Syyskuun 2009 odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eemi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heipat kaikille!

Mä varasin tänään ekan neuvolan ja sain sen ensi viikon perjantaille. Tuolloin siis mun laskujen mukaan 7+3.

Varhaisultra on siis ensi tiistaina. Hyvä saada ennen neuvolaa joku "varmistus" vielä asiaan. Dinnan tavoin on vähän epäuskoinen olo kun ekasta yrityskierrosta nappasi. Eikä noista viikoistakaan voi olla oikein varma...
Eemi; viime raskaudessa mulla oli varhaisultra 7+1, mutta viikot olikin vasta 6+2, kun hedelmöittyminen oli tapahtunut oletettua myöhemmin. Ja hyvin näkyi kaikki!!!

Täällä paha olo vain jatkuu. Kamalia närästyksiä myös. Ekasta ei todella ollut mitään tällaista. Ja tuntuu, että olen turvoksissa kuin ilmapallo. Väsyttä myös, mutta voi johtua siitäkin, että ellei esikoinen herättele öisin, niin heräilen pahoinvointiin...yöks.

Aurinkoisia pakkaspäiviä kaikille kanssaodottajille!

Mä varasin kanssa neuvolan ja se on 19.1. Mulle on nyt tullut vähän sellainen pelko, että onkohan tälläkään kertaa kaikki hyvin. Mulla ei oo väsymystä lukuunottamatta mitään oireita ja ennen on tuo kahvi edes yököttänyt....

Neuvolassa muuten sanoi, että nyt olis joku uus käytäntö ultrissa ja sinne pääsee jo aikaisemmin. No siellä kuulee lisää.

Voi, neuvolatkin on saatu jo varattua! No, ehkä ensi viikolla... Harmi vain sinänsä, että menee pitemmälle mulla vain sen takia, kun en ehdi missään välissä soittaa sinne. :(

Dinnalle piti tuosta viivan paksuudesta vielä sanoa. Ekassa keskenmenneessä raskaudessa mulla tuli heti alkuun vahvat viivat, ei tarvinnut arvuutella. Nyt sitten taas tuli ensin vain viivan paikkaa, sitten haamua, ja vahvat viivat edes herkkään testiin vasta, kun menkat oli viikon myöhässä. Joten näköjään vaihtelee raskaudesta toiseen... Myöskään en alkuun saanut ovistestiin mitään viivaa, vaikka monet ovat sanoneet siihen raskaana ollessa tulevan... Mutta kun testasin tuolloin menkkojen ollessa viikon myöhässä o-testillä, niin tuli ihan supervahva testiviiva! Joten näköjään senkin kanssa menee noin.

Pointtina siis: ei huolta. Tätä tää vaan on näiden hormonien kanssa. :)

Aamulla kyllä hirveät oireet... Ei käy kateeksi. Kata, mullakaan ei väsymyksen ja pissatuksen lisäksi oo muuta kuin rinnat arat. Kahvia tekee mieli ihan entiseen malliin (eihän se kaikilla alakaan yököttää) ja siksi ostin kotiin kofeiinitontakin. Meillä eka ultra on vasta np-ultra kunnallisella, ja siksi tuon varhaisultran nyt aionkin mennä katsomaan. Toivottavasti tosiaan ensi viikolla siellä näkyisi kaikki tarvittava ja asiat olisivat hyvin!

Mitäs muuta piti vielä kommentoida... Ei muista enää. Uuden duunin takia yöunet on jäänyt vähemmälle ja väsymys on muuten hirvittävä. Joten revi tästä sitten. Eikä auta kuin toivoa vaan, että mun sopimusta raskaudesta huolimatta keväällä jatketaan - JOS nyt sinne asti kaikki menee hyvin. :)

Kiitos infosta Eemi! :) Mä koitan tosiaan malttaa mieleni ja testaan uudestaan ensi viikolla... Mä tosin pelkään, että liian innoissani sorrun testaa viikonloppuna. :/ Toivottavasti nyt vaan malttaisin mieleni, ku sit mulla vaan tulee paha mieli, jos ei viiva vahvistu. Pitäs vaan opetella, että maltti on valttia! ;)

