taapero joisi maitoa määrättömästi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maitopojan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maitopojan äiti

Vieras
Alan olla hieman kyllästynyt ja neuvoton seuraavan asian kanssa - oisko täällä kellään ehdotuksia:

Meidän 1 v poju joisi ilmeisesti maitoa ihan miten paljon tahansa. Riippumatta siitä, paljonko sitä hänelle annan, seuraa maidon loppumista ihan hirveä huuto ja raivo.

Olen antanut maitoa n. 1,2 dl (siis reilu desi) joka ruoan jälkeen (aamupuuro, lounas, päivällinen, iltapuuro) eli päivässä 4 x n. 1,2 dl = n. 5 dl ja lisäksi menee välipalalla jogurttia n. 1 dl. Eli maitoa tulee näin päivässä n. 6 dl.

Ongelma on, että ihan joka kerta, kun maito loppuu, poju saa hirveän raivarin. VAIKKA maitoa olisi annettu enemmänkin kuin se reilu desi. Ruokaa/puuroa hän syö joka kerta ihan ison lautasellisen, eikä vaikuta siltä että jäisi nälkäiseksi (päinvastoin, välillä lautaselle jää vähän ruokaa). Ilmeisesti vaan maito on niin hyvää!

Samanlainen raivari seuraa nimittäin myös välipalan jälkeen, eli kun jogurtti-hedelmä/marjasose loppuu. Huutoa voi kestää hyvinkin 15 minuuttia, ja pitää olla jotain todella kiinnostavaa, johon huomio kiinnittyy, jotta huuto loppuu. Joskus annan hänen vain raivota raivonsa loppuun... Sen jälkeen on taas ihan tyytyväinen seuraavaan ruoka-aikaan asti.

On vaan niin rasittavaa, kun tällainen huutoraivari toistuu jokaikinen päivä 5 kertaa päivässä!
Tätä on jatkunut nyt ainakin kuukauden, en oikein muista milloin se alkoikaan. Pitäisikö lapselle vaan antaa maitoa niin paljon kuin hän haluaa, vaikka sitä sitten menisi litra päivässä? Eli onko se 5-6 dl minimi ja olenko säännöstellyt ihan turhaan? Toisaalta ei kai nyt esim välipalaa ole tarkoitus antaa lapselle desilitratolkulla vaan, koska se sattuu lapselle maistumaan...?

Mun käsityksen mukaan puoli litraa maitoa päivässä on minimi. Anna ihmeessä enemmän, jos maittaa. Annatko vettä? Vesihän vie parhaiten janon, mutta ruoan kanssa antaisin maitoa, jossei se vie tilaa itse ruoalta. Vettä ruoan jälkeen. Muutenkin hyvä huuhtoa suu sillai. Meillä kun ongelmana on, ettei kuopus juo pahemmin maitoa, eikä vieläkään päästä millään edes tohon puoleen litraan :(

Maitoa ei saa antaa likaa tai pistää vatsan kovalle. Meillä tyttö jois maitoa just niin paljon kun annettais. Ihmeteltiin kun kakkaaminen oli niin vaikeaa niin jostain sitten kuulin että tuo liika maito teki sen. Nyt juo noin 7dl päivässä ja vatsa toimii hyvin.

No anna nyt maitoa (rasvatonta) ruoan kanssa niin paljon kuin menee. Miksi annat sen ruoan/välipalan jälkeen, vai ymmärsinkö väärin?? Ja tosiaan muuten janojuomana vesi. Se 5-6dl on minimi, meillä se ei täyty vaikka poika syö kuin hevonen. Tai saa sen täyttymään kun tekee puurot maitoon ym. "konstailua".

Kiitos vastauksista! Vesi ei pojallemme kelpaa nykyään ollenkaan, ei ruoan kanssa eikä muulloinkaan. Mutta eiköhän tuo riittävästi nesteitä saa...

Maidon hän haluaa juoda ruoan päälle (siis miten nyt olen tulkinnut tätä 1-vuotiasta, joka ei puhu vielä...) ja niin olen ymmärtänyt että kannattaa tehdäkin, muutenhan kaveri joisi maitoa nälkäänsä vieläkin enemmän...

Kyllä noin pienelle voi hyvin antaa ihan kevyt maitoa, ja niin paljon kuin haluaa, varsinkin jos ei kärsi kovasta kakasta (se lienee ainoa haitta noin nuoren runsaassa maidon juonnissa). Maidolla lapset kasvavat hyvin ja saavuttavat perimänsä suoman maksimipituutensa. On syy, miksi maitoa paljon juovien kansojen keskellä on enemmän pitkiä kuin maissa missä maitoa ei ymmärretä arvostaa. Lisäksi maidon rasva on terveellistä.

Meillä 2,5 v juo edelleen litran päivässä. ja vanhemmatkin vaihdellen 0,5 litrasta litraan. Itse hörpin lähes litran / päivä, tosin itse juon rasvatonta sellaista...

