Täällä jotkut on sitä mieltä, että normaalipainoonen syö oikeen

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
ja ylipainoonen vetää vain pelkkää roskaruokaa.

No kattoin yhden ohjelman jossa oli 20v. nainen. Tämä nainen syö ranskalaasia, vaaliaa leipää, jäätelöä ja suklaata. Ja minkälaanen kroppa oli naisella? Ihan normaalipainoonen.

Hänelle tuli oksennusrefkeksi jos piti syödä jotakin muuta esim. lihaa, kasviksia, hedelmiä. Verikokeitten mukaan kärsi raudan puutteesta ja pahasti. Oli tuolla ruokavaliolla ollut jo 17-vuotta eli ihan lapsesta asti.

Tuoko on sitten terveellistä? Mun pointti siis se, että ei se normaalipaino todellakaan tarkoota sitä, että syö terveellisesti.

Vähemmän mä ylipainoonen syön ranskiksia kuin tuo nainen ja syön enemmän kasviksia yms. Syön paljon monipuolisemmin kuin tuo nainen. Syön toki liikaa enkä kuluta kaikkia mitä syön, mutta varmasti syön terveellisemmin.

Se on kyl jännä sarja. Olen sitä itsekkin seurannut. Viimeksi siinä oli mies joka söis sipsejä ja pitsaa. Täytyy myöntää, että olen ite tänään syönyt vähän huonosti mm. leipätikkuja, tummaa suklaata, tonnikalakastiketta ja pastaa.. jee jee. Olen normaalipainoinen.

[QUOTE="vieras";23058561]Se on kyl jännä sarja. Olen sitä itsekkin seurannut. Viimeksi siinä oli mies joka söis sipsejä ja pitsaa. Täytyy myöntää, että olen ite tänään syönyt vähän huonosti mm. leipätikkuja, tummaa suklaata, tonnikalakastiketta ja pastaa.. jee jee. Olen normaalipainoinen.[/QUOTE]

Tuo jakso oli eka minkä mä näin tuosta. Ei vain tule tarkistettua mitä ohjelmia liviltä tulee, pitää olla tarkempana tästä lähin.

Olen mäkin syönyt edellisenä kolmena päivänä aika huonosti, mutta sen voin laittaa mahataudin piikkiin. Vasta tänään alkoi maistua taas ruoka paremmin.

Itselläni ihan normaali suht hoikka kroppa, mutta ruokailutottumukseni ovat kyllä järkyttävät. Pullaa, munkkia ja karkkia menee päivittäin siinä määrin, että oikeasti saan varmasti sydänkohtauksen nelikymppisenä, ja sitä ennen tod.näk. saan sokeritaudin. Liikun todella paljon, joten kaikkea tuota ylimääräistä on mahdollista popsia, mutta eihän se terveellistä ole.

Tuo jakso oli eka minkä mä näin tuosta. Ei vain tule tarkistettua mitä ohjelmia liviltä tulee, pitää olla tarkempana tästä lähin.

Olen mäkin syönyt edellisenä kolmena päivänä aika huonosti, mutta sen voin laittaa mahataudin piikkiin. Vasta tänään alkoi maistua taas ruoka paremmin.

Joskus niitä vanhoja osia pystyy katsomaan liv:in netti tv-stä. Sillä miehellä meni paremmin ruokaan opettelu. Se söi illallisen ja muistaakseni siinä 3kk myöhemmin osassa kerrottiin, et söi monipuolisemman ja muistaakseni nautti jopa ruuista.

Itselläni ihan normaali suht hoikka kroppa, mutta ruokailutottumukseni ovat kyllä järkyttävät. Pullaa, munkkia ja karkkia menee päivittäin siinä määrin, että oikeasti saan varmasti sydänkohtauksen nelikymppisenä, ja sitä ennen tod.näk. saan sokeritaudin. Liikun todella paljon, joten kaikkea tuota ylimääräistä on mahdollista popsia, mutta eihän se terveellistä ole.

