taaperon jogurtti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja duunimamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hukutetaan lapsi sokeriin/makeutusaineisiin, kun iskälle on vaikeaa laittaa jugurtin sekaan hedelmiä tai marjoja.....?????!!!!!
Miksei se lapsi voi sitä luonnonjugurttia syödä sellaisenaan, ilman niitä lisäkkeitä??? En oikein ymmärrä pointtiasi? Lapsi tykkää luonnonjugurtista, mutta vanhemmat haluaa ehdottomasti, että lapsi vaihtaa epäterveellisempään vaihtoehtoon.. Mä en oikeasti nyt tajua. Jos koko perhe ei voi syödä samaa jugurttia sen takia kun äitille ei luonnonjugurtti kelpaa, niin sitä syöttäkää lapselle ja olkaa itse ilman, niin ei mene senssit sekaisin.

Joopa joo. Luepa koko ketju. Me emme halua luonnonjogurttia, ei lapsikaan siitä ilma marjoja ja hedelmiä piittaa. Mut no joo, antaa olla. Syökää te, me syödään omalla tavallamme. Kiitos teille asiallisesti vastanneille!

Onko se sokeriin hukuttamista, jos syö jogurttia, jossa on jonkin verran lisättyä sokeria? No, ehkä jollekulle. Itse ainakin ihan arkena kaipaa välillä jotain pikkasen sokerista, esim. jogurttia. Ihan terveitä ollaan, vaikka sitä ollaankin syöty. Mut kukin tyylillään. Ei se lapsi sokeriin kuole ja itse en jaksa nipottaa joka asiasta, vaan ihan tavallisia ruokia syötän lapselle, Joskus vähän sokeriakin ja suolaa.

Jogurtin sokerimäärällä on varmaan merkitystä, jos päivässä syö 2 litraa, mutta tässä oli nyt kyse välipalajogurtista. Jos ei muuta makeaa syö, ei haittaa.

Tavallisessa jogurtissa on noin 10 palaa sokeria, joten kannattaa mielummin sitten katsoa sokeroimaton jogurtti, mikä sisältää enemmän rasvaa kuin toisinpäin. Onneksi nykyään on alettu lisätyn sokerin pois jättäminen jogurteista. Hiilareiden määrä on meilkein kokonaisuudessaan sokeria jogurteissa, joten kandee opetella lukemaan tuoteselosteita.

Alkuperäinen kirjoittaja sokerihöttöä:
Tavallisessa jogurtissa on noin 10 palaa sokeria, joten kannattaa mielummin sitten katsoa sokeroimaton jogurtti, mikä sisältää enemmän rasvaa kuin toisinpäin. Onneksi nykyään on alettu lisätyn sokerin pois jättäminen jogurteista. Hiilareiden määrä on meilkein kokonaisuudessaan sokeria jogurteissa, joten kandee opetella lukemaan tuoteselosteita.

Eli 10 palaa missä määrässä? Yhdessä lapselle annettavassa annoksessako? Ja mikä onkaan oma ehdotuksesi, nimeltä?

Eli esim. Valion marjajogurteissa (200g) on noin 30g hiilareita (sokeria), joka on noin 0,4-0,5 dl tai 4-5 rl. Omasta mielestäni tämä on paljon. Sen takia kannattaa kiinnittää huomiota niihin hiilarimääriin, koska jogurteissakin on eroja. Itse kun tykkään paljon jogurtista teen niin, että sekoitan puoleen jogurttipurkkia puolet maustamatonta maitorahkaa. Näin saan vielä hyvää proteiinia enemmän maun kärsimättä.

"Jos jugurtti on ainut sokeripommi, jota lapsenne saa, niin ei huolta, mutta kun yleensä näin ei ole, vaan sokeria (piilo sellaista) syötetään ihan pienilla lapsille järkyttäviä määriä päivässä ihan huomaamatta. Maitohampaat eivät ole yhtä vahvat, kuin rautahampaat ja hammastahnaakin saa käyttää vasta pari vuotiaana. Ja tiesittekö, että monissa jugurteissa on yhtäpaljon sokeria kuin irtokarkeissa. Syöttäisittekö lapsellenne aamupalaksi karkkia??"

