Taaperon löysä kakka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Allergiaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Allergiaa?

Vieras
Millaista teidän taaperoittenne kakka on ja kuinka usein he kakkaavat? Meillä 1,5 vuotiaan pojan kakka on löysää, ihan kuin kaurapuuroa, väri vaihtelee. Välillä haisee myös pahalta. Ulostaa jopa kolme kertaa päivässä. Laktoositonta maitoa ollaan juotu 1-vuotiaasta asti, joten maitoallergiaa tuskin on. Voiskohan olla jotain muuta allergiaa, onko kellään kokemuksia vastaavasta? Ilmeisesti saa joka päivä tätä allergisoivaa ruokaa, kun kerta kakkakin on jatkuvaan samanlaista?

Kuulostaa täysin meidän taaperolta joka on 1v3kk. Kakkaa jopa 5 kertaa päivässä löysää "kaurapuuroa". Mukana on melkein aina myös sulamattomia vihanneksia.
Neuvolassa neuvoi vaan kokeilemaan eri maitoja. Tavallista ja hylaa on nyt kokeiltu ja ei mitään vaikutusta. Ajattelin kokeilla vielä tuota laktoositonta ja sitten mennään varmaan yksityiselle lääkärille. Lapsi ei tosin tunnu itse kärsivän tuosta vaivasta vaikka piereskeleekin aika paljon. Nukkuu ja syö hyvin ja on iloinen ja touhukas. Paitsi poika on todella laiha kun kaikki tuntuu tulevan suoraan läpi.

Kiitos vastauksesta =) Meidänkin pojalla kakassa usein sulamattomia vihanneksia eikä poika tunnu itse kärsivän, ei edes piereskele paljoa. Ja painoakin on tullut ihan hyvin.

Siis kokeilitko lapsellesi ihan sitä kaupan hyla-maitoa, joka maistuu imelälle?

Meilä pojan kakka oli vihreää ja milloin mitäkin sekä haisi kamalalle. Peppu vereslihalla melkein aina ja perusallergiatestit verikokeina otettiin (muna, maito, soija, viljat ym. mutta yksittäisiä hedelmiä ja vihanneksia ei.) Siispä kokeilemaan, ekana jätin tomaatin pois ja jihuu, jonkin ajan kuluttua oireet loppuivat. Syynä tomaatti. Onneksi tärppäsi heti ekalla kokeilulla. Huom. sinulle aloittaja, lapsillavauvoilla laktoosi-intoleranssi harvinainen, maitoallergia todennäköisempi. Eihän siitä haittaakaan ole jos juotat laktoositonta maitoa.

Vaihda se maito luomuversioon, kun sitäkin saa nyt laktoosittomana. Maissiöljy niissä Valion tuotteissa on se mikä varmaan ei sovi - siis käyttävät niissä d-vitaminoiduissa.

Olen itsekin miettinyt tuota tomaattia, lähes päivittäin poika on sitä tykännyt syödä. Ja aikaisemmin tuli syötettyä noita purkkiruokia, joissa aika usein on käytetty tomaattia. Toisena olen miettinyt kotimaisia viljoja, niitä kun tietenkin tulee kanssa syötettyä päivittäin. Mutta taidan kokeilla nyt ensiksi hylamaitoa ja jos tomaatin kanssa jättäisi kokonaan pois. Sitten varmaan pitää lähteä allergiatesteihin, jos ei apua noista ole.

Olen itsekin miettinyt tuota tomaattia, lähes päivittäin poika on sitä tykännyt syödä. Ja aikaisemmin tuli syötettyä noita purkkiruokia, joissa aika usein on käytetty tomaattia. Toisena olen miettinyt kotimaisia viljoja, niitä kun tietenkin tulee kanssa syötettyä päivittäin. Mutta taidan kokeilla nyt ensiksi hylamaitoa ja jos tomaatin kanssa jättäisi kokonaan pois. Sitten varmaan pitää lähteä allergiatesteihin, jos ei apua noista ole.

Jos lUOMUtomaatistakin tulee, voi olla koisokasviallergiaa, mut tavallisessa tomaatin kasvatuksessa käytetään tosi pahoja myrkkyjä:

Satakunnan Kansa

Millaista teidän taaperoittenne kakka on ja kuinka usein he kakkaavat? Meillä 1,5 vuotiaan pojan kakka on löysää, ihan kuin kaurapuuroa, väri vaihtelee. Välillä haisee myös pahalta. Ulostaa jopa kolme kertaa päivässä. Laktoositonta maitoa ollaan juotu 1-vuotiaasta asti, joten maitoallergiaa tuskin on. Voiskohan olla jotain muuta allergiaa, onko kellään kokemuksia vastaavasta? Ilmeisesti saa joka päivä tätä allergisoivaa ruokaa, kun kerta kakkakin on jatkuvaan samanlaista?

Täytyy vähän sua korjata eli jos olet juottanut lehmänmaitoa, joka on laktoositonta, niin et voi tietää, onko maitoallergiaa vai ei. Maitoallerginen on allerginen lehmänmaidon proteiinille, ei laktoosille. Jos on allergiaa, niin ei voi juoda laktoositonta lehmänmaitoa. Maitoallergia on yleinen alle kouluikäisillä lapsilla, laktoosi-intoleranssi ei.

Kuulostaa tosi samalle kuin meidän pojalla oli alle 2-vuotiaana. Siltä löytyi sitten keliakia. Just kaurapuuroksi minäkin kuvailin sitä koostumusta, ja kakkasi 2-4 kertaa päivässä. Ja tosiaan samanlaista oli kakka joka päivä.

Jostain syystä se suolisto ei ole kunnossa teidänkään pikkuisella. Voi niitä allergioita testailla itsekin - välttämällä ja taas altistamalla. Näin meillä kokeiltiin toisen lapsen kohdalla. Ravintoterapeutilta kysyin neuvoja, mutta ei sillä ollut mitään kovin kummallisia neuvoja. Maitotuotteet korvaa pari viikkoa esim. kauramaidolla jne. Jos ei muutosta, ei maito ole syypää. Saman jutun voi tehdä viljojen kanssa. Pariksi viikoksi suomalaiset viljat pois.

Toivottavasti syy selviää.

Yhteistyössä