Mä olen huomannut, että meidän koulussa teinit ja nuoret naiset syö todella vähän oikiaa ruokaa ja sitten vedetään tunneilla karkkia yms. Meidän koulussa kuitenkin ihan ok ruoka ja salaattia on aina todella hyvin tarjolla. Ja kyseessä vielä ilmaanen ruoka näille.

Mä itte otan aina paljon salaattia ja sitten ruokaa pyrin ottamaan kohtuuannoksen. Ruokajuomana vesi. Mä syön lounaalla sen verran, että mä en tarvitte iltapäivällä mitään kahvia, välipalaa tms.

Mun mielestä suoraan sanottuna typerää jättää syömättä kunnollinen ruoka ja valittaa sen pahuudesta (kun ei se edes ole pahaa kuin joskus harvoon! ) ja sitten vetää karkkia yms.! Meidän koululla on kuitenkin aina vaihtoehtona se sydänystävällinenkin vaihtoehto.

[QUOTE="vieras";23058614]Joskus niitä vanhoja osia pystyy katsomaan liv:in netti tv-stä. Sillä miehellä meni paremmin ruokaan opettelu. Se söi illallisen ja muistaakseni siinä 3kk myöhemmin osassa kerrottiin, et söi monipuolisemman ja muistaakseni nautti jopa ruuista.[/QUOTE]

Pitää koittaa kattoa livin nettisivuja. Mulla vain on niin hidas ja pätkivä netti, että ei pakosta onnistu kattoa.

Mua oikiasti harmitti sen Sarahin puolesta. Nätti hoikka tyttö, mutta aivan vääristynyt asenne kunnon ruokaan. Meni jo tosi hyvin yhdessä vaiheessa, mutta sitten siellä ravintolassa kuitenkin tilasi ranskiksia ja patonkia. Eikä kolmen kuukauden päästä tilanne ollut yhtään parempi.

Mun mielestä suoraan sanottuna typerää jättää syömättä kunnollinen ruoka ja valittaa sen pahuudesta (kun ei se edes ole pahaa kuin joskus harvoon! ) ja sitten vetää karkkia yms.! Meidän koululla on kuitenkin aina vaihtoehtona se sydänystävällinenkin vaihtoehto.

Itse syön kyllä kaksi lämmintä ateriaa päivässä, siis ihan normiruokaa, mutta näiden välillä ja esim. aamupalan ja iltapalan yhteydessä vedän kyllä herkkuja minkä kerkeän. Ja joo, tiedän että hullua, mutta on aivan älyttömän vaikea päästä eroon esim. tuosta kahvipulla-tavasta; eli aina kun juo kahvia, on pakko olla myös jotain kakkua, pulla, keksiä yms.

taitaa se avainsana olla oikea kulutus. normaalipainoisilla annoskoko on yleensä pienempi, ja munkistakin riittää se puolikas. en tiedä kyseisestä naisesta ohjelmassa, mutta voisin kuvitella että hän myös kuluttaa syömänsä, koska pysyy normaalipainoisena, eikö? ei se painonhallinta mitään tähtitiedettä ole, kuluttaa sen minkä syö.

[QUOTE="vieras";23058632]Yksi tapaushan toki riittää esimerkiksi. Olisiko kuitenkin niin, että YLEISESTI ottaen normaalipainoiset syövät terveellisemmin kuin ylipainoiset.[/QUOTE]

No keskustelunaihe on sekin, että joillakin ihmisillä on suorastaan traumoja syömisen suhteen.

Ja mä tiedän kyllä monia jotka on hoikkia, mutta ei se ruokavalio ole välttämättä mitenkään kovin terveellinen. Tätä ongelmaa on mun mielestä varsinkin teinien ja nuorten naisten kohdalla.

