Syöpä päässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HetkisenHarmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HetkisenHarmaana

Vieras
Siskon tyttäreltä on löydetty päästä syöpä, joka tulee johtamaan kuolemaan. Kenellä on kokemuksia tälläisestä? Vielä ei kauheasti tiedetä kuinka pitkällä se on, mutta hoito mahdollisuuksia rajaa myös tytön pienestä asti sairastama sairaus. Sairaalassa ovat olleet jo lähes kuukauden, eikä tietoa kotiin pääsystä. Kokeita on otettu mielettömät määrät.
Tytöltä oli otettu selkäydin-nestettä 30 putkellista ja oli siitä tullut tosi huonoon kuntoon ja sisko oli sitten kyselly, että kuinka paljon sitä yleensä otetaan, niin olivat vastanneet että pari putkellista. Eikä siskokaan ollu järkytykseltään tajunnu kysyä, että miksi sitten nyt ottivat noin paljon....
Kuinkahan kauan elinaikaa noin yleiseti ottaen on, jos oletetaan, että aika alussa on löydetty? Kumminkin jo ilmoitettiin, että ihmettä lukuun ottamatta ei mitään henkeä pelastavaa ole tehtävissä :/
Tulipas sekavaa tekstiä, mutta toisaalta tämmösestä asiasta on vaikea kirjoittaa järkevästi :(

voi paha juttu ja vielä pienellä!

en osaa paremmin vastata mutta mun kumitäti kait kuoli aivosyöpään ja lopussa se käytti huivia päässä kun tukka oli lähteny ja sen päänahan läpi tuli ihan mätää...
näin mulle on vanhemmat kertoneet! kummitäti kuoli kun olin vajaa 1vee joten en osaa ite omakohtasta kokemusta sanoo..aika nopeesti oli kai tuokin kuollut diaknoosista!

Mikähän syöpä mahtaa olla kyseessä? Ilmeisesti niitä on erilaisia aivoissakin, esim. aivoissa olevia glioomia on neljää vakavuusastetta, ja vakavin johtaa käytännössä aina kuolemaan.

Se on vaikea sanoa kun riippuu niin siitä et mistä se kasvain on löytynyt.

Isälläni todettiin muutama vuos sitten helmikuussa aivokasvain ja hän kuoli saman vuoden kesäkuussa. Ei voitu leikata ja oli levinnyt jo muuallekin...

Syöpä on myös aika arvaamaton tauti ja valitettavan salakavala, toivoa ei kannata kuitenkaan menettää kokonaan, vaikka lääkärit on sanoneetkin että ihme on ainoa toivo.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Voi ei :hug: :(
Nämä asiat aina pysähdyttävät huomaamaan, miten kivaa ja onnellista se ihan tavallinen arki loppujen lopuksi onkaan..

Niinpä, kannattaa kyllä ottaa kaikki ilo asioista irti. Meillekin tämä on ensimmäinen Ns. erikoisempi sairaus koko suvussa, niin pysäyttää kyllä... ja vielä kun on lapsesta kyse. Voin kuvitella miltä tuntuu kuulla, että oma lapsi tulee kuolemaan... ja luultavasti se tuntuu miljoona kertaa pahemmalta kuin mitä minä kuvittelen :(

:hug: Riippuu paljon siitä missä kohtaa kasvain on, minkä kokoinen ja miten agressiivisesti kasvaa. Mummulla on kasvain vasemmassa aivolohkossa puheentuotto alueella. Hänen kasvaimensa on tosin hyvän laatuinen mutta kasvaa koko ajan eikä sitä voida poistaa vaikean sijainnin ja kasvaimen lonkoromaisuuden takia.. joten mummukin sitten pikku hiljaa "rappeutuu" pois. Hänen tapauksessaan siihen menee varmasti vielä vuosia.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti minäkin:
Mikähän syöpä mahtaa olla kyseessä? Ilmeisesti niitä on erilaisia aivoissakin, esim. aivoissa olevia glioomia on neljää vakavuusastetta, ja vakavin johtaa käytännössä aina kuolemaan.

Muuta en tiedä, kun että se on päälaella ja todella isona on ainakin kuvauksissa näkynyt. Sisko on tällä hetkellä niin huono selittämään tuota, ettei kauheasti ota selvyyttä :/

Erittäin ikävä juttu...Elinvuosia voi olla paljonkin jäljellä. Syöpien ongelma on se, että ne voi tehdä etäispesäkkeitä ja sitten taas ne voi myös olla kohtalokkaita. Esimerkiksi jos syöpää on munuaisissa niin se vie nopeastikin, mutta sitten taas jossakin muualla oleva etäispesäke ei. Toivottavasti on vielä paljon kivuttomia vuosia jäljellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Erittäin ikävä juttu...Elinvuosia voi olla paljonkin jäljellä. Syöpien ongelma on se, että ne voi tehdä etäispesäkkeitä ja sitten taas ne voi myös olla kohtalokkaita. Esimerkiksi jos syöpää on munuaisissa niin se vie nopeastikin, mutta sitten taas jossakin muualla oleva etäispesäke ei. Toivottavasti on vielä paljon kivuttomia vuosia jäljellä.

Munuaisca on usein operoitavissa ja näin ollen ei yleensä kovin nopeasti vie. Toimivaa ns. täsmäsytostaattia ei munuaissyöpään ole, mutta interferoni auttaa tähänkin aika hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Eikö siis voi antaa edes sädehoitoa? Minä työni puolesta nähnyt paljonkin ko tapauksia. Pistä vaikka yv:tä niin vastailen kyllä.

Sitä ne nyt alkaa kokeilemaan ja katsoo sitten kuinka tyttö jaksaa. Synnynnäisen sairauden takia syömät lääkkeet laittavat jotain rajoituksia ja myöskin se, että tytölle on siirretty elin joka ei sitten välttämättä kaikkea kestä, kun muutakin ongelmaa on ollut koko ajan. Ehkä nakkaan yy:llä jossain vaiheessa, kun saadaan vähän tietoa lisää. Millään ei huvittaisi siskoa pommittaa näillä mun kysymyksillä, kun muutenkin sillä on stressiä.

Alkuperäinen kirjoittaja HetkisenHarmaana:
Eikö siis voi antaa edes sädehoitoa? Minä työni puolesta nähnyt paljonkin ko tapauksia. Pistä vaikka yv:tä niin vastailen kyllä.

Sitä ne nyt alkaa kokeilemaan ja katsoo sitten kuinka tyttö jaksaa. Synnynnäisen sairauden takia syömät lääkkeet laittavat jotain rajoituksia ja myöskin se, että tytölle on siirretty elin joka ei sitten välttämättä kaikkea kestä, kun muutakin ongelmaa on ollut koko ajan. Ehkä nakkaan yy:llä jossain vaiheessa, kun saadaan vähän tietoa lisää. Millään ei huvittaisi siskoa pommittaa näillä mun kysymyksillä, kun muutenkin sillä on stressiä.

Toivottavasti kestää sädehoidon hyvin :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:

Munuaisca on usein operoitavissa ja näin ollen ei yleensä kovin nopeasti vie. Toimivaa ns. täsmäsytostaattia ei munuaissyöpään ole, mutta interferoni auttaa tähänkin aika hyvin.

Mä kun olen ajatellut, että munuais-ja munasarjasyövät on ne jotka nopeasti vievät ja ovat ne toivottomimmat. Mutta ehkä siinä sekin, että ne ei aiheuta tarpeeksi aikasin oireita ja ehtivät liian pitkälle...Aika vähän mä kyllä olen syöpäpotilaita hoitanut...