Niin välipalana on ihan ok, mutta aika monissa perheissä jugurtin sokeri ei olekaan se ainut sokeri, jota tankataan. Jo pelkästään ketsupissa on hirvittävät määrät sokeria, puhumattakaan mehuista, tuoremehuista, hilloista yms yms. No onpahan hammaslääkäreillä hommia. Harmittaa kun en itse aikanaan lukenut hammaslääkäriksi tai suuhygienistiksi..

Ja höpön höpön 12g on 1 rkl,
Valion jogurtissa 100g:ssa on 12g hiilihydraattia joka koostuu allaolevista aineosista:

Lisätiedot napattu Valion sivuilta, joista jokainen voi käydä katsomassa eri tuotteiden sisältämät sokerimäärät:

Tavallinen valion jogurtti 200g,
Jogurtin sisältämä hiilihydraatti (12 g/100g) koostuu sakkaroosista (8 g/100 g) ja maidon ja marjojen luontaisista sokereista (4 g/100 g)

Tavallinen valion jogurtti, jossa 30& vähemmän sokeria:
Lisätty D-vitamiinia. Jogurtin sisältämä hiilihydraatti (10 g/100 g) koostuu sakkaroosista (5 g/100 g) ja maidon ja hedelmien luontaisista sokereista (5 g/100g).

Paljon melua jugurtista.. Tähän ketjuun näyttää eksyneen karppityyppisiä vanhempia mukaan. Nykytietämyksen perusteella lasten, varsinkin pienten, ruokavalio saa sisältää enemmän rasvaa kuin aikuisten, ja hiilihydraattien määrään ei lapsilla tule niinkään kiinnittää huomiota kuin laatuun. Liiasta valkuaisesta voi olla lapsille haittaa, rasittaa munuaisia. Länsimaisessa ruokavaliossa muutenkin proteiinin määrä on takuulla riittävä.

Mä kyllä ainakin olen kaikkea muuta kuin karppi, mutta ihan sokeria pyrin kyllä lapsella välttämään (toki itselläkin jossain määrin, mutta eri syistä). Meidän pojalla ei ihan heti ole lihomisesta pelkoa (paino menee miinuskäyrillä), mutta mikäli perii mun hampaat, niin ei niissä hurraamista ole. Siksi en halua opettaa sokerisiin herkkuihin turhan aikaisin. Vaikka toki lapsi esim. juhlissa saa herkkuja, mutta kun meillä kumminkin jugurttia syödään joka päivä, niin mielelläni suosin vähäsokerisempia vaihtoehtoja. Mutta en kyllä näe mitenkään kamalana sitä, että lapselle annetaan ihan tavallista jugurttia, kunhan nyt ihmettelin, miksi jugurttiin pitää niin kauheasti sitä makeutta tunkea. Itsekin mielelläni söisin vähän kirpeämpiä kuin mitä kaupasta löytyy, mutta luonnonjugurtista en silti kyllä tykkää.

Miksi valita se sokerisempi vaihtoehto jos tarjolla on tavallisen jogurtin sijaan luonnonkogurttia? Vaikka itse ei mausta pitäisikään, miksi lapselle pitää opettaa makeaan jogurttiin? Neuvolassa terkka (joka hoitaa myös kouluikäiset) ihmetteli myös tätä suuntausta, että lapsille helposti laitetaan nopeesti ruokaa eineksistä vaikka itse pyrittäisiin terveellisesti syömään. Niissä on kuitenkin paljon lisäaineita, suolaa, ym. No mutta jokainen tyylillään.... Ja jogurtteja on tosiaan aikas montaa laatua. Kaikissa ei ole 20-30g hiilihydraatteja, joten kannattaa tosiaan lukea sitä ravintosisältöä. Yllättävistä asioista tosiaan muodostuu kokonaissokerimäärä päivässä, joten valintoja kannattaa tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Miksi valita se sokerisempi vaihtoehto jos tarjolla on tavallisen jogurtin sijaan luonnonkogurttia? Vaikka itse ei mausta pitäisikään, miksi lapselle pitää opettaa makeaan jogurttiin?