Eemi, ekas raskaudes mä en kertonu mun raskaudest, ku vast ihan just sillon, kun mut vakinaistettiin! :D Toisten mielestä vähän epäreiluu ja toisten ei... No joo, olin töissä isossa yrityksessä. Meni viel tosi tiukoille, ku 2 kuukautta ennen äitiysloman alotusta piti ilmottaa äitiyslomasta, joten se meni just tasan! Hirvee tuuri kävi! Sanoin, kaikille ilmotusluontosesti yhtenä kauniina päivänä vähän sen jälkeen ku mut oli vakinaistettu, että... "Niin muuten, oon raskaana ja jään äitiyslomalle tossa 2 kk:n päästä". :D Aika reiluu.

Mä en taida mennä alkuraskauden ultraan tällä kertaa. Ekalla kerralla menin, mutta vähän vahingossa... Menin sinne vähän muissa asioissa ja sitten se vaan ultraskin mut samalla. :) Siis raskauteen liittyvissä asioissa menin kyllä, mutta menin oikeestaan siks kun en tienny mitään raskaudesta, niin halusin kysellä kaikenlaista. En siis edes tiennyt, että ne tekee jotain alkuraskauden ultria. Mä en siis odotuksen alussa ees tiennyt, että monta viikkoa tarkalleen raskaus kestää... Vähäks mä oon nolo. Nyt mulle on kyl kaikki onneks ihan päivän selvää! :D

Jos saan ens viikol sit vahvemman viivan, niin sit soittelen neuvolan tätsylle. On jo kysellytkin, että koskas me saadaan esikoiselle kaveri. :) Pääsenkin kertomaan hyvät uutiset! :)

Aamu, 29+40, la 1.9., toinen(tyttö 07/07), NKL
Iitamaria 38+40, la 2.9. kolmas
selene 22+25, la 3.9., esikoinen
Eemi, 24+24, la 7.9., esikoinen, TYKS
Kata 76, 32+31, la 7.9., toinen(poika 08/07), TYKS
Ellinoora77, 31+31, la 15.9, toinen (poika 07/06), KOS (kai)
Dinna, 27+25, la 15-20.9, toinen

moi kaikki!

päivitin nyt itsekin tuon listan, kiitos vaan dinnalle. tulin nyt aamupäiväksi toimistolle, mutta iltapäivästä menen hoitamaan sairasta poikaa kotiin ja pästän miehen töihin.

en ole varma vielä synnytyssairaalasta, kun ollaan pari kuukautta sitten muutettu helsingistä vantaalle, enkä tiedä missä siellä synnytetään. jos saan valita, haluaisin kätilöopistolle, kun olin siellä esikoisenkin kanssa ja meiltä on sinne suoraan moottoritietä helppo ajaa.

neuvolan ajattelin varata ensi viikolla, teen viikonloppuna vielä varmistustestin. kaivelin eilen jo kaikki vanhat raskauskortit ja synnytyskertomukset ja muut paperit esiin, aika tehokkaasti sitä on parissa vuodessa asioita unohtanut. synnytyskin kuulosti ihan jonkun toisen kokemalta, hyvä ne on kyllä paperilla saada kotiin.

mutta nyt alan töihin, kun on niin huonosti saanut mitään tehtyä koko viikon!

mukavaa viikonloppua kaikille!

Tervehdys kaikille,

Tänään ei tullutkaan oksennus :) Otin pari suolakeksiä yöpöydälle ja nappasin ne naamariin ennen kuin nousin. Kyllä silti sai yökkäillä, mutta mitään ei tullut ulos. Edistystä.

Tänään on kamala kamala päivä. Esikoinen on ekaa kertaa yksinään päiväkodissa. Snif. Tuntui ihan hirveeltä lähteä kalppimaan kun toinen jäi huutamaan perään. Ja saa nähdä tuleeko syömisestä tai päiväunista siellä yhtään mitään. Ahdistaa. On kamala ikävä. Tulis kello jo kaks ja saisin käydä noutamassa pikkuiseni. Snif uudestaan.

