Taaperoimetyksestä kaikki!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tissitakiaisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja imettäjä***:
Kiva että asiasta on keskustelua. Minulla lapsi on "vasta" 10,5kk ja imetän mutta nyt jo välillä alkaa nolottaa esim julkisesti kun lapsi on jo niin "iso". Aion kyllä jatkaa imetystä edelleen, tosin julkiset imetykset varmaan alan jättämään ja siirtymään pumppumaitoon tai korvikkeeseen. Sen sijaan ei ole aikomusta lopettaa imetystä vieläkään. mietinkin että millä sen maidon sitten korvaan kun lehmänmaitoa en haluaisi sille antaa hirveitä määriä, siitä olen kuullut niin paljon negatiivista...

Rintamaito korvataan korvikkeella, ellei lapsi vielä juo lehmänmaitoa. Tässä on syy sille, että itse imetän vielä hieman alle vuoteista. Pian siirrymme kokonaan lehmänmaitoon. Mutta ei tämä koskekaan taaperoimetystä, minusta alle yksivuotias on silkka vauva vielä, ja olen imettämisestäni hyvin ylpeä! Olen huomannut, että moni on tilanteestani eli "onnistuneesta" imetyksestä jopa hieman kade.

Niin ja mulle oli yllätys, kun lapsi 1 vuotispäivillään ei tykännytkään lehmänmaidosta yhtään. Luulin siirtymisen tissistä lehmänmaitomukiin käyvän sormia napauttamalla. Kuinka väärässä olinkaan.

Itse jatkoin imetystä 2 vuotiaaksi lähinnä siitä syystä, että en nähnyt mitään hyvää syytä lopettaakaan. Imetyskerta kesti vain muutaman minuutin ja sillä lapsen sai tainnutettua niin päivä kuin yöunillekin todella kätevästi. en nähnyt mitään syytä, että kun kalenterissa on tietty ikä, niin sitten pitäisi lopettaa.

Hyvin suuri syy oli se, että joka päiväisestä harjoittelusta huolimatta lehmänmaito (kaikki merkit ja laadut kokeiltiin, jopa soija) ei kelvannut lainkaan. Maistoi hörpyn ja sylki pois. Siksi koin hyväksi, että imetys jatkui.

Lopetin imetyksen asteittain (aina joku syöttö vain suoraan pois). Lehmänmaidosta lapsi alkoi pitää vasta lähemmäs 2 vuotissynttäreitä.

Olen tähän saakka ollut henkisesti taaperoimetyksen vastustaja (mielestäni 1v jälkeen ei ravitsemuksellista tarvetta jne.), mutta nyt kääntynyt sille kannalle, että saatanpa hyvinkin imettää isompaakin lasta, jos imetys sujuu ja molemmat tykätään. En nyt minnekään kouluikään, mutta 2 v ehkä. Minusta on kuitenkin noloa, kun puhuva lapsi hokee tissiä, ja olenkin ajatellut, etten lapselle puhu tissistä, kun ruokin häntä. Puhun vaikka äidinmaidosta. Muutenkin tissi on mielestäni ruma sana, rinta on kauniimpi ja imetystä parempi on rintaruokinta.

Mä kysyn aina, että otatko maitoa.1v3kk ei vielä juuri sanoja päästele, mut myöhemmin pyytää sit maitoa jos pyytää.Edellinen ei ikinä ruinannut, koska imetys isompana liittyi aina nukkumaanmenoon.

Alkuperäinen kirjoittaja +++:
Olen tähän saakka ollut henkisesti taaperoimetyksen vastustaja (mielestäni 1v jälkeen ei ravitsemuksellista tarvetta jne.), mutta nyt kääntynyt sille kannalle, että saatanpa hyvinkin imettää isompaakin lasta, jos imetys sujuu ja molemmat tykätään. En nyt minnekään kouluikään, mutta 2 v ehkä. Minusta on kuitenkin noloa, kun puhuva lapsi hokee tissiä, ja olenkin ajatellut, etten lapselle puhu tissistä, kun ruokin häntä. Puhun vaikka äidinmaidosta. Muutenkin tissi on mielestäni ruma sana, rinta on kauniimpi ja imetystä parempi on rintaruokinta.

Meillä otetaan nisää- ja jutellaan mämmästä, kun nisäkkäitä ollaan :)

Yhteistyössä