Taaperon syömättömyys....alan olla ihan poikki!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätoivoinen"

Vieras
Ikää 1v4kk pojalla. 1v lähtien syönyt itse. Jos yritänkin syöttää niin huutaa pää punaisena ja laittaa suun kiinni. Joskus olen saanut väliin ujutettua muutaman lusikallisen vaivihkaa. Itse syöminen onnistuu, mutta välillä pelleilyä. ei syö. Mikään ei oikein maistu. Olen nostanut pois pöydästäkin kun alkaa leikkimään. Nyt oltiin neuvolassa ja paino -12 käyrällä eli pitäisi todellakin syödä. Neuvolassa sanottiin, että annat mistä tykkää. Sehän se ongelma onkin kun ei tykkäisi muuta kuin puurosta, jugurteista, viilistä, makaroonista ja jauhelihasta, niin ja leivästä ja juustosta. Niitäkö nyt sitten vaan annan? Meillä myös kaksi vanhempaa lasta ja sama ongelma vanhimmalla pojalla. Paino -11 ja hänkään ei söisi yhtään mitään. Ikää kuitenkin jo 7v. Keskimmäinen tyttö taas syö todella hyvin kaikkea.

Alan olla jo epätoivoinen näiden poikien kanssa!!!

Onhan tuossa paljon erilaista mitä syö. Jos painoa laahaa tuollaisissa lukemissa, niin anna syödä sitä mikä maistuu! Tarjoa välillä muutakin, mutta jotkut lapset vaan on todella nirsoja. Varmasti valikoima kasvaa iän myötä.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Tuli mieleen että kun on noinkin pienestä lapsesta kyse, niin saisitko ujutettua sinne herkkuruokien sekaan muutakin? Esim. jauhelihakastikkeeseen / makaroonilaatikkoon saa sekoitettua melkein mitä vaan?

Tiedän tosi hyvin oman työni kautta että muksuilla on noita kausia, joillakin enemmän, joillakin vähemmän.

Kertoisitko esimerkkinä yhden päivän KAIKKI syömiset ja juomiset?

Siskon tyttö suostui syömään 3 vuotiaana vain ruisleipää, keitettyä perunaa ja ruskeaa kastiketta. Nykyisin teininä menee mitä vain tarjotaan.. Toisen kaverin lapsi söisi vain juustoa ja tortillalättyjä :D

Mun tyär syö myös huonosti, on aina ennen ollut painon puolesta plus käyrillä, mutta viime neuvolassa oltiin tultu jo hyvästi alespäin. Temppuilu ruuan suhteen alkoi suunnilleen samoihin aikoihin, eli vuoden iässä ja on nyt jatkunut puolisen vuotta. Meilläkään mitään ei syödä syötettynä, vaan itse pitää saada syödä, tarjoan päivittäin ruokaa mistä tyär tykkää, mutta aina myös jotain uutta tai sellaista mitä ollaan vaan vähän maisteltu, olen ajatellut, että pikku hiljaa oppisi syömään kaikkea, mutta katsotaan nyt kuin meidän käy.

Turhauttavaahan se on, mutta ei voi minkään, tsemppiä ruaka hetkiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Söpön pojan mami;27098981:
Tuli mieleen että kun on noinkin pienestä lapsesta kyse, niin saisitko ujutettua sinne herkkuruokien sekaan muutakin? Esim. jauhelihakastikkeeseen / makaroonilaatikkoon saa sekoitettua melkein mitä vaan?

Tiedän tosi hyvin oman työni kautta että muksuilla on noita kausia, joillakin enemmän, joillakin vähemmän.

Kertoisitko esimerkkinä yhden päivän KAIKKI syömiset ja juomiset?

