Täällä kun toitotetaan sitä, että pitää olla säästöjä kaikilla

sossukin kustantaa muuttoautoja.ja antaa apua takuuvuokraan.Ja nykyisessäkin asunnossasi varmaan on?
elämäsi kuulostaa todella köyhältä :( paljonko on tulosi?elätkö yli varojen?

Tulot ovat opintotuki+ asumislisä. Mulla oli aikoinaan säästöjäkin. Mutta lapsena säästöt käytettiin muun perheen elämiseen, mikä oli fine. Lama+ suuri laina ei ollut mikään parasyhdistelmä 90-luvulla. Olen yrittänyt hallita puhelinlaskujen määrää, mutta joskus niistä seuraa iso yllätys. Kouluhankinnat vievät melkein kuukausittain osantuloista sekä lääkkeet jotka maksavat onneksi vain 7€/kk. Annan joskus pari euroa nuoremmalle veljelle joka asuu äitini kanssa. Nykyiseen asuntoon ei tarvinnut maksaa takuuvuokraa koska asuntoon on annettu panttitakaus.

En koe elämää köyhäksi. Vaikka olen melko askeettista elämää. Ja joudun paljon miettimään mihin suuntaan kuukauden kulutuksen.

Mutta en usko, että muutto muuttaisi mitään. Toisi vain lisäkustannuksia ja niitä en juuri nyt kaipaa.

[QUOTE="vieras";23774270]Tulot ovat opintotuki+ asumislisä. Mulla oli aikoinaan säästöjäkin. Mutta lapsena säästöt käytettiin muun perheen elämiseen, mikä oli fine. Lama+ suuri laina ei ollut mikään parasyhdistelmä 90-luvulla. Olen yrittänyt hallita puhelinlaskujen määrää, mutta joskus niistä seuraa iso yllätys. Kouluhankinnat vievät melkein kuukausittain osantuloista sekä lääkkeet jotka maksavat onneksi vain 7€/kk. Annan joskus pari euroa nuoremmalle veljelle joka asuu äitini kanssa. Nykyiseen asuntoon ei tarvinnut maksaa takuuvuokraa koska asuntoon on annettu panttitakaus.

En koe elämää köyhäksi. Vaikka olen melko askeettista elämää. Ja joudun paljon miettimään mihin suuntaan kuukauden kulutuksen.

Mutta en usko, että muutto muuttaisi mitään. Toisi vain lisäkustannuksia ja niitä en juuri nyt kaipaa.[/QUOTE]

hmm iso yllätys :( miten ois esim prepaid?pysyis lasku kurissa.

[QUOTE="vieras";23774181]OT, mutta toihan olis karppaajan helvetti :D Hiilarihöttöä joka turvottaa eikä edes pidä nälkää loitolla :D[/QUOTE]

Karppaus onkin rikkaan eliitin ylellisyyttä. Ei olis suurimmalla osalla maapallon väestöstä mitään taloudellisia mahkuja karpata (eikä sitä kyllä maapallo kestäisikään).

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23774236:
No mitä sä teet sille puhelinlaskulle, jos edellisessä kuussa ei sitä euroa jäänyt?

Lasku tulee aina kuun alussa ja maksan laskut aina heti. Se nyt vielä puuttuisi, että laskut menis perintään tai jopa ulosottoon.

[QUOTE="vieras";23774300]Lasku tulee aina kuun alussa ja maksan laskut aina heti. Se nyt vielä puuttuisi, että laskut menis perintään tai jopa ulosottoon.[/QUOTE]
No niin eli et tarvitse sitä yhtä edelliseltä kuulta jäänyttä euroa puhelinlaskun maksamiseen. Samalla kun maksat kuun alussa laskut, laita se yksi euro purkkiin. Ja sen jälkeen pärjäät sillä rahalla, mitä jäljelle jää. Siis jos haluat säästää, mikään pakkohan se ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23774320:
No niin eli et tarvitse sitä yhtä edelliseltä kuulta jäänyttä euroa puhelinlaskun maksamiseen. Samalla kun maksat kuun alussa laskut, laita se yksi euro purkkiin. Ja sen jälkeen pärjäät sillä rahalla, mitä jäljelle jää. Siis jos haluat säästää, mikään pakkohan se ei ole.

No jos susta siltä tuntuu, niin sovitaan sitten niin.

