Taapero tutista eroon ennen hoidon aloitusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia???

Vieras
Moi!

Piakkoin puolitoistavuotias taaperomme on aloittamassa elokuussa päivähoidon (perhepäivähoidossa). Tutti on edelleen kuvioissa mukana, tuntuu että siitä tuli vuosikkaana yhä tärkeämpi ja hän osaa kitistä tuttinsa perään päiväsaikaankin jos jokin suututtaa tms...

Olen viime aikoina alkanut miettiä tutista vieroittamista. Nyt vaan en oikein tiedä kannattaisiko se tehdä jo ennen hoidon aloittamista...? Millaisia kokemuksia teillä on? Toisaalta tutti voisi olla "turvana" hoidossa mutta toisaalta on "vaara" että lapsi on hoidossa tutti suussa koko ajan. Muut hoidokit ryhmässä ovat myös pieniä. Vai kannattaisikohan luopua tutista vasta myöhemmin syksyllä...?

Meillä hyvin vastaava tilanne, mutta minä olen nimenomaan ajatellut jättää vieroituksen sinne johonkin syksyyn/talveen, kun hoitoon on jo hyvin sopeuduttu. Kai sitä voi hoitotädille sanoa, että antaisi tutin vain tietyissä tilanteissa, ettei olisi koko aikaa suussa. Myös sellainen pointti on meillä, että poika on huono nukkumaan päikkäreitä, ja muutenkin epäilyttää, miten nukkuu hoitopaikassa, ilman tuttia voisi olla vielä hankalampaa.

Meidän poika siis aloittaa myös hoidon elokuussa, on silloin 1v5kk.

Meilläkin lapsi aloitti hoidossa 1,5-vuotiaana ja tutti oli silloin tärkeä. Päätinkin vierottaa tutista vasta lähempänä kahtavuotta. Sai siis pitää tutin turvanaan aloittaessaan hoitopaikassa. Ei tutista mitään haittaa ollut. Vieroituskin onnistui sitten vähän isompana hienosti.

Yhteistyössä