Aamulla puuroa pari desiä, pieni pala leipää juustolla ( tämän yleensä syö suhteellisen hyvin )

11-12 aikaan ruoka...yleensä perunaa/lihaa/kalaa/vihanneksia. Esim. tänään perunalihavuokaa ja porkkanaa. Söi ehkä kolme lusikallista :(

Välipala viiliä/ leipää/ jugurttia/ hedelmäsosetta ( on sellainen sihtikurkku, että marjat ei mene kokonaisina ) Muroista tykkää maidon kanssa, joskus niitä.. hed. lohkoja ei suostu syömään eikä vihanneksia kokonaisiana ( raasteena menee vähän, jos sekoittanut ruokaan )

päivällinen lihaa/kalaa/kanaa...menee taas muutama lusikallinen...makarooni ja jauheliha menee kaikkein parhaiten...riisistäkin tykkää.

Iltapala puuroa pari desiä ja yleensä syö vielä viiliä/jugurttia lisäksi pari desiä. Nämä menee hyvin ja iltapala maistuu. Joskus ottaa vielä leivänkin. Lähinnä tuo pääruokien syömättömyys on ongelma. Todella turhauttaa. Miehen läsnäollessa syö huomattavasti paremmin kuin minun. Taitaa olla uhmakin päällä...minulle! Kuitenkin paino ei kyllä näillä eväillä nouse!

eikä muuten suostu juomaan maitoa. Siksi neuvolan määräyksestä tuota jugurttia ja viiliä, juustoa pitäisi tietysti mennä ainakin 6dl päivässä. Lopetin imettämisen 1v1kk iässä ja sen jälkeen ei suostu maitoa juomaan. Murojen ja puuron seassa menee. siksi yritän ujuttaa sitä joka paikkaan mihin mahdollista.

Mieheni kertoi lapsena ollessaan juuri tuollainen, ei vaan ollut nälkä eikä tykännyt syödä ruokaa vaan mieluiten olisi juonut mehua. Juoksi karkuun ja äiti lusikan kanssa perässä. Painoin koulun aloittaessani tuplasti sekä mitä hän painoi saman ikäisenä. Vielä naimisiin mennessämme hän oli laiha mutta eipä ollut enää kauaa, nyt ihan normaalipainoinen ja ruokahalua löytyy vaikka onkin aika valikoiva syömisien suhteen. Parasta antaa syödä mistä tykkää, kunhan syö. Joillakin on vain sellainen persoonallisuus että valikoivat tarkasti eivätkä halua syödä paljon.

Tuo meidän saman ikänen syö kaikkea paitsi ei jauhelihaa,puuroa tai makaronia. Ei mitenkään päin. Tänään söi papuja, pekonia ja kananmunaa. Sienirisottoa ,tomaattia ja paprikaa. Äsken suklaata ja mangoa. Paino on silti -12% kuten isommillakin vaikka syövät aivan kaikkea, ja herkkujakaan ei säästellä. Älä itseäsi turhaan ruoski.

Kysyn vielä oliko siis viime neuvolassa painokäyrä laskussa tai paino pudonnut? Jos tuo -11käyrä on koko ajan pysynyt samana niin eihän siinä mitään ongelmaa ole, sit vasta kun se lähtee laskuun. Mites pituuden ja painon suhde on? Meillä on poika 1v2kk ja aina mennyt miinus käyrällä, ei haittaa kunhan pysyy siinä omalla käyrällään. Juoko maitoa tuo teidän kaveri? Ei toi nyt kamalan pieneltä vaikuttanut tuo ruokamäärä mun mielestä. Ootteko koittanu öljy/rasvalisää? Reilusti rasvaa leivälle ja vaikka öljyä makarooniin?

Siis oliko paino laskenut rajusti? Miten lapsi voi?

Taaperon normaalipainon alaraja menee -15%:ssa, eli lapsesi on täysin normaalipainoinen. Toki jos hän on alkanut akuutisti laihtua tai voi huonosti, on syytä huoleen, mutta kaikki lapset eivät kasva eikä tarvitse kasvaa keskikäyrällä, eikä se käyrän yläpuoli ole millään tapaa parempi kuin alapuoli. Sanoit, että isovelikin on hoikka? Oletko varma, ettei se vain ole teidän poikien ruumiinrakenne? Jotkut on "suuriruokaisia" ja jotkut pieniruokaisempia, jotkut isompia ja jotkut pienempiä, eikä kaikkien tarvitse siihen keskiarvoon ahtaa.

