Taaperoimetyksestä kaikki!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tissitakiaisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tissitakiaisen äiti

Vieras
Onko muita, jotka imettää vielä taaperoa? Kuinka usein? Missä yhteydessä? Julkisestikin? Yölläkin vielä? Muita kokemuksia, mielipiteitä, mitä vaan kuulisin mielelläni vertaistueksi itselle ja muille.

Itse imetän 1 vuoden 3 kk:n ikäistä. Monesti on tullut palautetta, että ihan turhaa, kannattaa lopettaa jne. Olen eri mieltä. Imetän salaa paitsi ihan lähimmiltä. Onko muita kaappi-imettäjiä?

Meillä lapsi on oikea tissitakiainen: pyytää rintaa usean kerran päivässä. Yölläkin heräilee ja nukahtaa rinnalle, muuten onkin vaikeampaa. Iltaisinkin nukahtaa tavallisesti tissille... Onkohan laitonta? Muutenkin lapsi viihtyy tavallisesti pitkään rinnalla, oikein nautiskelee. Varsinkin, kun ollaan kotona. Ulkoillessa ym. asiaa tuskin muistaakaan. Onko muilla tällaista? Tai jotain ihan muuta?

Vastauksista olen etukäteen kiitollinen. Toivottavasti tästä olisi iloa muillekin. Tässä vaiheessa imetys on vaivatonta ja mukavaa, mutta silti.

En imetä enää, mutta imetin 1v8kk asti iltaisin nukahtamiseen ja öisin 1-3 kertaa eli aina kun heräsi. Sitten lopetin iltanukutustainnutuksen ja imetin vielä öisin kuukauden ja heräämiset loppuivat. Lopettaminen meni hyvin itkuitta, vaikka kyseessä oli myös oikea nautiskeleva tissitakiainen. Lopetin koska aloin silloin yrittämään uutta raskautumista ja juuri yöimetys voi sitä häiritä koska se pitää hormonitoimintaa parhaiten yllä.

Lopettamisesta on jo 9kk, mutta viimeksi tänään poika sanoi, että josko sitä vielä tissimaitoa saisi pieni poika ja kävi tissiin kiinni! Saunassa olen jo voinut käydä ilman uikkareita pitkään ;) Joskus iltaisinkin vielä sanoo, että "tissimaitoo", mutta sanoo sen jo leikillään. Kysyipä tuo viime viikolla isältäänkin tulisiko isän tissistä maitoa ;)

Minusta on ihan normaalia imettää vielä 1v3kk ikäistä ja vaikka pari vuotiastakin, mutta itse en ehkä julkisesti imettäisi enää 1,5v ikäistä, kotona mielelläni kyllä ja öisinhän tuo on niin helppo ja nopea tapa saada lapsi takaisin unten maille.

Minä imetin kuopustani juuri 1 v 3 kk ikäiseksi saakka. Sitten lopetin, koska hän alkoi julkisillakin paikoilla ja puistossa vaatimaan isoon ääneen tissiä. En ole koskaan pitänyt julkisilla paikoilla imettämisestä. Myös kotona tuntui siltä, että hän vain imaisi sen verran, että maito lähti liikkeelle, joten koin sen epämiellyttävänä, että olin vain tutti, jota käytiin imaisemassa, mutta jota ei oikeasti enää juomisen takia tarvittu.

Vieroitin kuopuksen rinnasta ja se kävi yllättävän hyvin, vaikka hän oli todella riippuvainen imemisestä. Oli kuitenkin hauska huomata, että sylittely ja tutti riittivät ihan hyvin imetyksen loppumisen jälkeen. Vähensin imetystä 1 imetys per viikko -tahdissa.

Yöimetyksestä vieroitin jo 7 kk:n ikäisenä, joten se ei ole ollut ongelmana.

Kiitos, lisää :)

En minäkään imetä julkisesti kuin hätätapauksissa eli todella harvoin. Poika on jo niin pitkäkin, että monet luulevat 2-vuotiaaksi. Mut mikäs siinä vaikka luulevat ja vaikka olisikin.

Illat ja yöt eivät vielä meinaa ollenkaan sujua ilman tissiä tai itkua, joten imetyksen vähentäminen ei tunnu vielä ajankohtaiselta. Yöllä lapsi nukahtaa hetkessä rinnalle eikä tarvitse nousta tai juuri herätäkään. Mukavinta olisi tietenkin nukkua läpi yön, mutt onkohan se imetyksestä kiinni. Monissa perheissä taapero saa maitoa pullosta, kun herää yöllä tai aamuyöstä. Meillä kai päästään helpommalla ja herätään lopulta myöhään ja aina iloisena!

