Täällä jotkut on sitä mieltä, että normaalipainoonen syö oikeen

Alkuperäinen kirjoittaja näin se vain on;23058808:
Tokihan nuorena voi syödä mitä vain, milloin vain, kun kuluttaa paljon ja aineenvaihdunta toimii. Koskaan ei paino-ongelmia ollut.
Kun 50 alkoi lähestyä, oli pakko alkaa katsoa syömisiään, paino nousee herkästi. Normipainoinen olen kyllä, mutta siinä pysyäkseen on nykyään suupalojaan seurattava.

No en mä ole ainakaan voinut teininä tai nuorena syödä mitä vain. Paino on aina noussut herkästi.

epäterveelliset ruokailutottumukset, ainakin osaks. mut veriarvot on kyllä kohdillaan. Mut ei ne mun syömät ruokamäärät suurensuuria ole. mut en minä kyllä munkin syöntiä puolitiehen jätä.

Oliko tää se juttu, kun outo ruokailutapa alkoi jonkun lapsena sairastetun taudin jälkeen ? muistelen,että olisin joskus aikoja sitten katsellut sellasesta naisesta juttua..

No tuossa oli niin, että tuo nuori nainen oli lapsena sairastunut. Ei ollut syönyt ja sitten pakotettu syömään. Siitä jäänyt sitten traumoja.

epäterveelliset ruokailutottumukset, ainakin osaks. mut veriarvot on kyllä kohdillaan. Mut ei ne mun syömät ruokamäärät suurensuuria ole. mut en minä kyllä munkin syöntiä puolitiehen jätä.

Mulla ylipainoa, mutta silti sokeriarvot normaalit. Kolesterolissa vain vähän moitittavaa.

Joo tiedän, tilanne nyt tämä ja on riskit olemassa, mutta mulla on ollut niin paljon kaikkia ihan painosta riippumatta, että mä en jaksa stressata. Mä olen suorastaan onnellinen, että mulla ei ole syöpää nyt. Tätä kun ei jotkut käsitä, että mä pidän tuota tärkeimpänä asiana enkä painoa.

Niinhän se on, hoikka kroppa ei välttämättä tarkoita terveellistä ruokavaliota. Hyvä ystäväni syö tosi epäterveellisesti, tyyliin pizzaa ja limua lähes joka aterialla, mutta on silti tosi hoikka. Toisaalta kuten jo sanottu, niin ylipainoisella monipuolisestikin syövällä on suurempi riski mm. diabetekseen, sydänsairauksiin, selkä- ja polvivaivoihin ja moneen muuhun. Joten vaikea sanoa kumpi noista on parempi vaihtoehto loppujen lopuksi.

Kumpi on terveellisempää -ylensyödä omasta kulutuksestaan ja olla ylipainoinen vai syödä epäterveellisesti epäterveellisempiä vaihtoehtoja kulutukseensa nähden, olla hoikka? Tähän en siis itsekään tiedä vastausta, tosin käsittääkseni ylipaino muodostaa niitä terveysriskejä, joita normaalipainoisilla ei yhtä paljon ole. Mutta kyllä sen itsekin huomaa, että on vetämätön olo jos iltapalana toimii karkkipussi.

[QUOTE="vieras";23058731]Ylipainoinen voi toki syödä terveellisiä ruokia kuten kasviksia yms. mutta ei syö terveellisesti koska syö liikaa.[/QUOTE]

Mä en syä liikaa vaikka oon ylipainonen. Syön todella vähän. Ilmeisesti en saisi syödä lainkaan,. koska en harrasta liikuntaa.

Minä en ole sitä mieltä. Sukulaiseni on alipainoinen ja syö ihan mitä tahansa ja ruoka on yleensä jotain pussipastaa tai muuta sellaista. Eväät yleensä kaupan valmisruokaa ja iltapalat tyylisä sipsiä ja suklaata. Ja tämä ei ole mikään luulo tai pintaraapaisu, sen verran läheisiä ollaan.
Toinen sukulaiseni sitten syö terveellisesti paljon kasviksia, harvemmin mitään sipsejä, ei karkkia hyvin satunnaisia suklaita lukuunottamatta, on aina taistellut painonsa kanssa.

