Taaperolle kevyt vai rasvaton maito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "MilkyWay"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"MilkyWay"

Vieras
Olen useasta opaslehtisestä lukenut, että suositeltavin maito taaperolle "oikeaan" maitoon siirryttäessä on rasvaton maito, mutta neuvolassa suositeltiinkin kevyt maitoa! Millaisia ohjeita teidän neuvolassa jaetaan? Olen kahden vaiheilla, muu perhe käyttää rasvatonta maitoa, mutta pitäisikö taaperolle ostaa oma purkki...?

meillä sanottiin että rasvatonta ja sitä käytetään myös koko perhe. ihan turhaan juottaa kevytmaitoa, muutenkaan en aio lapsia opettaa kevytmaidolle, turhaa rasvaa :P vaikka ei paljoa olekaan, mutta silti

Kevytmaitoa nuo juovat, rasvaton maito on pelkkää vettä että ihan naurettavaa olis mun mielestä ollut juottaa penskoille sitä.

Suositus taitaa silti olla rasvaton maito :D

Ravatonta suositellaan käsittääkseni siksi, että kevyt maidossa on kovia rasvoja. Korjatkaa jos olen väärässä Monet vanhemmat ihmiset suosittelevat kevyt maitoa, näin oli varmaan ennen :)

Suositus meidän neuvolassa on rasvatonmaito, meillä kyllä juodaan kevyt tai ykkösmaitoa. En pidä rasvattoman mausta ja kevyt maidossa ei sitä rasvaa ole niin paljon että näkisin syytä välttää. Meillä lapsi muutenkin hoikka niin en todellakaan karsi mitään rasvaa pois häneltä.

meillä juovat punaista maitoa,mutta sitä menee niin purkkitolkulla, et oon ajatellut alkaa ostamaan kevyt maitoa, kun sitä saa isommassa tölkissä.. yks litra menee kahdella muksulla tuota punaista päivässä...

Uusien tutkimuksien mukaan maitorasva ei olekaan epäterveellistä vaan jopa terveellistä ja rasva lisäksi tehostaa d-vitamiinin ja täten myös kalsiumin imeytymistä. Meillä juodaan kevytmaitoa. On lisäksi viitteitä siitä, että lapsena jos syö vähärasvaista ruokaa ja aikuisena kuitenkin rasvaista, elimistö toimii jotenkin "väärin" kun ei ole rasvaan tottunut. Mutta jos pienenä sai rasvaa, rasva ei isompanakaan haitannut. Ne ihmiset jotka joi lapsena rasvaista täysmaitoa ovat elossa nekin... mä otan kultaisen keskitien eli maidossa vähän rasvaa, ei rasvatonta :)

Luinpa just jostain liberon suosituksista että lapsen pitäisi juoda täysmaitoa. Ennemmin minä kiinnitän huomiota muussa muodossa saatavaan rasvaan kuin maidossa... Itse join 15vuotiaaksi asti tankkimaitoa jonka rasvaprosentti on 5, eikä musta tai muistakaan maalaiskavereistani sen lihavampia tullut kuin rasvatonta maitoa lipittävistä :p

Viimeksi muokattu:
ja, en mie tiedä mitä suositellaan mutta aina olen juottanut kevytmaitoa.. koska mun mielestä on ihan käsittämätöntä rasvahysteriaa nykypäivänä..
parasta kait olis juottaa ihan kästtelemätöntä maitoa mutta eipä tässä lähellä ole mitään navettaa josta sitä sais, äiteeltä saan välillä sitä matkaan ja siitä sitten keitellään puuroa ja kalakeittoa :)

Juuu, tää on niin tätä lasten hoidon/kasvatuksen kanssa. Niin monta käytäntöä ja mielipidettä kun on ihmistäkin. Aina saa eri ohjeen, riippuu siitä mistä kysyy... Eipä silti, että meillä vain suositusten mukaan elettäisi... :D

Suositus on meidänkin neuvolassa se rasvaton. Me kyllä siitä suosituksesta huolimatta juodaan kotona kevytmaitoa ja mummolassa sitten ihan tilamaitoa, joka ei todellakaan ole mistään kevyimmästä päästä :P

Meille neuvolatäti sanoi, että tulee antaa rasvatonta maitoa, johon lisää öljyä. Ihan älytön neuvo mielestäni, en itse ainakaan suostuisi juoda maitoa, johon on sekoitettu öljyä :x Eihän se edes sekoitu siihen?! :O
Meillä taapero, minä ja mies juodaan kevytmaitoa.

Meilllä taapero juo punaista maitoa. Joskus myös kevytmaitoa, koska sitä saa isommissa purkeissa. Mutta rasvatonta ei anneta ollenkaan (enkä myöskään juo itse, liian makeaa mun makuun...)

Hoikka pikkuinen kyseessä, joten ei todellakaan aleta karsia rasvaa pois maidosta.

ikuisuuskysymyksiä ja väittelyitä nämä rasva-asiat. Meillä 2-vuotias syö partaäijjää eli turkkilaista jugurttia (marjojen ym kera), jossa rasvaa ja proteiineja paljon sekä juo täysmaitoa, aina kun sitä vaan on tarjolla. ennemmin kiinnittäisin liiallisen sokerin määrään huomiota taaperon ja minkä tahtansa ikäisen ruokavaliossa. Makujugurtit ja monet muut valmistuotteet tuotteet sisältävät vaan paljon hiilareita eli sokeria, eikä varsinaisia rakennusaineita kuten proteiineja, millä pikkuisen pitäisi sitten kasvaa. Täysviljatuotteita ja täysrasvatuotteita ja lihaa sekä paljon marjoja, vihanneksia ja hedelmiä ja harvoin herkkuja... niistä on isot tytöt ja pojat tehty ;) minun mielestäni siis...