Syytingistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pyryharakka harmailee töissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pyryharakka harmailee töissä

Vieras
Osaakohan joku neuvoa mua seuraavanlaisessa tilanteessa.

Isäni teki elinaikanaan veljeni kanssa sukupolvenvaihdoksen ja siinä samalla sitten tuon syytingin mikä tarkoitti että isäni saia sua kotitilalla niin kauan kuin halusi (tai kun uusi emäntä tuli taloon). Viimeisen vuoden isäni asui palvelutalossa jonka asumisen veljeni tietysti tuon syytingin nojalla kustansi eli maksoi vuokran ja ainakin jotain asumismenoja.

Nyt jonkin aikaa sitten isäni kuoli ja tietysti meillä oli sitten nuo perunkirjoitukset. Nyt vaan kävin miettimään että kun veljeni alkoikin yhtäkkiä meiltäkin pyytämään osaa isäni asumiskustannuksista. Eli esim.kela oli kerennyt maksaa isäni maaliskuun asumistuen ja tietysti kun isäni kuoli helmikuun lopussa kela haluaa tuon maaliskuun asumistuen takaisin. Veljeni sen maksoi mutta nyt pisti meille "laskun" jossa meidän muiden sisarusten pitäisi maksaa hänelle oma osuutemme tuosta laskusta. Samoin kaikki sairaalakulut joita isältä ni jäi veljeni haluaa että me maksamme oman osuutemme. Minusta kuitenkin kun tuohon syytinkiin kuuluu myös palvelut,kuuluu myös nämä sairaalamaksut,eli siinä tapauksessa vain veljeni maksettavaksi. Voin toki olla väärässä,mutta veljeni tietäen tässä on nyt vähän rahastuksen makua. Jopa postimerkit jotka hän joutui hautajaiskutsuihin käyttämään hän haluaa meiltä meidän osuuden. Ja ne postimerkit maksoivat ehkä 10 euroa :).

Kaiken muun mä kyllä ymmärrän,eli hautajaiskulut kolmeen osaan (meitä on 3 sisarusta),ja joitain isäni henkilökohtaisia laskuja. Tosin veljeni myös laskuttaa meitä sellaisista laskuista jotka hän on maksannut isän tililtä mutta meidän pitäisi nyt maksaa niitä hänelle.

Veljeni on aina ollut todella hankala näiden raha-asioiden kanssa. He eivät itse ole valmiita maksamaan mistään tai auttamaan muita mutta muiden pitäisi ilmaiseksi antaa heille kaikki ja aina pitäisi olla valmis myös apua tarjoamaan.

Nyt mä vaan mietin että miten tämän syytingin kanssa oikein on? Kuuluuko meidän maksaa myös isäni asumiskustannukset vaikka meidät "ostettiin" ulos tilasta sukupolvenvaihdoksen jälkeen?

Kiitos,jos joku osaa auttaa!!!

Tällä hetkellä olen ihan kiltisti maksamassa "laskut",mutta jos nyt rupeaa näyttämään siltä että meidät pistetään maksumieheksi veljelleni kuuluviin laskuihin niin kyllä mä sitten ajattelin sanoa että eiköhän nyt mennä ihan lain mukaan. Tosin kaikkea riitaa haluan välttää,mutta tämä asia vaan jäi mietityttämään.

Syytinki eli kiinteistöeläke on kiinteistön kaupan yhteydessä toteutettu sopimus asumisoikeudesta. Syytinki takaa myyjälle oikeuden jäädä asumaan tilalle. Minusta veljesi ei olisi tarvinnut edes maksaa yksin isäsi asumista palvelutalossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Syytinki eli kiinteistöeläke on kiinteistön kaupan yhteydessä toteutettu sopimus asumisoikeudesta. Syytinki takaa myyjälle oikeuden jäädä asumaan tilalle. Minusta veljesi ei olisi tarvinnut edes maksaa yksin isäsi asumista palvelutalossa.

No,,mä taas käsitin näin että koska veljeni teki isäni kanssa syytingin emmekä me,jotka ostettiin silloin ulos talosta on taas velvollinen juurikin maksamaan sen asumisen. Me emme ole syytinkiä tehneet vaan isäni ja veljeni.
Kyllä mä nyt olen noi "laskut" postimerkkejä myöten maksamassa mutta jotenkin tämä mua vain jäi mietityttämään.
Ja mun mielestä varsinkin silloin kun uusi emäntä muutti taloon ja ilmoitti että isäni saa luvan,syytingistä, huolimatta lähteä kävelemään. Ja veljeni ei pahemmin edes vastaan pistännyt. Ja silloin sopivat isän kanssa että isä muuttaa palveluteloon jos veljeni kustantaa asumisen ja silloin se kyllä kävi molemmille,niin veljelleni kuin hänen vaimolleen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Paitsi jos on ollut edunvalvojana isälleen...

