Syötkö ituja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "riikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23957454:
Syön. Jälkimmäinen kysymyksesi meni multa vähän ohi.

eli huomaat varmaan että mulle idut aika vieraita :D Eli siis ne on sellaisia että niitä käytetään yleensä vaan sellaisenaan? Että niitä ei ängetä mihinkään laatikoihin, keittoihin tms?

Syön kotimaisia tai itse idätettyjä. Ruoan kanssa tai salaatissa, hyvää on. En näe syytä olla syömättä vain sen takia, että Saksassa sattui bakteeritapaus, jota Suomessa ei ole. Samalla perustelulla voisi kaiken syömisen lopettaa.

[QUOTE="riikka";23957463]eli huomaat varmaan että mulle idut aika vieraita :D Eli siis ne on sellaisia että niitä käytetään yleensä vaan sellaisenaan? Että niitä ei ängetä mihinkään laatikoihin, keittoihin tms?[/QUOTE]
Kyllä niitä voidaan ängetä oikeastaan mihin vaan. Joissain aasialaisissa ruuissa idut on varsin tavallisiakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23957478:
Kyllä niitä voidaan ängetä oikeastaan mihin vaan. Joissain aasialaisissa ruuissa idut on varsin tavallisiakin.

Hyvä vastaus, tämän seurauksena (lievästi hysteerinen) aloittaja ei varmaan voi syödä pariin kuukauteen about mitään. Ei pahalla.

[QUOTE="vieras";23957483]Hyvä vastaus, tämän seurauksena (lievästi hysteerinen) aloittaja ei varmaan voi syödä pariin kuukauteen about mitään. Ei pahalla.[/QUOTE]
No olisiko pitänyt vastata, ettei ituja voida käyttää missään ruuassa?

Tykkään ja idättäisin itsekin, jos viitsisin. Helpompi ostaa kaupasta ja uskallan syödä vieläkin. Nyt kannatuksen vuoksi kannattaa niitä ostaakin, kun suomalaisillakin iduntoimittajilla on ilmeisesti ollut ongelmaa, kun ihmiset eivät uskalla ostaa.

Miltä ne maistuu, voiko niiden makua verrata johonkin? :) Ihan mielenkiinnosta. Enkä kyllä hysteerisesti niitä pelkää, en ole ennen vaan koko ituja ajatellukaan.

Onko niillä millaista ravintoarvoa?

Idätän itse.

Mungpavun ja vihreiden linssien idut maistuu ehkä vähän herneelle. Vaikea kuvailla, maistuu vihreälle ja hyvälle :) Aivan herkkua.

Idut on hyvin ravinnepitoisia, loistava lisä ruokavalioon. Ja halpa itse idätettynä (huom! isätys ei ole vaikeaa/vaativaa)

[QUOTE="riikka";23957463]eli huomaat varmaan että mulle idut aika vieraita :D Eli siis ne on sellaisia että niitä käytetään yleensä vaan sellaisenaan? Että niitä ei ängetä mihinkään laatikoihin, keittoihin tms?[/QUOTE]

Kevätkääryleisiin ja itämaisiin keittoihin voidaan "piilottaa".

Mutta syön kyllä.