Odotan äitiyslomaa jo nyt kuin kuuta nousevaa! Ekan raskauden aikana ajattelin, että en varmaan jaksa pelkkää kotona olemista, mutta nyt kun olen palaamassa töihin, odotan vaan, että pääsisin takaisin kotiin. Huokaus. Odottavan aika on tooosiii pitkä.

Munkin pitäis varmaan kaivaa äitiyskortteja ja sen sellaisia esille ja alkaa muistelemaan. On ihan totta, että äkkiäpä se kaikki unohtuu. Synnytyksen jälkeen olin niin sitä mieltä, että en IKINÄ tee tätä uudestaan :)

Tsemppiä ja ihanaa viikonloppua kaikille!

Mä ihmettelen, että aika aikasin ootte saanu noita neuvoloita... Mun mielestä mä nimittäin soitin esikoisen aikaan aika pian kun plussasin, ja ekan ajan antoivat joskus viikolle 8+jotain tai 9+jotain. En muista... Luultavasti se oli kuitenkin toi 9+jotain.

Voi teitä, jotka joutuu oksentelemaan! :( Onneksi mulla ei ollut tuollasta esikoisen aikaan ja toivon, ettei tule nytkään. Tai siis kyllä mä yökkäilin ja luulin, että oksennus tulee, mutta ei se sitten tullutkaan. Onneksi! Oli se kyllä melkein yhtä pelottavaa, kun töissä piti aina katsoa, että roskis on sopivasti vieressä... Olisi kyllä silti ollut noloa oksentaa kaikkien edessä! Yök, hyi... Meillä oli silloin aika avoimet työtilat...

Mäpä en tiedäkään, että missä mun äitiyskortti on! :/ Oon kyllä koittanu etsiäkin jo jokin aika sitten, kun kaveri halusi verrata kai sitä omaansa, mutta kun en ole löytänyt. Synnytyskertomus ei mulla ole kyllä mitenkään erikoinen, mutta mä luulen, että en oo saanu kaikkea siitä mitä niillä olisi. Tarvitseeko niitä mukaan ekaan neuvolaan?

Niin muuten... Oliko teidän eka synnytys ihan "siedettävä" vai millainen? Mulla oli niin kamala, että tällä kertaa joudun menemään pelkopolille... Sektiota en aio vaatia, mutta eka synnytys täytyy käydä läpi ja tietoihin on merkittävä, että olen todella pelokas synnyttäjä. Ennen esikoista en siis pelännyt, mutta nyt pelkään...

Ai niin... Sopiiko teille, että pidetään tää sama ketju koko odotuksen ajan? Musta se on paljon parempi, että koko odotus on yhdessä ketjussa. En oikein ymmärrä, että miksi pitäisi tehdä uusia ketjuja täällä odotus puolella, kun me syyskuun odottajat ollaan kaikki täällä toivottavasti alusta loppuun, eikä porukka hirveästi vaihdu...

Heip taas! Eka Dinnalle tuohon ketjuasiaan... Pidetään vaan samaa ketjua, mutta jossain vaiheessa ne tuppaa hidastumaan - en tiedä, johtuuko se siitä ketjun pituudesta. Haaveilupuolella muistelisin, että kun lähestytään sivua 20 niin alkaa olla aika hidas päivittymään. Katsotaan kuinka käy!

Mulla on nyt työsoppari tehtynä maaliskuun loppuun. Toivon, ettei tää raskaus ala näkyä kovin aikaisin - tuolloin olisi viikkoja jotain 16-18, kun sopimusta uusitaan. Mites teillä on esikoisen kanssa alkanut näkymään? Kun toivon, että tuonne asti saisin raskauden pidettyä työpaikalla vähän "salassa" - saas nähdä, onnistuuko, koska tänään alkoi pahoinvointikin! Ei kyllä oksuolo ollenkaan, mutta jatkuva huonovointisuus ja pyörrytys koko päivän. Syömisen jälkeen aina hetkeksi helpottaa, mutta kohta alkaa uudestaan. Toivottavasti ei tule joka päivä...

