Taaperon päiväunet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jghaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jghaa

Vieras
Oletteko rajoittaneet lastenne päiväuniaikoja?

Meillä parivuotias kiskoo sellaisia 3-3,5 tunnin päiväunia jolloin yöunille meno on tätä nykyä hilautunut sinne kymmeneen. Öisin nukkuukin sitten vain 8-9 tuntia. En ole tähän mennessä raaskinut herätellä toista kesken unien, mutta tottapuhuen olisi mukava että tuo yöunille meneminen aikaistuisi.

Itsekkäistäkin syystä, pari tuntia omaa aikaa olisi illalla ihan mukava. Mutta lähinnä siitä syystä, että syksyllä aloittaa päivähoidon ja olisi hyvä saada säännöllinen nukkumaanmenorytmi siihen mennessä. Kelloja kun siirrettiin niin sekä päiväunien ajankohta että yöunille meno on jotenkin epäsäännöllistynyt tosi paljon.

1v ja 3v lapset. 1v unia en rajoita, mutta herää aina viimeistään klo 15 päikkäreiltä. 3v ei nuku joka päivä unia, mutta jos nukkuu niin herätän viimeistään klo 14:30. Molemmat nukahtavat illalla klo 20.

Kokeilin vähän alle 2-vuotiaan kanssa päiväunien rajoittamista, kun meillä ongelmana oli aikaiset aamuheräämiset. Lapsi oli kiukkuinen kuin ampiainen herättämisen jälkeen, koko ilta oli useimmiten aika kamala, ja lapsi heräsi aamulla ihan yhtä aikaisin kuin ennenkin ja jo valmiiksi väsyneenä.

Meillä ei siis toiminut. Jollain muulla voi toimiakin, ja varsinkin jos se ongelma on liian myöhään nukahtaminen.

Meillä kaksoset (kesällä 3v) ja nukkuvat noin 1,5 h päikkäreitä. Toinen vaan on illanvirkku ja toinen aamunvirkku, joten aina on joku hereillä. Karkeesti illalla viimeinen nukahtaa puol kymmenen ja aamulla ensimmäinen herää kuudelta.

meilla vasta 1v 8kk ja nukahtaa illalla vasta klo 21.30 jalkeen. Heraa aamulla yleensa 6.30. Nukutus myos hidasta, nyt mukahti vasta asken vaikka aamu alkoi klo 6. Jos nukkuu yli 2,5h, avaan makuuhuoneen oven ja pidan vahan enemman metelia. Mutta joo, arsyttaa taa nukutus ja lyhyet younet.

Meillä 1,5 on perhepäivähoitajalla, joten siellä kyllä herätetään jos meinaa alkaa olla välipalan ja uloslähdön aika. Myös kotona herättelen, jos nukkuu kovin pitkään. Normaalisti päiväunet on sen 2h, minkä jälkeen tavallisesti herää itsekseen. Mutta joskus harvemmin täytyy herätellä - meillä siitä ei ole ollut haittaa.

Illalla nukkumaan klo 8 ja herää yleensä n. klo 7 (6.30-7.30 välillä kuitenkin)

meilla vasta 1v 8kk ja nukahtaa illalla vasta klo 21.30 jalkeen. Heraa aamulla yleensa 6.30. Nukutus myos hidasta, nyt mukahti vasta asken vaikka aamu alkoi klo 6. Jos nukkuu yli 2,5h, avaan makuuhuoneen oven ja pidan vahan enemman metelia. Mutta joo, arsyttaa taa nukutus ja lyhyet younet.

Mä herätän 1v:n jos päikkärit alkaa venyä lähelle kolmea tuntia tai nukkuu vielä kolmelta. Vaikuttaa yöunille menoon, pyörii sängyssään paljon pidempään vaikka on väsynyt, ei vaan saa unta jos on päivällä liikaa nukkunut. Iloisena ja pirteänä herää vaikka herätän, joten meidän arki toimii paremmin näin. :)

Mun 1v 2kk lapsi nukkuu päiväunet kolmesta kuuteen ja yöunet noin yhdeksästä vähän vajaa seitsemään. :O Mä olen yrittänyt herätellä aikaisemmin päikkäreiltä, tuloksena koko illan ajan väsynyt ja itkuinen lapsi...

Yhteistyössä