Rasvalisä (1-2 lusikallista öljyä) puuroihin ja sosemaisiin ruokiin, jos on todellinen huoli lapsen energiansaannista. Mutta yleensä aika pitkälle pääsee tarjoamalla järkeviä ruokia, näyttämällä mallia (vaikka teatraalisestikin: kappas, onpas mehukkaan näköinen tomaattilohko, laitanpas sen suuhuni) ja antamalla lapsen syödä rauhassa. Ja nyt en halua vähätellä ongelmaanne, jos lapsella todella on jokin ruokaan ja ravitsemukseen liittyvä ongelma, mutta tavallisempaa on, että aikuisten odotukset vain ovat turhan suuret.

Oma lapseni on kasvanut koko ajan (nyt 2v) tasaisesti niin että paino on vaihdellut -15% - -10%. Ihan tuo on elossa, syö nälkäänsä, touhuilee virkeänä ja jaksaa mainiosti. Vaikka syöminen onkin vaihtelevaa, jossain vaiheessa olisi uponnut vain jauheliha, leipä ja makaroni :)

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
[QUOTE="Ööp";27099154]Kysyn vielä oliko siis viime neuvolassa painokäyrä laskussa tai paino pudonnut? Jos tuo -11käyrä on koko ajan pysynyt samana niin eihän siinä mitään ongelmaa ole, sit vasta kun se lähtee laskuun. Mites pituuden ja painon suhde on? Meillä on poika 1v2kk ja aina mennyt miinus käyrällä, ei haittaa kunhan pysyy siinä omalla käyrällään. Juoko maitoa tuo teidän kaveri? Ei toi nyt kamalan pieneltä vaikuttanut tuo ruokamäärä mun mielestä. Ootteko koittanu öljy/rasvalisää? Reilusti rasvaa leivälle ja vaikka öljyä makarooniin?[/QUOTE]

aina ollut miinuskäyrällä ja ihan omilla käyrillä menee. On todella pieni ikäisekseen. Painoa oli tullut 200g lisää, että ei nyt ihan paniikki valtaa, kun poika kuitenkin liikkuu, kiipeilee, juoksee ihan koko ajan. Painon/pituuden suhde ok. mutta kuitenkin huolestuttaa. On niin pieni kirppu koko poika. 8700g ja 75cm.

Rasvaa/öljyä olen lisännyt ruokiin ja leivällekin runsaasti. Maitoa ei juo, kun ei suostu sitä juomaan imettämisen jälkeen.

Okei, eli aika moni terveellinen ruoka-aine maistuu kuitenkin.

Lähinnä olin kiinnostunut näkemään, että saako poika jotain pieniä makupaloja ruokien välissä tai mehua tms. mutta ilmeisesti siitä ei ole kyse.

Monesti lapset myös vaistoaa, että vanhempi on syömättömyydestä huolissaan ja alkaa vähän "pelata" asialla juurikin saaden sitten niitä erityisiä herkkujaan.:)

Miten teidän ruokailut menee? Siis menette pöydän ääreen, poika syö sen muutaman lusikallisen, mitä sitten tapahtuu?

Mitä jos antaisit vaikka kananjauhelihaa sen tavallisen sijaan. Kaura/ruismakaroonia tavallisen sijaan, vaihtelet leipiä ja juustoja, onhan noita paljon erilaisia. Oletko kokeilllu? Puuroon öljytippa,vaihtelet puuroja, viilit rasvaisimpana jne. Kai sinä nämä konstit olet kokeillu?

[QUOTE="vieras";27099202]Siis oliko paino laskenut rajusti? Miten lapsi voi?