Mä en ihan suosiolla kyllä maksaisi mitään muuta kuin osuuteni hautajaiskustannuksista. Muista laskuista ja niiden "perinnästä" kysyisin ensin ihan lakimieheltä ennen kuin suostuisin. Toki tuo vaikeuttaa kuolinpesän asioiden hoitamista mutta sellaista, mikä kuuluu kuolinpesän maksettavaksi, ei tarvitse yrittää maksattaa muilla.

maalaisjärjellä mä käsittäisin että palvelutalossa asuminen olis ollu kaikkien maksettavana, ensin isänne ja sen jälkeen teidän jos isän varat ei siihen riitä.

mä en oman isäni vanhainkotimaksuista ilkeäisi tapella.

Alkuperäinen kirjoittaja cc:
maalaisjärjellä mä käsittäisin että palvelutalossa asuminen olis ollu kaikkien maksettavana, ensin isänne ja sen jälkeen teidän jos isän varat ei siihen riitä.

Siis,kyllähän me osallistuttiin kaikki aikoinaan isäni kustannuksiin. Kun oli oikein huonona niin toki mä kävin sille kaupassa enkä koskaan mitään rahaa pyytännyt,samoin kuskasin lääkäreissä ym. Asumiskustannuksista isäni ei meille koskaan mitään sanonnut koska oli sopinnut maksut veljeni kanssa. Joten käsitin asian niin että ne kuuluu siihen syytinkiin. siksi mä tätä kysynkin koska mulla ei nyt ole kauheasti perehtynnyt tähän asiaan. Mutta kun isäni sanoi että veljeni maksaa asumisen niin tietysti kuvittelin että se juontaa juurensa siihen syytinkiin.

Tossahan sä kirjoitit että kun isäs muutti palvelutaloon niin olivat sopineet että veljesi maksaa asumisen, eli et maksa mitään asumiseen liittyviä kustannuksia sille. Sairaalakuluja ja postimerkkejä ja olikohan tossa vielä muuta, niin niitä voisit mun mielestä maksaa, oli se kuitenkin sun isä..

Alkuperäinen kirjoittaja Pyryharakka harmailee töissä:
Alkuperäinen kirjoittaja cc:

Siis,kyllähän me osallistuttiin kaikki aikoinaan isäni kustannuksiin. Kun oli oikein huonona niin toki mä kävin sille kaupassa enkä koskaan mitään rahaa pyytännyt,samoin kuskasin lääkäreissä ym. Asumiskustannuksista isäni ei meille koskaan mitään sanonnut koska oli sopinnut maksut veljeni kanssa. Joten käsitin asian niin että ne kuuluu siihen syytinkiin. siksi mä tätä kysynkin koska mulla ei nyt ole kauheasti perehtynnyt tähän asiaan. Mutta kun isäni sanoi että veljeni maksaa asumisen niin tietysti kuvittelin että se juontaa juurensa siihen syytinkiin.

Nii,ja en mä nyt ole tappelemaan käymässä kuten jo sanoin ekassa viestissä vaan kunhan nyt mietin ja kyllä mä asiasta siinä vaiheessa olen oikeutettu ainakin mainitsemaan jos näyttää siltä että veljeni nyhtää meiltä hänelle kuuluvia laskuja. Tuskin kukaan muukaan haluaa toisen laskuja maksaa,ainakaan hymyssä suin.

en mä ole tästä veljelleni mitään sanonnut ja tuskin tulen sanomaankaan,vaan kiltisti maksan osuuteni kaikista kuluista.

Alkuperäinen kirjoittaja aa:
Tossahan sä kirjoitit että kun isäs muutti palvelutaloon niin olivat sopineet että veljesi maksaa asumisen, eli et maksa mitään asumiseen liittyviä kustannuksia sille. Sairaalakuluja ja postimerkkejä ja olikohan tossa vielä muuta, niin niitä voisit mun mielestä maksaa, oli se kuitenkin sun isä..

Joo,siis toki olen maksamassa noita sairaalakuluja,se nyt on selvää. Noi postimerkit mua kyllä vähän huvittaa,mutta ei mun elämä nyt kaadu kolmeen euroon :). Samoin maksan isäni asunnon siivouslaskuja kun siellä kävi 4H-kerholaisia siivoamassa pari viikkoa ennen isän kuolemaa. Toki siis tämmöisiin laskuihin osallistun ilomielin.

Mielestäni maksuvelvollisuus riippuu täysin siitä, mitä syytinkisopimuksessa ja myöhemmin tehdyssä sopimuksessa palveluasumisesta lukee. Jos veljesi on lupautunut maksamaan isäsi asumisen palvelutalossa, niin eihän hän silloin voi velkoa muilta sisaruksilta osuuksia. Itse en maksaisi mitään asumiseen liittyvää. Tuo syytinki on kuitenkin huomioitu sukupolvenvaihdoksen yhteydessä, olisihan se täysin epäreilua, että veli hyötyisi siitä vielä toistamiseen laittamalla muut maksamaan.