Aamu, sulla on pahoinvointi kyllä tosi ikävä. :( Mä kyllä myös odotan äitiyslomaa hirveästi, kun en muutenkaan ole mikään uraihminen, työttömänäkin oli ihan kiva olla välillä. Ja tietty sitä ensimmäisen kohdalla odottaa senkin takia, kun kaikki on niin uutta ja jännittävää ja ihanaa...

Ellinoorankin toivotan tervetulleeksi, en muista, teinkö sitä eilen... ? Olen sen käsityksen vallassa, että Vantaaltakin saisi kättärille mennä synnyttämän, mutta varma en ole. Meillä täällä ei valinnanvaraa paljon ole. ;)

Jees. Ja huomenna siirrytäänkin sitten virallisesti viikolle 6. Eli hienosti sanottuna, eikös se sitten ole 7. raskausviikko? Hienoa, hienoa!

Ahaa... No toivotaan, ettei ketju ala hidastumaan! :)

Mä oon jotenkin luullut, että pk-seudulla sais periaatteessa mennä melkein minne vaan synnyttämään...(?) Musta se alue oli varmaan isompikin, missä oli tällainen diili. Mä saatan nyt kyllä puhua ihan puuta heinää. Mutta... Mun kaverikin Helsingistä meni synnyttämään pari vuotta sitten Tammisaareen, kun siellä saa jotenkin synnyttää luonnonmukaisemmin. Aika vapaasti saa siis valita. Itse ajattelin mennä NKL:lle taas.

Joo, Eemi, eli kohta olet 7. r-viikolla! Onnittelut!

Mulla taitaa olla vasta 5. viikko menossa. Mä kyllä oon aika varma, että ne tulee siirtää sitä la:ta silleen, että nyt ois oikeesti vasta 4. viikko.

Moikka!

Onnea kaikille plussanneille! :)

Kannattaa pitää samaa ketjua loppuun asti! Meillä tammikuun odottajilla on menossa vissiin joku 157 sivu ja edelleen pelittää oikein hyvin!! :)

Onnea kaikille odotukseen!

Dinna: mulla sama muistikuva neuvolan varaamisesta, sanottiin että sitten vasta saa tulla kun toisetkin kuukautiset jääneet pois eli viikolla 8 aikaisintaan. Sen takia halusin käydä yksityisellä varhaisultrassa jo viikolla 7 että sai kuulla sydänäänet jne.

Aamu: kuulostaapa ankeilta nuo pahoinvointioireet, mulla oli ykkösen kans pari kertaa paha olo oksennukseen asti, pahinta oli roskien haju ja hampaiden harjaus aamulla, mutta ei mitään noin säännöllistä.

Eemi: musta tuli iso aika aikaisin, äitiyshousuja käytin jo jostain viikolta 15 alkaen..:) toisaalta olin niin iloinen ja ylpeä masustani että halusinkin sitä esitellä. Nyt mulla lähtöpainoakin jotain 6kg vähemmän kuin viimeks, että jospa normaalit vaatteet menis vähän pitempään. Riippuu varmaan paljon vaatetyylistä ja ruumiinrakenteesta miten pitkään saa piiloteltua...

Mukavaa viikonloppua, nyt saunaan ja alkoholittomalle oluelle..:)

Ellinoora 4+3

piti vielä kommentoida:

Aamu: tiedän, se on ihan kauheaa laittaa pikkuista päivähoitoon, mun poika huusi kaksi kuukautta joka aamu, kun aloitti päiväkodissa tänä syksynä, sitä ennen oli vuoden perhepäivähoidossa, jonne myös jäi aika vaihtelevasti (monesti pienempänä nukkuvana rattaissa, voi ressukkaa..) mutta kyllä se siitä lopulta helpottaa ja kaverit ja leikit päivähoidossa tulee tosi tärkeiksi.

