Täällä kun toitotetaan sitä, että pitää olla säästöjä kaikilla

No jos on jossain kaupugissa noin huono tilanne, että ei oo mitään asuntoja eikä mitään töitä niin kannattaisi siinä vaiheessa miettiä jo kaupungin vaihtoakin.

Ai jättää opinnot kesken? Olla ilman ammatillista koulutusta? Ja kaiken lisäksi muuttaa ilman mitään säästöjä, millä rahalla? Hakea uuteen koulutukseen kun on ensin tuhlannut monen monituista opintotukikuukautta? Kuulostaa järjettömältä.

Olisko sun mahdollista saada töitä jostain toisesta kaupungista kesän ajaksi? Esim. isoimmissa opiskelukaupungeissa monet opiskelijat muuttavat kesäksi muualle ja sieltä saa parillasadalla soluhuoneita vuokralle. Saisit talven varalle kuitenkin jonkun verran säästöön. Mä asuin yks kesä siskon olkkarissa kun en saanut harjoittelupaikkaa omalta paikkakunnalta vaan piti muuttaa toiselle puolelle suomea...

Mullakin oli alkuun opiskellessa rahat tosi tiukilla kun en saanut töitä enkä päässyt opiskelija-asuntoon vaan jouduin yksityiselle vuokranantajalle. Sit kun sain vihdoin jonotettua se opiskelija-asunnon, helpotti. Mäkään en halunnut ottaa lainaa. Onneksi onnistuin saamaan sit myöhemmin opiskellessa töitä paremmin kun pikkupätkistä kertyi kokemusta ja suhteita ja jossain vaiheessa aloin saada jo oman alan hommiakin. Aika paljon varmaan merkitsi yleinen reipastuminenkin (olin nuorempana ihan sairaan ujo ja epävarma itsestäni eikä siihen auttanut muu kuin aika ja aikuistuminen) ja se, että ulkonäkö muuttui huomattavasti konservatiivisempaan suuntaan opiskelun alkuvuosiin verrattuna (mm. lävistykset väheni), ikävä kyllä myöntää.

Mut jotenkin se, että sai edes vähän säästöön, helpotti elämää. Toivottavasti sullakin tilanne helpottuu!

[QUOTE="vieras";23773827]No toivottavasti kyse ei ole asenteesta. Olen ainakin erittäin kovasti yrittänyt selviytyä elämästä. Opiskelen tällä hetkellä alaa, jolta on melko hyvät mahdollisuudet työllistyä. Eikä sitä mielestäni tarvitse olla rikas, koskaan. Riittää, että tulee toimeen.[/QUOTE]

No sittenhän sulla on ihan hyvä tilanne. Vielä kun jaksat vähän kärvistellä, niin pääsetkin jo paremmille tienesteille.

Täällähän jotkut soittaa suutaan siitäkin, että meinaan kesätienesteilläni maksaa mulle ja likalle risteilyn. Niin eihän köyhällä saisi mitään olla.

Sehän on sun ihan oma valinta. :) Muistat vaan että minkä tänäpäivänä tuhlaat, voi olla tulevaisuudlta pois, eli voi olla että taloudellinen tilanteesi laskee just nimenomaan sen risteilyn takia. Mutta se on SUN valinta ja vaikka se olis SUN tulevaisuudelta pois, ei se ole MUILTA pois! :) Kunhan et sitten vslita ettei rahat riitä. ;)

[QUOTE="vieras";23773882]Ai jättää opinnot kesken? Olla ilman ammatillista koulutusta? Ja kaiken lisäksi muuttaa ilman mitään säästöjä, millä rahalla? Hakea uuteen koulutukseen kun on ensin tuhlannut monen monituista opintotukikuukautta? Kuulostaa järjettömältä.[/QUOTE]

jatkaa opintoja toisella paikkakunnalla.

[QUOTE="vieras";23773882]Ai jättää opinnot kesken? Olla ilman ammatillista koulutusta? Ja kaiken lisäksi muuttaa ilman mitään säästöjä, millä rahalla? Hakea uuteen koulutukseen kun on ensin tuhlannut monen monituista opintotukikuukautta? Kuulostaa järjettömältä.[/QUOTE]

Monissa kouluissa on myös mahdollista opiskella etänä tai toisessa koulussa tai vaihtaa koulua.

[QUOTE="vieras";23773854]Kyllä mä sain Nordeaan avattua tilin (olikohan etutili vai mikä, hyväkorkoinen kuitenkin) vsikken sinne aluksi mitään laittanu. Lisäksi on se Nordean e-possu, mikä myös kerryttää säästöä säästötilille. Eikä siitä tilistä nyt ainakaan mitään maksuja mene.[/QUOTE]

No itselläni on käyttötili osuuspankista ja tilitä menee kuukausittain 5€ hoitomaksu. Samassa pankissa maksaa uuden tilin avaus sekä avatun tilin hoito.

[QUOTE="fakta";23773364]Ihan varma fakta on, että tuloilla ei ole erityistä merkitystä siihen pystyykö ihminen säästämään pahan päivän varalle vai ei.[/QUOTE]

:laugh:

Musta on todella vastuutonta ja itsekästä tuhlata kaikki rahansa ja sitten vaatia yhteiskuntaa avuksi kun rahat joskus loppuvatkin. Eikös tämä Harava ole tt-tuki asiakas ollut? Käteväähän se on kun muut maksavat sun kulutusjuhlista.

Itse olen opiskeleva yh ja säästöjä on. Jos ei jää rahaa säästöön, niin joko tulot ovat liian pienet tai menot liian suuret. Jompaa kumpaa pitää rukata.

