Taaperon levottomat yöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tired...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tired...

Vieras
Tyttö 1,8 kk on alkanut nukkua todella levottomasti. Hän on ollut koko ikänsä hyvä nukahtaja, nukkunut periaatteessa yöt, mutta on aina jonkin verran itkeskellyt unissaan. Yleensä on tutitus (0-10 krt) riittänyt ja unet ovat jatkuneet.

Viimeisten muutaman kuukauden aikana on ollut useita flunssia, joiden alkaessa yöt ovat levottomia ja sitten yskän aikana katkonaisia. N. 3 viikkoa sitten alkoi kova yöhuutelu, ja lapsella todettiin korvatulehdus. Yksi kuuri ei auttanut ja huutelu alkoi taas, ja nyt menossa on toinen antibioottikuuri. Lapsi vaikuttaa terveeltä, mutta itkee yöllä. Huuto on äkkinäisesti alkavaa ja aika kovaa, yleensä huutaa vain äitiä. Alkuyöstä rauhoittuu tutilla, mutta myöhemmin yöllä huutelu saattaa alkaa heti uudelleen, kun tutittaja on päässyt omaan sänkyynsä. Emme ole jaksaneet rampata huoneiden väliä ja olemme alkaneet ottaa lapsen sänkyymme. Siinä hän yllättävää kyllä (ei ole koskaan nukkunut välisäämme) nukkuu hyvin, mutta vanhemmat eivät.

Onko samanlaisia kokemuksia? Voiko tällainen vielä päättyä hyvin ts. voiko lapsi alkaa itsestään nukkua hyvin? Onko kahden vuoden lähestyessä jokin kehitysvaihe, joka vaikuttaa uniin? Lapsi on myös alkanut pelätä hassuja asioita ja ääniä, vaikka mitään elämänmuutoksia ei ole ollut...

Ihan kuin itse olisin kirjoittanut. Meillä tosin poika, suht samanikäinen.
Yöt olleet tosi katkonaisia, saanut 1-10 kertaa käydä häntä rauhoittamassa. Välillä väsyksissä ollessamme otettu hänet viereemme nukkumaan, jossa tosiaan nukahtaa välittömästi.. (Meillä ei korvat ole vaivanneet, eikä enää tuttiakaan syö. Niistä ei siis meillä heräilyt johtuneet).
Mutta, ajateltiin, että tästä päästävä eroon koska mies ja minä nukuttiin silti huonosti. Poika hirveä potkija/ sätkijä unissaan...
Jätimme yöksi yövalon palamaan ja ihme, yöt menee nyt tosi hyvin! Liekö johtunut tuosta, että kun heräsi yöllä, oli liian pimeää ja säikähti sitä. Tai sitten tosiaan joku vaihe, ikään kuuluvaa?
Nyt vaihdettiin hänelle matala sänky ja yöt menevät sielläkin nukkuessa hyvin. Tosin, eilen keksi, että sieltähän pääsee itse pois! : ) Ehkä n. 20 kertaa pomppii sängystään pois ja kipittää nalleineen olohuoneeseen nauraen... Toivotaan, että tämäkin ohimenevää... : )
En tiedä oliko vinkistäni mitään apua, mutta tiedät ainakin, että muitakin joilla mennyt samallalailla!

Kiitos vastauksesta! Olen miettinyt tuotakin, mutta hassua on, että lapsella on silmät kiinni usein kun itkee. Sinänsä valon ei siis pitäisi olla ongelma. Taidan kuitenkin kokeilla jättää vaikka verhon auki....

Meilläkin lapsi on lastensängyssä. Mutta pidämme kirjoja laitana siinä, muuten putoaa (on pudonnut jo 3 krt). Jostain syystä ei tajua tulla siitä yöllä pois ja ehkä se ei nukkuessa tule mieleenkään. Toivotaan, että teidän poikakin jää sänkyynsä!

Jatkan vielä tuosta edellisestä viestistäni... Että meillä myös usein poika itki ja silmät kiinni! En tiedä huutiko unissaan, vai oliko herännyt, avannut silmät ja alkanut itkut kun pimeää... Ei voi aina tietää? Se on pienestä välillä kiinni... : )
Olen kuullut, että tilan missä lapsi nukkuu, tulisi olla samanlainen kuin mihin nukahtaa. Eli meillä tuo valo päällä jo nukkumaan mennessä, sammutin sen kun oli nukahtanut ja huudot alkoi puolenyön paikkeilla. Nyt valo päällä koko yön ja paremmat unet.

Yhteistyössä