Taaperon normaalipainon alaraja menee -15%:ssa, eli lapsesi on täysin normaalipainoinen. Toki jos hän on alkanut akuutisti laihtua tai voi huonosti, on syytä huoleen, mutta kaikki lapset eivät kasva eikä tarvitse kasvaa keskikäyrällä, eikä se käyrän yläpuoli ole millään tapaa parempi kuin alapuoli. Sanoit, että isovelikin on hoikka? Oletko varma, ettei se vain ole teidän poikien ruumiinrakenne? Jotkut on "suuriruokaisia" ja jotkut pieniruokaisempia, jotkut isompia ja jotkut pienempiä, eikä kaikkien tarvitse siihen keskiarvoon ahtaa.

Rasvalisä (1-2 lusikallista öljyä) puuroihin ja sosemaisiin ruokiin, jos on todellinen huoli lapsen energiansaannista. Mutta yleensä aika pitkälle pääsee tarjoamalla järkeviä ruokia, näyttämällä mallia (vaikka teatraalisestikin: kappas, onpas mehukkaan näköinen tomaattilohko, laitanpas sen suuhuni) ja antamalla lapsen syödä rauhassa. Ja nyt en halua vähätellä ongelmaanne, jos lapsella todella on jokin ruokaan ja ravitsemukseen liittyvä ongelma, mutta tavallisempaa on, että aikuisten odotukset vain ovat turhan suuret.

Oma lapseni on kasvanut koko ajan (nyt 2v) tasaisesti niin että paino on vaihdellut -15% - -10%. Ihan tuo on elossa, syö nälkäänsä, touhuilee virkeänä ja jaksaa mainiosti. Vaikka syöminen onkin vaihtelevaa, jossain vaiheessa olisi uponnut vain jauheliha, leipä ja makaroni :)[/QUOTE]

tämä vähän helpotti. Kiitos! Perheen pojat on todellakin hoikkia. Esikoinen 7v 133cm ja 23kg kouluuntulo tarkastuksessa.

Jotenkin olen vaan ihan hermona kun vanhimmalle ei kelpaa mitään ja on noissa mitoissa ja nyt alkoi kuopuskin temppuilemaan syömisineen :( Itkua tekisi mieli vääntää.

Mitä jos antaisit vaikka kananjauhelihaa sen tavallisen sijaan. Kaura/ruismakaroonia tavallisen sijaan, vaihtelet leipiä ja juustoja, onhan noita paljon erilaisia. Oletko kokeilllu? Puuroon öljytippa,vaihtelet puuroja, viilit rasvaisimpana jne. Kai sinä nämä konstit olet kokeillu?

olen kokeillut. Tuota kananjauhelihaa en ole. Voisikin kokeilla. Makaronit ja riisit on tuollaisia. Tykkää siitä riisi/ohra sekoituksesta ja sitä me kaikki syödään muutenkin.

Kokeile joskus antaa piimää maidon sijaan maistuisko se. Meilllä vanhin ja nuorin ovat juoneet imettämisen jälkeen vaan hyla maitoa tai piimää. vanhin juo edelleenkin vain piimää, koska maito on hänen mielestä pahan makuista.

Meillä syö 3v. ihan samalla tavalla. Paino on kuitenkin pysynyt käyrillä, joskin aavistus miinuksella. Neuvolasta ei ole tullut nuhteita, koska kuitenkin kasvaa pituutta.

ihan hyvältä määrältä kuulostaa. ei mun 3v syö ainakaan enempää. yritä olla stressaamatta, se vaan pahentaa tilannetta ja omaa oloasi. et ole ainoa!!!!! munkin lapsi on aina ollut tosi huono syömään ja onhan se hemmetin stressaavaa, pitää vaan asennoitua että ei tuo lapsi itteensä nälkään tapa.

meillä sama juttu! Kamalan huonosti syö taapero. Yritän vaan pitää korvan takana lääkärin sanat, että ei lapsi nälkään itseään tapa. Syö kyllä kun on nälkäinen. Koita vaan olla rauhallinen ruokahetkinä, vaikka tiedän sen olevan äärettömän hermoja raastavaa kun yrität mitä vaan ja aina menee vaan pari lusikallista sinne suuhun.

Yhteistyössä