Alkuperäinen kirjoittaja 4:n äiti:
Lisäksi maidon rasva on terveellistä.

Miksi neuvola ja kaikki ohjelehtiset sitten suosittelevat lapsille rasvatonta maitoa? Suositusten takia annamme sitä ja sitä mieskin juo, itse juon reilun litran päivässä kevytmaitoa. Rasvana sitten lisäämme rypsiöljyä lapsen puuroihin, sen kun pitäisi olla sitä oikeanlaista rasvaa.

Tuo suositus riippuu paljon neuvolatädistä, kuka on millainenkin terveysintoilija ja mitä painottaa. Joka tapauksessa ihminen tarvitsee eläinrasvojakin, pelkät kasvisrasvat eivät riitä tydyttämään aivojen rasvatarvetta.

lainaus ravitsemustiede http://www.avoin.helsinki.fi/materiaalit/ravitsemustiede/01_rar_maito.shtml sivulta;
Maitorasvassa kuin myös naudanlihan rasvassa on ns. konjugoitunutta linolihappoa (engl. conjugated linoleic acid, CLA), jonka on havaittu ehkäisevän eläinkokeissa syöpää. Kokeissa annetut CLA:n määrät ovat ihmisen ravinnosta saamiin määriin verrattuna yli kymmenkertaisia. CLA:n terveysvaikutuksia ihmiselle ei vielä kovin hyvin tunneta.

Jotkut katsovat rasvattoman maidon tyydyttävän oman kalsium ym kivennäisaineiden saannin, minkä se varmasti tekeekin. Itse koen kuitenkin, että varsinkin kasvavassa iässä eläinrasvojen saanti on terveellistä. Nykylihassa rasvan määrä on aika pieni ja lihan ohessa tulevaan rasvaan varastoituu ymmärrykseni mukaan enemmän mm raskasmetalleja. Maidon rasva taas on suht puhdasta eläinrasvaa...

Mutta tämä on minun käsitykseni, pääasia että lapset juovat maitoa :)

ps. muistaakseni n puoli vuotta sitten julkaistiin tutkimustulos (enpäs muista kenen teettämä, uutisissakin siitä kyllä oli), jonka mukaan maidosta tuleva rasva ei ole mitenkään merkittävä lihavuuden aiheuttaja.Itse vain olin jo tottunut rasvattomaan jo, joten en halunnut makusyistä vaihtaa...

Neuvolassa tosiaan sanottiin että nykyään suositellaan lapsille maitotuotteet rasvattomina ja ruokaan sitten kasvirasvaa (öljyä).

No joo mutta se ei siis ollut kyselyni pointti vaan se, että pitääkö 1-vuotiaalle antaa maitoa ihan niin paljon kuin hän haluaa juoda (vaikka se olisi tosiaan litra päivässä), tai vastaavasti välipalajogurttia, vai miten muuten saisin maidon/välipalan loppumisen aiheuttamat huutoraivarit loppumaan?

tyttö 1v4kk ja tutulta kuulostaa ap!!

Meillä tyttö juo kanssa maitoa ihan hirveesti ja hermostuu jos sitä ei hänelle anneta. Joku väläytellyt jo diabetestakin, mutta en usko kun ei muita "oireita" siihen liittyen ole. Käymme kuitenkin verikokeessa siitä tulevaisuudessa.

Meillä lapsi juo maidon nokkamukista. Olen antanut nyt melkeen niin paljon kun haluaa, välill tosin ei juokaan kun noin 6 dl päivässä, joskus taitaa mennä se litra. Nokkamukista itse hörppii ja auta armias jos sitä ei hänelle anna......

Meillä tosin uppoaa vesikin, mutta ei toki yhtä paljon tai yhtä hanakkaasti.

No just, ja meidän terkka taas käski juottaa tytölle punaista maitoa ja lisätä rasvaa joka ruoan kanssa koska typy on liian laiha :O. (On 80cm ja 9kg ja siro siis). Ja tuputtamaan joudutaan maitoa ylipäänsä, tyttö haluaisi aina mieluummin vettä kuin maitoa (onneksi jogurtti, viili ja juusto sentään uppoavat hyvin).

miksi pitää aina kuunnella niitä neuvolan suosituksia? itse en ole koskaan niin tehnyt vaan käyttänyt omaa järkeä. meillä kaksi lasta juovat aika paljon maitoa, syövät jogurttia ja juustoa. koskaan ei ole maha ollut kovalla kummallakaan. tyttö juo myös piimää jota minäkin juon. maitoa laitan vaan kahvin sekaan

Mietihän onko tosiaan kyse siitä, että lapsesi haluaa juuri maitoa, sosetta, tms. ruokaa vai vain oman tahtonsa läpi ? Jos joskus antaisit lapsen juoda itsensä totaaliseen ähkyyn, loppuisiko himo siihen ?

Meillä poju 1½v ja juo ykkösmaitoa. En ole mitenkään rajoittanut maidon juomista, ja sitä meneekin päivästä riippuen noin 6-8 dl. Syö myös hyvin ja vesikin kelpaa.
Eli munkin mielipide on, että anna vaan!