[QUOTE="vieras";23774300]Lasku tulee aina kuun alussa ja maksan laskut aina heti. Se nyt vielä puuttuisi, että laskut menis perintään tai jopa ulosottoon.[/QUOTE]

Sä et nyt sisäistä sitä Keittiönoidan ohjetta säästämiseen. Sitä euroa ei ole. Se ei ole missään toisella tilillä odottamassa käyttöä, vaan sitä ei yksinkertaisesti ole. Kuvittele, että opintotukeasi laskettaisiin yhdellä eurolla.

Minä olen säästänyt aina, mutten koe olevani kuitenkaan mikään kitupiikki, päinvastoin.
Säästin talven varalle opiskeluaikoinanikin.
Mutta muutaman kerran vuodessa pidän "tuhlailupäiviä".
Minulle tuo mielenrauhaa se, kun on hieman säästöjä jemmassa. Osa on osakkeissa, osa rahastoissa, osa säästöpurkissa ja osa korkeakorkoisilla tileillä.

hmm iso yllätys :( miten ois esim prepaid?pysyis lasku kurissa.

Kannattaa myös oikeasti selvittä eri firmoista missä on halvinta. Ja mikä on itselle sopivin liittymä, tekstaako paljon vai soittaako. Yllätysmaksut ei ikinä ole kivoja. Pitäisin mielummin vaikka kirjaa joka ikisestä tekstarista ja puhelusta, koska se yllätyslasku voi tehdä ison loven pieniin tuloihin.

[QUOTE="vieras";23774361]No lisää nälkäisiä päiviä sitten.[/QUOTE]

No sitten päätät haluatko säästää vai olla kylläisenä. Sen yhden euron takia et varmaan kuitenkaan nälkään kuole, että kyllä se vähän niin on, että säästäminen ei ole tuloista kiinni.

[QUOTE="vieras";23774335]No jos susta siltä tuntuu, niin sovitaan sitten niin.[/QUOTE]
No niin musta sun kirjoituksiesi perusteella tuntuu, että laskusi eivät jäisi maksamatta, vaikka sulla olisi yksi euro kuussa vähemmän rahaa käytettävissä.

Syy miksi mä puhun pienenkin säästämisen puolesta on se, että jos siihen säästämiseen tottuu, siitä tulee tapa. Hyvin usein kun ihmisille tuppaa käymään niin, että kun vihdoin tulee vähän enemmän rahaa käyttöön, niin sillä rahalla hankitaan kaikenlaista, mihin aiemmin ei ollut varaa. Ja tili on taas kuun lopussa tyhjä eikä mitään säästössä. Tulojen kasvaessa ihmisellä on tapana nostaa myös elintasoaan ja ihan normaaliahan se onkin, mutta säästämisen aloittamista helposti siirtää ja siirtää ja sitten onkin jo tottunut sellaiseen elintasoon, että jälleen tuntuu siltä, ettei ole varaa säästää.

[QUOTE="vieras";23774361]No lisää nälkäisiä päiviä sitten.[/QUOTE]

vänkä vänkä! Et vaan halua oppia säästämään vaan mielummin itket ja ryvet köyhyydessä!

Toivottavasti puheistani nyt ei ole tullut sellaista kuvaa etten pitäisi säästämistä hyvänä ja hienona asiana! Saati etten pitäisi sitä tavoiteltavana. Itse säästön erittäin monessa asiassa, olen säästänyt vuosia. Se ei ole näkynyt rahavarojen kasvuna, se on näkynyt arjessa. Olen aina ostanut vain sen mikä on täysin välttämätöntä. Säästän vaatteita ja tekstiilejä, uusiokäytän niitä. En osta mitään uutena, en edes alusvaatteita tai sukkia. Saan niitä tai ostan kirpputorilta. Asunnonkalusteet ovat lainassa, ihana sekamelska kaikkea 50-90-luvun väliltä. Tietokone on koottu osista, näyttö on järkyttävä jätti huumiska joka poksahtaa ties koska.

Ainoa asia mistä en ole koskaan ollut valmis tinkimään ruuasta. Olen käyttänyt viimeisetkin pennit ruokaan vaikka olisin voinut pistää ne säästöön. Usein kuitenkin käy niin, että vaikka olisn kuinka suunnitellut tai kuinka pihistellyt annoskokojen kanssa niin voi tulla päiviä et kuivakaapinvarastotkin on käytetty.

