Täälläkin ehkä keskenmeno.. mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pampula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pampula

Vieras
Eilisillan ja aamun ketjuista rohkaistuneena kysäisen minäkin..

Mulla on vasta 5+4, noin suurin piirtein. Eilen illalla alkoi rusehtava vuoto, nyt tulee jo verisempää. Sellaista kuukautisvuodon tyyppistä. Isompia hyytymiä ei ainakaan vielä ole ollut, sellainen yksi ohut pitkulainen vain. Tuleeko näin varhaisessa vaiheessa edes isompia hyytymiä?

Kipuja ei kauheasti ole ollut. Eilen nippaili, illalla muutaman kerran poltteli hetken aikaa.

Mihin mun pitäisi olla yhteydessä? Vai "tarvitseeko" mihinkään? Pääsenkö kunnallisella puolella katsastamaan tilanteen, vai pitääkö mun vai tyytyä osaani? Yksityisellä puolella ultraavat kyllä, mutta mitähän se mahtaa maksaa?
(Vaikka siis sama se, haluaisin tähän tilanteeseen jotain selvyyttä)

Kiitos, jos osaat vastata. Olen hämmentynyt, en oikein tiedä, että pitäiskö mun olla yhteydessä johonkin vai ei. Lapsia on entuudestaan, mutta ensimmäisen kerran käy näin.

Minulla todettiin Kättärin äitiyspolilla keskenmenon tapahtuneen. Ja pääsin sinne jatkoseurantaankin eli kävin verikokeissa, vaikka viikkoja olikin keskenmenon sattuessa vain 6+4. Mitään ei siis tehty, kaavintaa tai muuta.

Yleensä noissa alkuraskauden keskenmenoissa ei tarvitse käydä näytilläkään missään, aika paljon noita tapahtuu niin ettei edes tiedä koskaan olleensa raskaana.
Mut oman mielenrauhan saamiseksi voi tilata yksityiseltä esim ajan missä käy tilanteen katsomassa.

Kannattaa soittaa vaikka neuvolaan ja kysyä, miten teidän paikkakunnalla toimivat. rv6 paikkeilla alkaa sydämen syke näkyä ultrassa. Mutta jos sulla on laskennallisesti kuukatisista se 5+4 niin ei ole varmaa näkyskö vielä.
Voi olla et joudut vielä vaan odotella. Mulla on kahdessa raskaudessa tullu tiputtelua siihen aikaan kun olis noin kahdet ekat kuukautiset tulleet, että pieni vuoto voi olla ihan normaalia ja vaaratontakin. :hug:

voithan sä soittaa vaikka neuvolaan ja kysyä miten teidän paikkakunnalla on tapana tehdä.... jossain kun kuulee olevan tapana vain odottaa että tuleeko olo kuinka kipäksi ja miten tulee vuoto, eli siis antaa mennä kesken itekseen kokonaan ja joissain paikoissa saa heti mennä tarkastuttamaan tilanteen joko neuvolan lekurille tai gynen polille....

keskenmeno on varmasti ihan kauhea tapahtuma... :hug:

toivotaan siis että kyse ei ole keskenmenosta, vaan jostain muusta...

Anteeksi Pampula, että lainaan sinun ketjuasi, mutta tietääkö kukaan, että millä viikoilla tapahtuneen keskenmenon jälkeen rh-negatiivisen pitää hakea se anti-d-piikki? Pitääkö jo aivan rv 4-6, vai vasta myöhemmin?

Itse ottaisin yhteyttä varmaan neuvolaan ja kysyisin. Mulla oli muuten samantapainen homma kuin sulla rv:lla 7, mutta se ei yllätykseksi kuitenkaan ollut keskenmeno. Verta tuli melkein saman verran kuin kuukautisissa.

Kiitos vastauksista!

Siksi täältä kyselin, koska äitiysneuvoloiden terkat ovat juuri tänään jossain koulutuksessa.. Minun täytynee kaivella yksityisten puhelinnumeroita jostain. Kun kyllähän mä jotain valaistusta asiaan haluaisin saada, olo on tällä hetkellä ennen kaikkea hämmentynyt.

Qi, ei haittaa vaikka ketjua lainaat :) Toivottavasti joku osaa sinulle vastata.

viisastuneena sanon: Perjantai on huono päivä saada km. soita yksityiselle tai terveyskeskukseen ja heti. Jos on mennyt kesken, ei varmaan tehdä mitään, mutta yritä oman mielenrauhan vuoksi päästä ultraukseen. Sinänsä ei kuulosta kiireiseltä, mutta tässä on ikävästi viikonloppu alkamassa, edes yksityiselle EI pääse ultraan viikonloppuna :( Eli se on joko tänään tai vasta maanantaina!

Minä en tuossa vaiheessa ottaisi yhteyttä mihinkään. Jos ei mitään rajuja kipuja ole niin ihan hyvin voit viikonlopun yli odottaa ja soitella sitten maanantaina sinne neuvolaan. Moni ei tuossa vaiheessa edes tiedä olevansa raskaana, joten keskenmenotkin ovat varsin yleisiä.
Toivotaan tietenkin ettei kyse olisikaan keskenmenosta ja kaikki olisi hyvin!

Alkuperäinen kirjoittaja qi:
Anteeksi Pampula, että lainaan sinun ketjuasi, mutta tietääkö kukaan, että millä viikoilla tapahtuneen keskenmenon jälkeen rh-negatiivisen pitää hakea se anti-d-piikki? Pitääkö jo aivan rv 4-6, vai vasta myöhemmin?

Ei tarvitse alkuvaiheessa vielä.
Itselläni siis rv 6+4 keskenmeno ja tiedossa oli että olen Rh-
Kysyin tuolloin asiasta.

Minä soitin yksityiselle puolelle. Kovin kiireistä on silläkin puolella tällä hetkellä.. Mutta sain sentään torstai-illaksi ultran.. onhan siihen vielä aikaa, mutta niin kuin joku sanoikin, olen vasta niin alussa, ettei sillä ole kiire. Ja tuolloin torstaina pitäisi sitten sydämensyke näkyä, mikäli sikiö on elossa. Tai jos sitä siis ylipäätään silloin enää edes on..

Siihen asti ei auta kuin ottaa hissukseen, toivoa parasta ja pelätä pahinta.

Yhteistyössä