En lukenut vastauksia, mutta itse en ymmärrä miksi teet tästä ongelman. Jos haluaa lisää maitoa, anna sitä. Jos haluaa toisen jugurtin, niin anti mennä.

Kasvatuksellisesti toki lapsi ei päätä mitä tehdää (ts jos haluaa jäädä puistoon niin sinä päätät jos lähdetäänkin pois), mutta nyt on kyse ruuasta, miksi kontrolloit noita määriä niin paljon?

Meillä ovat lapset juoneet aina paljon maitoa ja saaneet lisää ruokaa kun ovat halunneet ja ihan normaalipainoisia (pikemminkin hoikkia) ovat, mutta en tiedä että painoako ajattelet vai mikä on toimintasi takana...

Vielä lisään, että jos ainut neste on 6 dl ja se on maitoa niin on se ainakin meidän lapsiin verrattuna aika vähän. Ehkä sun lapsellasi on oikeasti jano? No, anyway, itse siis antaisin sitä maitoa enkä lähtisi tuota asiaa konbrolloimaan.

Oma osansa on varmaan sillä että lapsi haluaa itse päättää, mutta silti kun kyseessä on ruoka antaisin lisää. Ja kuten sanottu toisissa asioissa olisin se vanhempi joka sanoo viimeisen sanan.-

Liika maito voi aiheuttaa ummetusta. Tuttavan lapsi juo maitoa ihan määrättömästi, ja ummetus on mennyt tosi pahaksi eikä suostu kakkaamaan enää ollenkaan, peräruiskeen kanssa pitää kakata. Eli en tosiaankaan antaisi liikaa maitoa lapselle. Jos on jano niin vettä sitten, sitähän voi juoda niin paljon kuin lystää.

Jos annat yhtäkkiä lapsesi juoda määrättömästi maitoa, niin voi olla, että ruokarytmi menee sekaisin ja esim. ennen yöunia annettuna iso määrä maitoa voi tarkoittaa sitä, että lapsi nukkuu levottomasti, koska joutuu pissaamaan niin paljon.

Yleensä suositellaan annettavaksi ensiksi kiinteä ruoka ja sitten vasta maito ihan siitä syystä, että lapsi muuten täyttää vatsansa maidolla eikä jaksa syödä ruokaa (varsinkin, jos kyse on sellaisesta ruokalajista, joka ei ole herkkuruokaa). Minusta AP on siinä ihan oikeilla linjoilla.

Minusta hyvä kompromissi olisi se, että jos olet tähän mennessä antanut ruoalla vain 1 dl:n maitoa, niin anna jatkossa esim. 1,5 dl maitoa. Sillä tavalla nestelisäys ei ole kohtuuttoman iso kerralla. Kun noudatat vaikkapa viikon tätä systeemiä, niin lapsi tottuu siihen ja näet, onko sillä mitään vaikutuksia esim. aiheuttaako ummetusta. Jos viikon systeemin jälkeenkin lapsi tuntuu vielä olevan janoinen/nälkäinen, niin voithan sitten antaa vielä vähän lisää esim. 1,75 dl/ateria ja jatkat sillä systeemillä viikon jne.

Meillä ainakin lapset ovat syöneet jostakin 9 kk:n iästä alkaen jonnekin 2 vuotiaaksi asti tosi isoja annoksia. Puuroakin ovat syöneet enemmän kuin minä tai mieheni. Kasvuvauhti on kova, joten kannattaa tietysti pitää huolta, että lapsi saa tarpeeksi ruokaa, koska energiaa tarvitaan kasvamiseen, aivojen kehittymiseen jne.

Normaalia sekaravintoa syövä lapsi saa kyllä eläinproteiinia enemmän kuin tarpeeksi. Siksi on hyvä antaa rasvatonta maitoa, jotta lapsi tottuu sen makuun. Eläinproteiinia kun tulee lihan, kanan, kalan, kananmunan, jugurtin yms. muodossa eli käytännössä joka aterialla. Proteiinin puutetta esiintyy korkeintaan vegaaneilla, jotka jättävät ravinnosta kaiken eläinperäisen pois.

Meidänkin pojalle maistuu maito paremmin kuin hyvin. N. 1-vuotiaasta asti poika on juonut vähintään litran maitoa päivässä. En ole viitsinyt alkaa säännöstelemään, joten poika on saanut maitoa niin paljon kuin haluaa. Nyt poika on 2 v 4 kk ja edelleen juo noin litran maitoa päivässä. Olen antanut ihan kevymaitoa. Mitään ongelmia mahan toiminnan kanssa ei ole koskaan ollut.

Kokeile, maistuuko janojuomana vedellä lantrattu maito. Meillä oli myös viime kesänä ongelma, kun poika ei suostunut juomaan muuta kuin maitoa. Pistin sekaan puolet vettä ja enemmänkin, ja kummasti maistui, kunhan oli valkoista!

Yhteistyössä