Elämä on kuitenkin ihan jees. Todella pienellä tulee toimeen, eikä sitä edes osaa kaivata mitään sellaista mitä ei koskaan ole ollut tai saanut. Vaikka risteilyä tai televisiota tai vaikka polkupyörää. Olen kuitenkin optimistinen tulevaisuuden suhteen. Uskon, että tämä on ollut vain väliaikainen vaihe elämässä ja joskus rahaa on tilillä ihan säästämisen verran. Ekan tilin kun joskus käteen saan tunnen itseni varmaan maailman rikkaimmaksi ihmiseksi enkä edes tiedä mihin kaikkeen sitä rahaa voisi pistää! Sekin on ollut jo niin jännä tunne kun joululoman töistä tilille tupsahti 300€! Oli siinä sydän pakahtua onnesta. Mut en mä jaksa, enää tästä aiheesta kirjoittaa. Palstalla ei voi koskaan olla eri mieltä, ei edes oman elämänkokemuksen valossa. Ei tämmösistä kirjoittelu ole edes kivaa, tulee vain pahamieli ja surettaa. Luuseri olo kun kaikki mitä yrittää tehdä kuulostaa muista huonolta.

Niin ja sitten vielä nämä perheet joilla OLI säästöt kunnossa mutta työttömyys, sairaudet ym. veivät nekin säästöt ja uusista säästöistä voi vaan haaveilla kun mahdollinen uusi työ ei olekaan yhtä hyväpalkkainen kuin vanha tai sairauden vuoksi uudelleen opiskelu palkallisesti pienipalkkaisemmalle alalle....
Siinä ei auta muuta kuin tehdä yksi reikä lissää housun vyöhön ja hamekangasta kurottava siukkasen sisäänpäin ja opeltava elämään nuukasti unohtaen entisen elämänsä luksukset.

Musta sun tilanteessa jo se on säästämistä, että olet selvinnyt ilman opintolainaa. Ei tarvitse sitä sitten maksella valmistuttua niin saat sit säästöön palkasta vaikka sen lainanlyhennyksen verran lisää. Fiksumpi minusta ajatella opiskelijana niin, jos ylimääräistä ei ole. Tsemppiä sulle, vuosi opintoja ei ole pitkä aika.

Ja voin sanoa, että valmistumisen jälkeen missä tahansa työssä oikeasti tuollaisen elämän jälkeen tuntuu että hukkuu rahaan. Ja tuntuu että sitä vaan kertyy tilille ihan ylenmäärin kun en itse ainakaan vielä ole oppinut sitä käyttämään kauheasti mihinkään, no ehkä vähän paremmin syön nyt kuin opiskeluaikoina.

Muistan et sekin oli jo ihmeellistä kun pääsin kesätöihin jossain vaiheessa opintoja eikä tarvinnut enää dyykata ruokaa (niinkuin välillä tein). Saattoi vaan mennä kauppaan ja ostaa mitä halusi eikä käsi mennyt tomaateista läpi tai tarvinnut suunnitella ruokalistaa aina sen mukaan, mitä ruokatarpeita onnistui löytämään :D

[QUOTE="totuus on";23774525]Niin ja sitten vielä nämä perheet joilla OLI säästöt kunnossa mutta työttömyys, sairaudet ym. veivät nekin säästöt ja uusista säästöistä voi vaan haaveilla kun mahdollinen uusi työ ei olekaan yhtä hyväpalkkainen kuin vanha tai sairauden vuoksi uudelleen opiskelu palkallisesti pienipalkkaisemmalle alalle....
Siinä ei auta muuta kuin tehdä yksi reikä lissää housun vyöhön ja hamekangasta kurottava siukkasen sisäänpäin ja opeltava elämään nuukasti unohtaen entisen elämänsä luksukset.
[/QUOTE]

Näin se on. Ja kestää jonkin aikaa ennenkuin edes saa sopeutettua leveämmän elämänsä menot pienempiin tuloihin sopiviksi. Voi tulla vielä laskuja, joita ei voi jättää maksamattakaan esim lehtitilauksia, maksullisia tv-kanavia jne. Ennenkuin kaikki tarpeeton on lakkautettu eikä niistä enää tule laskuja, voi viedä useamman kuukauden. Mä olen joskus miettinyt noita kytkykauppoja esim kännykkäliittymissä...niissä kai jotenkin sitoutuu käyttämään - tai ainakin maksamaan - jostain laitteesta/palvelusta tietyn aikaa. Entä jos haluaakin lopettaa sen kesken sopimuskauden?

Mut siis monikaan ei ymmärrä sitä että ei sitä noin vaan säästetä. Esim. 1000e nettopalkalla ei säästetä.
.

No oon mä ainakin säästänyt, useita satasia tuosta jäi kuussa säästöön.