[QUOTE="trolli";23058669]taitaa se avainsana olla oikea kulutus. normaalipainoisilla annoskoko on yleensä pienempi, ja munkistakin riittää se puolikas. en tiedä kyseisestä naisesta ohjelmassa, mutta voisin kuvitella että hän myös kuluttaa syömänsä, koska pysyy normaalipainoisena, eikö? ei se painonhallinta mitään tähtitiedettä ole, kuluttaa sen minkä syö.[/QUOTE]

Niin kulutti kyllä syömänsä, mutta elimistö ei ollut hyvässä kunnossa eikä tule olemaan tuolla ruokavaliolla. Hän kuitenkin kärsi pahasta raudanpuutteesta. Ja mitä muuta lie ollut ja mitä on tulossa.

Ei se hoikkana oleminen ole mikään tae terveydestä.

Niin kulutti kyllä syömänsä, mutta elimistö ei ollut hyvässä kunnossa eikä tule olemaan tuolla ruokavaliolla. Hän kuitenkin kärsi pahasta raudanpuutteesta. Ja mitä muuta lie ollut ja mitä on tulossa.

Ei se hoikkana oleminen ole mikään tae terveydestä.

tutkitusti kuitenkin lihavilla on suurempi riski sydän- ja verisuonitauteihin ja diabetekseen, sekä moneen muuhun sairauteen. oletko kuullut muuten metabolisesta oireyhtymästä?

ja tv-ohjelmiinhan nyt valitaan mahdollisimman raflaavat tyypit, ketkä ovat mahdollisimman erikoisia.

[QUOTE="trolli";23058720]tutkitusti kuitenkin lihavilla on suurempi riski sydän- ja verisuonitauteihin ja diabetekseen, sekä moneen muuhun sairauteen. oletko kuullut muuten metabolisesta oireyhtymästä?

ja tv-ohjelmiinhan nyt valitaan mahdollisimman raflaavat tyypit, ketkä ovat mahdollisimman erikoisia.[/QUOTE]

Huoh.

Kyllä mä todellakin lähihoitaja-opiskelijana tiedän mikä on metabolinen oireyhtymä.

Ei se kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että ei se hoikankaan ruokavalio välttämättä ole terveellinen ja siitähän mä tietääkseni tämän alootuksen tein...?

Niin eihän se normaalipaino ole mikään terveyden tae. Itse pysyn kyllä normaalipainossa vaikka söisin mitä vaan ja kuinka paljon vaan, mutta olotila kyllä kertoo kun ruokavalio on huono. Väsyttää, turvottaa, pierettää, mahakipuja ja anemiaa tulee jos syö pelkkää roskaa. En ole mikään huippulaiha mutta ylipainon puolelle ei mene millään, ehkä geneettistä mutta ei ainakaan omaa ansiota...

[QUOTE="vieras";23058632]Yksi tapaushan toki riittää esimerkiksi. Olisiko kuitenkin niin, että YLEISESTI ottaen normaalipainoiset syövät terveellisemmin kuin ylipainoiset.[/QUOTE]

No ei välttämättä noinkaan, voi syödä vaikka kuinka 'epäterveesti' ja pysyä hoikkana kun vaan kulutttaa sen mitä syö. Mitä se tekee elimistölle, se onkin sitten ihan toinen juttu.

Tokihan nuorena voi syödä mitä vain, milloin vain, kun kuluttaa paljon ja aineenvaihdunta toimii. Koskaan ei paino-ongelmia ollut.
Kun 50 alkoi lähestyä, oli pakko alkaa katsoa syömisiään, paino nousee herkästi. Normipainoinen olen kyllä, mutta siinä pysyäkseen on nykyään suupalojaan seurattava.

[QUOTE="vieras";23058731]Ylipainoinen voi toki syödä terveellisiä ruokia kuten kasviksia yms. mutta ei syö terveellisesti koska syö liikaa.[/QUOTE]

Mä en tietääkseni kieltänyt tätä missään kohtaan.

Yhteistyössä