Taaperon hampaiden pesu! Vinkkejä kehiin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mardiss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mardiss

Vieras
..miten saan pestyä hampaat ilman itkua tai naurua. Lapsi on 1 ½ vuotta, itse mielellään "pesee" hampaitaan, mut jos mä yritän pestä ni on pelkkää itkua ja kiemurtelua. Oon koittanu et molemmilla harjat mut ei auta. Yleensä se päätyy tosiaan siihen että lapsi itkee ja pesen hampaita (itku tietysti loppuu heti ku otan harjan pois suusta) tai sit hassuutan sitä ja ilmeilen ja pesen ne hampaat naurun remakan saattelemana.
Miten saisin siis pestyä hampaat lapselta ihan "kunnolla"? Minkä ikäisenä lapsen kuuluu käyttäytyä hampaiden pesun yhteydessä, ja toisaalta, kuinka hyvin ne hampaat pitää pestä? Kun hampaita on tosiaan alle 10.

Muistaakseni tuon ikäisellä meillä mentiin leikin varjolla: annapas kun äiti kurkkaa tuonne sun suuhun, voi ei, olikohan siellä jotakin, annapa minä harjaan, voi ei menikö se toiselle puolelle, ai voi hitsit en saa kiinni, nyt se on alhaalla, annahan kun minä vielä yritän jne jne.

Lapsesta ylikivaa, kunhat et tee pelottavaa siitä, mitä siellä suussa jahtaat...

Meillä tepsi ( tepsii yhä ) se, että aloitan :
Noniin, nyt katsotaans onko siellä peikkoja ? oijoiojioijoi tuoooolla juoksee yksi..äkkiä kiinni se harjaan..se olikin puuropeikko .. ja hei tuolla ylhäällä on..siellä perunapeikko...äkkiä nyt äiti nappaa sen harjalla pois...

- ja samalla harjailen ,lapsi kuuntelee ja joskus kysyykin ( on 2v6kk ) ,että näkyykö äiti sitä ja sitä peikkoa. hyvää harjoitusta kans muistella mitä on syöty päivän aikana :)

[QUOTE="vieras";23746414]teette sopimuksen että ensin pesee lapsi, ja sen jälkeen äiti loput mitä jää jäljelle. Ja lahjonta toimii, eli onnistuneesta harjauksesta esim. tarra tms.[/QUOTE]

1,5 vuotiaan kanssa sopimuksen? :DD

No meillä toimii juuri tuo, että lapsella on oma harja, jolla hän saa "harjata" samalla, kun minä harjaan. Yksi kikka jolla vältin viimeisimmän karikon oli se, että harjasin itse hampaani siinä ohessa, oli varmaan kiintoisan näköistä, kun samalla ilvehdin ja oikein liioittelin pesutapahtumaa, että homma tulisi lapselle selväksi. Sen jälkeen lapsen suu on auennutkin hienosti.

En mä ole pitänyt pahana hassutteluakaan, kunhan jollakin tavalla saisi lapselle perille, että tilaisuus voi olla hauskakin. Ihan alkuvaiheessa lapsi teki hampaidenpesulakon, eikä halunnut avata suuta. En lähtenyt ollenkaan peliin mukaan, en yrittänytkään pakottaa ja viikko-kaksi mentiin xylitolpastilleilla ja jätettiin harjaamatta kokonaan. Sen jälkeen ei ole tullut täyslakkoja, kun muksu huomasi, etten ala vääntää asiasta.

Hommaa vaikka kaksi eri tahnaa ja anna lapsen valita niistä. Hänkin saa päättää jostakin, vaikka ei siitä, harjataanko vaiko eikö harjata.

Meillä laulataan usein kun pesen hamapita. Kauniilla äänellä hoilotan jotain tähän tyyliin " nyt äiti pesee pesee takaa hampaan hampaan, otetaan kaikki hammaspeikot pois pois, nyt äiti pesee tästä tämän hampaisen, hammaspeikot pois pois niin ei tule hampaaseen pipiääää" etc. Ihan älytöntä ja ehkä hulluakin mutta tuon hoilaamisen avulla neiti jaksaa keskittyä istumaan paikoillaan ja mä saan pestyä hampaat. Sitten hän pesee itse hampaansa.

on vaan pesty. Huutoa piti kuunnella pari viikkoa, sitten lapsi älysi, että hampaat harjataan, teki hän mitä hyvänsä. Ja että rauhallisesti käyttäytymällä homma on ohi äkkiämpää.

Näin käynyt siis jo kolmen lapsen kohdalla.

Voi että, mitä mä teen ton kanssa! Itse pesee reippaasti mut se ei tosiaan riitä. Pitäiskö ottaa hiukan taukoa vai mitä tehdä? Oon kyllä varovasti koittanu pestä hampaita ettei pitäis olla jäänyt mitään traumoja.. Laulamista olen koittanut ja "hampaiden etsimistä" mutta se mikä toimii aamulla, ei toimi illalla. Ja on kaks erilaista harjaa, voisin antaa itse kyllä valita enkä vaan tarjoa toista :)

mä yritin kaikki konstit, lopulta annoin periksi. Annoin lapsen huutaa kurkku suorana samalla kun pesin. Pari iltaa meni ja sitten lopetti vastaan vängertämisen ja tuo jopa itse harjan että haluaa että pestään hampaat :O

meillä pestiin väkisin jos muu ei auttanut. Sitä kesti korkeintaan viikon ja sitten ollaan pesty hyvässä yhteisymmärryksestä. Nykyään pesen vielä 6v ja 5v. Saavat ensin pestä itse ja sitten pesen ja tarkastan vielä uudestaan. Kaikilta olen aloittanut jo vauvana hammaspesut, ensin sellaisella ienharjalla.

Yhteistyössä