä....

mua niin ahistaa ku sit vielä varmaan rupeen pillittämään siellä kun oon muutenki nii herkällä tuulella koko ajan. vaikka kyllä ne varmaan enennki siellä rääkyviä naisia on nähnyt..

Ja tosiaan, se helpotti vähän kun pidin ruokapäiväikirjaa yhdessä välissä ja merkitsin sinne KAIKKI repsahduksetkin. Mutta ei sitä kauaa kestänyt. Ehkä viikon ajan pystyin.

Yhteistyössä