syöttövälit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2kk

Vieras
MIinkälaisia syöttövälejä on 2kk vauvoillanne?
Meillä päivisin MAX.3h, yleensä 2h. Täysimetetty vauva. Isokokoinen, nyt jo 6,5kg. Onko ihan normaalia että syö noin usein??

meillä sama 2tuntii, joskus jopa puoltoista... yöllä menee onneks kolmen tunnin syöttövälein.... Kova poika syömään meillä, söis vaikka kuinka! Meillä annetaan tissin lisäks korviketta ja siks täytys kattoo ettei mee yli sen 1000ml, mut aika lähelle sitä mennään. Pakkohan siinä on maitoa antaa kun toinen huutaa kurkku suorana eikä muuten lopeta.........

Meillä poijalla päivällä 3 - 4 tuntia väliä, illalla kunnon tiheää tankkausta ja nukkumaan menee tuossa 21 - 22 välillä eka yösyöttö tuossa 3 - 4 välillä ja seuraava 6 - 7 välillä. Täysimetyksellä ja syntyessään pienikokoinen ja syö todella hyvin jos omaa maitoa syöttää pullosta menee kerralla 150 - 180 ml. Tämä rytmi on toiminut siitä lähtien kun päästiin sairaalassa vauvan oman rytmin mukaan syömään.

Neit söi tuoss aiässä 1-3 tunnin vällein. Tissitteli oikeastaan tuolla tauotuksella kiinteiden aloittamiseen saakka ja kiinteitä vetää nyt 3 tunnin välein ja tissihuikkia päälle. Ikää nyt 8 kk eli onhan se aikamoista syöttörumbaa!

kyllä se ihan normaalilta on tuntunutkin, vauva on tyytyväinen ja minä myös :) ruvennut vaan ihmettelemään, kun kaikkien juttujen mukaan 2kk ""kuuluis"" ruveta oleen jo pidempiä syöttövälejä..

meillä söi 2kk iässä myös 2h välein, öisin 4h.

Mitä siitä voi tulla jos saa ""liikaa"" vastiketta? (siis liikaa jotain vitamiineja/proteiineja mutta miten ne vaikuttaa ja missä ajassa?)

Siitä korvikkeesta... En tiiä, sitä olen itekkin yrittänyt kysellä, mut kaikki vaan sanoo, ettei yli 1000ml korviketta/vrk, mut ei kerrota miksi...!? ...Ja sitä myös ihmettelen, että mitäs sit kun poitsu alkaa olla yli 6kiloo, niin eikö siltikään saa ylittää tuota 1000ml...? (ohjeiden mukaan korviketta ""vauvan paino jaettuna kuudella"") ...Kertokaapa joku viisaampi!!??

Meidän 7 viikkoinen poika syö myös tiheästi. Päivällä 1,5 - 2 tunnin välein ja ainoastaan yöllä on yksi 4-5 tunnin väli. Poika on täysimetyksellä. Helpottavaa kuulla, että myös muilla on sama juttu.

yöllä on meilläkin pidemmät välit, joskus jopa 6h yksi väli.

miten vauvanne ovat hereillä/nukkuvat?
onko mahdollista rytmittää vauvan päivää niin, että tulisi parit pidemmät päikkärit? periaatteessa jaksaa pidempäänkin nukkua (esim. kun ulkona vaunulenkillä), mutta sisällä nukkuu aina vaan tunnin kerrallaan ja on hereillä 1-1,5h, sitten on nukutettava ettei yliväsymys saa valtaa (muuten kyllä valvoisi kaikkea katsellen vaikka kuinka, mutta illansuussa....huhhuh sitä pikku kiivailijaa ;).

ennen mentiin yöunille aina parin pitemmän tisuttelun jälkeen n. klo 23, mutta nyt vauva on ruvennut sammahtelemaan miten milloinkin...oon ihan sekasin, millon veisin sen kylpyyn ja laittaisin yövaatteet. esim eilen illalla
söi klo 17, 18.30 ja 19.00 jonka jälkeen torkahti tunniksi, söi klo 20 ja sitten sammahti niin sikeästi ettei herännyt ennen kuin puoli yksi yöllä. siinä jäi iltapesutkin tekemättä. ois pitäny tietty aavistaa tuosta tiheämmästä tankkailusta että tyyppi valmistautuu yöunille, mutta eipä tuo ikinä ennen oo 19-20 vielä nukahtanut... :)

itse aloitin parin kuukauden iässä molemmille lapsilleni antamaan velliä maidon lisäksi, juuri sen takia kun maitomäärät alkoi olla aikasta suuria... (siis en tietenkään kaikilla syötöillä vaan lähinnä illalla)
ja samalla rupes unikin pidentymään kun masu oli täydempi.
eli suosittelen kokeilua =)

Jos vastiketta antaa liikaa, vauvasta voi tulla ylipainoinen. Rintamaidon juomista vauva säätelee itse helpommin kuin pullosta juodessaan. Saattaa johtua siitä, että pullosta maitoa tulee helpommin kuin rinnasta joten vauva tulee juoneeksi enemmän kuin oikeasti tarvitsee nälän tyydyttämiseksi.

rintaruokituille ei kai kuitenkaan mitään vellejä tms. kannata antaa? itse olen käsittänyt että ne ovat vain turhaa ""väliravintoa""? olen kyllä miettinyt, olisiko syytä kokeilla jotain tuhdimpaa ihan vaan pitempien päikkäreiden toivossa... onko se suotavaa vai vain itsekästä?

Ap:n kysymykseen: Meillä myös 1-3h syöttövälit ollut aina, vieläkin vaikka tyttö jo 5 kk. Max 4 h joskus, jos nukkuu. Venyttääkin olen joskus yrittänyt, mutta todennut sen turhaksi. Vellejä tms en ole ainakaan vielä kokeillut.

Onkohan meillä yhteinen vauva? Olenko unissani laittanut viestiä elleihin?

Eli meillä menee kaikki ihan just kuin teillä: ikä, paino, syömistiheydet, nukkumiset. Paitsi on meillä pari kertaa nukuttu yöllä 5h putkeen.

Aion testata/seurata, liittyvätkö nuo pidemmät yöunet kylvetyksiin (kylvetetään pari kertaa viikossa) tai iltalenkkiin ulkona.

Tuli noista 1000ml lisämaidosta mieleen. Sen verran tiedän, että kun antaa yli 1000ml vauva saa liian paljon d vitamiinia. Haittavaikutuksia en tiedä. Tosta oli n. iikko sitten ketju. Jossain neuvolassa oli käsketty lisäämään hiukan vettä lisämaidon joukkoon. Minulle sanottiin neuvolassa, kun esikoinen oli 3kk, että antaa perunaa. Hän oli rinnalla jatkuvasti, paino syntyessään yli 4 kiloa.

Meillä 3kk ikäinen ""korvikevauva"", kasvaa kovaa tahtia, varmasti syökin vähän yli tarpeen tuota korviketta. Terkkari sanoi että kun menee yli litra korviketta päivässä, ei tarvitse antaa d-vitamiinitippoja, MUTTA yliannostuksen vaaraa ei kuitenkaan ole vaikka joinain päivinä ne pari tippaa saisikin korvikkeen lisäksi. Kun ei tuota tule laskettua miten paljon ukko päivässä syö.

Yhteistyössä