Ootko koettanu antaa lapselles eri jugurttia ku ittelles? Miten hyvin onnistuu?? Meillä nousee ainakin kamala äläkkä jos lapsi ei saa samanlaista purkkia ku isi/äiti. Joo ja turha ehdottaa että pese sokerijugurtin purkki ja kaada luonnonjugurtti siihen....mulla on muutakin tekemistä ku jynssätä jugurttipurkkeja.

Alkuperäinen kirjoittaja hermo.:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Miksi valita se sokerisempi vaihtoehto jos tarjolla on tavallisen jogurtin sijaan luonnonkogurttia? Vaikka itse ei mausta pitäisikään, miksi lapselle pitää opettaa makeaan jogurttiin?

Ootko koettanu antaa lapselles eri jugurttia ku ittelles? Miten hyvin onnistuu?? Meillä nousee ainakin kamala äläkkä jos lapsi ei saa samanlaista purkkia ku isi/äiti. Joo ja turha ehdottaa että pese sokerijugurtin purkki ja kaada luonnonjugurtti siihen....mulla on muutakin tekemistä ku jynssätä jugurttipurkkeja.
Kylläpä sinulla on auktoriteettiä, kun pieni lapsi sanelee säännöt..
Meillä vanhemmat syö/juo/tekee paljonkin eri asioita, kuin lapset. Näin se vaan on. Meillä ei todellakaan hypitä lapsen jokaisen oikun mukaan. Totta kai lapset haluaa kokeilla rajojaan ja vaativat kaikenlaista, mutta meillä ei sellaiseen ole lähdetty mukaan ollenkaan. Jos teillä tilanne tosiaan on tuo, että lapsilla ja aikuisilla on samat säännöt, niin ostakaa jugurtti litran tölkeissä ja kaatakaa siitä kuppeihin. Tuskin teidän muksu kuitenkaan nuuskimaan ryhtyy, että onko joka kupissa varmasti samaa tavaraa..

Minusta on naurettavaa, että täällä aikuiset nirsoilee, niinkin turhasta asiasta kuin jugurtista. Jos lapselle on terveellistä syödä luonnonjugurttia, niin pitäisiköhän aikuistenkin opetella syömään sitä samaa, eikä kiukutella kuin pahaset kakarat. En nyt oikein ymmärrä, että miten se nyt niin pahaa voi olla, ettei pysty koko perhe syömään samaa tavaraa. "Kun minä tykkään syödä hampurilaisia joka päivä, niin meidän lapsienkin täytyy syödä." Näinhän se menee, ensin höyrytään suu vaahdossa toisessa ketjussa, miten jokaisen olisi jo ennalta pitänyt varautua lapsen tuomaan muutokseen, miten on niin pirun terveellistä imettää 2-vuotiaaksi yms yms yms, mutta sitten ei pystytä omia elämäntapoja muuttamaan yhden jugurtin takia... Ihme sakkia..

Palataanpa alkuperäiseen kysymykseen, eli mitä jogurttia antaisitte, jos EI luonnonjogurttia. Minuakin se kiinnostaisi kovasti. Meillä lapsi ei vain syö tuota luonnonjogurttia, ei alusta lähtienkään, joten mistään opettamisesta/oppimisesta ei ole kyse. Ei myöskään juo piimää eikä syö rahkaa. Aika vähissä ovat siinä sitten maitotuotteet. Siksi olen antanut kaupan jogurttia, olen sitä itsekin syönyt koko ikäni. Suvussa on paljon hammaslääkäreitä ja vielä emme ole moitteita hammaskalustoista saaneet. Itse sitäpaitsi olen varsinainen sokerihiiri, lapsena top harrastukseni oli karkinsyönti ja edelleen sitä menee paljon. Silti ihan normaalilla painolla ja kaksi paikkaa hampaissa. Toivotaan, että sokerijogurttiin hukkuva lapsemme on perinyt joko minun tai isänsä geenit, koska hyvin porskuttaa edelleen.

Typeräksi käy keskustelu. Olisi heti alussa pitänyt kirjoittaa, että vastauksia kaivataan vain niiltä, jotka vastaavat kysymykseen. Mutta jotkut tulevat tänne sitten neuvomaan ja moralisoimaan. Eivätkä todellakaan vastaa kysymykseen.

