Täällä kun toitotetaan sitä, että pitää olla säästöjä kaikilla

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Kaikille ei mene tajuntaan se, että kaikilla ei ole sellaasia tuloja, että voi säästää ainakaan isoja summia. Ja sekin tässä on, että ehkä jotkut haluaa elää nyt eikä kituuttaa säästämällä vähistä tuloosta.

Kyllähän mäkin säästääsin jos tuloja olis enemmän, mutta nyt haluan elää näillä vähääsillä tuloolla ja saada elämään muutakin kuin vain kotona olemista. Mä en tajua miksi en saisi tehdä näin vaan täällä palstalla pitää oikeen erikseen tehdä alootus jossa saa rääpiä päätään mulle.

Tuli sekin mieleen, että jos mä nyt tässä säästääsin vuoden kaks, että päästään likan kanssa Latviaan niin sekin olis varmaan väärin. Kun ne rahat pitääs olla siellä tilillä pahan päivän varalle.

Me ollaan jo muutaman vuoden eletty alle köyhyysrajan ja ollaan silti pärjätty vaikka ei säästöjä ole ollut. Tuntuu olevan joillekin kova paikka kun ei kaikilla olekaan säästössä tuhansia euroja.

Miten sä jaksat aina selitellä tekemisisäs täällä. Miksi sulle on niin tärkeetä mitä tuntemattomat ihmiset susta ajattelee. Eikö kaikkien kannattas vaan elää elämäänsä eikä täällä todistella miks tekee niin ja näin.

Joillekin on vaan vaikeaa kuvitella elämää niin, että pistää rahaa ns. huvituksiin, jos ei ole kunnollisia tuloja. Niiden aika on monille joko ennen lapsia tai sitten, kun on kunnolliset tulot. Aika aikaa kutakin.

On ihmisiä jotka osaavat säästää ja ihmisiä jotka eivät osaa. On ihmisiä joilla on taloudellinen tilanne sellainen että säästöö saa rahaa helpostikin ja ihmisiä, jotka eivät kertakaikkisesti pysty roposia säästöön irrottamaan.

Mä olen elänyt toimeentulotuella, ilman säästöjä. Ja hengissä olen pysynyt. Nyt kun tuloja on enemmän, ollaan siirretty joka kk rahaa säästöön. Mutta kummasti se säästötili silti menee säännöllisin väliajoin lähes nollille. Milloin sieltä otetaan rahaa koiraa varten, milloin autoremppaa ja milloin kodinkoneisiin. Kaikkia näitä ilman kykenen elämään, joten en sanoisi että ne säästät on mitenkään niin kovin autuaaksi tehneet meikäläisen elämän.

Henkisesti on helpompaa, kun on rahaa sukanvarressa. mutta ilmankin pystyy ihan hyvin elämään.

Ihan varma fakta on, että tuloilla ei ole erityistä merkitystä siihen pystyykö ihminen säästämään pahan päivän varalle vai ei.

Toiselta kuluu joka sentti ja saa varmaan salaista tyydytystä nollasaldoisesta tilistään aina silloin tällöin - raha vaan ei pysy näpeissä, saatikka tilillä.

Toinen taas säästää tulojensa mukaan, elää niin että aina pystyy vähän laittamaan sivuun - pienistä puroista isot virrat tulee.

On varmaan välimuotojakin olemassa, mutta varmaan vähemmän.

[QUOTE="fakta";23773364]Ihan varma fakta on, että tuloilla ei ole erityistä merkitystä siihen pystyykö ihminen säästämään pahan päivän varalle vai ei.[/QUOTE]

Ihan ensimmäisenä tulee mieleen, että opiskelijalla voi olla aika vaikea säästää, varsinkaan perheellisellä.

Ihan ensimmäisenä tulee mieleen, että opiskelijalla voi olla aika vaikea säästää, varsinkaan perheellisellä.

Näin varmasti on, mutta silti rahankäyttäjissä lienee ainakin kolmea tyyppiä - kaikki rahat käytetään aina - joka kk pannaan säästöön jokin summa, vaikka vähäinen - kolmas tyyppi lienee siltä ja väliltä.

Tuota ekaa tyyppiä edustanevat juurikin yhteiskunnan apuun luottavat - toki muutkin.