Dinna: mulle tehtiin lopulta kiireellinen sektio, kun olin yhden päivän yrittänyt saada reilusti yliaikaista poikaa laskeutumaan ponnistuskorkeudelle, ei koskaan tapahtunut,koska oli tulossa väärin, eli naama edellä. Leikkaus oli HELPOTUS, koska mikään ei tuottanut tulosta. Hyvät fiilikset jäi silti koko hommasta, olis ihan kiva se alatiesynnytyskin kokea tosin.

Ja kiitos kaikille synnytyssairaala-infoista, niinhän se tosiaan taitaa ollakin, että paikan saa itse täysin valita..

No, jos kerran tammikuisillakin sama ketju kantaa, niin eiköhän sitten meilläkin. :)

Tuosta neuvolasta. Siitä on varmaan paikkakunnittain eri käytäntöjä, ja taitaa riippua myös siitä, odottaako esikoista vai onko jo kokeneempi. Nimittäin mulle annettiin kyllä eka kerralla neuvola-aika muistaakseni heti 8.viikolle, olisko ollut jotain 7+3. No, sen sitten peruin kun km tuli, ja tällä kertaa varaan ajankin viikon myöhemmin, eli vasta ensi maanantaina. Katsotaan, koska pääsen menemään. Myös ystävälleni annettiin esikoisesta aika samoille viikoille, mutta jälkimmäisistä hän on mennyt vasta viikolla 8-10 ekan kerran.

Juu-u. Pahoinvointi on iskenyt siis päälle, tänään jatkui sama meno. Hiukan helpottaa, kun aamulla ottaa heti ensimmäiseksi suuhun suolakurkkua tms. Töihin kävin ostamassa purkkaa ja pastilleja, ja ajattelin joka tauolla syödä jotain hedelmää. Olisi se nyt noloa ruveta siellä heti alussa oksentelemaan. ;)

Tavallaan helpottaa omaa mieltä, kun oireet on niin selkeät. Ei pelota niin paljon enää - melkein olen jopa liian luottavainen!

Ellinoora, toivon todella, ettei mulla ihan vielä tuolloin näkyisi. Vaikka toisaalta, sama kai se on, koska asiasta kerron, koska kyllä varmaan kevään ja kesän ajaksi riittää lomasijaisuuksia joka tapauksessa! Mutta pidemmän sopimuksen tietysti saisin, jos raskaudesta ei tiedettäisi. Ja toivoisihan sitä, ettei sopimukseen tulisi katkoja, eli että tulot pysyisi samoina koko ajan - haen nimittäin äippärahaa äitiyslomaa edeltäneiden 6 kk tulojen perusteella (olin opiskelija v. 2007). Voi kauheeta, tuntuu ihan manaamiselta suunnitella noin pitkälle...!

Ööh... Mulla tuli tänä aamuna vähän kirkasta verta. :( Sen jälkeen ei ole näyttänyt tulevan enää. Toivottavasti ei tulekaan. Menisi nyt kaikki hyvin!

Teen ens viikolla uuden testin ja jos viiva on yhtään vahvempi, niin soitan ajan neuvolan tädille.

Mulla siis nimenomaan esikoisen aikana oli se eka neuvola joskus kun viikkoja oli kasassa jotain 9. Mun mielestä kaikilla tuntui olevan silloin neuvola suurin piirtein noilla viikoilla. Ei tuosta kuitenkaan ole kuin 1,5 vuotta. Munkin tutut on kuitenkin saaneet tänä vuonna aikoja neuvolaan aikaisemmin kun minä sain silloin. Voi olla siis ihan neuvola kohtaista tai sitten välillä vaan saa aikoja helpommin.

Mähän en ollut suunnitellut meneväni alkuraskauden ultraan, mutta nyt toi verenvuoto jännittää kuitenkin sen verran, että ehkä mä sinne kuitenkin menen. Onhan se muuten aika inhottavaa kuulla vasta np-ultrassa, ettei siellä ole mitään ollutkaan. :/

Mua nyt vähän pelottaa, että voisiko sekin olla syynä jotenkin tohon verenvuotoon, kun olen imettänyt vielä esikoista. Neuvolan täti nimittäin pelotteli, että imettäminen kannattaa lopettaa, jos alkaa uudestaan odottaa. Oon kyllä sen jälkeen kuullut muilta, ettei sitä tarvisi lopettaa... Toi pienikin vuoto pistää nyt kuitenkin aivot raksuttamaan vaikka mitä...