Lisään vielä, että älä ap lopeta imetystä ainakaan muiden painostuksesta, se on hyvä tehdä silloin kun itsestä ja/tai lapsesta siltä tuntuu. Meilläkään ei tarvinnut koskaan käyttää pulloa eikä tuttia eli ainoa vieroitus oli tuo tissi ja se meni lopulta hienosti kun asiaa ei kiirehditty. Kyllä ne unet parani kun imetys loppui, se täytyy myöntää, mutta hetken ne lapset vain on pieniä, nauti imetyksestä - myös öisin ;)

Kiva että asiasta on keskustelua. Minulla lapsi on "vasta" 10,5kk ja imetän mutta nyt jo välillä alkaa nolottaa esim julkisesti kun lapsi on jo niin "iso". Aion kyllä jatkaa imetystä edelleen, tosin julkiset imetykset varmaan alan jättämään ja siirtymään pumppumaitoon tai korvikkeeseen. Sen sijaan ei ole aikomusta lopettaa imetystä vieläkään. mietinkin että millä sen maidon sitten korvaan kun lehmänmaitoa en haluaisi sille antaa hirveitä määriä, siitä olen kuullut niin paljon negatiivista...

Alkuperäinen kirjoittaja imettäjä***:
Kiva että asiasta on keskustelua. Minulla lapsi on "vasta" 10,5kk ja imetän mutta nyt jo välillä alkaa nolottaa esim julkisesti kun lapsi on jo niin "iso". Aion kyllä jatkaa imetystä edelleen, tosin julkiset imetykset varmaan alan jättämään ja siirtymään pumppumaitoon tai korvikkeeseen. Sen sijaan ei ole aikomusta lopettaa imetystä vieläkään. mietinkin että millä sen maidon sitten korvaan kun lehmänmaitoa en haluaisi sille antaa hirveitä määriä, siitä olen kuullut niin paljon negatiivista...

Siis tarkoitin sanoa että jos en imetä niin millä sen maidon korvaa sitten siinä vaiheessa... pää tönkkönä ja sana ei kulje... :D

Alkuperäinen kirjoittaja tissitakiaisen äiti:
Onko muita, jotka imettää vielä taaperoa? Kuinka usein? Missä yhteydessä? Julkisestikin? Yölläkin vielä? Muita kokemuksia, mielipiteitä, mitä vaan kuulisin mielelläni vertaistueksi itselle ja muille.

Itse imetän 1 vuoden 3 kk:n ikäistä. Monesti on tullut palautetta, että ihan turhaa, kannattaa lopettaa jne. Olen eri mieltä. Imetän salaa paitsi ihan lähimmiltä. Onko muita kaappi-imettäjiä?
Onko muilla tällaista? Tai jotain ihan muuta?

Itse imetin 25 kk. En koskaan imettänyt julkisilla paikoilla ja kotona menin eri huoneeseen, jos oli vieraita. En ottanut mitään paineita lopetuksesta, koska se oli niin tärkeää lapselle ja koska lapsi ei suostunut juomaan tavallista maitoa mukista. Ajattelin ehkä mielessäni, että 2 vuotiaana olisi hyvä lopettaa. Tein sen asteittain ja se onnistui ilman huutoja.

Yöimetykset lapsi lopetti ihan itse tasan 1 vuotiaana.

1 v 6 kk ikäisenä harvensin imetyskertoja päivisin, tarjosin maitoa mukista.

1 v 8 kk ikäisenä jätin aamuimetyksen sängyssä pois. Onnistui heti.

1 v 9 kk ikäisenä jätin iltaimetyksen sängyssä pois. Otettiin kirja tilalle. Sekin onnistui hyvin.

Viimeisimmiksi jätin päiväunille imetyksen pois. Lopulta siis jäi siis viimeisen 4 kk ajaksi vain yksi imetys ja se oli päiväunille mentäessä. Nukahti siihen hyvin.

Kun lapsi oli 2 v 1 kk ikäinen päätin, että nyt loppuu, koska aavistelin, että lapsikin on siihen henkisesti valmis. Päiväunille käytäessä tutti suuhun ja kirjan katselua. Onnistui ilman huutoja ja sen jälkeen en enää koskaan imettänyt.

Eli älä välitä muista, tee miten itse haluat ja itse voin kyllä suositella tota hidasta vierotusta.