[QUOTE="vieras";23773905]No itselläni on käyttötili osuuspankista ja tilitä menee kuukausittain 5€ hoitomaksu. Samassa pankissa maksaa uuden tilin avaus sekä avatun tilin hoito.[/QUOTE]

Osuuspankki onkin perseestä. Mulla on nordeassa 2 tiliä ja yksi s-pankissa eikä mene maksuja kuin käyttötilistä tooodella harvakseltaan euro.

[QUOTE="vieras";23773905]No itselläni on käyttötili osuuspankista ja tilitä menee kuukausittain 5€ hoitomaksu. Samassa pankissa maksaa uuden tilin avaus sekä avatun tilin hoito.[/QUOTE]

Nordeassa on tavallinen tili ilmainen muistaakseni alle 28-vuotiaille? Tai joku vastaava raja. Myös nettipankki on ilmainen, eli normaalista käytöstä ei mene mitään kuluja.

[QUOTE="vieras";23773866]Niin, että jos yhtenä kuukautena jäisi euro. Tulisi rahaa mutta kuun lopussa sitä edelliskuun euroa tarvitaan, niin silloinhan se on pakko käyttää. Silloin säästössä ei ole euroa saati kahta euroa. Juu olen varmaan ihan surkea kun en edes euroa voi säästää :([/QUOTE]
No miten selviät sellaisesta kuukaudesta, jota edellisessä kuussa ei sitä euroa jäänyt? Jotenkinhan sä selviät, vai mitä? Jälleen kerran sanon, että kyse on asenteesta. Et laske sellaisen rahan varaan, jota ei ole. Säästäminen on juuri sitä: rahaa, joka ei ole käytettävissä. Kun opintotuki tulee, laitat yhden euron säästöön ja pärjäät sillä 84:llä eurolla, mikä sulle jää käyttöön. Tiedän, että ajatus on vaikea ja ennenkaikkea se tuntuu älyttömältä, koska 1 euro kuussa ei säästössä tunnu miltään. Kyse ei olekaan siitä, paljonko sinne säästöön kertyy, vaan toisenlaisesta tavasta käyttää rahaa. Kun sen säästämisen saa selkäytimeensä, niin siellä se pysyy :)

Monissa kouluissa on myös mahdollista opiskella etänä tai toisessa koulussa tai vaihtaa koulua.

Etäopiskelu on mahdotonta koska opiskelut suoritetaan 90% kontaktitunteina. Kyseistä alaa opiskellaan oman tietoni mukaan ainoastaan tässä kaupungissa. Ja eihän se muutto onnistuisi edelleenkään ilman rahaa. Eikä toisessakaan kaupungissa välttämättä asiat olisi yhtään sen paremmin. Ennemmin opiskelen opinnot ensin loppuun ja sitten vasta muuttaisin töiden perässä sinne missä niitä on. Vaikak sitten Bergeniin.

[QUOTE="vieras";23773913]Miten?[/QUOTE]

Kesken opintojen koulun vaihto onnistuu helposto, koska aina ryhmästä joku keskeyttää. Soittaa vaan kouluun ja sopii tapaamisen opon kanssa. Tiedän monia jotka näin on tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23773936:
No miten selviät sellaisesta kuukaudesta, jota edellisessä kuussa ei sitä euroa jäänyt? Jotenkinhan sä selviät, vai mitä? Jälleen kerran sanon, että kyse on asenteesta. Et laske sellaisen rahan varaan, jota ei ole. Säästäminen on juuri sitä: rahaa, joka ei ole käytettävissä. Kun opintotuki tulee, laitat yhden euron säästöön ja pärjäät sillä 84:llä eurolla, mikä sulle jää käyttöön. Tiedän, että ajatus on vaikea ja ennenkaikkea se tuntuu älyttömältä, koska 1 euro kuussa ei säästössä tunnu miltään. Kyse ei olekaan siitä, paljonko sinne säästöön kertyy, vaan toisenlaisesta tavasta käyttää rahaa. Kun sen säästämisen saa selkäytimeensä, niin siellä se pysyy :)

No silloin kun tilillä ei ole rahaa. Juon nälkään vettä tai syön kaapissa olevat ruuat oli ne sitten vaikka jauhoa ja suolaa.

[QUOTE="vieras";23773969]No silloin kun tilillä ei ole rahaa. Juon nälkään vettä tai syön kaapissa olevat ruuat oli ne sitten vaikka jauhoa ja suolaa.[/QUOTE]
Eli selviydyt silloinkin :) Nyt muuten kannattaa googlettaa hakusanalla "hortoilu" ja hyödyntää luonnosta löytyvät ilmaiset sapuskat.

[QUOTE="vieras";23773871]Älä sitten vikise ettei ole rahaa jos humpuunkiin käytät. En siis tiedä valitatko, älä käy kimppuun ;)

Mun mielestä jokaisen "pitäisi" säästää 10 % nettotuloista. Se onnistuu kyllä normaalimenoilla.[/QUOTE]

Hetkinen, ai meidän 2000e tuloista säästää 200e kuussa? Ei onnistu, 50e pystytään säästää ja oikeen hyvinä kuukausina jopa 100e.

[QUOTE="hui";23773991]Hetkinen, ai meidän 2000e tuloista säästää 200e kuussa? Ei onnistu, 50e pystytään säästää ja oikeen hyvinä kuukausina jopa 100e.[/QUOTE]

Jep, kyllä vaan. Me säästämme myös itse 2000 euron netosta 200 euroa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23773985:
Eli selviydyt silloinkin :) Nyt muuten kannattaa googlettaa hakusanalla "hortoilu" ja hyödyntää luonnosta löytyvät ilmaiset sapuskat.

No en kai ole väittänyt etten selviytyisi? Eihän se tietysti herkkua ole. Harva Suomessa kuolee nälkään.

Yhteistyössä