Syyhy ja alkuraskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninnu-87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ninnu-87

Jäsen
03.12.2009
40
0
6
Olen nyt niin ressaantunut, että kyselen onko kohtalotovereita. Meillä kaikilla (minulla,miehellä ja kahella lapsella) on kamalaa kutinaa ja kävin tänään lasten kanssa tk:ssa hoitajalla joka vahvisti mun epäilyt. Noh mutta mulla tulee keskiviikkona 13 raskausviikkoa täyteen ja mulle sanottii etten voi ite tehä mitää. Kuulemma täytyis hoito tehdä lapsille ja miehelle ni ne sais helpotuksen, mutta ku noissa kaikissa ohjeissa on et hoito on turha tehä jos ei sitä tee kaikille samanaikaisesti... Oottelen nyt soittoa neuvolasta et mitä mieltä se lääkäri on.. Enhän mä nyt herranen aika voi koko raskautta kärsiä ja sit me ei voitas olla kenenkää kans tekemisissä ja.....huuuuoh..oon iha puhki.

Onko kellää kokemusta???

Ei ole kokemusta syyhystä, mutta syyhyyn on olemassa Nix-voide apteekista. Soita huomenna teratologiseen tietopalveluun (palvelevat arkisin 9-12.30, ilmainen palvelu, HUS:n ylläpitämä) ja kysy sen käytöstä. Pakkohan se on pois hoitaa tavalla tai toisella. Tuolta teratologisesta tietopalvelusta se neuvolalääkärikin muuten saattaa sitä kysyä. Lääkäri pystyy katsomaan terveysportin raskaus-tietokannasta, löytyykö lääkkeen käytöstä kokemuksia, mutta saattaa haluta itsekin varmistaa sen vielä toiselta ammattilaiselta.

Muoks. korjasin voiteen nimen oikeaksi, laitoin ensin vahingossa täilääkkeen. Tuo Nix on siis se syyhyvoide.

Viimeksi muokattu:
Joo se voide on syyhyyn ja shampoo on täihin.

Soittivat neuvolasta takas ja neuvolalääkäri oli jyrkästi kieltäny voiteen käytön ja sanonu ettei ole mitään hoitokeinoa millä sen saisi raskausaikana pois. No soitin yliopiston apteekkiin mun tädin ehdotuksesta ja ne ihan eka sano että mun pitää tehä valitus siitä neuvolalääkäristä, että ei noin voi toimia ja kuulosti järkyttyneeltä ku sanoin mitä se nlääkäri oli sanonu. Sekin oli sitä mieltä että en voi koko raskautta kärsiä ja et meidän pitäs elää karanteenissa ettei muita tartuteta. Luki vielä lääketietokannasta että vähäisen tiedon mukaan ei ole havaittu mitään haittaa ja se oli sitä mieltä että pakko se on hoitaa pois. Huomenna soitan gravidaan ja kysyn sieltä jos joku lääkäri juttelis mun kanssa, kun mun pitää kuulemma saada lääkärinlupa.. Että tällasta.. En oo ikinä muutenkaan tykänny tosta neuolalääkäristä ja se on tän alueen ainut gyne, moni käy yksityisellä ku eivät siitä lääkäristä tykkää..

Nonni, toissa iltana oli sit eka rasvaus eli sain lääkärin kiinni ja sain luvan käyttää nixiä ihan huoleti.. Valitusasiankin sain eteenpäin, potilasasiamies laittaa mulle ohjeet mitä kaikkee mun täytyy kirjottaa siihen... Tuntuu et kutisee paikat nyt vielä enemmän, mut niin mä luinkin et se voidekin aiheuttaa kutinaa ja ihoärsytystä.. Ens tiistaina uus rasvaus, toivotaan et menis tällä nyt ohi eikä tulis enää koskaan.. Rahaakin paloi yli satku noihi rasvoihin ni parempi oiski et menis nyt ohi..

Heipsan :) Mulla oli syyhy toisen raskauden ajan, kävin varmaan 4 eri lääkärillä ( myös ihotautilääkärillä) ja kaikkien mielestä kyse oli allergiasta ( !! ) Paitsi ihotautilääkärihän se huippu oli : Hänen mielestään kyseessä oli vaippaihottuma, koska meillä ei ollut nivusissa sitä ( esikoinen ei oireillut, että oli vain minulla ja miehellä). Että näin pätevää täälläkin. Kun menin synnyttämään, siellä he sanoivat kyseessä olevan syyhy, enkä saanut ihokontaktiin vauvaa heti synnytyksen jälkeen. Sain käsitellä häntä vain käsineet kädessä ja päivä synnytyksestä sain Nix-voiteen ja shampoon + kaikki petivaatteet vaihdettiin. Kotona mies ja esikoinen samaan käsittelyyn ja mummolat myös. Petivaatteet vaihdettiin, petarit laitettiin saunaan, pehmolelut yms. pakkaseen. Aivan hyvin olisin voinut tehdä tuon Nix-käsittelyn jo raskaana, se selvisi jälkeenpäin :/ Epäiltiin itse tuota syyhyä kokoajan ja olisi pitänyt vaan käydä omatoimisesti se voide hakemassa, mutta turha jälkeenpäin jossitella.

Yhteistyössä