Taaperolla niskassa iso luomi, kuinka te toimisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BJ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

BJ

Vieras
Pojalla oli syntyessään suurehko luomi niskassa. Mitaltaan 1cm x 2cm. Saatiin jo synnytyssairaalasta lähete plastiikkakirurgille. Sairaalan lääkäri meinasi, että luomi todennäköisesti leikataan jo vauvalta, koska on sen verran iso. Plastiikkakirurgi oli kuitenkin eri mieltä. He kuvasivat luomen, jotta voidaan myöhemmin pitää silmällä tuleeko siihen muutoksia. Myös neuvolassa luomea on seurattu (jotta se ei siis kasva enempää kuin suhteessa pään kasvuun on suotavaa, tai että siinä ei havaita värimuutoksia yms.).

Nyt 2-vuotta täyttävällä pojalla luomi on piilossa tukan alla eikä haittaa normaalielämää. 2-vuotisneuvola on vain tulossa ja muistin, että meidän piti siellä neuvotella haluammeko me että luomi leikataan. Hiusten allahan siitä ei juuri haittaa ole ja tuntuisi hölmöltä kiusata taaperoa moisella operaatiolla. Mitä jos poika kuitenkin haluaa kouluikäisenä leikata päänsä kaljuksi ja kiroaa meidät kun niskassa on tumma läiskä? Ymmärtääkseni luomi leikataan mieluummin nyt kuin kuoluikäisenä...

Miten te toimisitte? Mulla ensi reaktio oli että ei leikata, mutten sitten tiedä... Paha tuon 2-vuotiaan kanssa on vielä asiasta neuvotellakaan...

Mä en varmaan leikkuuttais, jos ei lääkärin mielestä siihen ole muuta perustetta, kun ulkonäkökysymys. Leikkais sit isompana, jos lapsi niin haluaa. Mut tietysti, jos se alkaa oireilla, niin sittenhän se on parempi poistaa.

Meidän yhdellä pojalla on kaulassa saman kokoinen luomi about, emme leikkauttaneet vauvana eikä taaperonakaan ja nyt 9-vuotiaana on pojan kanssa joskus ollut puhetta siitä, josko leikattaisiin,, ei tuota ole siitä kiusattu lainkaan vaikka onkin noin näkyvällä paikalla niin en tiiä sitten miten päätetään.

En tiedä onko tästä nyt mitään hyötyä teidän tilanteeseen, mutta kerrompa kuitenkin. Meidän esikoiselle tuli noin puoli vuotiaana kasvojen alueelle sellainen "luomi" ja tumma pigmenttihäiriö, en tiedä kumpi oli. Se kasvoi pään mukana ja nyt täytti 5 vuotta ja se poistettiin koska poika koki epämukavaksi kun muut lapset utelivat ja tökkivät. Ja olihan loppujen lopuksi ihan hyvä, koska kasvoissa oli. Meillekin neuvolassa sanottiin jo aikaa sitten että pitäs käydä ehkä poistaa, mutta jorvissa nauroivat meijät pihalle sanoin "on sitä pahempaakin nähty, koita äiti kestää vaan" (ikään kuin olisin mennyt sinne siksi että mua itteeni vaivaa. Me oltiin itse jo niin totuttu siihen ettei edes enää "nähty" sitä. Sitten varattiin yksityiselle plastiikkakirurgille joka kieltäytyi totaalisesti tekemästä sille mitään (en ees tiennyt et ne haluaa kieltäytyä mistään, koska niille luomen poisto olis maksanut yli 300 euroa) Mutta sitten mentiin töölön hyksiin ja siellä tällaisiin asioihin erikoistunut lääkäri katsoi jo kaukaa tutkimatta ja sanoi että luomi on pakko poistaa koska on alueella johon paistaa aurinko. Nyt siis viime kuussa poistettiin ja maksoi julkisella ihan 27 euroa. Palvelu oli loistavaa ja poika oli reipas kun peipponen :)
Nyt on tilalla melkein 2cm pitkä, vielä hiukan punertava arpi, ja jälkitarkastuksia on kaksi joissa katsotaan tartteeko sitä vielä hioa tms..

Mutta teillä tilanne on se että luomea ei näy, joten ehkäpä antaisin olla. Poika voi teini-ikäisenä käydä sen poistamassa jos haluaa kaljuksi ittensä ajaa, ja toimenpidehän on melkoisen kivuton ja pieni, eli ehkä antaisinkin itse valita, kuten annoin kyllä jo nytkin enkä ikinä tuputtanut leikkausta. Luomesta ei meillä edes puhuttu ennen kuin itse tajusi alkaa kyselemään siitä.

No pitää varmaan sitten kysellä siellä neuvolassa lääkäriltä. Eihän tuosta käytännössä mitään haittaa ole. Mua on itseäni lähinnä mietityttänyt, kun mun puolen suvussa on paljon melanoomaa, niin iskeekö se tuon kokoiseen luomeen? Mutta ehkäpä se lääkäri osaa tuohon vastata, toistaiseksi luomessa ei ole värimuutoksia tmv.tapahtunut.

Kiitos kaikille vastauksista!