Täytyy mennä jatkamaan ruuan laittoa. :9

Tuosta verenvuodosta kirjoittelen. Paljonhan ihmisillä on noita verenvuotoja, ja silti kaikki on hyvin. Kun nyt olen tätä asiaa tutkaillut, niin pienet ja hetkelliset vuodot/tuhruilut on yleensä normaaleja. Jos taas verta tulee enemmän ja jatkuvalla syötöllä, ja siihen liittyy kipuja, niin sitten menee kesken - ainakin todennäköisesti. Oon varma, Dinna, ettei tuo ollut mitään. Mutta senpä takia mäkin sinne ultraan ensi viikolla menen, että saan mielenrauhaa. :)

Itsellä ei tällä kertaa ole ollut minkäänlaista vuotoa. Se on tosi hyvä... Vanhan kokemuksen perusteella menisin varmaan aivan paniikkiin, jos jotain pientäkin tulisi.

Niin ja imetyksestä. Mun ystävättärellä on lapset syntyneet vuoden välein, ja hän lopetti imettämisen vasta sitten, kun maito alkoi ehtyä - se nimittäin alkoi, uuden raskauden viedessä energiavarat. Mutta näin kävi muistaakseni vasta ensimmäisen raskauskolmanneksen jälkeen. Mutta varmaan asiaa voi neuvolasta vielä kysyä... En mä uskoisi, että imetys mitenkään vaikuttaa raskauden jatkumiseen, jos se kerran on alkanutkin. Vai??

Ja täällä pahoinvointi jatkuu tasaisen tappavana öklötyksenä. En kyllä kestä, jos tätä jatkuu 6 viikkoa - tai vielä kauemmin! Yöks.

Eemi 6 +1

Hei kaikille!

Sain eilen vahvan plussan testiin ja liityn innolla tänne odottajien ketjuun. En ole pystynyt varmuudella arvioimaan ovulaatioajankohtaa, joten la menee myös arvion puolelle. Voi olla, että se aikaistuu vielä muutamalla päivällä. Nyt siis "varman päälle" laskelmien mukaan raskausviikko 4+3 käynnissä. Kertokaa muuten vielä, mitä nimimerkkien perässä olevat luvut tarkoittavat?

Sipuli09, ? ?, la 17.9., esikoinen, NKL

Sipuli09, 27+29, la 17.9., esikoinen, NKL

Onnittelut Sipuli tosiaan plussasta ja tervetuloa tänne! :)

Enää ei oo tosiaan kai tullut verta. Onneks. Mä oon kyllä lukenut jostain, että n. 25 % odottajista, saattaa tiputella verta, eikä tarvitsisi huolestua. Mä kyllä nyt haluaisin sinne alkuraskauden ultraan, mutta noi kaikki ultrat tulee vaan sitten maksamaan aika paljon... Me kun haluttais varmaan 4D ultraankin. Oletteko te miettineet, että haluaisitte käydä siellä? Tonne alkuraskauden ultraan, en kyllä varmaan olisi menossa vielä kuin vasta runsaan 2 vk:n päästä, sillä haluan varmistaa, että syke varmasti sitten näkyisi siellä jos on näkyäkseen.

Eipä ole vieläkään r-oireita. Tää mun hormoni määrä näköjään nousee tooosi hitaasti... Toivottavasti siis koko ajan nousee. Teen vielä uuden testin parin pv:n päästä. On mulla niitä senkin jälkeen vielä tallessa. ;)

Tervetuloa Sipuli joukkoon ja onnittelut!