Itse taas olen jostakin siitä väliltä, olen ihan normaalipainoinen (163cm 53,5kg..nyt..), yritän syödä yli pulet ruualla kasviksia, terveellisiä välipaloja. Mutta tiedän, että jos lipsun niin paino alkaa nousemaan.
Minulle terveellinen ruoka oikeissa määrissä on tae normaalipainosta mutta ei toisinpäin.

Mulla ylipainoa, mutta silti sokeriarvot normaalit. Kolesterolissa vain vähän moitittavaa.

Joo tiedän, tilanne nyt tämä ja on riskit olemassa, mutta mulla on ollut niin paljon kaikkia ihan painosta riippumatta, että mä en jaksa stressata. Mä olen suorastaan onnellinen, että mulla ei ole syöpää nyt. Tätä kun ei jotkut käsitä, että mä pidän tuota tärkeimpänä asiana enkä painoa.

mä en oikeen ymmärrä tota asennetta. minä olen tyytyväinen terveydestä ylipäätään. syöpä on vakava sairaus, mutta niin on lihavuudesta johtuvat sairaudetkin. voisi kuvitella että etenkin vakavan sairauden jälkeen haluaisi pitää terveydestään kaksin käsin kiinni.
ja elämässä on aina jotain stressattavaa ja kriisejä, se on elämää. ei se muitakaan estä syömästä terveellisesti.

No mä olen vähän sitä mieltä, että pelkkää hiilaria ja höttöä syövä ei voi ainakaan olla kovin hyväkuntoinen. Koska jos ruokavalio koostuu em. jäätelöstä, ranskalaisista ja suklaasta, ei voi jaksaa kummoisia treenailla. Ja vartalo lienee "laiha läski". Eli voi olla normaalipainoinen, mutta ei kovin hyvässä kuosissa.

Painoindeksiltään ylipainoinen tai painoindeksin yläpäässä oleva voi puolestaan syödä hyvin terveellisesti, olla tiukassa kunnossa ja olla kaikin puolin terve ja elinvoimainen. Mielummin itse olisin tämä jälkimmäinen, kuin ranskalaisia ja hiilarihuttua syövä hirveän laiha henkilö.

Mä taas oon huomannu sen, että monet laihat kun sanoo, että syön aina aivan valtavasti, niin sit kun heisän kanssaan käy syömässä, he nassuttaa hiiren aterian, ja valittaa, että kato ny kuinka järkyttävästi mä söin! Ja mun mittapuun mukaan siinä oli vasta alkupala..

[QUOTE="Anne";23058965]Minä en ole sitä mieltä. Sukulaiseni on alipainoinen ja syö ihan mitä tahansa ja ruoka on yleensä jotain pussipastaa tai muuta sellaista. Eväät yleensä kaupan valmisruokaa ja iltapalat tyylisä sipsiä ja suklaata. Ja tämä ei ole mikään luulo tai pintaraapaisu, sen verran läheisiä ollaan.
Toinen sukulaiseni sitten syö terveellisesti paljon kasviksia, harvemmin mitään sipsejä, ei karkkia hyvin satunnaisia suklaita lukuunottamatta, on aina taistellut painonsa kanssa.

Itse taas olen jostakin siitä väliltä, olen ihan normaalipainoinen (163cm 53,5kg..nyt..), yritän syödä yli pulet ruualla kasviksia, terveellisiä välipaloja. Mutta tiedän, että jos lipsun niin paino alkaa nousemaan.
Minulle terveellinen ruoka oikeissa määrissä on tae normaalipainosta mutta ei toisinpäin.[/QUOTE]

Inhimillisessä tekijässä lihavuustutkija sanoi, että lihomistaipumus on geeneistä kiinni. Siis että jotkut ovat syntyneet hoikiksi, eivätkä liho vaikka söisivät mitä. Toisaalta taas, oman tuttavapiirin perusteella tällaiset ihmiset eivät sitten kyllä saa treenaamalla itselleen lihaksiakaan.