Lisäys: sain kuulla miltei päivittäin hämmästelyjä ja ihmettelyjä että "SIIS VIELÄKÖ SÄ OIKEIN IMETÄT?!?!?!? KUINKA KAUAN SÄ AIOT IMETTÄÄ???? SIIS AIOTSÄ IMETTÄÄ VIELÄ 5 VUOTIASTAKIN?????SE ON JO SIT VÄHÄN SAIRASTA...."

Ulkopuolisilta tuleva paine oli välillä kova, mutta en välittänyt niistä yhtään. Älä säkään välitä.

Lisäys vielä: en siis ollut totaalinen kaappi imettäjä, vaan kerroin ihan avoimesti vielä imettäväni, jos puheenaiheet siihen meni ja otin se ryöpyn vastaan. Mutta toisaalta en imettänyt muiden kuin mieheni edessä.

kiitän taas tässä välissä. On hienoa kuulla muiden kokemuksia.

Ulkopuolisten kommenteista sen verran, että ne "vieläkö imetät", "joko annat tuttelia" jne. -kommentit alkoivat, kun lapsi oli 3 kk. Joskus tuli useamman kerran päivässä vierailta, että kannattaa lopettaa - vaikka lapsi oli alle vuoden. Mun mielestä ei todellakaan kannattanut: selvisimme täysin ilman tuttipullotiskejä ja korvikekauppoja, mikä oli mielestäni ihan loistavaa, helpotus mulle vaikka imetyksen alku oli rankkaa. Tämä on ehdottomasti oikea ratkaisu meille ja aion tosiaankin jatkaa imetystä toistaiseksi sen enempää suunnittelematta vielä.

Minulla imetys on vähentänyt seksuaalista halukkuutta. Siksi mies ei ole ollut kovin innoissaan pitkästä imetyksestä. Jos tarkoituksena on hankkia useampia lapsia, niin parisuhde ei välttämättä voi kovin hyvin, jos miehellä on hyvin voimakas seksuaalinen halukkuus. Olen siis katsonut imetysasiaa lapsen, perheen ja parisuhteen näkökulmasta. Siksi meidän kahta lasta on imetetty 12 kk:n ikään ja lapsi on siirtynyt sitten juomaan mukista lehmän maitoa.

En kaipaa ällistyneitä ihmettelyitä siitä, että miksi mies ei voi sysätä tarpeitaan syrjään pienen yhteisen vauvan vuoksi. No, mies on kuitenkin "uhrautunut" kahdeksi vuodeksi lastemme takia, jona aikana seksuaalinen halukkuuteni on ollut tosi huono. Mieheni on niin rakas, että en ole ollut itse valmis pistämään lapsia siinä asiassa parisuhteemme edelle. Tuon kahden imetysvuoden aikana seksi oli minun osalta aika lailla pakkopullaa ja "antamista", joten aika vaikeaa miehellekin oli, kun seksi oli laadullisesti ja määrällisesti epätyydyttävää.

Onneksi seksielämämme on imetyksen jälkeen palautunut hyville uomilleen. En näe lapsissa merkkejä siitä, ettäkö imettämisen lopettaminen olisi ollut kauhea shokki. Päinvastoin olen todella tyytyväinen, että maitoa riitti ja kun lopetin yksi syöttö kerrallaan, niin maitoa alkoi herua vähemmän ja se oli lapsellekin pehmeää laskua siihen, että maitoa tulee vähitellen vähemmän ja vähemmän.

Musta on kait tullu taaperoimettäjä, kun muksu täytti vuoden. Tarkoitus oli vähentää imetyksiä ja lopettaa ne vuoden iässä, mutta ei se mennytkään niin. Korvike ei ole kelvannu ja hapanmaitotuotteet + ruuan seassa laitettu maito rikko öitä niin, et jätin maidon pois. Nyt sitten olis tarkotus yrittää uudelleen, ensin niitä hapanmaitotuotteita ja sit lehmänmaitoa.