[QUOTE="vieras";23773420]Ja minulla tulee mieleen, että kannattaako sitä perhettä vielä opiskeluvaiheessa perustaa, siis jos opiskelun aikana sekä omat että puolison tulot ovat ihan olemattomat.[/QUOTE]

:D Kannattaa olis mun vastaus. Ihan vakavasti, jopa keski-iässä monet joutuvat opiskelemaan uuden ammatin. Ei nykyään ole elämänmittaisia työpaikkoja, tai jos on pitäkää niistä kiinni ;)

[QUOTE="fakta";23773364]Ihan varma fakta on, että tuloilla ei ole erityistä merkitystä siihen pystyykö ihminen säästämään pahan päivän varalle vai ei.
[/QUOTE]

Jos noin olisi maailmassa ei olisi köyhiä.

[QUOTE="vieras";23773420]Ja minulla tulee mieleen, että kannattaako sitä perhettä vielä opiskeluvaiheessa perustaa, siis jos opiskelun aikana sekä omat että puolison tulot ovat ihan olemattomat.[/QUOTE]

Myös lasten saamisen jälkeen voi opiskella.

:D Kannattaa olis mun vastaus. Ihan vakavasti, jopa keski-iässä monet joutuvat opiskelemaan uuden ammatin. Ei nykyään ole elämänmittaisia työpaikkoja, tai jos on pitäkää niistä kiinni ;)

Mutta jos edes siinä välissä on ehtinyt tehdä edes vähän töitä, niin johan se vaikuttaa äitiyspäivärahaankin! Saati että on silloin saanut jo monet perusasiat jo hankittua, pesukoneet, autot ja kodinkin ehkä.

Niin. Iänikuinen kiista, joka johtuu siitä, että meitä on niin moneksi. Yhdelle elämän suola on säästäminen, toiselle kuluttaminen. Itse kuulun jälkimmäiseen. Turhapa näistä on kiistellä.

Väännetäänkö rautalangasta?

Käytätkö aina vessapaperit loppuun, ennen kuin ostat uusia? Paha sitä pyllyä on pyyhkiä, jos ei ole millä pyyhkiä. Sama homma rahan kanssa. Toiset ne vaan kulkee likaisella pyllyllä ja uskaltavat viellä olla ylpeitä siitä!

[QUOTE="fakta";23773364]Ihan varma fakta on, että tuloilla ei ole erityistä merkitystä siihen pystyykö ihminen säästämään pahan päivän varalle vai ei.

Toiselta kuluu joka sentti ja saa varmaan salaista tyydytystä nollasaldoisesta tilistään aina silloin tällöin - raha vaan ei pysy näpeissä, saatikka tilillä.

Toinen taas säästää tulojensa mukaan, elää niin että aina pystyy vähän laittamaan sivuun - pienistä puroista isot virrat tulee.

On varmaan välimuotojakin olemassa, mutta varmaan vähemmän.[/QUOTE]
Lisäisin vielä tähän, että varsin moni ei pidä säästämistä mielekkäänä, jos säästöön ei saa vähintään 10 euroa kuukaudessa, mielellään pitäisi saada 50 e. Mun mielestä summa on epäoleellinen, pääasia että laittaa säästöön joka kuukaisi edes jotain. Säästäminen on mielestäni lähinnä asennekysymys. Kun on tottunut siihen, että joka kuukausi laittaa rahaa säästöön, tulojen kasvaessa laittaa säästöön suuremman summan ja tulojen pienentyessä pienemmän summan.

Kyllä minä olen säästänyt aina. Myös silloin, kun tulot oli alle toimeentulotuen. Toimeentulotukea en voinut säästöjen takia hakea :D Ja kyllä me on aina eletty normaalisti. Syödään monipuolisesti, mutta seuraan tarjouksia, vaatteet ovat ehjiä ja säänmukaisia, lapsilla on Wiitä ja Pleikkaria, on auto jne. Mä oon vaan todella supertaitava ton rahankäytön suhteen. Siksikin mua niinku suorastaan ärsyttää lukea, että on niin pienet tulot mukamas, että ei voi saada rahaa säästöön. Ja varmasti saa, mutta se vaatii opettelua! Mutta kun ei viitsitä edes opetella...