Sairaala- ja lääkelaskuihin sen sijaan osallistuisin. Ne eivät liene osa syytinkisopimusta. Samoin postimerkit maksaisin, koska nehän liittyy hautajaisiin...

Alkuperäinen kirjoittaja nipo:
Mielestäni maksuvelvollisuus riippuu täysin siitä, mitä syytinkisopimuksessa ja myöhemmin tehdyssä sopimuksessa palveluasumisesta lukee. Jos veljesi on lupautunut maksamaan isäsi asumisen palvelutalossa, niin eihän hän silloin voi velkoa muilta sisaruksilta osuuksia. Itse en maksaisi mitään asumiseen liittyvää. Tuo syytinki on kuitenkin huomioitu sukupolvenvaihdoksen yhteydessä, olisihan se täysin epäreilua, että veli hyötyisi siitä vielä toistamiseen laittamalla muut maksamaan.

Sairaala- ja lääkelaskuihin sen sijaan osallistuisin. Ne eivät liene osa syytinkisopimusta. Samoin postimerkit maksaisin, koska nehän liittyy hautajaisiin...

Sehän tässä nyt vähän kummallista onkin kun veljeni ei ole meille koko syytinkisopimusta näyttänyt ja kun jotain kysytään esim. näistä lasku jutuista niin vastausta emme saa. Ainoastaan kyllä muistaa ilmoittaa mitä meidän pitää maksaa ja koska ja kuinka paljon. eilenkin kyselin häneltä yhdestä isäni visalaskusta jonka hän on maksannut isäni tililtä isän omilla rahoilla mutta josta nyt kuitenkin velkoo meiltä meidän osuutta itselleen,niin mitään vastausta en saannut eikä puhelimeenkaan vastannut.Mutta niin vaan on lisännyt myös tämän visalaskun maksettaviin laskuihin. Toki olen sanonnut että maksan kaikki sellaiset isäni laskut jotka veljeni on tähän mennessä maksannut omalta tililtään ja omilla rahoillaan niin oman osuuteni takaisin,mutta esim.noita isän laskuja jotka on maksettu isän omilla rahoilla niin ei kai meidän kuulu niitä veljelleni maksaa takaisin...
Ja perunkirjoituspaperista käy selvästi ilmi mitä veljeni on maksannut omalta tililtään ja mitä isäni tililtä mutta nyt on alkannut ilmaantua myös laskuja joita ei ole perunkirjoihin merkitty ja joita me emme ole edes nähneet,eikä niitä ole meille näytetty. Ja samoin se ihmetyttää että miksi veljelleni pitäisi maksaa laskuja joita hän itsekkään ei ole maksannut...

You will find other hedge deposit operations designs too, each and every having its very own advantages and drawbacks. The way these types of styles usually are carried out through the fund boss will vary based upon the initial conditions along with opportunities surrounding each individual hedge fund. By means of fine-tuning these kinds of variations in order to tightly comply with the data and also envisioned trends, exceptional results could possibly be probable. http://www.youtube.com/watch?v=D1kyPcQU3YQ Even-first time period people can expect good returns when before making an investment, many people find out every little thing with regards to these kinds of sec through examining stocks and options news letters in addition to posts.

Maksamattomat sairaala- ja muut hoitokulut sekä hautauskulut maksetaan kuolinpesän varoista, eli siis edesmenneen isäsi varoista. Mikäli varoja on vähemmän kun velkoja, eli maksamattomia laskuja, kuolinpesä voidaan hakea konkurssiin ja velkoja/laskuja maksetaan vain sen verran kuin on varoja.Hautauskulut maksetaan ensin, sitten muita laskuja sen verran kuin on varoja.
Kenenkään perillisen ei tarvitse maksaa omistaan sen paremmin hoitokuluja kuin hautauskulujakaan, ellei välttämättä halua.
Teettäkää perunkirjoitus ammattilaisella, älkääkä sotkeko hommaa kokonaan ja alkako tappelemaan kuluista jotka eivät teille edes kuulu. Postimerkeistäkin.

Kannattaa ottaa lakimiehiin yhteyttä. Syytingissä voi lukea mitä..
On elinikäsiä asumissyytinkejä joissa hlö ei maksa asumiskuluistaan mitään. Vain omat h.kohtaset menot itse.
On myös syytinkejä missä nuorempi sukupolvi joutunu maksamaan aivan kaiken.
Syytingistä on aina sopimus tai tilan kauppakirjoissa erillinen maininta.

Yhteistyössä