Mä en kyllä oo ajatellutkaan tuota 4D-ultraa, en oo niin kiinnostunut tuollaisista. Lähinnä haluan tietää, että kaikki on hyvin - ja jos tunne tulee, ettei ole, niin ilman muuta varaan yksityiseltä ylimääräisen ultra-ajan tai myöhemmin menen neuvolaan ylimääräiselle käynnille sydänääniä kuulemaan. Tietty ne yksityisellä maksaa, mutta katson ne sen arvoisiksi, ettei tarvitse pelätä koko ajan. No, nyt oottelen vaan sitä keskiviikkoa, tulis jo että tietäis jotain! :)

Täällä päin ei väsymyksen lisäksi vielä muita oireita ole havaittavissa. Mietiskelen tässä, että voiskohan terveyskeskukseen soittaa jo huomenna, vaikka raskaus on vielä näin alussa? Lueskelin teidän viestejä, mutta en nyt niistä osannut laskea, että kuinka aikaisin kukin on neuvolaan päin ollut yhteyksissä. Pitääkö varhaisultra varata aina yksityiseltä, vai pääsekö sellaiseen halutessaan myös omalla terveysasemalla?

Mun tietääkseni joillain terveysasemilla on ultraus laitteet, mutta usein ei ole. Jos on jotain epäilyksiä raskauden kestosta, niin voi saada lähetteen ultraan, mutta silloin siitä tulee kai se normaali lääkäri maksu, eli n.20 €. Enpä nyt tiedä tarkalleen. Mä vähän epäilen, että varmaan pitää vaan mennä yksityiselle...

Ilmestyisköhän mullekin jotain r-oreita vaikka ens viikolla, jos hormoni taso nousis... :) Onpas jännittävää odottaa kaikennäköistä.

Kertokaapa mulle, kuinka tarkkoja olette ruokavaliosuositusten suhteen? Monissa suosituksissa kehotetaan välttämään mm. graavikaloja listeriavaaran vuoksi. Olin eilen eräissä juhlissa, joissa tuota suurta herkkuani söinkin sitten oikein reilumman annoksen. Ajattelin silloin, että en kyllä voi vahdata kaikkea suuhun menevää, mutta nyt on pieni pelko hiipinyt ajatuksiin. Mitä haittaa esim. pastöroimattomista tuotteista ja raakakaloista voi ihan käytännön tasolla olla?

onnea onnea sipulille viivan vahvistumisesta! tervetuloa tänne odottajiin... kiva nähdä, että porukka kasvaa.

minä en ainakaan ole kovinkaan orjallisesti noudattanut ruokavaliosuosituksia, raa'an ruoan (kalan, lihan, pastöroimattoman maidon jne.) vaarana käsittääkseni on se, että ruoassa elävät bakteerit aiheuttavat ruokamyrkytyksen tai jopa listerian, joka on sikiölle erityisen vaarallinen. suomessa tosi harvinainen, mutta tottakai mahdollisuus on aina olemassa. syön siis huoletta kotimaassa homejuustoja ja tuorejuustoja ja jopa graavikalaakin, ulkomailla olen ollut aika tarkkana majoneesien ja muiden kylmänä tarjottavien ruokien kanssa. hyvin kuumennettu ruoka on tietysti aina turvallisinta. ja raskausaikana olen pyytänyt pihvini täysin kypsänä, vaikka rakastankin kunnolla veristä pihviä joskus..:) mutta esim. hauki, pellavansiemenet ja maksa (ja A-vitamiinivalmisteet) on täysin nou nou raskausaikana, ja niistä on aika helppo pitääkin kiinni:)

kahvista en kyllä luovu, laitan aina puolet maitoa, niin ettei se kolmen kahvikupin suosistus päivässä ylittyisi. kahvista mulle ei ainakaan aiemmin tullut edes paha olo, vaikka monille se on yökötys nro 1. toivottavasti tälläkin kertaa, kahvi on vaan niin hyvää...

tulipas tästä nyt ruokasepustus, täytyy alkaa vähän töihin, mukavaa viikkoa kaikille!

ellinoora 5+0 (muutin viikot vaihtumaan päivää aiemmin, kun kuukautiset alkoikin yhtä päivää aiemmin kuin muistin.., nyt ainakin rv vaihtuu aina maanantaina, helpompi muistaa!)

Yhteistyössä