syöttääkö kukaan enää 2-vuotiasta lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Meidän ruokailut neiti 2-vuotiaan kanssa on ihan h-e-l-v-e-t-t-i-ä. Hoidossa hän syö itse ja mitä vain. Kotona ruokailu menee aina ihan älyttömäksi sotkemiseksi. Meillä on säännölliset ruoka-ajat ja niiden välillä ei napostella. Pöydässä tai sen läheisyydessä ei ole mitään ylimääräisiä häiriötekijöitä. Jos ja kun ruokailu muuttuu sellaiseksi, että lapsi työntää kädet ruokaan, hankaa sitä pitkin pöytää, heittelee lattialle tms, ruoka otetaan pois ja seuraava ruoka on vasta seuraavana ruoka-aikana. Nämä asiat eivät pätkääkään ole muuttaneet tilannetta. Lapsi syö ehkä 1-2 lusikallista ruokaa ja sitten alkaa tuo tolkuton sotkeminen. Mielelläänhän minä häntä syöttäisin, jos kyse olisi siitä, ettei hän osaa, mutta hoidossa siis todistettavasti syö ilman mitään ongelmia. AAAARRGGHHH. Auttakaa.

Mä syötän välillä jopa 3-vuotiasta. En ole ottanu paineita asiasta, kun kuitenkin osaa ite syödä. Jotkut ruuat on vaan sellasia et ottais vaa pari lusikkaa ite, mä syötän sit loput.

No todellakin on normaalia. Tänään syötin 3½ vuotiasta kun tultiin hoidosta. Osaa syödä itse, mutta välillä lasta laiskottaa ja äitiä myös laiskottaa (syöminen käy paljon nopeampaa syötettynä.).:D

Kyllä mä välillä syötän, kun menee mahdottomaksi. Meiän 2 -vuotias kyllä osaa oikein hyvin käyttää lusikkaa ja haarukkaa, mutta aina välillä sitä ruokaa (varsinkin perunamuusia) on kiva hangata käsillä pitkin pöytää. Ja puuro on sellainen, mitä tyttö ei jostain syystä syö itse, vaan sanoo, että syötä äiti :)

Kyllä syötetään, riippuu niin paljon tilanteesta ja esim. lapsen väsymystilasta!!
Ei kannata tehdä turhaan tehdä yksinkertasista asioista vaikeita, kun menee vaan kaikkien hermot! :)

No mä syötän tota kohta 4v joskus tilanteessa missä hän on esim tosi väsy ja saan siten hemmoteltua+nopsaa sänkyyn. Mutta 1v3kk alkoi syödä itse pääsääntöisesti ja sillon enää syöttö oli aivan satunnaista. En mä alkanu syöttää siksi että laps ei viittiny ja alko leikkiä ruoalla. Pois pöydästä ja oppi että lusikoi ite kun kerran osaa.

Kiitos "synninpäästöstä"! Meillä tuntuu vain lähipiirin kaikki muut 2-veet (ja jopa 1-veet) olevan ihan huippusyömäreitä, joten tämä oma tilanne on alkanut tuntua täydelliseltä kaaokselta. Ja todella kurjaahan se on, jos työ-ja hoitopäivän jälkeen pitää ensimmäisenä alkaa ahdistumaan tästä ruokailusta. Ehkä minäkin sitten vielä myönnyn ainakin jossain määrin syöttämään häntä.

Ihan on normaalia, ainakin meillä on ollut samanlaista vielä 2,5v kanssa :) välillä syö hyvin itse (vasta 2,5 v aloitti tämän, viimein) ja välillä sitten syötän. Vilkas tapaus on joten myönnän että toisinaan katsotaan YouTubesta lastenlauluja että saadaan iltapuuro alas. En jaksa stressata tästä koska se kuitenkin helpottaa pian ja nyt on alkanut itse kiinnostua syömisestä muutenkin kuin sormiruokailusta.

Vieläkin usein tosin syö puoliksi sormilla ja sitten välillä lusikalla, mutta en ressaa tuostakaan. Selvästi on tullut koko ajan järkeä päähän.

tsempit, yritä olla ressaamatta ruokailuista, muuten niistä tulee ikäviä hetkiä kaikille.

Syötä vaan ja samalla anna sormiruokia, joita voi itse samalla napostella (pieniä paloja, joilla ei saa sotkua aikaan).
Juttele muista asioista, päivän kuulumisia tai siitä mitä aiotte seuraavaksi tehdä. Jos lapsi aloittaa sormiruuillakin sotkemista, otat sormiruuat pois ja jatkat syöttämistä, muttet puhu sotkemisesta mitään. Joskus auttaa kun jättää ei-halutun toiminnan huomioimatta.

Yhteistyössä