Tosin jos aiemmat tulot on olleet monta tonnia, voi kestää vähän aikaa saada tilanne niin vakaaksi, että jää mitään säästöön just keittiksen mainitsemista syistä. Ittelle noi tonnin kuukausitulot oli aikanaan hyvä ansio perustasoon verrattuna, joten menotkin oli sopeutettu sen mukaan. Eipä tullut mitään laskuja kun ei ollut ollut aiemminkaan varaa ikinä esim. tilata lehtiä, tavaraa, harrastaa juuri mitään maksullista tai hankkia tv:tä.

[QUOTE="vieras";23774584]No oon mä ainakin säästänyt, useita satasia tuosta jäi kuussa säästöön.

Tosin jos aiemmat tulot on olleet monta tonnia, voi kestää vähän aikaa saada tilanne niin vakaaksi, että jää mitään säästöön just keittiksen mainitsemista syistä. Ittelle noi tonnin kuukausitulot oli aikanaan hyvä ansio perustasoon verrattuna, joten menotkin oli sopeutettu sen mukaan. Eipä tullut mitään laskuja kun ei ollut ollut aiemminkaan varaa ikinä esim. tilata lehtiä, tavaraa, harrastaa juuri mitään maksullista tai hankkia tv:tä.[/QUOTE]

Joo, taidat puhua aiheesta lapsettoman yksineläjän näkökulmasta? Sellaiselle tonni riittäisi, mut laitapa siihen vaikka 2 lasta niin ei tasan riitä ellei asumiskulut oo 0.

[QUOTE="vieras";23774584]No oon mä ainakin säästänyt, useita satasia tuosta jäi kuussa säästöön.

Tosin jos aiemmat tulot on olleet monta tonnia, voi kestää vähän aikaa saada tilanne niin vakaaksi, että jää mitään säästöön just keittiksen mainitsemista syistä. Ittelle noi tonnin kuukausitulot oli aikanaan hyvä ansio perustasoon verrattuna, joten menotkin oli sopeutettu sen mukaan. Eipä tullut mitään laskuja kun ei ollut ollut aiemminkaan varaa ikinä esim. tilata lehtiä, tavaraa, harrastaa juuri mitään maksullista tai hankkia tv:tä.[/QUOTE]

Tuosta kun pitää maksaa vuokra, työmatkakulut, ruoka ja muut pakolliset menot. Meille ei tule aikakausilehtiä tms. Harrastan kotona jumppaa ja käyn kävelemässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23774565:
Näin se on. Ja kestää jonkin aikaa ennenkuin edes saa sopeutettua leveämmän elämänsä menot pienempiin tuloihin sopiviksi. Voi tulla vielä laskuja, joita ei voi jättää maksamattakaan esim lehtitilauksia, maksullisia tv-kanavia jne. Ennenkuin kaikki tarpeeton on lakkautettu eikä niistä enää tule laskuja, voi viedä useamman kuukauden. Mä olen joskus miettinyt noita kytkykauppoja esim kännykkäliittymissä...niissä kai jotenkin sitoutuu käyttämään - tai ainakin maksamaan - jostain laitteesta/palvelusta tietyn aikaa. Entä jos haluaakin lopettaa sen kesken sopimuskauden?

Mut siinä on se hyvä puoli, että se niukempi elintaso jää päälle ja sitten kun tulot nousee, on menot karsittu ja kaikki tulonnousu on extraa. Näin mulle kävi työttömyyden alussa ja sama niukka elintaso jatkuu edelleen, eli rahaa jää säästöön nyt reilusti!

[QUOTE="jeps";23774592]Joo, taidat puhua aiheesta lapsettoman yksineläjän näkökulmasta? Sellaiselle tonni riittäisi, mut laitapa siihen vaikka 2 lasta niin ei tasan riitä ellei asumiskulut oo 0.[/QUOTE]

Kyllähän niistä lapsista saa lapsilisät päälle, ei ne sen enempää kuluta kun ostaa vaatteet ja tavarat kirppikseltä, laittaa halpaa kotiruokaa eikä hommaa mitään ökyharrastuksia. Päinvastoin lapsiperheellinen saa kaikenmaailman tukiakin, jolloin ne asumiskulut voi ihan oikeasti olla 0. Jos ei oo yh, on toisenkin tulot vielä päälle, jos on yh, saa sit taas elarit vielä lapsilisien lisäksi.

Eri asia sit tietty, jos on ottanut riesoikseen ukon joka vaan kuluttaa muttei tuo juuri mitään tuloja taloon. Siihen ei kyllä tonni riitä vaikka olis lapsetonkin.

Yhteistyössä