Viimeksi muokattu:
Mä syön välillä terveellisesti ja välillä epäterveellisesti, vähän kausiluontoista. Pääsääntöisesti vois sanoa, että syön fiiliksen mukaan, en sillä tavalla tuijottele syömisiäni. Liikun paljon ja olen normaalipainoinen. Myös kolesteroliarvot ja verenpaineet näin esimerkiksi ovat myös ihanteellisia, verenpainen itseasiassa jopa alakantissa.

Tietysti monien epäterveellisten elämäntapojen haittavaikutukset saattavat näkyä vasta paljon myöhemmin, jos silloinkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja suursyömäri;23059908:
Mä taas oon huomannu sen, että monet laihat kun sanoo, että syön aina aivan valtavasti, niin sit kun heisän kanssaan käy syömässä, he nassuttaa hiiren aterian, ja valittaa, että kato ny kuinka järkyttävästi mä söin! Ja mun mittapuun mukaan siinä oli vasta alkupala..

Joo, ja sit jotkut tekee oikein numeroa syömisistään.

Joo, tämä on kyllä aika raskasta välillä. "Siis mä voin syödä ihan veesti ja painan silti 35 kiloa. IIIK."

Joo, ja sit pitää vielä tikistämällä tikistää vatsasta irti nahkaa ja esitellä sitä. "Vitsi tää mun maha on siis läski. Mä en kehtaa mennä enää edes biksuissa uimaan. Lapsen jälkeen tää on ollu tällänen laardimaha."

Mä en ainakaan ole sitä mieltä vaikka hoikka nykyään olenkin. Samaa paskaa mä sisuksiini tungen kuin lihavanakin, pienempiä määriä vaan ja vähemmän esim. alkoholia. Kolesterolit ja muut veriarvot mulla on silti ihan kunnossa mutta niihin vaikuttaakin mielestäni enemmän esim. sukurasitteet kuin elintavat.

Alkuperäinen kirjoittaja suursyömäri;23059908:

Ja jotkut hoikassa kunnossa olevat tekevät taas sen verran fyysistä työtä ja liikkuvat muulloinkin että pysyvät sen verran hoikassa kunnossa. Terveisin yksi kitisijä joka veti 2 pitakebappia ja puoli pakettia viinirypäleitä iltapalaksi :D En edes kehtaa sanoa mitä kaikkea muuta tänään onkaan tullut syötyä...

Mie taian olla yksi sellaisista harvoista joka syö ns. epäterveellisesti, mutta olen normaalivartaloinen. No enemmän alipainon puolella kuin normaalipainon.

Syön päivittäin herkkuja; karkkia, leivonnaisia, sipsiä, juon mehuja. Kahviin ja teehen lisään runsaasti sokeria. Lämpimän aterian syön joka päivä, mutta esim. salaattia hyvin harvoin. Hävettää jopa äitinä, miten huonosti syön. Ikinä en oo kytännyt rasvoja, hiilareita tai sokereita. Syön sitä mikä maittaa.

Olen tutkituttanut veriarvojani hyvin laajasti. Hb minulla on ihanteellinen, samoin verenpaine ja kolesteroliarvot. Minulla ei ole mitään aineenvaihdunta sairautta löytynyt. Lääkäri totesi veriarvoja tulkitessaan että "terve kuin pukki - hoikka ja hoikkana kuulemma tuun aina pysymään. Näin on myös äitini joka yli 50v, edelleen hoikka ja hyvä kroppainen ja syö mitä mielensä tekee.

Joo, ja sit pitää vielä tikistämällä tikistää vatsasta irti nahkaa ja esitellä sitä. "Vitsi tää mun maha on siis läski. Mä en kehtaa mennä enää edes biksuissa uimaan. Lapsen jälkeen tää on ollu tällänen laardimaha."

Tämä on kyllä ärsyttävää. Mun mielestä oleellisinta on kuitenkin se, missä painossa tai mitoissa tuntee olonsa hyväksi. Jos haluaa olla sekä hyvässä kunnossa että normaalipainoinen, siihen tarvitaan sekä liikuntaa että oikeaa ruokavaliota. Ja jos ei syö kunnolla, ei jaksa liikkua - tai ei ainakaan kehity juuri missään lajissa. Huono ruoka (tyhjät hiilarit) kerää useimmiten läskiä - joillakin se näkyy enemmän, joillakin onnekkailla vähemmän.

Yhteistyössä