Taaperolta tutti pois

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tutiton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tutiton

Vieras
Yöt on menneet tytön kanssa aivan hulinaksi ja herää keskimäärin 5krt eikä rauhoitu ennenkö käydään huoneessa.
Ajateltiin koittaa unitutin pois jättämistä mutta miten se onnistuu pikku taaperolta kivuttomimmin?

Laitoin tytön just päikkäreille ekaa kertaa ilman tuttia ja mieletön huutohan siitä tuli :( huusi vaikka kuinka hyssyttelin, lauloin ja tassuttelin. Raivosi siis oikein selkä kaarella :( lopulta väsähti ja nukahti niiskuttaen, tulipa äidille paha mieli.

Pitäisikö tutti vain antaa jos on noin tärkeä vai vaan tiukasti yrittää olla ilman?
Tyttö 1v3kk.

Mä vieroitin esikoisen tutista vähän alle 2 v iässä ja meni tosi helposti. Leikkasin tutista palan pois, tyttö totesi itse että "tutti rikki" ja vei sen roskiin. Ja kun kyseli tuttia niin hyväksyi selitykseksi että sehän oli rikki, veit sen roskiin. :)

Kuopus nyt 1v8kk enkä viitsi edes ajatella tutista luopumista ennenkuin loput hampaat puhkeaa. Yöt on silloin yhtä helvettiä. Vähän vaikuttaisi siltä että viimeiset poskihampaat olisivat nyt tulollaan.

me vietiin 1v8kk ikäsen kans aamulla tutti roskiin yhessä. Päiväunille mennessä piti vähän aikaa itkeä mut sit jäi pois.. vaatii iteltä vain itsekuria ettei anna tuttia takas suuhun kun on kerran sen ottanu pois. Ja meil oli syynä sama kuin teillä..
itelläki syyllisyys kalvo ja mies sano monta kertaa jälkikäteen, et siinä se nyt nukkuu ilman tuttia.. :|

Meillä 1v8kk syö intona tuttia. Ollaan yritetty vähentää päivisin tutin käyttöä, mutta poika raivoaa ja kääntää joka kivenkolon kunnes löytää tuttikätkönsä.
:/

Alkuperäinen kirjoittaja oumaigaad:
Typeräähän se on antaa lapsen pitää tuttia noin kauan.On varmasti hankalaa vieroittaa.Hohhoi...

Jep jep...
Meillä on sairasteltu niin paljon ja muutenkin ollut kaiken maailman häslinkiä etten ole viitsinyt tyttöä vielä entisestään kiusata tutittomuudella.
Neuvolassakin sanoivat ettei vielä mikään kiire pois mutta aina vähempi tietysti parempi. Mun mielestä tämän ikäinen on vielä aika vauva ja saa syödä tuttia.

Yöherääminen voi johtua jostain muustakin kuin tutista, noilla kun on noita kausia. Jotkut on siirtäneet takaisin vanhempien huoneeseen nukkumaan kun yöheräily ei ole helpottanut, siellä sitten nukutaan ihan rauhassa (tai pikemminkin taapero varmaan edelleen herää yöllä ja näkee ja kuulee että muut nukkuvat ja nukahtaa itse uudestaan). Tähän en osaa ottaa paremmin kantaa kun meidän 1v7kk nukkuu samassa huoneessa meidän kanssa vielä...

Mutta ei siitä unitutista varmaan haittaakaan ole, vai lussutetaanko sitä koko yö läpeensä? Sittenhän se voi vaikuttaa purentaakin, mutta muuten en ottaisi siitä stressiä. Meidän tyttö nukahtaa tutin kanssa ja siitä tuli paljon aiempaa tärkeämpi tuossa juuri 1v3kk paikkeilla. Olin kanssa silloin aikeissa jättää tutin pois kun tuntui ettei tyttö osannut sitä vaatiakaan, meinasin että olis voinut käydä vaivattomasti. Nukuttaminen tutin kanssa kävi kuitenkin niin helposti etten raaskinut tutista vierottaa, ja nyt se on kyllä tosi tärkeä ja sitä kaivetaan välillä kesken leikin suuhun kun alkaa harmittaa (esiuhmis). Hetken päästä se jää johonkin pöydänkulmalle eikä sitä onneksi kaivata taas pitkään aikaan.

Että ei se tutti varmaan vähemmän tärkeäksi ihan hetkeen muutu. Ja voi olla että on jo nyt niin tärkeä että koville ottaa vierottaminen. Itse aattelin tulevan vauvan kanssa yrittää vierottamista selvästi aikaisemmin ja tämän taaperon kanssa antaa olla kunnes on itse valmis tutista luopumaan. Muuten olen tehnyt niin että kun taapero on nukahtanut, käyn vetäisemässä tutin pois jollei ole jo itse pudottanut sitä. Meillä ei ainakaan vielä ole yöllä alettu itkeä tutin perään.

Meillä herätään useinkin siihen ettei tuttia ole ja sitten sitä etsitään peittojen alta että saadaan huuto loppumaan.
Siirto vanhempien huoneeseen ei ole hyvä ratkaisu koska nukun itse niin levottomasti ja juoksen vessassa ettei tytön unista tulisi yhtään mitään ja pian olisi kuitenkin siirto pois kun pikku kakkonen syntyy.