Muutama muukin tais ketjussa ollu tehny näin, joten auttakaa, kiltit, miten kannattaisi toimia? Ajattelin tarjota välipalana viiliä (imetys pois), sit päivällisellä maitoa ruuan kanssa/maidollista ruokaa. Sen jälkeen varmaan aamumaito pois (puuron jälkeinen), sit päiväuni ja vikaksi ilta. Meillä päiväunille mennään rinnan kautta, tosta pitäisi opetella pois, mutta tulee niin kova huuto, että äiti ei pysty :(

Itsekin kannatan kyllä pidempää imetystä, ja on todella mukavaa, että on muitakin, jotka imettävät pikkaisen kauemmin kuin osa. Puolen vuoden jälkeen viimeistään tuntuu tosiaan alkavan kysely, että vieläkö imetät. Tai no, itseasiassa oikeastaan muutama läheinen ihminen vain kysyi, mutta tiedä sitten miettivätkö muutkin sitä, mutteivat vaan kysyneet. No siis kysyjäthän oli tietty aina niitä, jotka ei olleet itse imettäneet kovin kauan. Kyllä isovanhemmatkin kysyi, mutta heistä sai kyllä tuntuman, että olivat vain tyytyväisiä, että yhä imetetään. :) No mutta siis, vaikka suosinkin tuota, niin meidänkin imetys tosiaan valitettavasti (?) lopahti jo siihen vuoden rajapyykkiin. Yksittäinen suurin syy tähän taisi olla uusi raskaus, tai ei sekään niin minua estänyt, vaan neuvolan tädin suunnalta tuli painostusta alusta asti, että imetys olisi nyt syytä lopettaa. :/ Pelotteli keskenmenolla ja niin päin pois, vaikka tämä ei nyt ihan pidäkään paikkaansa... Asian olen tarkastanut useammalta taholta jälkikäteen. Lopetin sitten kuitenkin, kun raskaus taisi ylittää puolen välin rajapyykin. Uuden vauvan imetys voikin käynnistyä sitten jo vaikka tänään. :)

Imetän edelleen lastani, joka on nyt 1 v 7 kk, vaikka palasin kuukausi sitten osa-aikaisesti töihin. Imetän aamulla, töiden jälkeen ja pariin otteeseen illalla. Joskus satunnaisesti lapsukainen herää aamuyöstä (n. klo 5 aikaan) eikä rauhoitu unille ennen kuin on saanut hörpyt mutta tätä tapahtuu todella harvoin. Lapsi on aina ollut hyvä nukkumaan.

Meillä imetyksen jatkamiseen vaikuttivat ennen kaikkea kaksi seikkaa. Ensinnäkin se on lapselle erittäin tärkeää. Toisekseen lapsellani on maitoallergia ja sopivan korvikkeen löytäminen osoittautui ongelmalliseksi. En halunnut että lapsi joutuu olemaan ihan vesi ja kalkki -linjalla. Uskon vakaasti että äidinmaito on paljon ravitsevampaa ja terveellisempää kuin pelkkä vesi kalkkilisän kera tai joku kaupan riisimaito.

Allergialääkäri ja neuvola ovat suhtautuneet myönteisesti imetyksen jatkamiseen, mutta oma lähipiirini (erityisesti äitini ja anoppini) on sinnikkäästi yrittänyt saada minua lopettamaan. Olen kurkkuani myöten täynnä heidän jatkuvaa puuttumistaan asiaan. Mieheni hyväksyy ratkaisuni vaikka onkin sitä mieltä että imetystä voisi jo lopetella, kun lapsella on sen verran ikää. Se ei kuitenkaan ole missään vaiheessa vaikuttanut parisuhteeseemme.

Kerron imetyksestäni avoimesti mutta en ole koskaan ollut innokas imettämään julkisesti, vaan olen aina etsinyt jonkun lastenhoitohuoneen tms. halutessani imettää esim. shoppailureissulla. Kotona en kuitenkaan siirry johonkin toiseen huoneeseen imettämään, jos on kavereita tai sukulaisia kylässä.

Yksi pointti tähän keskusteluun: Mitä pidemmälle imetätte, niin huomioikaa myös se, että pidätte huolen omasta syömisestänne. Ennen vanhaan sanottiin, että jokaisen vauvan myötä lähtee äidiltä yksi hammas. Tällä siis viitataan siihen, että imettävä äiti ei saanut ravinnosta tarpeeksi kalsiumia. Koska vauva kuitenkin saa tarvitsemansa kalsiumin maidosta, niin pahimmassa tapauksessa vauva verottaa äidin luustossa olevia kalsiumvarantoja ts. äidin luusto heikentyy. Suomalaisnaisia kun on muutenkin moitittu liian vähästä maitotuotteiden nauttimisesta. Voihan tarvittavan kalsiumin nauttia vaikka pähkinöinä tms, kunhan vain sitä kalsiumia saa kerrytettyä oman ja vauvan tarpeeseen.