Tuli vain mieleen. Et jos vuokranmaksun jälkeen käteen jää 85€. Ja summasta maksaisi puhelimen ja netin, ruuat plus tarvittavat muut menot. Ja ennen seuraavaa tuloa tilille jäis euro. Onkos se sitten säästämistä? Seuraavan kuukautena sitten se eurokin saattaisi olla käytetty.

Kyllä minä olen säästänyt aina. Myös silloin, kun tulot oli alle toimeentulotuen. Toimeentulotukea en voinut säästöjen takia hakea :D Ja kyllä me on aina eletty normaalisti. Syödään monipuolisesti, mutta seuraan tarjouksia, vaatteet ovat ehjiä ja säänmukaisia, lapsilla on Wiitä ja Pleikkaria, on auto jne. Mä oon vaan todella supertaitava ton rahankäytön suhteen. Siksikin mua niinku suorastaan ärsyttää lukea, että on niin pienet tulot mukamas, että ei voi saada rahaa säästöön. Ja varmasti saa, mutta se vaatii opettelua! Mutta kun ei viitsitä edes opetella...

Kerrot olevasi supertaitava...ja samaan hengenvetoon kerrot, miten sinua ärsyttää ne ihmiset, jotka eivät mukamas saa rahaa säästöön pienien tulojesi vuoksi. Oletatko tosiaan, että ihan kaikkien ihmisten pitäisi olla yhtä hyvä supersäästäjä? Mun mielestäni aika vaativa veto.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23773508:
Lisäisin vielä tähän, että varsin moni ei pidä säästämistä mielekkäänä, jos säästöön ei saa vähintään 10 euroa kuukaudessa, mielellään pitäisi saada 50 e. Mun mielestä summa on epäoleellinen, pääasia että laittaa säästöön joka kuukaisi edes jotain. Säästäminen on mielestäni lähinnä asennekysymys. Kun on tottunut siihen, että joka kuukausi laittaa rahaa säästöön, tulojen kasvaessa laittaa säästöön suuremman summan ja tulojen pienentyessä pienemmän summan.

Niinpä. Ja mua ainakin on opettanut säästämään nimenomaan tulojen epävarmuus (esim. opiskellessa ei ikinä tiennyt, saako kesätöitä ja jos kesäopintotuen mahdollistavia tenttejä ei ollut tarjolla, niin siinä sit elettiin ilman mitään tuloja tai tukia koko kesä). Sikäli oon onnistunut säästämään pelkästä opintotuestakin opiskeluaikoina ja myöhemmin toimeentulotukiminimin alle jääneestä palkasta.

Silloin kun rahat on tiukilla, nautin elämästä ilmaisilla tai halvemmilla tavoilla.

Tosin mulla on semmoinen tapa "törsätä", et oon välillä ottanut loparit ihan vaan siksi ettei huvita käydä töissä syystä tai toisesta ja elellyt säästöillä jonkun aikaa. Oon kylläkin hankkiutunut takaisin töihin aina ennenkuin säästöt ovat kokonaan huvenneet.

[QUOTE="vieras";23773542]Tuli vain mieleen. Et jos vuokranmaksun jälkeen käteen jää 85€. Ja summasta maksaisi puhelimen ja netin, ruuat plus tarvittavat muut menot. Ja ennen seuraavaa tuloa tilille jäis euro. Onkos se sitten säästämistä? Seuraavan kuukautena sitten se eurokin saattaisi olla käytetty.[/QUOTE]

Tossa tilanteessa olis säästämistä hankkia halvempi kämppä tai joku lisätyö, ei kauheen montaa tuntia päivässä tarvitsisi tehdä kun kuukaudessa käteen jäävä rahamäärä moninkertaistuisi...

Itse olen kyllä aina onnistunut edes vähän säästämään vaikka olenkin elänyt köyhyysrajan alapuolella, mutta kaikki ei vaan näe sille samanlaista tarvetta. Jokainen tehköön niin kuin tykkää. Minä tykkään säästää sekä hauskoihin juttuihin, että pahan päivän varalle. Suomessa on kuitenkin aika hyvin asiat, että rahaa kyllä yleensä jostain saa jos joku hätä tulee. Monessa muussa maassa se säästäminen on käytännössä pakollista.

Yhteistyössä