Ehkä me nyt vaan yritetään viikonlopun yli tutittomuutta ja jos ei lähde onnistumaan niin katsotaan sitten uusiksi. Tutti ln kyllä tytölle hyvin tärkeä joten helppoa ei tule olemaan!

meillä pidettiin unituttina lähes 2-vuotiaaksi. Silloin annettiin tutit naapurin koiralle,lapsi oli jo niin iso että ymmärsi asian ja luopuminen sujui kivutta. Sinuna pitäisin vielä, varsinkin jos tutti vain unilla eikä syö pitkin päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Alkuperäinen kirjoittaja oumaigaad:
Typeräähän se on antaa lapsen pitää tuttia noin kauan.On varmasti hankalaa vieroittaa.Hohhoi...

Noin on helppo sanoa jos saa nukkua yönsä. ;)

Niin onkin.Lapsen ollessa 7-kuinen yöt meni siihen että sai 20 kertaa yössä nousta nostamaan tuttia suuhun.Pari-kolme yötä laukkasin nostamaan tuttia suuhun ja sit yhtenä aamuna heitin kaikki roskiin.Samana päivänä päiväunille käydessä itki tutin perään,sen jälkeen unohti.Ja sen jälkeen ollaan nukuttu yöt kuin pienet porsaat.Lapsi nyt 1v5kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Tutiton:
Yöt on menneet tytön kanssa aivan hulinaksi ja herää keskimäärin 5krt eikä rauhoitu ennenkö käydään huoneessa.
Ajateltiin koittaa unitutin pois jättämistä mutta miten se onnistuu pikku taaperolta kivuttomimmin?

Laitoin tytön just päikkäreille ekaa kertaa ilman tuttia ja mieletön huutohan siitä tuli :( huusi vaikka kuinka hyssyttelin, lauloin ja tassuttelin. Raivosi siis oikein selkä kaarella :( lopulta väsähti ja nukahti niiskuttaen, tulipa äidille paha mieli.

Pitäisikö tutti vain antaa jos on noin tärkeä vai vaan tiukasti yrittää olla ilman?
Tyttö 1v3kk.

Tässä vähän toisenlaista näkökulmaa eli meillä ei tuttia käytetty, mut muksu piti mua tuttina. Söi siis lähes vuoden ikäiseen asti rintaa parin tunnin välein, siis öisin. Ja nukkumaan mentiin tutin kanssa päikkäreille ja iltaisin.

Pidettiin unikoulu tassutellen ja lopetettiin yösyöntin. Ekat pari iltaa oli kamalan tuntuisia, kun huusi ja nousi pinniksessä pystyyn, mut sit helpotti. Ei meillä vieläkään joka yötä nukuta kokonaan, mut välillä niinkin on ja joka tapauksessa yöt on helpottanu hirveesti!!

Ei se tutin pois jättäminen nyt oo sulle varmaan helppoa, mut ei se helpompaa oo sitten myöhemminkään. Ajattelepa vaihtoehtoja: nyt tutin poistaminen, pari viikkoa vaikeaa nukkumista ja sitten hyvät yöunet siitä eteenpäin? Tai sitten vaikka vielä puoli vuotta heräämisiä 5 x yössä ja sama tutista luovuttamisen tuska?

Jos yrittäisit tarjota unilelua tilalle? Siis sitkeästi, ei välttämättä ekalla kerralla siihen totu, mut parin viikon ajan.

Tsemppiä!

Kiitos edellisestä viestistä :)
yritetään nyt sitten kunnolla ja eletään toivossa että tää ois kaikkien kannalta parempi!
Pari viikkoa kestää hyvin jos siitä oikeasti olis hyötyä ja hampaille nyt ainakin varmasti olis hyvä päästä tuosta tutista eroon.

Alkuperäinen kirjoittaja tutiton:
Alkuperäinen kirjoittaja Tutiton:

Tyttö 1v3kk.

Sorry, viesti vahingossa samalla nikillä kuin ap, ei ollu tarkotus...
Tässä vähän toisenlaista näkökulmaa eli meillä ei tuttia käytetty, mut muksu piti mua tuttina. Söi siis lähes vuoden ikäiseen asti rintaa parin tunnin välein, siis öisin. Ja nukkumaan mentiin tutin kanssa päikkäreille ja iltaisin.

Pidettiin unikoulu tassutellen ja lopetettiin yösyöntin. Ekat pari iltaa oli kamalan tuntuisia, kun huusi ja nousi pinniksessä pystyyn, mut sit helpotti. Ei meillä vieläkään joka yötä nukuta kokonaan, mut välillä niinkin on ja joka tapauksessa yöt on helpottanu hirveesti!!

Ei se tutin pois jättäminen nyt oo sulle varmaan helppoa, mut ei se helpompaa oo sitten myöhemminkään. Ajattelepa vaihtoehtoja: nyt tutin poistaminen, pari viikkoa vaikeaa nukkumista ja sitten hyvät yöunet siitä eteenpäin? Tai sitten vaikka vielä puoli vuotta heräämisiä 5 x yössä ja sama tutista luovuttamisen tuska?

Jos yrittäisit tarjota unilelua tilalle? Siis sitkeästi, ei välttämättä ekalla kerralla siihen totu, mut parin viikon ajan.

Tsemppiä!

Yhteistyössä