Ihan samalla tavalla käy muidenkin vitamiinien, kivennäisaineiden yms. kanssa. Mitä enemmän raskauksia ja imetyksiä ja mitä pidempään imetystä jatkaa, niin sitä enemmän täytyy tsempata oman ruokavalion kanssa. Olen huomannut, että moni kiinnittää ruokavalioon huomiota ihan alussa, mutta kun vauva on jo lähempänä vuoden ikää, niin se oma ruokailu jää aika hunningolle.

olen muistanut ottaa kalsiumtablettini joka päivä kuten ennenkin. Lapsi saa kalsiumia sentään jo muustakin kuin äidinmaidosta, kun maistuu esim. juusto, viili, jogurtti ja pähkinät kuten äidillekin: onko niissäkin kalsiumia? Hyvä. Mulla on jotenkin se käsitys, että äidinmaito on vähän isommallekin lapselle oikein hyvä vaihtoehto lehmän maidolle. Ruokajuomana meillä kelpaa kaikille vesi, sitä aloin antaa lapselle kiinteän ravinnon antamisen myötä 6 kk iässä. Lehmän maidon kuiminen alkaa kiinnostaa vasta nyt vähitellen, mutta vähän sitä menee.

Mikä on tuon taaperoimettämisen pointti? Siis miksi imetätte vielä "noin vanhoja" lapsia?
Itsellä ollut maidontuotanto huonohkoa, max. 6kk riitänyt maito, vaikka mitä olisi tehnyt.
Joskus olen miettinyt, että kuinkahan pitkään olis itse imettänyt jos vaan olis maitoa riittänyt. Olen vaan altis rintatulehduksille ja ne on aina vähentäneet maidontuloa :(

Ravinnollisestihan rintamaidolla ei liene merkitystä enää yli 1 vuotiaalle, mikäli olen oikein ymmärtänyt, mutta en ole asiaan juurikaan siis perehtynyt.
Eikö teidän lapset pure teitä? :) Siis vahingossa tarkoitan :)

Ei pure meilläkään. Ja tarhan aloitus on sujunut ilman sairastelua: 8 kk tarhaa ja muutama sairaspäivä ja nekin "varoiksi". Yksi lievä nuhatauti ja yksi lievä ripuli-siinä kaikki mitä meillä sairasteltu. Ei tietenkään varmuudella tiedä johtuuko imetyksestä, mutta näin sikaflunssan aikaan mieluusti vielä jatkan :) Pidämme molemmat kovin ja isä ymmärtää. Samapa tuo, mitä muu maailma ajattelee.

Kiitos, tosi informatiivinen oli tuo linkki!!

Eikä tuosta imetyksestä taaperoiässä haittaakaan ole, joten miksipä sitä ei jatkaisi. Ja ei tosiaan kuulu muille, kuinka pitkään (tai vähän aikaa) kukin lastaan imettää.
Itseä harmittaa kovasti, etten voinut pidempään jatkaa ja on jotenkin epäonnistunut olo.

Ja hyvä etteivät pure :D

Leikillään voi purra koska vaan mihin vaan...

Samaa tahdon lisätä vielä minäkin: ei tosiaan kuulu muille kuinka pitkään TAI VÄHÄN kukin imettää. Henkilökohtainen asia mielestäni. Itse perustan siihen, minkä uskon olevan lapsen paras kaiken mahdollisen löytämäni tiedon perusteella. Ja onhan se kaupan päälle mukavaakin :)

Imetin esikoista 1v9kk.Nyt kakkonen 1v 3kk ja edelleen imetän lähinnä aina ennen unia.Yöllä en enää imetä.
Minusta hän ei ole ollenkaan vielä liian iso tissille;)Pulloa ja tuttia meillä ei ole kummallakaan ollut käytössä koskaan.Kiva lukea muista taaperoimettäjistä kun välillä tuntuu, että olen ainoa koko Suomessa:D

Jossain taisi muuten lukea, että taapero voi saada rintamaidosta vielä 1/3 energiantarpeesta.Ja ei se maito huonommaksi muutu lapsen kasvaessa vaan nimenomaan laadukkaammaksi.

Ja en muuten mitenkään erityisesti nauti imettämisestä, mutta en koe sitä vastenmielisenäkään.Lähinnä normaali ja kätevä tapa rauhoittaa, ruokkia ja nukuttaa lasta.
Toisilla on rinnan korvikkeena tutti tai pullo parivuotiaaksi joten miksiköhän imettämistä sitten kummastellaan niin kovin.

Yhteistyössä