No kun jotkut ei sitten tajua millään että kaikkia ei kiinnosta paskan vertaa heidän tutkimukset jugurttien ravintosisällöstä.... Miks helkatissa kaikkien pitäis elää samalla tavalla. Jos joku haluu antaa koko perheelle samaa ruokaa eikä tehdä vielä kolmevuotiaalle eri mössöjä niin that's it. Piste.

Se on vaan sitä paremmaksi tuntemisen halua. Varmaankin ap on punninnut omat jogurtinsyömisensä. Ja todellakin jos lapsi ei mitään muuta sokerista arkena syö, niin eiköhän tuo jogurtti ole ihan ok. Mutta joku haluaa, että KAIKKI SYÖVÄT LUONNONJOGURTTIA ja ne jotka eivät syö ovat tosi kummallista sakkia, huonoja ihmisiä, jotka hukuttaa lapsensa sokeriin!!!! Eli kun joku kysyy nimeltä jotain hieman sokerista jogurttia, niin paatoksella nämä kunnon ihmiset hyökkäävät tänne. Ei varmaan viitsi toista kertaa kysellä.

Alkuperäiselle:

Meillä laitetaan isoon kulhoon litra vanilijajogurttia ja puolet maustamatonta rahkaa. Näin on moneksi päiväksi valmis jogurttihässäkkä valmiina ja se sokerimääräkin mukavasti puolittuu. Itselle laitan siihen vielä sekaan fitness-muroja.

A-jogurtti on makeutettu fruktoosilla eli hedelmäsokerilla. Löytyy eri makuja sekä litran että 2dl pakkauksina. Itse pidän niistä koska ei ole niin makeita. Myös lapset pitävät niistä. Hyvänä lisänä sisältävät maitohappobakteeria.

meillä syödään ingmannin rasvatonta ja tavallista litran törpöstä. se määrä mitä 2½v. sitä syö, niin eipä sokeri määrä siitä paljon kohoa. Kaikki syödään sitä samaa. Nyt ei edes taaperolle jugurtti uppoa. Muun makean syöminen on aika vähissä arkena. Juhlana sit saapi mussuttaa mitä tarjolla on.

Tosta sokerista.. jommassa kummassa ingmannin tai valion rasvattomassa litran jugurttitörpössä on käytetty makeutusaineita. Ite tarkistan sen jugurtista. Mielummin syötän sokeria, ku makeutusaineita.

Meillä taaperolle syötettiin ensin maustamatonta, muttei se pidemän päälle menny hyvin, vaikka mitä sekaan laittoi. Siirryttiin sitte isoihin purkkeihin, koska pienet tulee melko kalliiksi ja niitä ei meidän taapero välttämättä jaksa edes kokonaan. Ollaan ostettu Valion, Ingmannin, sitte niitä A:ta ja mitähän vielä. Rasittavaa on se, että aina pitäs muistaa kattoo mitä ne sisältää, siksikin pidän tästä keskustelun alotuksesta. Mutta jos tuo A-jugurttien hedelmäsokerimakeutus pitää paikkaansa, ni varmaan ostan niitä entistä useammin. En vaan oo hoksannu sitä kattoo kaupassa, ku hintaki on aika korkea.

Jos miehesi jää hoitamaan lasta, niin anna hänen päättää mitä lapselleen syöttää. Näin pääset itse helpommalla ja miehesi saa vähän omaakin vapautta tekemisiinsä. Tämän listan perusteella vaikuttaa siltä että kaikki jugurtit käy vauvalle, joten ei se sun ukkos lasta hengiltä saa. Ja voihan olla että miehesi haluaa syöttää vauvalle jotakin muuta ruokaa kuin jugurttia.

Nyt en kaivannut muunlaista ruokaohjeistusta, opastan miestäni ihan niinkuin parhaaksi tahdon ;) Meidän poika ei ole tissin jälkeen kelpuuttanut kovin hyvin maitotuotteita, joten jogurttia kyllä neuvon miestäni syöttämään pojulle. Hengen menoa en ole missään vaiheessa pelännytkään.

Yhteistyössä